Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
och redX!
Går för sjutton gubbar inte att anmäla att man blivit våldtagen i joggingspåret bara så där lite för "skojs skull", hört talas om rape kit?
???
Självklart går det. Det finns hur många varianter som helst där en falsk anmälan är möjlig. Exempel som jag kommer på efter två minuters betänketid:
* Psykiskt sjuk (alt dåligt påläst) kvinna, har ingen koll på att hon kommer att bli undersökt.
* Hon kan ha haft oskyddat sex samma kväll. Hon lämnar förslagsvis ett signalement som inte stämmer överens med sexpartnerns.
* Hon kan hävda att gm använde kondom eller inte fick utlösning.
* Hon kan hävda att hon aldrig penetrerades av manligt könsorgan men väl av fingrar eller annat (ex dildo). Denna penetration torde vara busenkel att simulera på egen hand förutsatt att kvinnan själv har fingrar eller annat (ex dildo) att nyttja.
* Hon kan hävda att våldtäkten skedde för flera dagar sedan men att hon först nu tagit sig för att anmäla.
Skulle jag
gissa så tror jag att de flesta som låtsas att de blivit väldtagna inte ens planerar att göra en anmälan. Det komplicerar bara situationen. Anmälan kommer sannolikt som en följd av att någon i hennes närhet pressar henne till det och att hon inte känner att hon kommer undan med trovärdigheten i behåll utan att göra en anmälan.
Sedan undrar jag (genuint, då jag inte vet i detalj hur detta fungerar) om man som brottsoffer verkligen är skyldig att genomgå en undersökning? Om brottsoffret inte vill bli undersökt, ogiltigförklarar man då anmälan? Eller tvingar man henne att genomgå en ändå (knappast va)?