2017-03-05, 17:10
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Eller 20%

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=1386947
Det gäller säkerligen de fall där gärningsmannen är okänd. Vad utredare i Örebro kommer fram till är inte representativt för hela riket.
Citera
2017-03-05, 17:13
Medlem
CelenoIIs avatar
Vi lever i ett land där en svensk minister kan sitta i TV och uppenbart ljuga för hela världen, om sexbrott.

Sanningen är inte intressant för feminister, det är vad de känner som gäller.

Känner en feminist att hon har blivit våldtagen så har hon blivit våldtagen, även om sexet var frivilligt, fantastiskt till och med. Hon kan komma på detta 10 år senare.
Citera
2017-03-05, 17:19
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det gäller säkerligen de fall där gärningsmannen är okänd. Vad utredare i Örebro kommer fram till är inte representativt för hela riket.
Vad du påstår är inte heller representativt för hela riket.

Vi har en norm som uppmuntrar anmälan om tjejen känner sig lite kränkt.

Vi har popstjärnor som säger att man ska hata män, ja döda dem.

Män är äckliga varelser.

Män är djur.

Finns inget moraliskt hinder alls i att falskanmäla.
Citera
2017-03-05, 17:37
Medlem
Jag ser att lupac framför sin dynga även här

Celeno, du har helt rätt om det du skriver om nedan.

Det öser med manshatande tidningsartiklar mer eller mindre dagligen.

Vi kan nog hitta en imorgon....vart ska man börja leta, metro?

Citat:

Män är äckliga varelser.

Män är djur.

Citera
2017-03-05, 18:14
Medlem
Citat:

Män är äckliga varelser.

Män är djur.

Jag gillar att ~10% har svarat att de hatar män på pollen.
Nej vi har inget problem med manshat i Sverige... Verkligen...
Citera
2017-03-05, 18:15
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Eller varför inte 80%

http://www.expressen.se/gt/poliser-havdar-de-flesta-anmalda-valdtakterna-ar-uppdiktade/
Läs artikeln mer noga istället för att hoppa över följande meningar:

"De flesta anmälda våldtäkter där gärningsmannen är okänd är uppdiktade.
...
Förra året dömdes 226 våldtäktsmän. 185 fick fängelse.

Gärningsmannen är nästan alltid nära bekant med offretöverfallsvåldtäkter begångna av okända är sällsynta undantag."

Men de senaste åren har antalet anmälda våldtäkter där förövaren är okänd stigit kraftigt.
"

De allra flesta våldtäkter begås alltså av någon som offret känner eller är bekant med. Överfallsvåldtäkter står för ca 10 % av samtliga anmälda våldtäkter.
Citera
2017-03-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Läs artikeln mer noga istället för att hoppa över följande meningar:

"De flesta anmälda våldtäkter där gärningsmannen är okänd är uppdiktade.
...
Förra året dömdes 226 våldtäktsmän. 185 fick fängelse.

Gärningsmannen är nästan alltid nära bekant med offretöverfallsvåldtäkter begångna av okända är sällsynta undantag."

Men de senaste åren har antalet anmälda våldtäkter där förövaren är okänd stigit kraftigt.
"

De allra flesta våldtäkter begås alltså av någon som offret känner eller är bekant med. Överfallsvåldtäkter står för ca 10 % av samtliga anmälda våldtäkter.

Fortfarande mycket falska anmälningar, även med hänsyn till det du skriver ovan.
Citera
2017-03-05, 19:56
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komann
Fortfarande mycket falska anmälningar, även med hänsyn till det du skriver ovan.
http://www.expressen.se/gt/poliser-havdar-de-flesta-anmalda-valdtakterna-ar-uppdiktade/

Läs vidare i den nästan tio år gamla GT-artikeln:

"Spaningsroteln vid länskriminalen i Västra Götaland får cirka 150 sådana anmälningar per år. Bara i en bråkdel av fallen hittas en misstänkt gärningsman.

GT har talat med flera poliser som hävdar att uppåt åtta av tio anmälningar där gärningsmannen är okänd är falska.

Det vill inte rotelchefen PO Johansson skriva under på.

Jag kan inte som tjänsteman påstå något sådant. Jag måste ha det svart på vitt. Det har vi inte, säger han.

Däri har han rätt. Det finns ingen sådan statistik.
"

Dessa hävdade 80 % falskanmälningar gällde Västra Götaland, inte hela riket. Vad som hävdas är helt irrelevant, det enda som har betydelse i sammanhanget är sakliga fakta. Gissningar, spekulationer och hävdanden duger inte som bevis.

http://www.expressen.se/gt/falska-valdtaktsanmalningar-ytterst-ovanliga/
Citera
2017-03-05, 20:13
Medlem
Citat:
Eller 20%

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=1386947

"-Varför är det så (många som falskanmäler), enligt dig?
Det finns flera anledningar till det. En del tror att de ska kunna få ut någon ersättning, det finns vissa som har psykiska problem, hämndmotiv, behov av att förklara bort en otrohet till exempel"

Det är en del av de matriarkala strukturerna, att kvinnor tror sig ha rätt till att anklaga oskyldiga män för våldtäkt!
Citera
2017-03-05, 21:30
Medlem
RedXs avatar
Svaret på grundfrågan i tråden är ju tämligen uppenbart; ja, det förekommer. Hur vanligt det är kan nog diskuteras och i slutändan är det naturligtvis svårt/omöjligt att ge ett exakt svar. I varje ord-mot-ord fall så finns det en möjlighet att mannen är skyldig, att kvinnan ljuger, eller att förklaringen är någon annan (missförstånd/fel person utpekad etc).

Egentligen spelar det inte så stor roll exakt hur stor frekvensen av falskanmälningar är. Vi vet att de förekommer och därmed är det en parameter som utredare måste ta hänsyn till. Ska man vara riktigt krass så hade det varit en parameter att ta hänsyn till även om det aldrig någonsin förekommit ett känt fall av falskanmälning (någon gång ska ju vara den första...).

Våldtäkt är ett hemskt brott, men idén om att den som anmäler ett brott aldrig ska få ifrågasättas eller behöva redogöra för vissa saker är faktiskt absurd i ett rättssamhälle. Att någon påstår att något har hänt är inte ett vattentätt bevis för att det faktiskt har hänt. I synnerhet inte när någon annan påstår att händelseförloppet var ett annat.

Sedan tror jag också att falskanmälningar är avsevärt vanligare i fallen "jag var ute och joggade när en okänd man överföll mig" än i "jag och Adam Adamsson käkade middag ihop och sedan hoppade han på mig". Jag skulle gissa att det vanligaste vid rena falskanmälningar är att man inte vill namnge gärningsmannen. Man har någon form av psykisk störning och falskanmäler för att få sympati från omgivningen. Om man namnger någon är risken överhängande att personen ifråga har alibi eller åtminstone lämnar uppgifter som kastar tvivel över anmälan. Säkrast då att lämna ett vagt signalement över en förövare polisen förhoppningsvis aldrig kommer att hitta. Syftet är ju inte att sätta dit någon, och om någon åker dit har man det dels på eget samvete (om man nu bryr dig om detta) och dessutom riskerar man tappa sympatipoäng hos omgivningen om "brottet" blir "löst".

Den andra varianten innehåller nog mestadels fall där kvinnan genuint anser att hon blivit våldtagen men där mannen genuint anser att någon våldtäkt aldrig ägt rum - och där det är oerhört svårt för tredje part att dels bilda sig en uppfattning om vad som skett och även då avgöra om handlingen är tillräckligt grov för att klassas som våldtäkt.
Citera
2017-03-05, 21:58
Medlem
Verkar finnas behov av att klargöra att där finns falskanmälningar och då menas...att någon medvetet ljuger om att ett brott skett.

Sen finns "ogiltliga" anmälningar eller vad man nu ska kalla det, där det handlar om ex. psykiskt sjuka människor som söker uppmärksamhet eller barn som inte helt kan göras ansvariga för falsk tillvitelse ex.

Sen vidare har du anmälningar där bevisningen/ underlaget är för dålig så det går inte döma och dessa är väl en fet majoritet kan jag misstänka...men betyder ju itne att där inte förekommit en våldtäkt.

Tycker det är lite för många som verkar klumpa ihop allt detta under "falska anmälningar"

och redX!

Går för sjutton gubbar inte att anmäla att man blivit våldtagen i joggingspåret bara så där lite för "skojs skull", hört talas om rape kit?
Citera
2017-03-05, 22:27
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och redX!

Går för sjutton gubbar inte att anmäla att man blivit våldtagen i joggingspåret bara så där lite för "skojs skull", hört talas om rape kit?

???

Självklart går det. Det finns hur många varianter som helst där en falsk anmälan är möjlig. Exempel som jag kommer på efter två minuters betänketid:

* Psykiskt sjuk (alt dåligt påläst) kvinna, har ingen koll på att hon kommer att bli undersökt.
* Hon kan ha haft oskyddat sex samma kväll. Hon lämnar förslagsvis ett signalement som inte stämmer överens med sexpartnerns.
* Hon kan hävda att gm använde kondom eller inte fick utlösning.
* Hon kan hävda att hon aldrig penetrerades av manligt könsorgan men väl av fingrar eller annat (ex dildo). Denna penetration torde vara busenkel att simulera på egen hand förutsatt att kvinnan själv har fingrar eller annat (ex dildo) att nyttja.
* Hon kan hävda att våldtäkten skedde för flera dagar sedan men att hon först nu tagit sig för att anmäla.

Skulle jag gissa så tror jag att de flesta som låtsas att de blivit väldtagna inte ens planerar att göra en anmälan. Det komplicerar bara situationen. Anmälan kommer sannolikt som en följd av att någon i hennes närhet pressar henne till det och att hon inte känner att hon kommer undan med trovärdigheten i behåll utan att göra en anmälan.

Sedan undrar jag (genuint, då jag inte vet i detalj hur detta fungerar) om man som brottsoffer verkligen är skyldig att genomgå en undersökning? Om brottsoffret inte vill bli undersökt, ogiltigförklarar man då anmälan? Eller tvingar man henne att genomgå en ändå (knappast va)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in