2017-03-07, 17:48
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Dessutom behöver du ju faktist inte 2 millar i cash, utan snarare 15% insats på den summan.
Om lånelöftet är tillräckligt högt ja. Det är det ofta inte.
Citera
2017-03-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.stockholmdirekt.se/kronika/tidholm-los-krisen-konfiskera-privata-bostader/repqbh!OtVbYcQZORpfW6ZXKY7Ow/

Arbetsfria inkomster bör självfallet beskattas hårt.
Arbetsfria inkomster är bidrag. Bör bidrag beskattas hårt? Varför det?

(Finansiellt risktagande är allt annat än arbetsfritt. Iaf om man ska ha några inkomster).
Citera
2017-03-07, 20:02
Medlem
slemhogs avatar
Dom har ju gjort mångmiljoner i vinst på sina ombildade fastigheter i Östermalm och gnäller dom får betala reavinstskatt nu för köp av garageplats. Det är väl bara låna på bostaden och värdeökning och betala skatten ifall dom är panka.

Moderaterna skriker högt att detta inte är acceptabelt. Höjd tomträttsavgäld för ålsten kåkarna ska dom inte ha också. Fan vad jag hatar dessa högerjävlar, men marknadshyror för dom som knappt något är inga problem så man blir utfattig. En sak är säker, och det är att socialdemokraternas syn på saker och ting är godhet jämfört med högerpolitik. Man förstår mycke väl den gamla fördomen att östermalmskärringar och högern är elaka kallhjärtade jävlar, det stämmer mycket väl med verkligheten.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-07 kl. 20:04.
Citera
2017-03-07, 20:25
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ja det är helt normalt om du tittar på vad det kostar att bygga. Även små hyresrätter kostar miljoner att bygga. Skillnaden är att du som hyresgäst aldrig ser priset.

Dessutom behöver du ju faktist inte 2 millar i cash, utan snarare 15% insats på den summan.

Det fixar du med lätthet genom att jobba på Ica.

Du har fel, med min inkomst på cirka 23k i månaden får jag inte höre lån än 1,3 milj. Det räcker knappt till en bostadsrätt i Angered. Utgångspriset kanske är runt 800 tusen runt dom värdelösa förorterna men slutpriserna är högre än så.

Sen är inga av dessa bostäderna heller nya utan bygga på 60 - 80 tal jag kollat på.
Citera
2017-03-07, 20:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Om lånelöftet är tillräckligt högt ja. Det är det ofta inte.
Då tittar man på för dyra objekt och/eller behöver spara mer.
Citera
2017-03-07, 20:28
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Då tittar man på för dyra objekt och/eller behöver spara mer.
Ja så är det. Det jag tycker är tragiskt att för bara några år sedan kunde en ICA arbetare som du tog upp köpa en lägenhet med 15% insats i en förort, det går inte idag.
Citera
2017-03-07, 22:31
Medlem
Många verkar vara inne på att man ska kunna köpa en trea i city när man är ensamstående med en unge på armen.

Man får ju slå sig ihop med någon och dela kostnaden... två ICA nissar med 23k brutto blir ju högre netto än för en person som tjänar 46k brutto. Hyresrätt ska vara ett temporärt ting inte något man bor i mer än 5 år i min mening (undantaget specialboende för äldre/studenter).
Citera
2017-03-07, 23:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ja så är det. Det jag tycker är tragiskt att för bara några år sedan kunde en ICA arbetare som du tog upp köpa en lägenhet med 15% insats i en förort, det går inte idag.

Det stämmer inte alls. Jag vet många som jobbar på Ica som bor i bostadsrätter i förorter.

Allt handlar om du sparar eller inte.

Och ska man spara på allvar så gäller det att hålla LÅGA levnadskostnader.

Och då får man nog harva ett tag som inneboende hos en kompis/brorsan/syrran/hemma.

Att dra på sig dyr andrahandshyra är inte att rekommendera.

Max 4 k i hyra är acceptabel nivå..
Citera
2017-03-07, 23:27
Medlem
Klart som fan de går har man en inkomst på 18-22 efter skatt så kan man med lätthet lägga undan 10k i månaden om man är sambo och båda jobbar så spara dem går . Däremot så kostar de att leva .... en utekväll kan gå på 2000 spänn sen ge blanka fan i att shoppa kläder .

Jag hade en inkomst på 33 efter skatt tjejen fick ut runt 18~20 så 50 000 i månaden för oss . Jag jobbade hårt och sparade själv 18000 / månad och hon la undan 5000 och ändå hade vi en normal standard hemma och festa ibland

Så ja de går o spara ihop . Köpte ett hus för 6 månader på 120kvm för 1.9 miljoner och vi cashade upp 1.2 miljoner och tog lån på 700.000 och idag är jag nästan helt skuldfri ( 170k kvar på mitt lån ) hon har väl en bit över 300.000 på sitt men jag väljer att mer än halva lönen på lånet så bli skuldfri snarast dvs nästa år har jag 0 skulder
Citera
2017-03-07, 23:31
Medlem
Går att köpa en lägenhet för 10-30 000 med om man väljer att flytta långt bort ... storstäderna är dyra i helhet
Citera
2017-03-07, 23:40
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orka999
Klart som fan de går har man en inkomst på 18-22 efter skatt så kan man med lätthet lägga undan 10k i månaden om man är sambo och båda jobbar så spara dem går . Däremot så kostar de att leva .... en utekväll kan gå på 2000 spänn sen ge blanka fan i att shoppa kläder .

Jag hade en inkomst på 33 efter skatt tjejen fick ut runt 18~20 så 50 000 i månaden för oss . Jag jobbade hårt och sparade själv 18000 / månad och hon la undan 5000 och ändå hade vi en normal standard hemma och festa ibland

Så ja de går o spara ihop . Köpte ett hus för 6 månader på 120kvm för 1.9 miljoner och vi cashade upp 1.2 miljoner och tog lån på 700.000 och idag är jag nästan helt skuldfri ( 170k kvar på mitt lån ) hon har väl en bit över 300.000 på sitt men jag väljer att mer än halva lönen på lånet så bli skuldfri snarast dvs nästa år har jag 0 skulder

Nähe är det lättare att spara ihop snabbare om man har mycket högre inkomst och om man är två som delar på lägenhet och kostnader? Men tyvärr är singel och tjänar inte så mkt.

Sen jobbar jag också tyvärr i ett storstadsområde. Så leta bostad i Värmland eller så är inte aktuellt.
Senast redigerad av Big Boss 2017-03-07 kl. 23:43.
Citera
2017-03-07, 23:52
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Det stämmer inte alls. Jag vet många som jobbar på Ica som bor i bostadsrätter i förorter.

Allt handlar om du sparar eller inte.

Och ska man spara på allvar så gäller det att hålla LÅGA levnadskostnader.

Och då får man nog harva ett tag som inneboende hos en kompis/brorsan/syrran/hemma.

Att dra på sig dyr andrahandshyra är inte att rekommendera.

Max 4 k i hyra är acceptabel nivå..

Jag har kämpat till mig 3600 kr i hyra, en hyra du vill dubblera eller trippla.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-08 kl. 00:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in