2017-03-07, 10:16
Medlem
Vossevangens avatar
Anken til CAS (idrettens internasjonale skiljedomstol) kan medføre at TJs karriere er over:

https://www.nrk.no/sport/nrk-ekspert-frykter-for-karrieren-til-johaug-1.13413000

"NRKs langrennsekspert Fredrik Aukland frykter Therese Johaugs karriere kan være i fare etter at Det internasjonale skiforbundet (FIS) valgte å anke skistjernens dopingdom.
( ... )
– Nå er uvissheten om når hun kan komme tilbake i skisporet tilbake. Spesielt uvissheten om deltagelse i OL. Det kan være en veldig uheldig og vanskelig situasjon for Johaug å gå gjennom en ny rettsprosess og ikke få fokusere på målet hennes, sier NRKs ekspert.
( ... )
– Jeg mener dette kan være ødeleggende for karrieren til Johaug fordi hun risikerer å ikke få være med i OL. Da er jeg usikker på hvor sterk motivasjonen hennes er og hvor mye hun kan tåle, sier han."

Min kommentar:
Fredrik Aukland er altså lillebror til Jørgen og Anders Aukland (Vasaloppet ...), tidligere trener for Cologna i Sveits og en av de mest insatte i skiverden. Siste par årene har han vært ekspertkommentator på NRK. Han pleier å ha peiling på hva han snakker om.
Senast redigerad av Vossevangen 2017-03-07 kl. 10:33.
Citera
2017-03-07, 10:47
Medlem
queen-bees avatar
Skönt. Hade de inte överklagat så hade det funnits två alternativ i framtiden och båda hade förstört mycket av sportens rykte:

Antingen skulle alla framtida dopingfall behöva jämföras med Johaug och straffen blir då kortare, vilket väsentligt svärtar ned sporten.

Eller så skulle framtida dopingfall få de straff som de borde få och då ser FIS korrupta ut eftersom att Johaug slapp undan.
Citera
2017-03-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om det finns en annan historia så är det ju inget som går att bevisa. Det viktigaste är att hon testat positivt och utifrån det måste påföljden relateras. Det går ju inte att döma någon för mer än det som kan bevisas.

Håller med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Exakt, så borde det vara. Typ, Fakta:

A) Johaug har positivt anabolaprov

B) Johaug har inte blivit testad på 4 månader innan detta prov

C) Givet A och B går det inte att uppskatta vilken mängd Johaug kan ha intagit

D) Givet C går det inte att säga om hennes egen coverhistoria kan styrkas eller ej, då allt annat i målet bara är påståenden

E) Enligt regelverket ligger det på utövaren att bevisa sin oskuld för anabola intag annars är det 4 års straff

F) Givet D och E ska Johaug ha 4 år då hon inte kan bevisa något annat

Tänk om det vore så enkelt

Yep. Bra skrivet.
Citera
2017-03-07, 11:32
Medlem
Citat:
Om det finns en annan historia så är det ju inget som går att bevisa. Det viktigaste är att hon testat positivt och utifrån det måste påföljden relateras. Det går ju inte att döma någon för mer än det som kan bevisas.

Exakt. Det enda som går att bevisa är att Johaug har testats positivt för doping. Men låt oss säga att påståendet att hon har fått i sig steroiderna via krämen är sann. Oavsett så har Johaug agerat väldigt oaktsamt och med en likgiltighet inför de dopingregler som finns och det antidopingarbete som sker.

Ett exempel är att hon lämnade felaktiga uppgifter i WADA:s kontrollssystem ADAMS om var hon befann sig under träningslägret i Seiser Alm. Ursäkten för detta var:
– Som sagt, så var jeg veldig sliten og lei. Jeg mener og huske at jeg satt opp at jeg var i Seiser de første dagene, mens det stod i ADAMS sine systemer at jeg var i Oslo

Hon hade inte genomfört Antidoping Norges program som kallas för "Ren utövare" innan hon åkte fast. Det gjorde hon först efter att hon hade åkt fast. Det norska skidförbundet tog på sig detta.
- Hun hadde verken registrert seg i systemet eller gjennomført programmet, sa Kiær. Først dagen etter pressekonferansen hvor den positive prøven ble offentliggjort gjennomgikk hun dette kurset.

Sen har vi situationen med dopingsymbolen på förpackningen och att lägga över allt ansvar på läkaren. Allt jag hör är ursäkter från en person som visar total likgiltighet inför det dopingsystem som finns och som lägger över allt ansvar på andra personer. Sen har vi intervjun där hon säger att dubbelkollar allt hon får, särskilt salvor. Det kanske hon bara säger för att det ska låta bra. Men var ska man dra gränsen för vad som är sant och inte sant? Man kan inte säga att hennes förklaring till dopingincidenten är sann och sedan bortse helt från uttalandet om att hon dubbelkollar allt. Ord är ord.

Hennes historia kan mycket väl vara sann, men oavsett så har hon agerat med grov oaktsamhet och då är 13 månader inte en tillräcklig straffpåföljd utifrån det regelverk som finns. Det låter givetvis väldigt tufft, men som Haile Gebrselassie har sagt om sitt jobb med dopingfrågor:
- Jag måste jobba för att beskydda majoriteten och inte individen.

Det betyder personer som talar sanning kan få ett väldigt hårt straff utifrån vad de har gjort. Men regelverket måste vara hårt, för om man ska börja tumma med reglerna så finns det en risk att en tokdopad åkare som har en historia som verkar trovärdig slipper ett hårt straff. Detta blir då orättvist mot de som faktiskt är rena. Enligt mig är allt under 18 månader inte ett tillräckligt hårt straff. Det är nästan så att hon ska få 24 månader.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-07 kl. 12:05.
Citera
2017-03-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89

Sen har vi situationen med dopingsymbolen på förpackningen och att lägga över allt ansvar på läkaren. Allt jag hör är ursäkter från en person som visar total likgiltighet inte för det dopingsystem som finns och som lägger över allt ansvar på andra personer. Sen har vi intervjun där hon säger att dubbelkollar allt hon får, särskilt salvor. Det kanske bara hon säger bara för att det ska låta bra. Men var ska man dra gränsen för vad som är sant och inte sant? Man kan inte säga att hennes förklaring till dopingincidenten är sann och sedan bortse helt från uttalandet om att hon dubbelkollar allt. Ord är ord.

Ja. Och vad blir det för konsekvens om man bara kan säga "jag såg inte" när det till och med skrivs ut i text på förpackningen (och i bipacksedel) att det man intar är dopingklassat? Om detta inte duger som att man då anses ska ha förstått att det kan bli dopingutslag om man intar detta medel, vad duger?

Då blir det ju så att ens eget ord helt enkelt trumfar elementära fakta. Eftersom Johaug säger att hon inte såg dopingtexten på förpackningen till läkemedlet hon intog så tycker den norska domen att detta trumfar det faktum att texten fanns där. Att man då i domen ska lita på hennes ord. Det blir ju helt bisarrt och en situation där ingen någonsin kan dömas fullt ut för något dopingintag så länge man "spelar dum" om man ska vara krass.

För det är nämligen så, att om utövaren förstått att det fanns risk för att det man intog kan ge utslag i dopingtest, även om själva syftet med intaget inte var att förbättra sin idrottsliga förmåga - så räknas det lika i straffvärde som intag med uppsåt att förbättra sin förmåga.
Citera
2017-03-07, 12:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Hennes historia kan mycket väl vara sann, men oavsett så har hon agerat med grov oaktsamhet och då är 13 månader inte en tillräcklig straffpåföljd utifrån det regelverk som finns. Det låter givetvis väldigt tufft, men som Haile Gebrselassie har sagt om sitt jobb med dopingfrågor:
- Jag måste jobba för att beskydda majoriteten och inte individen.

Det betyder personer som talar sanning kan få ett väldigt hårt straff utifrån vad de har gjort. Men regelverket måste vara hårt, för om man ska börja tumma med reglerna så finns det en risk att en tokdopad åkare som har en historia som verkar trovärdig slipper ett hårt straff. Detta blir då orättvist mot de som faktiskt är rena. Enligt mig är allt under 18 månader inte ett tillräckligt hårt straff. Det är nästan så att hon ska få 24 månader.

Jag håller med och det är då fullständigt ofattbart hur dessa personer kan resonera på följande sätt:

Citat:
Ursprungligen postat av Esten O. Sæther
Therese Johaug ble feid inn til en ny rettsak i CAS i dragsuget av de utestengte russerne.

http://www.dagbladet.no/sport/sjokkbeskjeden-krever-ikke-strengere-straff-for-therese-bare-en-noytral-dom/67375189

Citat:
Ursprungligen postat av Torbjörn Nordvall
I min värld har hon inte dopat sig, hon har varit oaktsam.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-ilskan-det-har-ar-ett-justitiemord/

När det gäller Nordvall kan man undra om han är helt adekvat?
Citera
2017-03-07, 12:52
Medlem
Citat:

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-ilskan-det-har-ar-ett-justitiemord/

När det gäller Nordvall kan man undra om han är helt adekvat?

Många som inte har koll på antidopingarbete utan går efter "känslor". Det verkar vara det största problemet för många på olika nivåer.

Inte för att jag själv är någon expert men så svårt är det inte att hålla sig från att blanda in massa strunt i frågan.
Citera
2017-03-07, 13:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Många som inte har koll på antidopingarbete utan går efter "känslor". Det verkar vara det största problemet för många på olika nivåer.

Inte för att jag själv är någon expert men så svårt är det inte att hålla sig från att blanda in massa strunt i frågan.

Tydligen är det oerhört svårt för vissa att få ihop det. Nordvalls uttalande tangerar nog gränsen till det dummaste jag någonsin hört.
Citera
2017-03-07, 13:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queen-bee
Skönt. Hade de inte överklagat så hade det funnits två alternativ i framtiden och båda hade förstört mycket av sportens rykte:

Antingen skulle alla framtida dopingfall behöva jämföras med Johaug och straffen blir då kortare, vilket väsentligt svärtar ned sporten.

Eller så skulle framtida dopingfall få de straff som de borde få och då ser FIS korrupta ut eftersom att Johaug slapp undan.

Stämmer, och detta har nog FIS insett också. Inte minst den prejudicerande faktorn att det skulle gå att skylla på andra, i det här fallet läkaren, eller sin egen oförmåga att läsa innantill och ta ansvar för vad man stoppar i sig. Att norrmännen likt sektmedlemmar förblindade av sin egen förträfflighet och ofelbarhet inte inser vidden av detta är kanske inget att förvånas över.

Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Kan ju vara så att WADA låtit FIS veta att de själva kommer överklaga till CAS och därmed först gett FIS chansen att reparera sitt varumärke. Det hade sett illa ut för FIS om det varit WADA som tagit fallet till CAS, inte minst med tanke på Sunbyfallet.

Låter också troligt. De olika instanserna diskuterar naturligtvis ärendena sinsemellan utan att det kommuniceras utåt. T.ex. har det framkommit att IOK redan för flera dagar sedan meddelade Johaug och norska förbundet att man inte tänkte överklaga domen, men man valde att inte offentliggöra det medan VM pågick. Jag utgår ifrån att FIS inte ville riskera att bli tagna i örat av WADA ännu en gång utan kollade upp var de stod i frågan först.
Citera
2017-03-07, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Låter också troligt. De olika instanserna diskuterar naturligtvis ärendena sinsemellan utan att det kommuniceras utåt. T.ex. har det framkommit att IOK redan för flera dagar sedan meddelade Johaug och norska förbundet att man inte tänkte överklaga domen, men man valde att inte offentliggöra det medan VM pågick. Jag utgår ifrån att FIS inte ville riskera att bli tagna i örat av WADA ännu en gång utan kollade upp var de stod i frågan först.

FIS redan innan öppet sagt att man skulle samråda med WADA innan man tog ett beslut om överklagande av Johaugs dom.

"– Just nu kan jag inte säga så mycket om detta. Vi kommer att ha en tät kontakt med Wada om detta, och det är helt klart en sak vi tar på största allvar, säger Gian Franco Kasper"
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/odesmote-for-johaug-pa-storsta-allvar/
Citera
2017-03-07, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Stämmer, och detta har nog FIS insett också. Inte minst den prejudicerande faktorn att det skulle gå att skylla på andra, i det här fallet läkaren, eller sin egen oförmåga att läsa innantill och ta ansvar för vad man stoppar i sig. Att norrmännen likt sektmedlemmar förblindade av sin egen förträfflighet och ofelbarhet inte inser vidden av detta är kanske inget att förvånas över.

Man kunde ana att FIS skulle överklaga då de säger innan VM "att de inte vill oroa de norska damerna".

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttsport/sport/article24448047.ab

Fast personligen trodde jag att Lerheim skulle se till att FIS gjorde bort sig ännu en gång. Fast förnuftet kanske börjar att segra även hos FIS. Ffa efter det som hände Sundby.
Citera
2017-03-07, 16:56
Medlem
exceptionals avatar
Jaha under Lahti-VM tyckte vi synd om Sundby som inte lyckades att ta ett individuellt guld.
Idag tycker vi synd om Johaug. Dumma elaka Fis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in