2017-03-06, 16:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, jag menar att det framstår som ett väldigt långskott enbart konstruerat för att inget egentligt motiv finns.

Ok, jag tolkar ditt svar som att det alltså är fullt möjligt att P-A J i botten kan ha en personlighetsstörning, men att du personligen anser "att det framstår som ett väldigt långskott enbart konstruerat för att inget egentligt motiv finns".

Motiv saknas inte.
Ett möjligt och högst sannolikt motiv är att P-A inte kunde få Eva, svartsjukemord.

Personer med psykisk sjukdom (begreppet inkluderar även personlighetsstörning) är dessutom överrepresenterade bland dem som begår våldsbrott, så statistiken talar emot P-A J i det här fallet. Om vi sedan lägger till det bestialiska övervåld som användes mot Eva så är det även rimligt att misstänka att mördaren lider av bristande impulskontroll eller att han åtminstone vid tidpunkten för mordet led av bristande impulskontroll.

Bristande impulskontroll är även ett av dom dominerande särdragen hos en psykopat och som sagt även vanligt förekommande vid olika former av personlighetsstörningar och andra psykiska sjukdomar.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-06 kl. 16:59.
Citera
2017-03-06, 18:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
Dom jag känner har berättat allt dom vet för polisen, men kan ju finnas andra som tiger och av hänsyn till utredningen så skriver vi inte ut vissa saker här

Satt du med vid förhören? För vad utredningen angår verkar den ju stå still och således kan man väl anta att polisen inte fick veta något av tyngd att gå vidare på även om de du känner menar sig veta mycket?
Citera
2017-03-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, jag tolkar ditt svar som att det alltså är fullt möjligt att P-A J i botten kan ha en personlighetsstörning, men att du personligen anser "att det framstår som ett väldigt långskott enbart konstruerat för att inget egentligt motiv finns".

Motiv saknas inte.
Ett möjligt och högst sannolikt motiv är att P-A inte kunde få Eva, svartsjukemord.

Personer med psykisk sjukdom (begreppet inkluderar även personlighetsstörning) är dessutom överrepresenterade bland dem som begår våldsbrott, så statistiken talar emot P-A J i det här fallet. Om vi sedan lägger till det bestialiska övervåld som användes mot Eva så är det även rimligt att misstänka att mördaren lider av bristande impulskontroll eller att han åtminstone vid tidpunkten för mordet led av bristande impulskontroll.

Bristande impulskontroll är även ett av dom dominerande särdragen hos en psykopat och som sagt även vanligt förekommande vid olika former av personlighetsstörningar och andra psykiska sjukdomar.

Bristande impulskontroll är väl snarare karakteriserande för någon med bokstavskombination såvitt det inte gäller någon som har markant bristande uppfostran.

Psykopat har inte med brist på impulskontroll att göra även om det också kan förekomma hos en psykopat. Det finns många som har förmåga att ha empati för andra som också har bristande impulskontroll.
Ett litet barn exempelvis är på samma nivå som en psykopat i dennes förmåga till djupare förståelse av andra och har sannolikt också bristande impulskontroll men dessa egenheter är väl inte beroende av varandra.

Och absolut vanligaste mördaren är väl en närstående, om inte BO är kriminell? Anknytningsproblematik och liknande som kan vara i botten av en personlighetsstörning är ju inget problem om man inte har några "nära och kära".
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-06 kl. 18:30.
Citera
2017-03-06, 18:33
Medlem
Utredningen hos polisen pågår och vi går tyvärr inte berätta något än så länge 😜
Citera
2017-03-06, 19:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Bristande impulskontroll är väl snarare karakteriserande för någon med bokstavskombination såvitt det inte gäller någon som har markant bristande uppfostran.

Nej det är inte "snarare karakteriserande för någon med bokstavskombination", utan det är precis som jag skrev: Vanligt förekommande vid olika former av personlighetsstörningar och andra psykiska sjukdomar, dessutom är det ett av dom dominerande särdragen hos en psykopat.
Men visst, bristande impulskontroll är även vanligt förekommande hos personer med någon form av bokstavskombination, det har du rätt i.

Citat:
Psykopat har inte med brist på impulskontroll att göra även om det också kan förekomma hos en psykopat.

Bristande impulskontroll är ett av dom dominerande särdragen hos en psykopat.

Citat:
Och absolut vanligaste mördaren är väl en närstående, om inte BO är kriminell?

Ja givetvis, en närstående person med psykisk sjukdom (begreppet inkluderar även personlighetsstörning m.m.) är överrepresenterade bland dem som begår våldsbrott.
Lägg sedan till den här bristande impulskontrollen som är ett utmärkande drag hos Eva's mördare. Som jag tidigare skrev, statistiken talar emot P-A J och i det här fallet är han dessutom en närstående person i förhållande till Eva.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-06 kl. 19:32.
Citera
2017-03-06, 19:38
Medlem
Citat:
Eller så nöjer man sig med det svar man har fått istället för att löpa amok och man respekterar att var och en har rätt till sina åsikter.

Ja det är ju nästan så att man kan tro att GM faktiskt har en "skruv lös"...

Han kanske har någon form av störning trots allt? jag har fortfarande mycket svårt att tro att en människa som är kapabel till att mörda någon på detta bestialiska sätt är fullt frisk.

Jag undrar fortfarande över hans barndom...får du reda på något så skriv om det! Kanske småskolefröken försvann mystiskt när han var sju eller så????
Citera
2017-03-06, 19:50
Medlem
Citat:
Nej det är inte "snarare karakteriserande för någon med bokstavskombination", utan det är precis som jag skrev: Vanligt förekommande vid olika former av personlighetsstörningar och andra psykiska sjukdomar, dessutom är det ett av dom dominerande särdragen hos en psykopat.
Men visst, bristande impulskontroll är även vanligt förekommande hos personer med någon form av bokstavskombination, det har du rätt i.

Bristande impulskontroll är ett av dom dominerande särdragen hos en psykopat.

Ja givetvis, en närstående person med psykisk sjukdom (begreppet inkluderar även personlighetsstörning m.m.) är överrepresenterade bland dem som begår våldsbrott.
Lägg sedan till den här bristande impulskontrollen som är ett utmärkande drag hos Eva's mördare. Som jag tidigare skrev, statistiken talar emot P-A J och i det här fallet är han dessutom en närstående person i förhållande till Eva.

De hade ju inget förhållande, hon hade ju börjat ett nytt liv nästgårds, i Sundsvall?

Man vet väl inte om mordet är begått av någon med bristande impulskontroll. Det ser ut att vara gjort i raseri, men det kan ju vara en person som burit på det raseriet i något decennium, som kanske haft lust att be Eva flaxa med sitt skinn på näsan dit pepparn växer för att säkert hålla snoken torr men aldrig gjort det. Kan man då tala om bristande impulskontroll?
Citera
2017-03-06, 20:04
Medlem
Kan man inte helt enkelt dra PAJ inför domstol för mord då, trots att det gått så många år, det är ju inte preskriberat, det gjorde man ju i Bodomfallet! Att inte PAJ har stämt för förtal än tycker jag verkar egendomligt!
Citera
2017-03-06, 20:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag undrar fortfarande över hans barndom...får du reda på något så skriv om det! Kanske småskolefröken försvann mystiskt när han var sju eller så????

Det ligger ju nära till hands att misstänka att han kanske inte alltid hade det så lätt med sina föräldrar, det vittnar ju om inte annat hans förhållande till modern om med tanke på att hon fortfarande tvättade hans kläder trots att han hade passerat 30 års ålder.
Dessutom bodde dom ju dörr i dörr på Björstagatan 18 så det verkar ha funnits med någon form av separationsångest med i bilden. Jag kan tänka mig att mor och son förhållandet kanske inte var helt sunt.

Att P-A J bodde drygt 28 år i samma port känns inte helt normalt utan snarare ängsligt och inskränkt. Först bodde han med sin mor i en lägenhet (efter att föräldrarna separerat -63) för att sedan "flytta hemifrån" vilket i P-A's fall innebar att han flyttade 1 meter, till dörren bredvid sin mor och barndomslägenheten till en 1:a där han sedan bodde fram tills ca -90, då han övertog sin avlidne fars gamla hus på Slaktargatan, ett stenkast bort och endast 2-3 minuters promenadväg från Björstagatan 18. Lägg sedan till att P-A började på posten som 17 åring 1973 och har sedan blivit kvar där, i år har han jobbat på samma ställe i 44 år. Det här sammantaget gör att jag utgår ifrån att P-A J är en extremt utpräglad rutin och vane människa och jag skulle inte bli det minsta förvånad om det skulle visa sig att han även har ett stort kontrollbehov.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-06 kl. 20:49.
Citera
2017-03-06, 20:58
Medlem
Citat:
Det ligger ju nära till hands att misstänka att han kanske inte alltid hade det så lätt med sina föräldrar, det vittnar ju om inte annat hans förhållande till modern om med tanke på att hon fortfarande tvättade hans kläder trots att han hade passerat 30 års ålder.

Fast om nu mamman hade plats över i tvättmaskinen är det ju inte så konstigt om hon kastade i sonens också för att fylla ut..man måste ju tänka på miljön..eller tvättade hon med tvättbräda? Tvingade han henne och hotade gömma hennes löständer om hon inte tvättade åt honom?? Men är detaljen om att det var morsan som tvättade hans kläder något som han skrutit om på fester eller, vem säger han det till? Förresten vet inte du om han gjorde morsan sin gentjänster, kanske klippte hennes näshår?

Citat:
Dessutom bodde dom ju dörr i dörr på Björstagatan 18 så det verkar ha funnits med någon form av separationsångest med i bilden. Jag kan tänka mig att mor och son förhållandet kanske inte var helt sunt.

Det var väl bra för henne att få hjälp av sonen när hon behövde, hon hade ju kommit till åren... är det konstigare om han bott granne med någon annan kärring..någon måste han ju bo granne med, om det råkade vara morsan kvittar väl! Jag tycker det verkar konstigt att överhuvudtaget hänga upp sig på en sån detalj...hade han och hans morsa varit som Yngsjömörderskan och hennes son så hade det varit lite...hm...udda kanske!!! Jag tycker det är anmärkningsvärt att hänga upp sig på hur "udda" han var...det är ju lite som att håna systrarna Söderström, som hade haft honom i bekantskapskretsen, man blir inte vän med dom som inte har drag av en själv! Så då är ju frågan....??
Citera
2017-03-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Kan man inte helt enkelt dra PAJ inför domstol för mord då, trots att det gått så många år, det är ju inte preskriberat, det gjorde man ju i Bodomfallet! Att inte PAJ har stämt för förtal än tycker jag verkar egendomligt!

Det kanske inte har sagts så mycket där han känner till vem som sagt vad? Han kanske nöjt sig med att påtala för personen att han kan tänka på det. Signaturen Vidje berättade ju om någon händelse där P sökt upp en bekant till honom och det blev olustigt. Det tar tid, kraft och kostar pengar att driva förtal smål. Det kan också vara kymigt att som enskild skaffa bevisning för något man fått veta sagts som tredje eller fjärdehandsuppgift.
Citera
2017-03-06, 21:04
Medlem
Citat:
Det kanske inte har sagts så mycket där han känner till vem som sagt vad? Han kanske nöjt sig med att påtala för personen att han kan tänka på det. Signaturen Vidje berättade ju om någon händelse där P sökt upp en bekant till honom och det blev olustigt. Det tar tid, kraft och kostar pengar att driva förtal smål. Det kan också vara kymigt att som enskild skaffa bevisning för något man fått veta sagts som tredje eller fjärdehandsuppgift.

Jo det förstås..folk orkar nog inte stämma TV4......men om nu PAJ är psykopat på riktigt så skulle vissa nog behöva hålla sig undan framöver, han måste vara på uuuursinnigt humör...undrar hur det går med det här till slut!!!
Senast redigerad av Trapizo 2017-03-06 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in