Citat:
Det kanske är samma cykel, eller inte. Att ett vittne kommer ihåg någon eller flera detaljer rätt innebär inte att alla detaljer i minnesbilden är så. Särskilt inte vad gäller saker som ligger inom en rutin man ofta gör. Sven gick antagligen ut med hunden någorlunda samma tid varje dag, händelsen inträffade en fredag och han vet vad för tv program han brukar se och vilken veckodag och tid de går, det är väl väldigt lätt att minnas med rätt tids och ordningsföljd. Men cyklisten är inte lika enkel och självklar även om det är något som bryter av mot en promenad som jag antar vanligtvis är tämligen folktom vid den tiden. Inte att han avsiktligt ljuger, men den kanske hamnar där om intresse visas för en cyklist, att den slinker in från annat tillfälle. Det har ju även dryftats hur pass noggrant man kan uppskatta längd på cyklisten och hur korrekt gatubelysning visar färger etc.
Men det är väl högst märkligt att Laban inte skäller. Det är ju en skällig ras som kan ge skall i diverse situationer även om den är väldresserad. Den skäller och springer efter bil som passerar, om hunden skäller först på "hemmaplan", vid föräldrarnas hus varför kvarblir den inte där och skäller till någon kommer ut? Hade inte modern förresten hört hunden skälla på något avstånd?
Men det skulle ju kunna förklaras om Laban var kvar i bilen om nu attacken på Eva skedde exakt 2-3 minuter efter den eventuella cykelmannen passerat? Sitter han inne i bilen och skäller hörs det såklart inte.
Tycker öht taget det att hon ska av tidigare för att rasta hunden låter lite halvmysko, kan de blivit osams, om det bestämdes där och då? Om de vart i Ps lägenhet med hunden bort man kanske rastat den innan man sätter sig i bilen och kanske nöjt sig att han får skvätta vid föräldrahemmet
Men det är väl högst märkligt att Laban inte skäller. Det är ju en skällig ras som kan ge skall i diverse situationer även om den är väldresserad. Den skäller och springer efter bil som passerar, om hunden skäller först på "hemmaplan", vid föräldrarnas hus varför kvarblir den inte där och skäller till någon kommer ut? Hade inte modern förresten hört hunden skälla på något avstånd?
Men det skulle ju kunna förklaras om Laban var kvar i bilen om nu attacken på Eva skedde exakt 2-3 minuter efter den eventuella cykelmannen passerat? Sitter han inne i bilen och skäller hörs det såklart inte.
Tycker öht taget det att hon ska av tidigare för att rasta hunden låter lite halvmysko, kan de blivit osams, om det bestämdes där och då? Om de vart i Ps lägenhet med hunden bort man kanske rastat den innan man sätter sig i bilen och kanske nöjt sig att han får skvätta vid föräldrahemmet
Jag håller med om att "Sven's" vittnesmål ibland kan kännas lite väl detaljerat, men jag tror ändå att det mesta stämmer, ingen människa är ju perfekt eller felfri, inte heller denne "Sven" så en viss felmarginal måste man ju ha i åtanke.
Ja visst är det så med den rasen, men Laban hade ju tydligen även en väldigt egensinnig och speciell personlighet och den kan ha haft viss inverkan på hur, när och i vilka situationer som just Laban's skällde. Jo Eva's mamma ska visst ha hört Laban skälla på avstånd men det kan ha skett när han befann sig uppe på krönet av Långbacken och i samband med att bilen med de 3 vittnena passerade. Laban ska då ha hoppat kring bilen, då det var grannar som han kände och sedan sprungit efter bilen ner för Långbacken där mördaren sedan "tog hand om honom".
Laban befann sig aldrig inne i någon bil den här kvällen, inte efter det att han och Eva blev avsläppta i korsningen av "väninnan", jag vet inte vad du har fått det ifrån?
Jag tycker också att det är lite märkligt att hon inte ville bli skjutsad hela vägen hem med tanke på det extrema ovädret, även om det råkade vara ett tillfälligt uppehåll. Varför inte bara rasta Laban i anslutning till föräldrahemmet en sen, mörk och ruggig kväll som denna?