2017-03-06, 00:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kanske är samma cykel, eller inte. Att ett vittne kommer ihåg någon eller flera detaljer rätt innebär inte att alla detaljer i minnesbilden är så. Särskilt inte vad gäller saker som ligger inom en rutin man ofta gör. Sven gick antagligen ut med hunden någorlunda samma tid varje dag, händelsen inträffade en fredag och han vet vad för tv program han brukar se och vilken veckodag och tid de går, det är väl väldigt lätt att minnas med rätt tids och ordningsföljd. Men cyklisten är inte lika enkel och självklar även om det är något som bryter av mot en promenad som jag antar vanligtvis är tämligen folktom vid den tiden. Inte att han avsiktligt ljuger, men den kanske hamnar där om intresse visas för en cyklist, att den slinker in från annat tillfälle. Det har ju även dryftats hur pass noggrant man kan uppskatta längd på cyklisten och hur korrekt gatubelysning visar färger etc.

Men det är väl högst märkligt att Laban inte skäller. Det är ju en skällig ras som kan ge skall i diverse situationer även om den är väldresserad. Den skäller och springer efter bil som passerar, om hunden skäller först på "hemmaplan", vid föräldrarnas hus varför kvarblir den inte där och skäller till någon kommer ut? Hade inte modern förresten hört hunden skälla på något avstånd?

Men det skulle ju kunna förklaras om Laban var kvar i bilen om nu attacken på Eva skedde exakt 2-3 minuter efter den eventuella cykelmannen passerat? Sitter han inne i bilen och skäller hörs det såklart inte.

Tycker öht taget det att hon ska av tidigare för att rasta hunden låter lite halvmysko, kan de blivit osams, om det bestämdes där och då? Om de vart i Ps lägenhet med hunden bort man kanske rastat den innan man sätter sig i bilen och kanske nöjt sig att han får skvätta vid föräldrahemmet

Jag håller med om att "Sven's" vittnesmål ibland kan kännas lite väl detaljerat, men jag tror ändå att det mesta stämmer, ingen människa är ju perfekt eller felfri, inte heller denne "Sven" så en viss felmarginal måste man ju ha i åtanke.

Ja visst är det så med den rasen, men Laban hade ju tydligen även en väldigt egensinnig och speciell personlighet och den kan ha haft viss inverkan på hur, när och i vilka situationer som just Laban's skällde. Jo Eva's mamma ska visst ha hört Laban skälla på avstånd men det kan ha skett när han befann sig uppe på krönet av Långbacken och i samband med att bilen med de 3 vittnena passerade. Laban ska då ha hoppat kring bilen, då det var grannar som han kände och sedan sprungit efter bilen ner för Långbacken där mördaren sedan "tog hand om honom".
Laban befann sig aldrig inne i någon bil den här kvällen, inte efter det att han och Eva blev avsläppta i korsningen av "väninnan", jag vet inte vad du har fått det ifrån?

Jag tycker också att det är lite märkligt att hon inte ville bli skjutsad hela vägen hem med tanke på det extrema ovädret, även om det råkade vara ett tillfälligt uppehåll. Varför inte bara rasta Laban i anslutning till föräldrahemmet en sen, mörk och ruggig kväll som denna?
Citera
2017-03-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
När var det någon gick med ficklampa då?
Rätta mig om jag har fel men var det natten mellan onsdag och torsdag om inte så var det natten mellan tisdag och onsdag. Om jag skulle skriva det som ett inlägg i tråden skulle jag kolla innan, nu lägger jag inte ner det krutet utan vill du kolla exakt vilken dag får du göra det.
Citera
2017-03-06, 00:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja, så var det och jag är själv väldigt nyfiken på vad som egentligen sades i P-A's lägenhet under de sista 1 tim och 40 min som trion som ingår i det här "triangeldramat" befann sig i bostaden. Uppstod det dålig stämning eller någon form av osämja? Eva som hade skinn på näsan sa kanske vad hon tyckte om saker och ting rakt ut, även när det gällde kärleksrelationen mellan "väninnan" och P-A och sådant kan givetvis reta upp folk, det råder det ingen tvekan om.

Det dröjde tydligen ett antal månader innan BÅ flyttade från Kramfors för gott men att hon flyttade ut från P-A J lägenhet efter 3 veckor stämmer. Det är 29 år sedan BÅ lämnade Kramfors så hon har ändå hållit sig undan ett bra tag....

Det är väl inte konstigt om det skulle reta folk. Jag ser nog viss skillnad mellan att ha "skinn på näsan" och att måsta tycka något om en relation mellan två vuxna som vad jag förstår i detta fallet då lös och ledig attha den relationen om de så önskat. Det vore väl snarare märkligt om det inte skulle reta folk? Det är viss skillnad mellan att ha skinn på näsan och inte kunna välja sina strider på ett vettigt sätt även om man kan vara Don Quijote i ett eget universum såklart.
Citera
2017-03-06, 00:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag håller med om att "Sven's" vittnesmål ibland kan kännas lite väl detaljerat, men jag tror ändå att det mesta stämmer, ingen människa är ju perfekt eller felfri, inte heller denne "Sven" så en viss felmarginal måste man ju ha i åtanke.
Visst, det mesta stämmer säkert. Det kanske bara var någon liten detalj som var osäker, som t.ex. vilken dag det var. Sven gick säkert ut med hunden varje kväll, och förhöret gjordes väl först efter flera dagar. En polis som gärna vill att det skall ha varit på fredagen behöver då bara kolla i en gammal tidning i personalrummet vad som gick på TV på fredagskvällen, och sedan hjälpa vittnet med den lilla detaljen. Det är känt att polisen hjälper till ibland.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-06 kl. 00:27.
Citera
2017-03-06, 00:23
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kanske inte i första hand är frågan om en faktisk hästskändare som är aktuell här, utan snarare vad syftet kan vara med att hitta på en sådan långsökt teori. Jag kan mycket väl tänka mig att det handlar om ett försök att rikta uppmärksamheten bort från något annat.
Vem var polisen som pratade om hästskändare i det programmet?
Kan det ha varit PAJ:s barndomsvän SM som då var polis i Kramfors?

Om vi nu ska snacka om att rikta uppmärksamheten mot något annat än PAJ... vem gör det bäst?
Senast redigerad av Timeout 2017-03-06 kl. 00:26.
Citera
2017-03-06, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Rätta mig om jag har fel men var det natten mellan onsdag och torsdag om inte så var det natten mellan tisdag och onsdag. Om jag skulle skriva det som ett inlägg i tråden skulle jag kolla innan, nu lägger jag inte ner det krutet utan vill du kolla exakt vilken dag får du göra det.

OK!
Citera
2017-03-06, 00:25
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Vill gärna dela med mig av Pias uppdaterade status på facebook. Att jag gör det beror på att jag också tillhör den där sekten som alla pratar om

😂😂😂😂😂 Det finns idioter och så finns det, ja, IDIOTER! Läser Flashback tråden om Eva och håller formligen på att skratta ihjäl mig. Snacka om snillen spekulerar. De fattar inte att de seriösa som skriver där förstår att det endera är HAN eller de få vänner HAN har kvar😂😂😂😂😂😂😂. Så, så, så SKYLDIG.
Förresten apropå snille, om man lackar om bilen, hur många lurar man då att tro att det inte är ens bil, OBS att det är samma regnr.😂😂😂 Snille, snille, nja snarare JÄVLA IDIOT!😂😂😂😂
Förstår Pia mer än väl och jag håller också på att skratta ihjäl mig ibland åt alla vansinnigheter i tråden. Jodå... vi i "sekten" förstår lite mer än dårarna tror
Citera
2017-03-06, 00:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag är fullständigt övertygad om att det inte fanns något med hästskändare på 80-talet här i Kramfors. Om det var så på 90-talet minns jag inte men däremot på 2000-talet hände det en hel del såna saker.

Nej jag tror inte heller en sekund på den teorin.
Tycker bara att det vore väldigt intressant att få se avsnittet igen med all den ny kunskap om mordet som man har idag. Sen vill jag även veta vem polisen är som i programmet lägger fram hästskändar-teorin.
Citera
2017-03-06, 00:37
Medlem
Citat:
Visst, det mesta stämmer säkert. Det kanske bara var någon liten detalj som var osäker, som t.ex. vilken dag det var. Sven gick säkert ut med hunden varje kväll, och förhöret gjordes väl först efter flera dagar. En polis som gärna vill att det skall ha varit på fredagen behöver då bara kolla i en gammal tidning i personalrummet vad som gick på TV på fredagskvällen, och sedan hjälpa vittnet med den lilla detaljen. Det är känt att polisen hjälper till ibland.
Jag kan säga så här att vi som bor i Kramfors har säkert glömt em massa saker, både viktiga och oviktiga. Den kvällen glömmer nog ingen av oss vuxna. Om jag går till mig själv och dan efter att jag fick veta vad som hänt genom tidningar så tänkte jag genast på vädret som varit.
Citera
2017-03-06, 00:39
Medlem
Citat:
Nej jag tror inte heller en sekund på den teorin.
Tycker bara att det vore väldigt intressant att få se avsnittet igen med all den ny kunskap om mordet som man har idag. Sen vill jag även veta vem polisen är som i programmet lägger fram hästskändar-teorin.
Jag vill också veta vem den polisen är.
Citera
2017-03-06, 00:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Om man inte tycker sig fått ett tillfredsställande svar på sin undran så blir det lätt så...det här kan inte få vara en fråga om "åsikt" heller...PAJ kan ju vara hur vidrig som helst men behöver inte ha varit mördaren ändå, även om han hade tid till att vara det. Jag undrar fortfarande om han hade sadistiska tendenser som barn, plågade djur t.ex...det är för mig en mycket viktig fråga att få svar på! Mordet är så fruktansvärt bestialiskt, man måste ha en riktig killerinstinkt för att komma på idén att ha med sig en tvåeggad 25 cm kniv för att mörda med!!!

Eller så nöjer man sig med det svar man har fått istället för att löpa amok och man respekterar att var och en har rätt till sina åsikter.

Ja det är ju nästan så att man kan tro att GM faktiskt har en "skruv lös"...

Han kanske har någon form av störning trots allt? jag har fortfarande mycket svårt att tro att en människa som är kapabel till att mörda någon på detta bestialiska sätt är fullt frisk.
Citera
2017-03-06, 00:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det kanske inte i första hand är frågan om en faktisk hästskändare som är aktuell här, utan snarare vad syftet kan vara med att hitta på en sådan långsökt teori. Jag kan mycket väl tänka mig att det handlar om ett försök att rikta uppmärksamheten bort från något annat.

Det är förjävligt i sådant fall... jag mår illa av att ens tänka i dom banorna, att polisen medvetet skulle lägga ut villospår... vidrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in