2017-03-06, 11:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

....

Många verkar ha information som man av olika anledningar inte vill lägga ut på Flashback. Det kan nog ofta handla om att man inte vill avslöja sina kanaler.

Av de som har diskuterats som möjliga gärningsmän vill jag avföra Sture, och Evas syster.

Jag antar att du syftar på kvinnan som skjutsade hem Eva. Om det är hon som är mördaren så skyddas hon helt säkert av Mr.P. I så fall är det nog i första hand Mr.P polisen tänker på när man säger att det finns någon som inte berättar det man vet. Jag tycker också att det är något skumt med den här kvinnan. Men som sagt, det blir ju mest gissningar när man inte har läst förundersökningen.

Du utesluter Annelie? Hur är det med hennes sambo, det kan väl knappt ta en kvart att köra från dem till Kramfors? Visste han att hon skulle umgås med exet eller var det sagt att hon skulle träffa Eva som var på besök? Kan han ha kontaktat P och detta är orsaken till Ps oro?

Eller att man faktiskt känner till något, exempelvis en konflikt som jäst till någon surdeg men att man antar att personen som skulle ha motivet av detta, eller mer vetskap om detta, är oskyldig och därför inte säger något. Kanske inte ens till polisen, för man tycker synd om personen och vill inte den ska plågas av förhör? Det antyder väl polisen också.
Men så finns då en person i kretsen som av åtskilliga då är illa sedd, och för all del kan han väl möjligtvis vara ett rövhål men det finns ändå inget konkret som kopplar just honom till till gärningen. Och även om 85%av Kramfors invånare som känner honom vittnar om att han är ett rövhål så är det ju så att de involverade personerna kanske inte ansåg det, de umgicks ju med honom. BO dumpade ju kvinnlig väninna för deras relation men fortsatte umgänget med P, så Eva tyckte väl knappast då att P var ett rövhål så det är väl högst osäkert om det ens fanns någon osämja dem emellan.
Också funderas det "jamen han kanske råkade ha psykos just då" (för att man inte har någon rimlig motivbild), och personen det gäller verkar inte haft något med psykiatrin att göra under dryga 60 år, d. v. s. under hela hans livstid?

De hypoteser som argumenteras från i konstruerandet av eventuell motivbild ger ju även viss karaktär till BO som väl knappast enbart P som plausibel GM bort "drabbats" av.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-06 kl. 12:12.
Citera
2017-03-06, 11:54
Medlem
Lågvattenmärke och lågvattenmärke... det väl lite lätt att ha ett raljerande tonläge i och med frånvaro av tydligt motiv och faktiska omständigheter som kopplar P till själva gärningen. Särskilt som det framkommer att P är illa sedd bland något flertal och just det blir lite, ja inte komiskt men...typiskt kanske. Byhingsten är illa omtyckt men inte bland stalltjejerna vad det verkar, oavsett om de är gifta eller inte.
Citera
2017-03-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken
Den här tråden är ett riktigt lågvattenmärke i det annars så eminenta krimforumet på Flashback.

Det har gått så långt att inga seriösa skribenter ens orkar med att bemöta det cirkelargument och förenklingar av sanningen som torgförs här.

Enligt mina kanaler så är paj återigen totalt avskriven som GM och min stilla fundering är vad de som smutskastar honom här med snusförnuftig självklarhet och lögnaktiga faktafel har att dölja?

Vem vill ni avföra från utredningen?

Kommer hon någonsin att stå till svars för sin bestialiska handling?

Hur kan ni sova om natten?

Byhingsten är illa sedd av många men inte bland stalltjejerna? Svartsjuka, eller avundsjuka (det ena är lite vidare än det andra) är möjligtvis ingrediens i såväl mordet som fokuseringen på enbart P. men det behöver inte ha exakt samma grund. Eller att man anse P som ansvarig om man känner till en konflikt som man anser han är orsak till?
Citera
2017-03-06, 13:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du utesluter Annelie? Hur är det med hennes sambo, det kan väl knappt ta en kvart att köra från dem till Kramfors? Visste han att hon skulle umgås med exet eller var det sagt att hon skulle träffa Eva som var på besök? Kan han ha kontaktat P och detta är orsaken till Ps oro?

Eller att man faktiskt känner till något, exempelvis en konflikt som jäst till någon surdeg men att man antar att personen som skulle ha motivet av detta, eller mer vetskap om detta, är oskyldig och därför inte säger något. Kanske inte ens till polisen, för man tycker synd om personen och vill inte den ska plågas av förhör? Det antyder väl polisen också.
Men så finns då en person i kretsen som av åtskilliga då är illa sedd, och för all del kan han väl möjligtvis vara ett rövhål men det finns ändå inget konkret som kopplar just honom till till gärningen. Och även om 85%av Kramfors invånare som känner honom vittnar om att han är ett rövhål så är det ju så att de involverade personerna kanske inte ansåg det, de umgicks ju med honom. BO dumpade ju kvinnlig väninna för deras relation men fortsatte umgänget med P, så Eva tyckte väl knappast då att P var ett rövhål så det är väl högst osäkert om det ens fanns någon osämja dem emellan.
Också funderas det "jamen han kanske råkade ha psykos just då" (för att man inte har någon rimlig motivbild), och personen det gäller verkar inte haft något med psykiatrin att göra under dryga 60 år, d. v. s. under hela hans livstid?

De hypoteser som argumenteras från i konstruerandet av eventuell motivbild ger ju även viss karaktär till BO som väl knappast enbart P som plausibel GM bort "drabbats" av.

Varför skulle Anneli vara så driven och engagerad i fallet i dagsläget om hon själv var mördaren eller anstiftaren? När det har nu gått 30 år så är det väl ytterst korkat av henne att på nytt börja gräva i detta om hon själv är inblandad, men så tänker alltså inte du trots att du anser dig vara så klippsk?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-06 kl. 13:56.
Citera
2017-03-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Varför skulle Anneli vara så driven och engagerad i fallet i dagsläget om hon själv var mördaren eller anstiftaren? När det har nu gått 30 år så är det väl ytterst korkat av henne att på nytt börja gräva i detta om hon själv är inblandad, men så tänker alltså inte du, trots att du anser dig vara så klippsk?

Jag ser mig inte som särskilt klippsk[sic] även om jag skattar min kapacitet som "good enough" .

Hon kanske är driven och engagerad för att (omdömeslösa) människor i hennes omgivning förväntar sig att hon ska vara det? Det kanske antyds att hon verkar misstänkt om hon inte är det. För övrigt måste väl även du se ett etiskt problem med att anhöriga till brottsoffer är "drivna och engagerade", det finns ju en uppenbar jävsproblematik, att man är starkt färgad i sina uppfattningar på vilket man bygger sitt ställningstagande. Detta utöver den juridiska om man i någon mån i egenskap av part i målet är så driven och engagerad att man försöker påverka vittnen etc. Den gränsen är väl särskilt lätt att passera som närstående till någondera part i målet, och toleranströskeln är väl något högre för den som dock är formellt eller informellt misstänkt.

Om hon nu är driven och engagerad, jag kan inte säga bu eller bä om det utifrån någon intervju där hon i princip typ svarar på frågor som ställs. Vad avser du med "driven och engagerad"?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-06 kl. 13:57.
Citera
2017-03-06, 13:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Långt ifrån alla som lider av olika former av personlighetsstörningar har kontakt med psykiatrin, det är snarare så att oerhört många av dessa aldrig har någon som helst kontakt med psykiatrin under hela sin livstid. Men enligt dig så måste P-A J alltså ha haft kontakt med psykiatrin för att kunna ha en personlighetsstörning, har jag förstått dig rätt då?
Citera
2017-03-06, 14:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag ser mig inte som särskilt klippsk[sic] även om jag skattar min kapacitet som "good enough" .

Hon kanske är driven och engagerad för att (omdömeslösa) människor i hennes omgivning förväntar sig att hon ska vara det? Det kanske antyds att hon verkar misstänkt om hon inte är det. För övrigt måste väl även du se ett etiskt problem med att anhöriga till brottsoffer är "drivna och engagerade", det finns ju en uppenbar jävsproblematik, att man är starkt färgad i sina uppfattningar på vilket man bygger sitt ställningstagande. Detta utöver den juridiska om man i någon mån i egenskap av part i målet är så driven och engagerad att man försöker påverka vittnen etc. Den gränsen är väl särskilt lätt att passera som närstående till någondera part i målet, och toleranströskeln är väl något högre för den som dock är formellt eller informellt misstänkt.

Om hon nu är driven och engagerad, jag kan inte säga bu eller bä om det utifrån någon intervju där hon i princip typ svarar på frågor som ställs. Vad avser du med "driven och engagerad"?

Som jag har förstått det hela så är A inte tvingad att ställa upp på någon intervju, hon gör det av egen fri vilja för att hon är engagerad och för att hon hoppas på att fallet ska kunna lösas trots att det i år är 30 år sen mordet skedde, hon har med andra ord inte gett upp.

Det finns ingen anledning för A att engagera sig i detta för att dölja något, hon har ju aldrig ens varit misstänkt så varför skulle hon efter 3 decennier plötsligt vara i ett sådant desperat behov av att vilja dölja något?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-06 kl. 14:18.
Citera
2017-03-06, 14:10
Medlem
Draifoss avatar
Det finns inte en chans att Evas syster är inblandad i det här. Kolla på intervjun i SVT:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hela-marken-forsvann

Citat:
Byhingsten är illa sedd av många men inte bland stalltjejerna? Svartsjuka, eller avundsjuka (det ena är lite vidare än det andra) är möjligtvis ingrediens i såväl mordet som fokuseringen på enbart P. men det behöver inte ha exakt samma grund. Eller att man anse P som ansvarig om man känner till en konflikt som man anser han är orsak till?
Så kan det säkert vara. Det egentliga motivet till mordet verkar inte ha framkommit riktigt i tråden, helt oavsett vem som sedan är gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-06 kl. 14:19.
Citera
2017-03-06, 14:34
Medlem
Kan bara säga att vi som bott i Kramfors och känner/ kände Eva , Anneli , Paj , Berit M.fl har nog ganska klart för oss vem GM är och många här i tråden verkar veta massor, men skriver samtidigt att dom inte är från Kramfors och inte känner några från den tiden ?? Vi är många som vet betydligt mer än vad vi vill skriva om här , bara så ni vet !!
Citera
2017-03-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Långt ifrån alla som lider av olika former av personlighetsstörningar har kontakt med psykiatrin, det är snarare så att oerhört många av dessa aldrig har någon som helst kontakt med psykiatrin under hela sin livstid. Men enligt dig så måste P-A J alltså ha haft kontakt med psykiatrin för att kunna ha en personlighetsstörning, har jag förstått dig rätt då?

Nä, jag menar att det framstår som ett väldigt långskott enbart konstruerat för att inget egentligt motiv finns. Eller möjligt finns men inte presenterats eller framkommit.

Personlighetsstörning är inte samma som psykos, personlighetsstörning är ofta av en sådan karaktär att det kan vara besvärligt eller obekvämt för den som har det eller finns i närheten av den som har det utan att det egentligt betraktas som psykisk sjukdom även om det måhända är behandlingsbart i någon mån likt vanemässiga beteenden. Det kan väl också vara svårt att fastställa vad som är en egentlig personlighetsstörning jämfört med beteendestörning (att man gör på visst sätt i något som får negativa följder av inlärd vana, kanske uppfostran i barndom eller yrkesliv. Är militärer psykopater per definition om yrkesrollen ytterst inbegriper våldsanvändning? Självklart inte men det är antagligen en fördel för förmågan att verka som militär om man kan bete sig som om man vore psykopat, ungeför som "act as if" ofta fungerar lika bra omvänt också) .

Psykoser återfinns i psykiska sjukdomar, men långt ifrån alla. Man kan ju tänka sig att någon som under längre tid befinner sig i en narcissists närhet (äkta hälft, arbetskamrat, barn eller förälder) utvecklar psykisk sjukdom dock, som depression exempelvis.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-06 kl. 15:17.
Citera
2017-03-06, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
Kan bara säga att vi som bott i Kramfors och känner/ kände Eva , Anneli , Paj , Berit M.fl har nog ganska klart för oss vem GM är och många här i tråden verkar veta massor, men skriver samtidigt att dom inte är från Kramfors och inte känner några från den tiden ?? Vi är många som vet betydligt mer än vad vi vill skriva om här , bara så ni vet !!

Ingen har sagt att de vet av de som inte är från Kramfors. Om Kramforsborna vet, som verkligt vetande, och inte lösa antaganden som mest under presenterats i tråden varför säger då polis att det finns de som vet men inte sagt något? Vad säger det då om de från Kramfors som menar sig veta? Det är ju inte precis smickrande... att man isåfall möjliggör för att en mördare går lös för förmånen att få skvallra och tillhöra en "exklusiv" liten klick som menar sig veta Och gotta sig i stackars BOs syster som sägs vara förtvivlad och mördaren går lös? Och nej, jag är inte från Kramfors men har bott i lika skithålor där tyvärr den typ av mentalitet lätt frodas. Man kanske inte vill "sätta dit" någon som skulle kunna sättas dit för man får lite känsla av att vara betydelsefull i det lilla med att "veta" och kanske trakassera någon med obskyra antydningar?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-06 kl. 15:30.
Citera
2017-03-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ingen har sagt att de vet av de som inte är från Kramfors. Om Kramforsborna vet, som verkligt vetande, och inte lösa antaganden som mest under presenterats i tråden varför säger då polis att det finns de som vet men inte sagt något? Vad säger det då om de från Kramfors som menar sig veta? Det är ju inte precis smickrande... att man isåfall möjliggör för att en mördare går lös för förmånen att få skvallra och tillhöra en "exklusiv" liten klick som menar sig veta Och gotta sig i stackars BOs syster som sägs vara förtvivlad och mördaren går lös? Och nej, jag är inte från Kramfors men har bott i lika skithålor där tyvärr den typ av mentalitet lätt frodas. Man kanske inte vill "sätta dit" någon som skulle kunna sättas dit för man får lite känsla av att vara betydelsefull i det lilla med att "veta" och kanske trakassera någon med obskyra antydningar?
Dom jag känner har berättat allt dom vet för polisen, men kan ju finnas andra som tiger och av hänsyn till utredningen så skriver vi inte ut vissa saker här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in