2017-03-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Skaffa boken "Uppenbarelsebokens storslagna höjdpunkt.
Hur vet man att den stämmer?
2017-03-06, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Hur står det till med dina bibelkunskaper?
Sisådär. Hur så? Det finns folk som studerat bibeln väldigt mycket och som inte är överens med varandra. Så "bibelkunskaper" säger inte så mycket om hur den ska tolkas.
2017-03-06, 12:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Folk har sedan 1400-talet hittat tecken på jordens undergång i samma texter, det är så luddigt skrivet att det passar in på vilket århundrade som helst.

Faktum är att mycket som står i Uppenbarelseboken stämmer in på Roms undergång, och den ägde rum för 1500 år sedan så jordens undergång har redan varit, det tåget har gått, man kan passa in de texterna på precis vad som helst.
Uppenbarelseboken är mycket riktigt så luddig att den kan stämma in på lite vad som helst. Ta det här till exempel:

1. Det talas om ett flerhövdat odjur. Närmare bestämt sju huvuden. Med tio horn. Sovjetunionens hade genom åren tio presidenter, och Sovjetunionens kommunistparti har haft sju generalsekreterare om man räknar från Stalin.

2. Vidare står det att "ett av dess huvuden såg ut att ha fått ett dödligt hugg, men det dödliga såret hade läkts" - vilket mycket väl skulle kunna vara Gorbachevs utmärkande födelsemärke i pannan/hjässan, vilket kan tyckas se ut som ett sår.

3. Skökan som sitter på odjuret är klädd i "purpur och scharlakan och guld", dvs. rött och guld, dvs. samma färger som - Sovjetunionens flagga.

Handlar då Upp 13 om Sovjetunionen? Nä knappast...
2017-03-06, 12:56
Medlem
Citat:
Går att få hjälp-

Se onlinebiblioteket på jw.org

Det var exakt det jag gjorde. Där står att man inte ska tolka uppenbarelseboken bokstavligt. Så varför slänga in citat från den?
2017-03-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Sisådär. Hur så? Det finns folk som studerat bibeln väldigt mycket och som inte är överens med varandra. Så "bibelkunskaper" säger inte så mycket om hur den ska tolkas.

Bara undrade. Jag menar att man vet och kan tolka bibeln, eftersom det krävs för att kunna tolka det som står i uppenbarelseboken (enligt jw.org)
2017-03-06, 13:11
Medlem
Citat:
Bara undrade. Jag menar att man vet och kan tolka bibeln, eftersom det krävs för att kunna tolka det som står i uppenbarelseboken (enligt jw.org)
Vilket får mig att återgå till den viktiga frågan. Skulle en Gud ge ut en bok, med sitt budskap till mänskligheten, på detta viset? Där man behöver hjälp från andra för att tolka hans budskap?
Har alla den hjälpen?
2017-03-06, 14:18
Medlem
Citat:
Det var exakt det jag gjorde. Där står att man inte ska tolka uppenbarelseboken bokstavligt. Så varför slänga in citat från den?

Så du menar att t ex Upp 21 -_5 inte är bokstavlit ?

Jag tror att du tog det du skrev ur sitt sammanhang.
2017-03-06, 14:21
Medlem
Citat:
Vilket får mig att återgå till den viktiga frågan. Skulle en Gud ge ut en bok, med sitt budskap till mänskligheten, på detta viset? Där man behöver hjälp från andra för att tolka hans budskap?
Har alla den hjälpen?

Nej, knappast. Nu är uppenbarelseboken väldigt svår att förstå och kunna tolka rätt, så varför slänger några vittnen in citat från den.
2017-03-06, 14:23
Medlem
Citat:
Tänk att just du råkar leva i tiden som uppenbarelseboken handlar om....
Jag säger inte att du har fel, men tänk så många som trott som du, genom tiderna.

Ingen har sagt sig förstå den boken förrän efter 1914
2017-03-06, 14:26
Medlem
Citat:
Ingen har sagt sig förstå den boken förrän efter 1914
Hur vet du det?
2017-03-06, 14:37
Medlem
Citat:
Har alla den hjälpen?

Apostlarna fick nytt ljus när Jesus kom, de fick förklaringen på t ex 1 Mos 3:15.

Jasus gav dem inta all förståelse då, Johannes förstod säkert inta vad han skrev ner i Uppenbarelseboken.

Vår förståelse av bibelns sanning lir t ex hela tiden klarare.
Och det är precis som det ska vara, för bibeln säger att "de rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet tills det är full dag."
2017-03-06, 14:40
Medlem
Citat:
Hur vet du det?

Jag har boken som förklarar uppenbarelseboken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in