2017-03-05, 22:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Sven kanske blandat ihop dagen med när han såg en cyklist. Det ligger väl nära till hands att anta att cyklisten kopplas till cykeln vid vägkanten men det behöver ju inte vara samma. Om tidsrymden är såpass nära det Eva attackeras och hunden dessutom lever någon tid efter Eva attackeras och dödas borde väl Laban gett skall, finnspetsar är väl något skällig ras? Svens hund borde reagerat även om han själv skulle råka vara gravt hörselskadad?

Nej, Sven hade precis sett "Lagens Änglar" på tv innan han gick ut med hunden så men vet därmed med säkerhet att det var på fredagskvällen som Sven gjorde sin iakttagelse.

Om det inte är samma cykel, vem skulle ha hunnit slänga en cykel där inom den snäva tidsramen och varför?

Jodå "Sven's hund reagerade visst och drog envist i kopplet men inte p.g.a. något hundskall utan på någonting helt annat. Hunden ryckte och ville tillbaka i riktning mot skogsdungen där Eva sedan hittades. Om Laban hade skällt upprepade gånger hade givetvis "Sven" berättat detta under förhören som hölls med honom.

När Eva försökte göra sig fri och springa ifrån GM men överfölls så fortsatte Laban tydligen att springa hela vägen hem. Förmodligen gav Laban inget skall i från sig förrän han sågs skällande uppe på Långbacken alldeles i närheten av föräldrahemmet ca. kl. 23:12 av de 3 vittnena i bilen som någon minut senare kl 23:15 passerade cykeln som låg slängd nere vid Långbackens början intill mordplatsen. Om nu Laban började skälla först upp vid föräldrarnas hus så hade "Sven" redan hunnit vända om nere på Herrgårdsvägen och var på väg hemåt, hans hund befann sig alltså långt ifrån Laban.
Citera
2017-03-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Nog äre bra snurrigt i den här tråden nu. Ingen har koll på läget. Och vem fan är Lucas som nån skriver om. Verkar finnas en massa troll här nu ivrigt påhejade av Trapizo.

Kan du redogöra exakt vad du menar med "Verkar finnas en massa troll här nu"????
Citera
2017-03-05, 22:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nog äre bra snurrigt i den här tråden nu. Ingen har koll på läget. Och vem fan är Lucas som nån skriver om. Verkar finnas en massa troll här nu ivrigt påhejade av Trapizo.

Här ser du exempel på sektbeteende. En del läser säkert ett flertal trådar, man kan bli trött och blanda ihop namn. Särskilt på en hund. Och du förutsätter eller antyder att de som skriver inte framför en egen uppfattning eller att man faktiskt kan vara ifrågasättande på eget bevåg utan att det är initierat av någon annan? Vad för slags sammanhang är du uppväxt i för att ha så stereotyp uppfattning om andras intresse och motivation?
Citera
2017-03-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Kan du redogöra exakt vad du menar med "Verkar finnas en massa troll här nu"????
När man inte har koll på läget utan blir en hel del fel hela tiden. Man har inte läst igenom tråden och artiklar och helt plötsligt hoppar man in och börjar skriva felaktigheter. För mig blir det ett troll. Du har ju hängt med ända från början och borde ju reagera på felaktigheterna kan jag tycka. Men icke, då blir du för mig nån som hejar på dessa personer.
Citera
2017-03-05, 23:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, visst är det är skumt att det verkar vara arrangerat för att se ut som ett sexmord. En uppenbar anledning skulle ju kunna vara just att rikta misstankarna mot en man.

Mr.P har alltså något slags relation med kvinnan BÅ, men visar samtidigt intresse för Eva. De tre umgås ensamma några timmar i Mr.P:s lägenhet på kvällen. Sedan skjutsar BÅ hem Eva, och det är sista gången Eva ses i livet. Dagen därpå flyttar BÅ hem till Mr.P i hans lägenhet. Tre veckor senare flyttar BÅ från Kramfors för gott. Har jag fattat det rätt?

Ja, så var det och jag är själv väldigt nyfiken på vad som egentligen sades i P-A's lägenhet under de sista 1 tim och 40 min som trion som ingår i det här "triangeldramat" befann sig i bostaden. Uppstod det dålig stämning eller någon form av osämja? Eva som hade skinn på näsan sa kanske vad hon tyckte om saker och ting rakt ut, även när det gällde kärleksrelationen mellan "väninnan" och P-A och sådant kan givetvis reta upp folk, det råder det ingen tvekan om.

Det dröjde tydligen ett antal månader innan BÅ flyttade från Kramfors för gott men att hon flyttade ut från P-A J lägenhet efter 3 veckor stämmer. Det är 29 år sedan BÅ lämnade Kramfors så hon har ändå hållit sig undan ett bra tag....
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-05 kl. 23:09.
Citera
2017-03-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Här ser du exempel på sektbeteende. En del läser säkert ett flertal trådar, man kan bli trött och blanda ihop namn. Särskilt på en hund. Och du förutsätter eller antyder att de som skriver inte framför en egen uppfattning eller att man faktiskt kan vara ifrågasättande på eget bevåg utan att det är initierat av någon annan? Vad för slags sammanhang är du uppväxt i för att ha så stereotyp uppfattning om andras intresse och motivation?
I det här fallet va de väl inte bara fel namn på en hund de handla om.
Sen som vanligt när du skriver så förstår jag inte vad du menar. Jag är väl osedvanligt korkad.
Citera
2017-03-05, 23:08
Medlem
Citat:
När man inte har koll på läget utan blir en hel del fel hela tiden. Man har inte läst igenom tråden och artiklar och helt plötsligt hoppar man in och börjar skriva felaktigheter. För mig blir det ett troll.

Som internettroll avses annars: "Någon med syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart."...och det är ju inte det som det är frågan om här!!

Citat:
Du har ju hängt med ända från början och borde ju reagera på felaktigheterna kan jag tycka. Men icke, då blir du för mig nån som hejar på dessa personer.

Hur vet du vad som är det absolut rätta och vad som är det absolut felaktiga genom att läsa vad folk skriver i en Flashback-tråd??
Citera
2017-03-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Som internettroll avses annars: "Någon med syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart."...och det är ju inte det som det är frågan om här!!

Ja men det är väl precis vad som har varit syftet nu, eller.

Hur vet du vad som är det absolut rätta och vad som är det absolut felaktiga genom att läsa vad folk skriver i en Flashback-tråd??
Ja men vi alla här har ju inget annat att utgå från än tv och media eller hur. Om man inte ens kollat artiklar undrar jag hur högt intresset för det här fallet är hos den personen.
Citera
2017-03-05, 23:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
När man inte har koll på läget utan blir en hel del fel hela tiden. Man har inte läst igenom tråden och artiklar och helt plötsligt hoppar man in och börjar skriva felaktigheter. För mig blir det ett troll. Du har ju hängt med ända från början och borde ju reagera på felaktigheterna kan jag tycka. Men icke, då blir du för mig nån som hejar på dessa personer.
Håller med dig här Vidje. Det är en sak att man t.ex. har olika teorier om vem mördaren är, och det är ju helt naturligt. Men på sista tiden har det blivit tydligt att det förs in felaktiga sakuppgifter, och det kan mycket väl vara i syfte att skapa förvirring. Man får se upp lite nu.
Citat:
I det här fallet va de väl inte bara fel namn på en hund de handla om.
Sen som vanligt när du skriver så förstår jag inte vad du menar. Jag är väl osedvanligt korkad.
Att du inte förstår allt som bradgardsindianen skriver har inte att göra med att du skulle vara korkad. Det kan vara svårt ibland att förstå bradgardsindianen eftersom han tänker lite okonventionellt, och han ligger ofta lite före sin tid. När tråden har kommit vidare några sidor brukar man förstå vart han ville komma, och det visar sig då ofta att han var inne på rätt spår.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-05 kl. 23:23.
Citera
2017-03-05, 23:22
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ja undrar om inte det är lite av en sekt det där, en liten grupp poliser i Kramfors som vill få det att verka som att GM kommer utifrån.

För att komplicera det ytterligare har jag hört att det funnits ett annat program med Cold Case i titeln i SVT som tagit upp Eva-fallet.

Jag är i stort sett 100 på att det var i programmet från hösten 2005 där Thabo var programledare som man tog upp detta med hästskändare, det är iaf så som jag minns det. Jag kommer mycket väl ihåg inslaget när Thabo Motsieloa befann sig vid Långbacken och att det bl.a pratades om att det hade legat en hästhage mittemot mordplatsen. Jag minns även att det var det fler personer på plats, förmodligen den polis som berättade att man misstänkte att Eva kanske hade kommit på någon som var ute för att skada hästarna och att det var därför som hon blev mördad. Det vore verkligen intressant få se det avsnittet nu i dagsläget när man vet så mycket mer om fallet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-05 kl. 23:30.
Citera
2017-03-05, 23:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej, Sven hade precis sett "Lagens Änglar" på tv innan han gick ut med hunden så men vet därmed med säkerhet att det var på fredagskvällen som Sven gjorde sin iakttagelse.

Om det inte är samma cykel, vem skulle ha hunnit slänga en cykel där inom den snäva tidsramen och varför?

Jodå "Sven's hund reagerade visst och drog envist i kopplet men inte p.g.a. något hundskall utan på någonting helt annat. Hunden ryckte och ville tillbaka i riktning mot skogsdungen där Eva sedan hittades. Om Laban hade skällt upprepade gånger hade givetvis "Sven" berättat detta under förhören som hölls med honom.

När Eva försökte göra sig fri och springa ifrån GM men överfölls så fortsatte Laban tydligen att springa hela vägen hem. Förmodligen gav Laban inget skall i från sig förrän han sågs skällande uppe på Långbacken alldeles i närheten av föräldrahemmet ca. kl. 23:12 av de 3 vittnena i bilen som någon minut senare kl 23:15 passerade cykeln som låg slängd nere vid Långbackens början intill mordplatsen. Om nu Laban började skälla först upp vid föräldrarnas hus så hade "Sven" redan hunnit vända om nere på Herrgårdsvägen och var på väg hemåt, hans hund befann sig alltså långt ifrån Laban.

Det kanske är samma cykel, eller inte. Att ett vittne kommer ihåg någon eller flera detaljer rätt innebär inte att alla detaljer i minnesbilden är så. Särskilt inte vad gäller saker som ligger inom en rutin man ofta gör. Sven gick antagligen ut med hunden någorlunda samma tid varje dag, händelsen inträffade en fredag och han vet vad för tv program han brukar se och vilken veckodag och tid de går, det är väl väldigt lätt att minnas med rätt tids och ordningsföljd. Men cyklisten är inte lika enkel och självklar även om det är något som bryter av mot en promenad som jag antar vanligtvis är tämligen folktom vid den tiden. Inte att han avsiktligt ljuger, men den kanske hamnar där om intresse visas för en cyklist, att den slinker in från annat tillfälle. Det har ju även dryftats hur pass noggrant man kan uppskatta längd på cyklisten och hur korrekt gatubelysning visar färger etc.

Men det är väl högst märkligt att Laban inte skäller. Det är ju en skällig ras som kan ge skall i diverse situationer även om den är väldresserad. Den skäller och springer efter bil som passerar, om hunden skäller först på "hemmaplan", vid föräldrarnas hus varför kvarblir den inte där och skäller till någon kommer ut? Hade inte modern förresten hört hunden skälla på något avstånd?

Men det skulle ju kunna förklaras om Laban var kvar i bilen om nu attacken på Eva skedde exakt 2-3 minuter efter den eventuella cykelmannen passerat? Sitter han inne i bilen och skäller hörs det såklart inte.

Tycker öht taget det att hon ska av tidigare för att rasta hunden låter lite halvmysko, kan de blivit osams, om det bestämdes där och då? Om de vart i Ps lägenhet med hunden bort man kanske rastat den innan man sätter sig i bilen och kanske nöjt sig att han får skvätta vid föräldrahemmet
Citera
2017-03-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ja men det är väl precis vad som har varit syftet nu, eller.

Hur menar du nu? Ge ett exempel på hur jag skulle ha "trollat" i den här tråden!

Citat:
Ja men vi alla här har ju inget annat att utgå från än tv och media eller hur. Om man inte ens kollat artiklar undrar jag hur högt intresset för det här fallet är hos den personen.

Jag har "kollat artiklar" om det är det du menar...du kan väl inte vara så dum att du tror 100% på information som står i en Flashbacktråd?? Fast du tänker väl att Safarik och Åström i TV-programmet är totalt felfria och aldrig kan ha fel, det är det du menar förstås...och då är det ingen idé att ifrågasätta någonting! Hallelujaaaa!!!! Felet du tycker jag gör det är att jag är intresserad av ALLA teorier om vem som är mördaren, det är inte du..du har anammat en teori och sen följer du den slaviskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in