2017-02-20, 08:29
Medlem
KortStubins avatar
Trådar sammanfogade.

Länk till startinlägget från den infogade tråden:
(FB) Jorden 6000 år gammal

/Moderator
Citera
2017-02-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felix33
Arkeologi, biologi, astrologi och alla kända vetenskaps områden stödjer bibeln och därför går bibeln använda som bevis för att jorden är 6000 år gammal.

Sen finns det en massa andra saker också som stödjer det.
Nej det gör de inte, sen är astrologi inte en vetenskap. Men för all del jag är säker på att du
kan styrka detta? Och answers in genesis duger inte. Det står ingenstans i bibeln att Jorden
skulle vara 6 000 år gammal. vad där däremot står är att Jorden är platt, håller du med om det?
Citera
2017-02-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad för slags bevis kräver du? Att Flavius Josephus bekräftar Jesu existens i motsats till att anklaga kristna för att hitta på en person, är ett starkt bevis för att han existerat.

Kraven på bevis blir till slut löjliga hos er, där ni ifrågasätter allt i stil med om månlandningen har skett.

Om jag frågar dig, kan du leda i bevis att Aristoteles existerat som en historisk person, genom att inte använda partiska grekiska källor? Det kan ju ha varit ett hopkok från flera grekiska personer som man senare samlade ihop till en mytisk person, som utförde fantastiska, nästan omänskliga saker inom många områden.

Så, hur leder du i bevis att den historiske personen Aristoteles har funnits? Och att det är han som ligger bakom alla storslagna tankar?

Som sagt, det finns fler bevis för att Jesus har funnits än många andra historiska personer som jag antar du tar för givet har existerat. Men så fort det handlar om bibeln så ändrar man förutsättningarna.
Forskarna är ganska överens om att passagerna om jebus är tillagda senare, men det spelar egentligen ingen roll eftersom det var så mycket senare och en tidskillnad på 40-50 år har betydelse
i ett samhälle där de flesta är illiterata, jämför med idag med nästan universell läskunnighet och tillgång till internet se hur många historier som florerar gällande september 2001 och det var bara
15 år sedan.
Citera
2017-02-20, 13:08
Medlem
Citat:
Uträckningen till skapelsen av Adam stämmer, men sedan har man dragit slutsatsen att resten av skapelsen skapades på 5 stycken 24 timmars dagar, men det står det inget om i bibeln.

Det står att Gud kallade dom olika skapelseperioderna för dagar, men det har inget med jordens 24 timmar att göra:

"Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt."
(1 Mose 1:3-5 Bibel2000)

Det här ljuset har inget med solljuset att göra eftersom solen inte skapades förrän den fjärde dagen, där solens ljus och månens ljus skulle utmärka 24 timmar, dagar och år:

"Gud sade: ”På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år.

De skall vara ljus på himlavalvet och lysa över jorden.” Och det blev så. Gud gjorde de två stora ljusen, det större ljuset till att härska över dagen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna.

Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden, att härska över dag och natt och att skilja ljus från mörker. Och Gud såg att det var gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den fjärde dagen.
"
(1 Mose 1:14-19 Bibel2000)

Guds skapelsedagar kan alltså handla om mycket längre perioder.
Ännu ett tecken på att Gud inte ska ge sig in i bokbranschen.
Citera
2017-02-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ännu ett tecken på att Gud inte ska ge sig in i bokbranschen.

Det finns många i bokbranschen som uttrycker på liknande sätt, utan att det finns massor med människor som medvetet vill missförstå vad dom säger.
Citera
2017-02-20, 13:24
Medlem
Citat:
Det finns många i bokbranschen som uttrycker på liknande sätt, utan att det finns massor med människor som medvetet vill missförstå vad dom säger.
Det tror jag inte. Särskilt inte som avgör min eviga framtid.
Citera
2017-02-25, 08:13
Medlem
senhackarens avatar
Inte är jorden bara 6000 år gammal. Ökenreligioner och deras läror
Citera
2017-03-04, 20:40
Medlem
Fossilfynd av mammutar och jätteödlor, som är mer än 6000 år gamla, är inget säkert belägg för att Bibelns skapelseberättelse skulle vara felaktig. Den allsmäktige kan ha placerat ut en del fossiler, som är äldre än skapelsen, för att pröva människornas tro på Skriften.
Lite fult gjort av Gud fader förstås, men är man allsmäktig så är man. Förresten vem vet - den allsmäktige kanske är en herre med sinne för humor.
Citera
2017-03-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjunctur
Fossilfynd av mammutar och jätteödlor, som är mer än 6000 år gamla, är inget säkert belägg för att Bibelns skapelseberättelse skulle vara felaktig. Den allsmäktige kan ha placerat ut en del fossiler, som är äldre än skapelsen, för att pröva människornas tro på Skriften.
Lite fult gjort av Gud fader förstås, men är man allsmäktig så är man. Förresten vem vet - den allsmäktige kanske är en herre med sinne för humor.
Ja, så kan det vara. Likaväl som att vi kan leva i Matrix.
Men det är bättre att hålla sig till den verklighet man känner till. Det försöker i alla fall jag göra.
Citera
2017-03-05, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, så kan det vara. Likaväl som att vi kan leva i Matrix.
Men det är bättre att hålla sig till den verklighet man känner till. Det försöker i alla fall jag göra.

Jag också!
Citera
2017-03-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjunctur
Jag också!
Har du belägg för att Gud lägger ut fossil, i din verklighet?
Citera
2017-03-05, 13:17
Medlem
pungluders avatar
Allt som inte stämmer eller motbevisas kan alltså vara ett trostest.
Lurig rackare den där gud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in