Citat:
Ursprungligen postat av
Politice-Rectam
Det har hänt så att jag har anammat överklassigt beteende och överklassiga värderingar, men jag är samtidigt inte överklass och försöker tänka på det vad som skiljer mig från överklassen ur etikettsynpukten. Både och alltså.
Nu är jag ingen expert men det finns vissa grundmoment man bör bemästra.
Allt inom vett & etikett. Man anpassar kläder utefter tillfälle men man är aldrig nerklädd. Man sitter med rak rygg vid middagar, går inte från bordet innan värdparet säger till, inga armbågar på bordet, servetten ligger i knät, visar intresse och har ögonkontakt med omkringsittande gäster, man talar inte om obekvämligheter som politik och pengar m.m. Går man in i en butik är man artig mot expediten men man markerar bestämt om man blir opassligt behandlad.
Alla kan inte äga gods och gårdar. Däremot ska möblerna och servisen vara av äldre gediget material, helst arvegods. Tavlor och foton på släkt är ett måste. Släkt- och familjehistoria är något man är stolt över och hedrar.
Man planerar sin mat och råvaror utefter kvalitet och näringsinnehåll. Man handlar så mycket kan kan av närliggande gårdar. Handling i vanlig matbutik sker endast månadsvis och då är det storhandling som gäller. Att vardagshandla är för simpelt och lättjigt.
Skor, silver, klockor och smycken är alltid välpolerat. Kollektivtrafik är big no så länge det inte gäller längre sträckor.
Du ska vara allmänbildad men samtalen ska vara relevant till tillfället och man ska inte mästra andra i samtalen.
Man ska inte blanda ihop gentlemannen och överklassherren. Gentlemannen beter sig korrekt och gör saker för andra, överklassherren beter sig korrekt men andra ska göra saker åt honom.