Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det känns som om du heter tant Agda, är 78 år gammal och förläst dig på Se & Hör

Sen känns det som om du upprepar mycket av vad som redan skrivits av andra i tråden.
Att det finns grader i helvetet (

) tror jag att vi alla förstår. Det är dock tämligen ointressant om någon gammal adelssläkt anser sig vara mer förmer än de som "bara" är 200 år gamla. Som jag skrev tidigare är det ytterst få kvarlevande adelsläkter som kan peka på en heraldik äldre än så.
Enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_uradel är det 14 st familjer som räknas som uradel som fortfarande fortlever. Vad blir det i antal personer, 200-300? Om vi för sakens skull antar att 1 % av Sverige är överklass så skulle denna uradel bara utgöra ~0,33 % eller 1 av 303 personer av denna överklass, känns väl inte sådär jätteimponerande.
I dagens samhälle är mycket pengar = inflytande. Har man dessutom i flera generationer befäst detta inflytande som ex Wallenbergs har gjort så är man definitivt genuin överklass och har förmodligen mer makt än vad de flesta gamla adelssläkter kan visa upp. Det är det enda som räknas idag.
Inom adeln finns även där en hierarki och det är så den ser ut där, ju äldre desto finare. Är väl inga större konstigheter med det...
Gällande Wikipedias information får du gärna lägga till de från början utländska uradliga släkterna som naturaliserats i Sverige så får du lite ytterligare siffror att leka med. Finns många släktmedlemmar som kan peka på en "heraldik" äldre än +200 år.
Var är tex: Falkenberg, Hamilton, von Mecklenburg, Wachtmeister, Gyllenkrok, de Geer, de la Gardie, von Ahlefeld, Ramel, Gyllenstierna, Palmstierna, Thott, Toll, von Platen, Piper, Aminoff, Barnekow, Beck-Friis, Belfrage, Bennet, Bildt, von Blixen-Finecke, Boije af Gennäs, Crafoord, Creutz, Douglas mfl mfl. Inte med detta sagt att alla ovanstående är överklass. Men det påvisar att det finns ganska många äldre släkter som har mer historia än tex Wallenberg.
Att släkter jag anger som den översta toppen av överklassen är adel antar jag är ett resultat av det endast är adeln som är väl dokumenterad så långt tillbaka. Visa mig gärna någon framstående släkt som verkat i det högsta skiktet av samhället i åtminstone 3-400 år som inte är adel så kan jag gott tänka mig att även de tillhör den nuvarande absoluta toppen av överklass.
Jag motsäger mig fortfarande
INTE att Wallenberg är överklass, det
ÄR de, dock finns det de som är högre uppe i rangordningen, dvs de släkter som har ännu mer historia, har haft mer makt genom århundraden, traditioner och annat.
Citat:
Ursprungligen postat av oehae
Kul, aldrig sett listan innan. Är ytligt bekant med 5 olika släkter. Inte för att det skulle spela någon som helst roll men men. Tr*lle har fin fina damer iaf

Wachtmeisters är bättre. :P Dock var det finare damer på Finlands FAUK bal och Danska DAU balen än det brukar vara hos svenska RAUK. Lite smått underligt, kanske bara har varit undantag.