2017-03-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Inget svar?

Hon kanske insåg faktum.
Citera
2017-03-03, 02:38
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast den första medel- eller arbetarklasspojken i en släkt som pluggar till jurist, ekonom eller civilningenjör och gör karriär, kan inte bli överklass ändå. Det är först hans barn eller barnbarn som kan bli det, eftersom det innefattar kunskaper, färdigheter och koder som man måste börja öva sig på redan i barnkammaren.

Jag misstänker ibland att jag kan tillhöra överklassen.

Mina föräldrar är jurister och har gett mig självsäkerhet att bland annat debattera med makthavare, en väldigt god uppfostran med tillhörande artighet o.dyl. och lärt mig en bred skara av samhälleligt intresse och kunskaper om konst, dock så att jag inte riktigt hävdar några åsikter utan försöker mer debattera om olika ståndpunkter. Jag har lärt mig hur man skall använda pengar och hur man skall bland annat klä sig så att man klär sig konservativt och estetiskt men så att inget dyrt får synas.

Det händer ofta så att utan att veta om olika personers bakgrund bekantar jag först mig med dem och därefter i ett senare skede får jag veta att deras föräldrar är i en mer eller mindre högt uppsatt position. Till exempel det bara hände så att jag bekantade mig med en ung person i en studentorganisation och sedan fick jag veta att hens mamma är direktören för en stor företag och en forskare i ett ämne som har med företaget att göra.

Frågeställningen är det om det finns några kriterier för det huruvida en viss person tillhör överklassen eller inte. Hur kan jag veta detta? Jag gillar att debattera om sociologi men det skulle kännas absolut haram att debattera om det huruvida jag är en del av överklassen.

Några saker som talar emot det att jag är en del av överklassen är kanske det att jag röstar på SD och handlar ofta mat på Lidl.
Senast redigerad av Politice-Rectam 2017-03-03 kl. 02:42.
Citera
2017-03-03, 09:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam

Mina föräldrar är jurister och har gett mig självsäkerhet att bland annat debattera med makthavare, en väldigt god uppfostran med tillhörande artighet o.dyl. och lärt mig en bred skara av samhälleligt intresse och kunskaper om konst, dock så att jag inte riktigt hävdar några åsikter utan försöker mer debattera om olika ståndpunkter. Jag har lärt mig hur man skall använda pengar och hur man skall bland annat klä sig så att man klär sig konservativt och estetiskt men så att inget dyrt får synas.

Det händer ofta så att utan att veta om olika personers bakgrund bekantar jag först mig med dem och därefter i ett senare skede får jag veta att deras föräldrar är i en mer eller mindre högt uppsatt position. Till exempel det bara hände så att jag bekantade mig med en ung person i en studentorganisation och sedan fick jag veta att hens mamma är direktören för en stor företag och en forskare i ett ämne som har med företaget att göra.

Frågeställningen är det om det finns några kriterier för det huruvida en viss person tillhör överklassen eller inte. Hur kan jag veta detta? Jag gillar att debattera om sociologi men det skulle kännas absolut haram att debattera om det huruvida jag är en del av överklassen.

Några saker som talar emot det att jag är en del av överklassen är kanske det att jag röstar på SD och handlar ofta mat på Lidl.

Du låter som (övre) medelklass, även om vi inte vet vad du gör (student?). Överklass handlar, i alla fall enligt mig, mer om rätt bakgrund än de sakerna du skriver. D.v.s om dina föräldrar är medelklass eller övre medelklass blir inte du överklass bara för att du kan föra dig. Har man haft mycket stora markägor i släkten i många generationer eller kommer från en adlig släkt, eller kommer från en släkt med en lång tradition av mycket stor politiskt och/eller ekonomisk makt kan man möjligen vara överklass.

Kommer man från en vanlig släkt med i och för sig välbetalda och välutbildade föräldrar är man inte överklass hur väl man än för sig.
Citera
2017-03-03, 10:32
Medlem
Citat:

Det är inte den typen av självsäkerhet som genomlyser överklassen. Man har en självsäkerhet i sig själv och oavsett vem man debatterar med ska ens profil, bakgrund och utbildning tala mer än debattkonsten.

Okej du har lärt dig hur man ska förhålla sig till pengar och hur man ska klä sig, låt höra?

Är du överklass känner du mycket väl till övrig överklass eller högt uppsatta personer. Kommer det som en överraskning att din nya vän är av finare börd bevisar det bara att du inte är född och uppvuxen med eliten och att du inte känner till den alls.
Citera
2017-03-03, 11:23
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är inte den typen av självsäkerhet som genomlyser överklassen. Man har en självsäkerhet i sig själv och oavsett vem man debatterar med ska ens profil, bakgrund och utbildning tala mer än debattkonsten.

Okej du har lärt dig hur man ska förhålla sig till pengar och hur man ska klä sig, låt höra?

Är du överklass känner du mycket väl till övrig överklass eller högt uppsatta personer. Kommer det som en överraskning att din nya vän är av finare börd bevisar det bara att du inte är född och uppvuxen med eliten och att du inte känner till den alls.
Är väl inget som säger att denne vän var av finare börd. Det enda som sades var att mamman var direktör, det i sig säger inget om klass/överklass. Dessutom var det ganska rörigt beskrivet då det blandades in forskare i meningen också. Var mamman både forskare och direktör?
Citera
2017-03-03, 11:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Varken Sd eller Lidl är något hinder. Många fler än du tror i överklassen röstar på Sd (Guillou har ondgjort sig över det...), och många är sparsamma till vardags (men det får förstås inte synas på bjudningar, då ska det slås på stort med de rätta maträtterna och vinerna).

Med detta sagt så låter du inte som överklass ändå. Har man minsta tvekan så ÄR man inte överklass.
Citera
2017-03-03, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Är väl inget som säger att denne vän var av finare börd. Det enda som sades var att mamman var direktör, det i sig säger inget om klass/överklass. Dessutom var det ganska rörigt beskrivet då det blandades in forskare i meningen också. Var mamman både forskare och direktör?

Kan vara men vad som framgick var dock att modern är högt uppsatt och har en betydande roller i näringslivet. Lite oklart vad personen ville komma med det men av inlägget att döma så lät det som att personen antog att mamman och familjen var överklass, dömt efter sina skeva mått dock.

Ja det lät som om mamman både var direktör och forskare, inte mycket fritid där inte.
Citera
2017-03-03, 12:07
Medlem
Citat:
Varken Sd eller Lidl är något hinder. Många fler än du tror i överklassen röstar på Sd (Guillou har ondgjort sig över det...), och många är sparsamma till vardags (men det får förstås inte synas på bjudningar, då ska det slås på stort med de rätta maträtterna och vinerna).

Med detta sagt så låter du inte som överklass ändå. Har man minsta tvekan så ÄR man inte överklass.

Helt rätt. Men för att bryta ner det lite anser jag att sparsamheten ligger i att man inte konsumerar överflöd enbart för sig själv. Ex vardagsmat är av hög kvalité men består av vanlig mat. En typisk frukost kan mycket väl vara gröt gjord av närodlat havre och en ägg från gården eller omkringliggande.

Däremot som du säger, på helger och vid festligare tillfällen ska man slå på stort för att visa sin goda smak, kvalitet och generositet. Där spelar även traditionerna en stor roll. Man är även arbetsam och hugger i där det passar (så finkläder hör hemma vid bjudningar och besök i staden eller restaurang m.m) medan man hemma bör ha en klädsel och attityd som är beredd att hugga in. Vissa sysslor ska dock hembiträdet göra.
Citera
2017-03-03, 12:30
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Citat:

Okej, då är jag medelklass, då jag känner till alltid bara minoriteten av eliten och vet inte själv huruvida jag är en del av överklassen eller inte. Får jag fråga dig att vilka mekanismer har eliten för att lära känna varandra så bra?
Senast redigerad av Politice-Rectam 2017-03-03 kl. 12:52.
Citera
2017-03-03, 13:23
Medlem
Citat:
Okej, då är jag medelklass, då jag känner till alltid bara minoriteten av eliten och vet inte själv huruvida jag är en del av överklassen eller inte. Får jag fråga dig att vilka mekanismer har eliten för att lära känna varandra så bra?

Mekanismer?

Elit och överklass är uppvuxna sedan barn med att umgås med varandra på diverse träffar och tillställningar. Du får leta upp någon ur överklassen/eliten att bli vän med och bli inbjuden till dessa tillställningar. Innan du gör detta får du lägga till en bra grund i hur man beter sig, gärna äldre överklassens vett och etikett men blanda upp det med nutida mönster och influenser från eliten. Det är skillnad på överklass och elit alltså.
Citera
2017-03-03, 14:03
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Innan du gör detta får du lägga till en bra grund i hur man beter sig, gärna äldre överklassens vett och etikett men blanda upp det med nutida mönster och influenser från eliten. Det är skillnad på överklass och elit alltså.

Jag hävdar dock att jag beter mig som överklassen, då jag jämför mig med sådana personer som jag vet att är absolut en del av överklassen. Jag bara märker det.
Citera
2017-03-03, 14:20
Medlem
Citat:
Jag hävdar dock att jag beter mig som överklassen, då jag jämför mig med sådana personer som jag vet att är absolut en del av överklassen. Jag bara märker det.

Tycker dock det lyser en osäkerhet genom dig. Beter sig din familj som överklassen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in