Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, fast den första medel- eller arbetarklasspojken i en släkt som pluggar till jurist, ekonom eller civilningenjör och gör karriär, kan inte bli överklass ändå. Det är först hans barn eller barnbarn som kan bli det, eftersom det innefattar kunskaper, färdigheter och koder som man måste börja öva sig på redan i barnkammaren.
Jag misstänker ibland att jag kan tillhöra överklassen.
Mina föräldrar är jurister och har gett mig självsäkerhet att bland annat debattera med makthavare, en väldigt god uppfostran med tillhörande artighet o.dyl. och lärt mig en bred skara av samhälleligt intresse och kunskaper om konst, dock så att jag inte riktigt hävdar några åsikter utan försöker mer debattera om olika ståndpunkter. Jag har lärt mig hur man skall använda pengar och hur man skall bland annat klä sig så att man klär sig konservativt och estetiskt men så att inget dyrt får synas.
Det händer ofta så att utan att veta om olika personers bakgrund bekantar jag först mig med dem och därefter i ett senare skede får jag veta att deras föräldrar är i en mer eller mindre högt uppsatt position. Till exempel det bara hände så att jag bekantade mig med en ung person i en studentorganisation och sedan fick jag veta att hens mamma är direktören för en stor företag och en forskare i ett ämne som har med företaget att göra.
Frågeställningen är det om det finns några kriterier för det huruvida en viss person tillhör överklassen eller inte. Hur kan jag veta detta? Jag gillar att debattera om sociologi men det skulle kännas absolut haram att debattera om det huruvida
jag är en del av överklassen.
Några saker som talar emot det att jag är en del av överklassen är kanske det att jag röstar på SD och handlar ofta mat på Lidl.