2017-03-03, 16:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Är det en sjukdom då? Är det inte bara ett begrepp av effekter på lungkapaciteten vid för hård ansträngning? Det kommer aldrig komma ur något vettigt hur astma-studier då den egna upplevelsen av problem och effekter av läkemedel styr resultatet alldeles för mycket.
Nej, det är ju som du själv uttryckt det en normal reflex som sannolikt förekommer hos alla. Det skulle aldrig gå att på ett rättvist sätt medicinera vissa tävlande mer och vissa mindre för detta.
Jag instämmer i mycket av det du skrivit tidigare.
Citera
2017-03-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej, det är ju som du själv uttryckt det en normal reflex som sannolikt förekommer hos alla. Det skulle aldrig gå att på ett rättvist sätt medicinera vissa tävlande mer och vissa mindre för detta.
Jag instämmer i mycket av det du skrivit tidigare.

Ja precis, och som vid andra defekter hos människan så kompenserar kroppen för brister. Dvs har man trängre luftrör och tränar hårt överbildas andra ämnen och att man klarar av anaerob träning bättre, vilket är ganska givet. Tillför man då helt plötsligt luftrörsvidgande mediciner så blir ju effekten enorm.

Lungfunktion och lungkapacitet ska dessutom INTE kunna förbättras vid medfödd astma, vilket då visar att björgens prestationer är omöjliga. Vill man ha en gråzon som kommer förbli en gråzon och vars studier aldrig kommer kunna motbevisas eller jämförligt kunna ställas mot varandra så är astma och liknande inre åkommor där egna upplevelsen avgör en enorm skatt till fuskandet.
Citera
2017-03-03, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ja precis, och som vid andra defekter hos människan så kompenserar kroppen för brister. Dvs har man trängre luftrör och tränar hårt överbildas andra ämnen och att man klarar av anaerob träning bättre, vilket är ganska givet. Tillför man då helt plötsligt luftrörsvidgande mediciner så blir ju effekten enorm.

Lungfunktion och lungkapacitet ska dessutom INTE kunna förbättras vid medfödd astma, vilket då visar att björgens prestationer är omöjliga. Vill man ha en gråzon som kommer förbli en gråzon och vars studier aldrig kommer kunna motbevisas eller jämförligt kunna ställas mot varandra så är astma och liknande inre åkommor där egna upplevelsen avgör en enorm skatt till fuskandet.

Så vad tycker du om Svenskalandslagets astma medicinering, är det helt uppåt väggarna!
Konstigt att en hel trupp blir astmatiker över en natt efter att en annan medicin blir förbjuden...
Citera
2017-03-03, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archy66
Så vad tycker du om Svenskalandslagets astma medicinering, är det helt uppåt väggarna!
Konstigt att en hel trupp blir astmatiker över en natt efter att en annan medicin blir förbjuden...

Tycker det såklart är åt helvete. Det finns ingen rimlig chans att konditionsidrottare på elitnivå skulle lida av astma. Minns i min klass när jag var liten så fanns det "riktiga" astmatiker, det var väldigt viktigt för dem enligt läkare och skolsjuksköterska att de skulle ta det väldigt lugnt på idrotten samt alltid ha astmamedicin till hands. Men marit fick tydligen ordination att ta ut sig fullständigt och satsa på längdskidor.

norge lindrar symtom ja, enligt dem gjorde väl johaug rätt då, hon hade sämre återhämtning och uppbyggning av muskler och ville lindra det genom att ta steroider. Det är på den försvarsnivån norge är på nu, man ska inte medicinera sjuka utan man ska lindra symtom. Det är sjukt och med tanke på svenskas naiva och icke kritiska förhållningssätt till medicinering får man ju anta att de tar efter.

Kalla tackade ju marit i soffan efter skiatlonen för "tips" för att de ska bli bättre skidåkare, tips sm går att äta och inhalera ja.
Citera
2017-03-03, 18:26
Medlem
Citat:
Tycker det såklart är åt helvete. Det finns ingen rimlig chans att konditionsidrottare på elitnivå skulle lida av astma. Minns i min klass när jag var liten så fanns det "riktiga" astmatiker, det var väldigt viktigt för dem enligt läkare och skolsjuksköterska att de skulle ta det väldigt lugnt på idrotten samt alltid ha astmamedicin till hands. Men marit fick tydligen ordination att ta ut sig fullständigt och satsa på längdskidor.

norge lindrar symtom ja, enligt dem gjorde väl johaug rätt då, hon hade sämre återhämtning och uppbyggning av muskler och ville lindra det genom att ta steroider. Det är på den försvarsnivån norge är på nu, man ska inte medicinera sjuka utan man ska lindra symtom. Det är sjukt och med tanke på svenskas naiva och icke kritiska förhållningssätt till medicinering får man ju anta att de tar efter.

Kalla tackade ju marit i soffan efter skiatlonen för "tips" för att de ska bli bättre skidåkare, tips sm går att äta och inhalera ja.

Det är lögn precis allt ihop. Minns själv klasskompisar som hade astma, och inte fick dom springa omkring när det va kallt ut. Dom kunde det inte ens om de velat.
Astma inom längdskidor är mer ett symtom som bryter ut för vissa som ständigt utsätter luftrören för kyla utan tillräckligt med vila mellan träningar.
Inte riktig astma som de som är sjuka på riktigt, för dom kan inte ta ut sig så där utan att bli riktigt dåliga.

Jag tycker att klarar man inte av träna och tävla utan att ta starka mediciner så lägger man ner.
Eller så tränar man så mycket som kroppen klarar av. Inte göra som Sundby, Björgen och Johaug som ligger på 1000 h per år. Vilket dom klarar av endast för att dom dopar sig med starka mediciner.
Citera
2017-03-03, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Det är lögn precis allt ihop. Minns själv klasskompisar som hade astma, och inte fick dom springa omkring när det va kallt ut. Dom kunde det inte ens om de velat.
Astma inom längdskidor är mer ett symtom som bryter ut för vissa som ständigt utsätter luftrören för kyla utan tillräckligt med vila mellan träningar.
Inte riktig astma som de som är sjuka på riktigt, för dom kan inte ta ut sig så där utan att bli riktigt dåliga.

Jag tycker att klarar man inte av träna och tävla utan att ta starka mediciner så lägger man ner.
Eller så tränar man så mycket som kroppen klarar av. Inte göra som Sundby, Björgen och Johaug som ligger på 1000 h per år. Vilket dom klarar av endast för att dom dopar sig med starka mediciner.

Ja det är så glasklart att det blir sorgligt. Man tränar och frestar på kroppen tills den börjar lägga av -> symtom -> som man sedan åtgärdar med massa mediciner som åtgärdar problemet och på köpet innehåller hjälpämnen som är till för svårt sjuka men som är till enorm fördel för elitidrottsmän (anabola ämnen m.m.)

marit har ju i intervjuer frågat sig själv om hon "gjort rätt". Nej din fuskande jävla idiot du har inte gjort rätt plus att du och dina vidriga landsmän har förstört idrotten fullständigt
Senast redigerad av Brewingmob 2017-03-03 kl. 18:35.
Citera
2017-03-03, 18:39
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archy66
Jag vet inte hur insatt du är i det som kommit fram om skillnader i synsätt mellan svensk och norsk astmamedicinering men din kommentar är så pass vanlig, och så ignorant (eller okunnig) att den tarvar respons.

För det första: det finns en vetenskaplig studie som tar upp hur vanlig astma (n.b inte astmasymptom) är hos unga svenska och norska skidåkare. Den är baserad på en undersökning av unga elitskidåkare från Tröndelag i Norge och Jämtland i Sverige och har några år på nacken. 118 norska och 53 svenska åkare undersöktes. 46% av de norska åkarna rapporterade att de hade problem med astma och 51% av de svenska åkarna detsamma. Men, när man gjorde en klinisk undersökning av vilka som verkligen led av kliniskt diagnosticerad astma så visade det sig att endast 14% av de norska åkarna hade det, medan hela 42% av de svenska.
Förklaringen är naturlig. De svenska åkarna tränar i ett kallare och torrare klimat jämfört med de norska. Med andra ord bör även finnar och ryssar ha ett betydligt större problem med astma relaterad till sin skidåkning än de norska.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0954611196902061

För det andra har det framkommit under andra halvåret av 2016 hur man medicinerar de norska längdskidåkarna. Skarp kritik har riktats även från norsk idrott. Norske stjärncyklisten Alexander Kristoff:
– Jeg var overrasket over dosene jeg hørte de tok. Jeg har fått beskjed om at jeg kan ta fem puff om dagen, og de snakker om doser på 50 puff, så jeg hadde fått litt hakeslepp om jeg skulle ta 50 hver dag. Det hadde jo nesten vært en hel boks, så sånn sett ble jeg litt overrasket, sier Kristoff til TV 2. http://www.vg.no/sport/langrenn/kris...ok/a/23780297/

Den svenske lagläkaren Pliggen Andersson slår fast: - Min normala ordination är 100 till 400 mikrogram och jag har aldrig skrivit ut högre. Har man behov av större dos har han nog så dåliga luftrör att man inte borde starta.

I astmarapporten kom följande fram under punkt 12.4.2:

Det at reseptpliktige legemiddel har vært lett tilgjengelige i smøretraileren er i strid med god medisinsk praksis. Rutinene har således vært mangelfulle. Gjennom den etter forholdene dårlige kontrollen av legemidler i traileren har det vært muligheter for utøvere å inhalere legemidler via forstøver uten på forhånd å ha kontakt med en lege.
Uten tvil har det at reseptpliktige legemidler har vært fritt tilgjengelige i smøretraileren vært i strid med gjeldende regelverk for håndtering av legemidler.

Ge mig ett exempel på att det svenska landslaget haft liknande rutiner så är jag beredd att lyssna på din "argumentation".

Vidare säger Pliggen följande:
Per Andersson accepterar dock inte den norska metoden med nebulisatorer:

- De hör inte hemma i idrottsvärlden, annat än i akutfall.

Läkaren är även emot användning av medicin på friska.

- Jag skulle inte ge medicinen direkt till en som tar kontakt första gången om det inte finns tydliga astmaproblem. I stället för medicinering är det bättre att stå över.

Inte heller accepterar han astmamedicin i förebyggande syfte.

- Det finns ingen forskning som säger att det skall vara bra och som läkare skall man jobba efter vetenskap och erfarenhet. Inte experimentera.

Att jämföra svenskarnas astmabehandling med den norska är knappast fruktbar argumentation. Det som är mest bekymmersamt med den norska inställningen är att de i förlängningen kommer att förstöra för alla åkare med verkliga astmaproblem. Dels genom att de misstänkliggörs, dels genom att rutinerna kommer stramas åt. I det moras vi befinner oss nu ser jag ingen annan lösning än Ferrys nolltolerans och där bär norrmännen en stor skuld i att oskyldiga kommer att drabbas.

Det är fullständigt bisarrt att se en åkare som totalt dominerar genom aerobisk överlägsenhet, hävda att han har endast 80% lungkapacitet. Att astmarapporten överhuvudtaget inte undersökte TUEs inom landslaget diskvalificerar rapporten från all trovärdighet.
Senast redigerad av Discgear 2017-03-03 kl. 18:42.
Citera
2017-03-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ja det är så glasklart att det blir sorgligt. Man tränar och frestar på kroppen tills den börjar lägga av -> symtom -> som man sedan åtgärdar med massa mediciner som åtgärdar problemet och på köpet innehåller hjälpämnen som är till för svårt sjuka men som är till enorm fördel för elitidrottsmän (anabola ämnen m.m.)

marit har ju i intervjuer frågat sig själv om hon "gjort rätt". Nej din fuskande jävla idiot du har inte gjort rätt plus att du och dina vidriga landsmän har förstört idrotten fullständigt

Jo det är precis så jag tänker oxå. Däremot kan jag förstå att dom inte vill lägga ned en sport som dom älskar, och det borde dom inte behöva heller. Men då får dom fan se till att träna på ett sett som dom klarar av oxå. Experimentera med mediciner och olika doser för att få ett övertag mot andra är fult och oschyst.
Dra ned träningstimmar och intensitet så slipper dom förhoppningsvis puffa på som värsta pundare.
Norge har genom sin jävla astmamediciner och annat fuffens som dom haft för sig, förstört sporten totalt.
Citera
2017-03-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Jo det är precis så jag tänker oxå. Däremot kan jag förstå att dom inte vill lägga ned en sport som dom älskar, och det borde dom inte behöva heller. Men då får dom fan se till att träna på ett sett som dom klarar av oxå. Experimentera med mediciner och olika doser för att få ett övertag mot andra är fult och oschyst.
Dra ned träningstimmar och intensitet så slipper dom förhoppningsvis puffa på som värsta pundare.
Norge har genom sin jävla astmamediciner och annat fuffens som dom haft för sig, förstört sporten totalt.

Precis. Att träna rätt och sunt borde elitidrottsmän blivit lärda och veta hur man bemästrar. Men fokus ligger istället på att hitta genvägar och tänja på gränserna, både gränserna för vad hjärtat klarar av samt regelverket klarar av. Och folk undrar varför aktiva och fd elitidrottsmän dör av hjärtfel.

Ja denna säsong har varit helt meningslös för mig att titta på när man vet vad som ligger bakom prestationerna, det är inte bara träning utan den som lyckas bäst med sin medicin.
Citera
2017-03-03, 21:21
Medlem
Håller med i det ni skriver ovan väldigt mycket, att det ses som en sjukdom som man ska ha medicin mot när man når sitt naturliga träningstak.

En annan undran, har kraftig överdosering av astmamedicin likt de hästdoser Sundby tar någon psykisk effekt? Idag på stafetten åkte han bakom sin ryss fnissandes i spåret. Han "mös" som de sa på tv.

Sen i intervjun efter loppet framstod Sundby som hög som ett hus faktiskt. Månne blir det som uppåttjack av hans stora hästdos-inhalerande?? Nån som vet?
Citera
2017-03-03, 22:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
En annan undran, har kraftig överdosering av astmamedicin likt de hästdoser Sundby tar någon psykisk effekt? Idag på stafetten åkte han bakom sin ryss fnissandes i spåret. Han "mös" som de sa på tv.

Det finns teorier som talar om placeboeffekt och tro kan som bekant försätta berg.
Citera
2017-03-03, 22:35
Medlem
Jag håller med många här på forumet om astma medicineringen. Jag tycker man borde stoppat astmamedicineringen en säsong. Då hade man fått svart på vitt hur det påverkar prestationen. Att en svårt astmasjuk Björgen åker så mycket fortare än andra vältränade rena friska tjejer är för mig bevis nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in