Citat:
Ursprungligen postat av
archy66
Så vad tycker du om Svenskalandslagets astma medicinering, är det helt uppåt väggarna!
Konstigt att en hel trupp blir astmatiker över en natt efter att en annan medicin blir förbjuden...
Jag vet inte hur insatt du är i det som kommit fram om skillnader i synsätt mellan svensk och norsk astmamedicinering men din kommentar är så pass vanlig, och så ignorant (eller okunnig) att den tarvar respons.
För det första: det finns
en vetenskaplig studie som tar upp hur vanlig astma (n.b inte astmasymptom) är hos unga svenska och norska skidåkare. Den är baserad på en undersökning av unga elitskidåkare från Tröndelag i Norge och Jämtland i Sverige och har några år på nacken. 118 norska och 53 svenska åkare undersöktes. 46% av de norska åkarna rapporterade att de hade problem med astma och 51% av de svenska åkarna detsamma. Men, när man gjorde en klinisk undersökning av vilka som
verkligen led av kliniskt diagnosticerad astma så visade det sig att endast 14% av de norska åkarna hade det, medan hela 42% av de svenska.
Förklaringen är naturlig. De svenska åkarna tränar i ett kallare och torrare klimat jämfört med de norska. Med andra ord bör även finnar och ryssar ha ett betydligt större problem med astma relaterad till sin skidåkning än de norska.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0954611196902061
För det andra har det framkommit under andra halvåret av 2016 hur man medicinerar de norska längdskidåkarna. Skarp kritik har riktats även från norsk idrott. Norske stjärncyklisten Alexander Kristoff:
– Jeg var overrasket over dosene jeg hørte de tok. Jeg har fått beskjed om at jeg kan ta fem puff om dagen, og de snakker om doser på 50 puff, så jeg hadde fått litt hakeslepp om jeg skulle ta 50 hver dag. Det hadde jo nesten vært en hel boks, så sånn sett ble jeg litt overrasket, sier Kristoff til TV 2. http://www.vg.no/sport/langrenn/kris...ok/a/23780297/
Den svenske lagläkaren Pliggen Andersson slår fast:
- Min normala ordination är 100 till 400 mikrogram och jag har aldrig skrivit ut högre. Har man behov av större dos har han nog så dåliga luftrör att man inte borde starta.
I astmarapporten kom följande fram under punkt 12.4.2:
Det at reseptpliktige legemiddel har vært lett tilgjengelige i smøretraileren er i strid med god medisinsk praksis. Rutinene har således vært mangelfulle. Gjennom den etter forholdene dårlige kontrollen av legemidler i traileren har det vært muligheter for utøvere å inhalere legemidler via forstøver uten på forhånd å ha kontakt med en lege.
Uten tvil har det at reseptpliktige legemidler har vært fritt tilgjengelige i smøretraileren vært i strid med gjeldende regelverk for håndtering av legemidler.
Ge mig ett exempel på att det svenska landslaget haft liknande rutiner så är jag beredd att lyssna på din "argumentation".
Vidare säger Pliggen följande:
Per Andersson accepterar dock inte den norska metoden med nebulisatorer:
- De hör inte hemma i idrottsvärlden, annat än i akutfall.
Läkaren är även emot användning av medicin på friska.
- Jag skulle inte ge medicinen direkt till en som tar kontakt första gången om det inte finns tydliga astmaproblem. I stället för medicinering är det bättre att stå över.
Inte heller accepterar han astmamedicin i förebyggande syfte.
- Det finns ingen forskning som säger att det skall vara bra och som läkare skall man jobba efter vetenskap och erfarenhet. Inte experimentera.
Att jämföra svenskarnas astmabehandling med den norska är knappast fruktbar argumentation. Det som är mest bekymmersamt med den norska inställningen är att de i förlängningen kommer att förstöra för alla åkare med verkliga astmaproblem. Dels genom att de misstänkliggörs, dels genom att rutinerna kommer stramas åt. I det moras vi befinner oss nu ser jag ingen annan lösning än Ferrys nolltolerans och där bär norrmännen en stor skuld i att oskyldiga kommer att drabbas.
Det är fullständigt bisarrt att se en åkare som totalt dominerar genom aerobisk överlägsenhet, hävda att han har endast 80% lungkapacitet. Att astmarapporten överhuvudtaget inte undersökte TUEs inom landslaget diskvalificerar rapporten från all trovärdighet.