Tittade på tysk TV, ARD eller ZDF, klockan var väl runt 00:00 natten fredag-lördag.
De bröt sändningarna för att tala om att Sveriges "ministerpräsident
"Olaff" Palme" var erschossen.
Zappade över till SVT, inte ett skit. Bara någon långfilm. Satte på SR (radion), inte ett skit.
Tänkte inte mer på det, slog på Prem1ere, dåtida filmkanal, glodde på en långfilm. Zappade efter filmen tillbaka till SVT/SR, och där var det full kalabalik.
Edit igen: Enligt SVT körde SVT första nyhetssändningen klockan 04:00 på morgonen, cirka 4 timmar efter tysk tv kört nyheten. Källa "öppet arkiv":
https://www.oppetarkiv.se/video/1154...-pa-olof-palme
"Sveriges beredskap är god"! -hehe..
Kraftforders minnen från sista februari 1986. (var det väl, om jag minns datumet rätt)
Edit:
Tycker det är märkligt/lustigt att preskriptionstiden på 25 år på mord avskaffades precis innan palmemordet "fyllde" 25... Där anade jag ugglor i mossen! Eller jag ser i alla fall ett samband.
-Tänk om 25 år fick vara kvar? -Hur hade Sverige/nomenklaturan reagerat om mördaren erkände efter 25 år?
Ponera följande: Mördaren går straffritt och erkänner allt, "pratar ut hos Malou", inklusive vilka politiker som var inblandade. Snacka om kris!
Edit2: Lördagen var tråkig, eftersom "Tracks" som spelade "hitlistan" var indragen, till förmån för "begravningsmusik". På den tiden spelade "man" alltid in Trackslistan, för de senaste "hittsen"..
P3 (och SR) hade ju monopol då, så det fanns bara den där timman på lördagseftermiddagen att höra/spela in på kassett de senaste hitsen. Vad jag fick reda på betydligt senare, hade SR kört samma "program" som de ska köra när kungen dör. Tung klassisk musik, typ. Egentligen gjorde väl SR fel, då Palme inte var statschef. SVT körde skitprogram, "urtråkigt", så jag glodde på diverse utländsk TV i flera veckor.