2016-02-27, 15:34
Medlem
Gamlings avatar
Jodå, jag kommer ihåg! Och visst festades det lite xtra! Jag väcktes på morgonen av en kompis som ringde och jublande berättade nyheten!

Jag har sagt det förut; Man ska fan inte springa omkring och ta livet av politiker, men om man nu var tvungen att ta livet av någon så var allt Palme det bästa valet!
Citera
2016-02-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Jag var lite för ung för att ha en åsikt när han dog men min mor och far har firat dödsdagen varje år sedan 1986 och ju äldre jag har blivit ju mer förstår jag varför.

Vilken sjuk familj. Jag kan tänka mig att politiska motståndare med ett finger i syltburken kunde vara glad, kanske till och med skåla när han dog. Men att någon har en liten minnesdag och firar det varje år?

Vilka jävla inbitna föräldrar du har.

De som mördade honom och stödde mordet tog ju verkligen ansvar för Sverige. Se hur fint det har blivit.
Citera
2016-02-27, 19:09
Medlem
Vlad-Putins avatar
Nu var jag själv inte ens född när Palme blev skjuten, men har hört andras berättelser och sett sändningar från tiden.
Det som jag framförallt slås av är hur oväntat det var att statsministern (i "lilla trygga Sverige") skulle bli mördad på öppen gata och framförallt de reaktioner som följde från allmänheten. Folk som står och gråter hysteriskt på gatan, framför TVn och som är märkbart påverkade och rödgråtna i intervjuer liknas i det närmsta det som följde när Nordkoreas "supreme leader" gick och dog för några år sedan.
Citera
2016-02-27, 19:24
Medlem
Jag minns att jag blev chockad Trist att en statsminister blev mördad. Kändes overkligt. En obeväpnad man nedskjuten i Stockholm.
Citera
2016-02-27, 19:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det var flera känslor som infann sig.

Den kanske viktigaste, och mest bestående, var att Sverige inte längre var den fina, ganska rena ankdammen i världen som den varit.
Världen gick inte längre att hålla ute, ingen gick längre säker.

Det så kallade DDR-Sverige (ett uttryck som kom långt senare) var över.
Citera
2016-02-29, 15:29
Medlem
walklikeacats avatar
Chockartat. Ett fruktansvärt besked. Smärtsam sorg.
Citera
2016-02-29, 22:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag beklagade brottet mot en svensk statsminister, men för mig och de flesta var det ingen förlust.
Citera
2017-03-03, 17:22
Medlem
Ördögs avatar
Jag såg inte förrän nu att det fanns en sådan här tråd på L&A. Annars finns det fler hågkomster från 1986 i den här diskussionen på historieforumet.

(FB) Reaktioner på Palmemordet
Citera
2017-03-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Den kanske viktigaste, och mest bestående, var att Sverige inte längre var den fina, ganska rena ankdammen i världen som den varit.
Världen gick inte längre att hålla ute, ingen gick längre säker.

Det så kallade DDR-Sverige (ett uttryck som kom långt senare) var över.

Den här beskrivningen av "Det var då Sverige förlorade sin oskuld" är betydligt äldre än Palmemordet. Var har människorna varit under alla dessa år?

Sveriges oskuld har förlorats när:
*Miljöförstöringen tog vid och ledde till sjunkande livskvalitet
*När bondesöner och döttrar flyttade till städerna och utarmade den anrika svenska bondekulturen
*När LAMCO och Grängesbergsbolaget sög ut afrikaner i Liberia och visade att svenska företag var lika kapitalistiskt giriga som alla andra
*När IB-affären rullades upp
*När Wennerström & Bergling sålde ut militärstatshemligheterna
*När strejken på Malmfälten och de vilda strejkerna som följde i industrierna bröt upp den gamla gedigna fina Saltsjöbadsandan och avslöjade sossarna som korrupta auktoritära pampar som inte hade jobbarnas bästa för ögonen
*När SAP valde kärnkraften framför "folkkraften" och svek "folkrörelsesverige" (se även punkten om IB-affären) och intelligentsian (se Tage Danielssons "En soffliggares dagbok" 1968 och "Var blev du av ljuva drömmar" 1975)
*När miljonprogrammet förstörde alla fina idéer som funnits bakom välfärdssamhällets bostadsbyggande (från Gärdets fina 1930-talshus till parkeringsgrå betong)
*När skatterna höjdes och all industriproduktion centraliserades till ett fåtal aktörer av stordriftsskäl
*När bilsamhället ledde till minskat föreningsliv och att det medmänskliga samhället upplöstes
*När borgarna gav upp sitt paternalistiska ansvar för samhällets väl och ve och gav makten till Sture Eskilsson, Timbro/SNS och slikna tankesmedjor vilket öppnade upp slussarna för Thatcher/Reagan-nyliberalism som förgiftade även sossarna etc etc.
*När kristendomsundervisningen försvann från skolorna (miljoner skrev på ett upprop för dess behållande) vilket i förlängningen blev KD som enda återstående värn mot kulturell förflackning p.g.a. de etablerade partiernas svek och feghet
*När Torbjörn Fälldin ljög och tvingades ladda Barsebäck-två - Att en politiker och regeringschef kan ljuga!
*Etc etc.

Nu tog jag bara upp dessa tankegångar som utvecklades sådär kring 1930-1985. Redan där och då sades det att "Sverige har förlorat sin oskuld" beroende av den utgångspunkt man hade, alltså även under Palmes tid och stämningar som han var högst medveten om.
Citera
2017-03-03, 17:59
Medlem
kraftfoders avatar
Tittade på tysk TV, ARD eller ZDF, klockan var väl runt 00:00 natten fredag-lördag.
De bröt sändningarna för att tala om att Sveriges "ministerpräsident "Olaff" Palme" var erschossen.
Zappade över till SVT, inte ett skit. Bara någon långfilm. Satte på SR (radion), inte ett skit.
Tänkte inte mer på det, slog på Prem1ere, dåtida filmkanal, glodde på en långfilm. Zappade efter filmen tillbaka till SVT/SR, och där var det full kalabalik.

Edit igen: Enligt SVT körde SVT första nyhetssändningen klockan 04:00 på morgonen, cirka 4 timmar efter tysk tv kört nyheten. Källa "öppet arkiv": https://www.oppetarkiv.se/video/1154...-pa-olof-palme

"Sveriges beredskap är god"! -hehe..

Kraftforders minnen från sista februari 1986. (var det väl, om jag minns datumet rätt)

Edit:
Tycker det är märkligt/lustigt att preskriptionstiden på 25 år på mord avskaffades precis innan palmemordet "fyllde" 25... Där anade jag ugglor i mossen! Eller jag ser i alla fall ett samband.
-Tänk om 25 år fick vara kvar? -Hur hade Sverige/nomenklaturan reagerat om mördaren erkände efter 25 år?

Ponera följande: Mördaren går straffritt och erkänner allt, "pratar ut hos Malou", inklusive vilka politiker som var inblandade. Snacka om kris!

Edit2: Lördagen var tråkig, eftersom "Tracks" som spelade "hitlistan" var indragen, till förmån för "begravningsmusik". På den tiden spelade "man" alltid in Trackslistan, för de senaste "hittsen"..
P3 (och SR) hade ju monopol då, så det fanns bara den där timman på lördagseftermiddagen att höra/spela in på kassett de senaste hitsen. Vad jag fick reda på betydligt senare, hade SR kört samma "program" som de ska köra när kungen dör. Tung klassisk musik, typ. Egentligen gjorde väl SR fel, då Palme inte var statschef. SVT körde skitprogram, "urtråkigt", så jag glodde på diverse utländsk TV i flera veckor.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-03-03 kl. 18:45.
Citera
2017-03-04, 01:38
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Edit:
Tycker det är märkligt/lustigt att preskriptionstiden på 25 år på mord avskaffades precis innan palmemordet "fyllde" 25... Där anade jag ugglor i mossen! Eller jag ser i alla fall ett samband
Det är väl ingen hemlighet att det faktum att Palmemordet var på väg att preskriberas påverkade beslutet att slopa preskriptionstiden för bl a mord.
Citera
2017-03-04, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag såg inte förrän nu att det fanns en sådan här tråd på L&A. Annars finns det fler hågkomster från 1986 i den här diskussionen på historieforumet.

(FB) Reaktioner på Palmemordet
Det är ju en sak att ta upp det i historieforumet och en helt annan sak att ta upp det här. Att en människa skjuts på öppen gata är ju naturligtvis hemskt. Hemskt för familjen osv. Men politiskt såg inte alla det som en förlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in