2017-03-01, 18:31
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det fiffiga med din Gudstro verkar vara att den inte innehåller någon Gud?
Bara känsloargument, och att människor kan känna samhörighet.
Min personliga föreställning och erfarenhet av Gud står inte på något sätt i motsats till det moderna uttolkare nu tror att man egentligen försökt förklara genom Bibeln fast dess nedtecknare, översättare och religiösa missbrukare inte själva fattat riktigt den ursprungliga idén bakom. Först med idéhistorisk och tvärvetenskaplig analys kommer man på bättre tankar.
Vad är det för övrigt för fel på känsloargument? Det är väl känslan som är den mest ursprungliga, sannaste och hållbaraste vi alla söker?
Citera
2017-03-02, 07:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
...
Vad är det för övrigt för fel på känsloargument?
I den här tråden är det ett fel, det är inget bevis.
Citera
2017-03-02, 08:05
Medlem
Citat:
Min personliga föreställning och erfarenhet av Gud står inte på något sätt i motsats till det moderna uttolkare nu tror att man egentligen försökt förklara genom Bibeln fast dess nedtecknare, översättare och religiösa missbrukare inte själva fattat riktigt den ursprungliga idén bakom. Först med idéhistorisk och tvärvetenskaplig analys kommer man på bättre tankar.
Vad är det för övrigt för fel på känsloargument? Det är väl känslan som är den mest ursprungliga, sannaste och hållbaraste vi alla söker?
Är Gud en känsla?
Citera
2017-03-02, 09:28
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
I den här tråden är det ett fel, det är inget bevis.
Citat:
Är Gud en känsla?
Ja självklart, precis som vetenskapstroende älskat relativitetsteorin över allt förstånd!
Citera
2017-03-02, 09:43
Medlem
Citat:
Ja självklart, precis som vetenskapstroende älskat relativitetsteorin över allt förstånd!
Jag tror på vetenskapen, men jag älskar ingen teori. Var får du allt ifrån?
Jag tror inte heller du och jag använder ordet "tro" på samma sätt.
Om Gud är en känsla, så kan vi avsluta detta nu. Jag tror nämligen på att du har den känslan.
Citera
2017-03-02, 11:29
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Jag tror på vetenskapen, men jag älskar ingen teori. Var får du allt ifrån?
Jag tror inte heller du och jag använder ordet "tro" på samma sätt.
Om Gud är en känsla, så kan vi avsluta detta nu. Jag tror nämligen på att du har den känslan.
Jag tror också på vetenskapen men inte att där ska finnas några övermänniskor som i inbördes beundran bestämmer vad som är teori och vad som är tro. Einstein genomskådade dem allihop och kallade sin personliga tro inspirerad av Leibniz för relativitetsteori. Med denna sorterades de inbördes förnuftstroende OddFellowtyperna bort och utvecklingen gick vidare med matematikens och ingenjörskonstens hjälp utan fåniga teorier om krökta rumtider osv.
Skillnaden mellan tro och teori är vad som är förnuftigt överenskommet. I båda fallen är det känslan som ligger till grund och inte vad någon kunnat läsa sig till. Känslan som kunnat beskrivas som Gud över hela världen oavsett religion är en teori så god som någon.
Citera
2017-03-02, 11:49
Medlem
Citat:
Jag tror också på vetenskapen men inte att där ska finnas några övermänniskor som i inbördes beundran bestämmer vad som är teori och vad som är tro. Einstein genomskådade dem allihop och kallade sin personliga tro inspirerad av Leibniz för relativitetsteori. Med denna sorterades de inbördes förnuftstroende OddFellowtyperna bort och utvecklingen gick vidare med matematikens och ingenjörskonstens hjälp utan fåniga teorier om krökta rumtider osv.
Skillnaden mellan tro och teori är vad som är förnuftigt överenskommet. I båda fallen är det känslan som ligger till grund och inte vad någon kunnat läsa sig till. Känslan som kunnat beskrivas som Gud över hela världen oavsett religion är en teori så god som någon.
Svarar känslan på böner?
Har känslan skapat universum?
Har känslan regler för hur man tar sig till efterlivet?
Citera
2017-03-02, 12:34
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Svarar känslan på böner?
Har känslan skapat universum?
Har känslan regler för hur man tar sig till efterlivet?
Ja uppenbarligen fungerar det så i sällskap där känslan kunnat beskrivas på exakt samma sätt och bekräftats genom vars och ens fria vilja och handling. Så länge världshandeln fungerar till allas bästa måste det betyda att de flesta trots allt vågar lita på varandra som människor med förnuft i något avseende. Den minsta gemensamma nämnaren eller matematiska punkten för människans liv och tillvaro kan då mycket väl definieras som Gud. Vare sig vi är medvetna eller ej om innebörden så räcker känslan av samhörighet till att förverkliga vad vi ber om i Guds namn.
Citera
2017-03-02, 12:41
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=ovemols|60040106]
Citat:
Min personliga föreställning och erfarenhet av Gud
Är inte topic eller samtalsämnet.
Citat:
står inte på något sätt i motsats till det moderna uttolkare nu tror att man egentligen försökt förklara genom Bibeln fast dess nedtecknare, översättare och religiösa missbrukare inte själva fattat riktigt den ursprungliga idén bakom.
Ja tankar ... men tankar har inte heller med guds existens eller icke-existens att göra.
Citat:
Först med idéhistorisk och tvärvetenskaplig analys kommer man på bättre tankar.
Idéhisria besvarar ingalunda på huruvida gudsbegreppet är verklighetsförankrat.

Vad evidentiellt resonemang ännu påvisat, så är det i nuläget överbevisat att en sådan existens kan finnas, ännu så länge som idé.. dock inte som konsistent värdemässigt samt ännu i ett endimensionellt fenomen inuti människors föreställningsvärld/fantasi. M.a.o tt täka på gud och med det mena att gud därför finns ; det räcker inte för att uppnå det värde du så slentrianmässigt försöker fastställa. Finns ingen fastställd mono-gud..

Det finns otalig mängd gudar som människan ORDAR, men inte de gudarna har heller någonsin av egen kraft anmält sin existens så som människorna ordar dess gudar (eller guden) att vara, dess egenskaper t.ex.. de återfinns inte på den jorden med den livsformen som jag och samtliga tänkande kännande individer delar med dig.

Citat:
Vad är det för övrigt för fel på känsloargument?
Känslor har med stimulin och triggers att göra, känslor går under evolutionsbiologiska orsaksfaktorer, och är en slags organiskt betingad skyddsmekanism - att känna är alltså ett tecken/indikation på att du lever, att du ockå existerar.

Citat:
Det är väl känslan som är den mest ursprungliga, sannaste och hållbaraste vi alla söker?
Tankar kan också alstra känslotillstånd.

Tänker du på gud, så inducerar du din föreställning om sådan fantasifigur.. i och med att din subjektiva känsla ju hittills saknar evidens - men din känsla är det ingen som kan opponera sig omkring.. varje organiskt levande individ, reagerar fast utifrån olika orsakssamband.

Som du vet kan man gråta enbart av att se något.. t.ex en artificiellt konstruerad bild, eller berättelse : detta kallas för inlevelseförmåga.. annat ord är EMPATI.. men så finns också empatiförskjutning.. dock flera nivåer över ditt tänkande. Så jag stoppar med detta sagt.
Citera
2017-03-02, 14:04
Medlem
Citat:
Ja uppenbarligen fungerar det så i sällskap där känslan kunnat beskrivas på exakt samma sätt och bekräftats genom vars och ens fria vilja och handling. Så länge världshandeln fungerar till allas bästa måste det betyda att de flesta trots allt vågar lita på varandra som människor med förnuft i något avseende. Den minsta gemensamma nämnaren eller matematiska punkten för människans liv och tillvaro kan då mycket väl definieras som Gud. Vare sig vi är medvetna eller ej om innebörden så räcker känslan av samhörighet till att förverkliga vad vi ber om i Guds namn.
Ok. Din definition av Gud är bara en känsla/tanke. Vi skulle lika gärna kunna kalla det för Gammelsmurfen, eller hur?
Citera
2017-03-02, 14:32
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ok. Din definition av Gud är bara en känsla/tanke. Vi skulle lika gärna kunna kalla det för Gammelsmurfen, eller hur?
Nej det skulle bara ungarna förstå innebörden av. Det gäller att knyta an till den genom historien och över världen mest spridda tanken för jämbördig gemenskap också med ateister.
Citera
2017-03-02, 14:38
Medlem
Citat:
Nej det skulle bara ungarna förstå innebörden av. Det gäller att knyta an till den genom historien och över världen mest spridda tanken för jämbördig gemenskap också med ateister.
Fast det bevisar ju bara att folk har trott på gudar, haft liknande tankar och känslor. Det bevisar inte att dom känslorna är en Gud. Du bevisar bara gudstro, och jag tror de flesta är överens om att gudstro existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in