[quote=ovemols|60040106]
Citat:
Min personliga föreställning och erfarenhet av Gud
Är inte topic eller samtalsämnet.
Citat:
står inte på något sätt i motsats till det moderna uttolkare nu tror att man egentligen försökt förklara genom Bibeln fast dess nedtecknare, översättare och religiösa missbrukare inte själva fattat riktigt den ursprungliga idén bakom.
Ja tankar ... men tankar har inte heller med guds existens eller icke-existens att göra.
Citat:
Först med idéhistorisk och tvärvetenskaplig analys kommer man på bättre tankar.
Idéhisria besvarar ingalunda på huruvida gudsbegreppet är verklighetsförankrat.
Vad evidentiellt resonemang ännu påvisat, så är det i nuläget överbevisat att en sådan existens kan finnas, ännu så länge som idé.. dock inte som konsistent värdemässigt samt ännu i ett endimensionellt fenomen inuti människors föreställningsvärld/fantasi. M.a.o tt täka på gud och med det mena att gud därför finns ; det räcker inte för att uppnå det värde du så slentrianmässigt försöker fastställa. Finns ingen fastställd mono-gud..
Det finns otalig mängd gudar som människan ORDAR, men inte de gudarna har heller någonsin av egen kraft anmält sin existens så som människorna ordar dess gudar (eller guden) att vara, dess egenskaper t.ex.. de återfinns inte på den jorden med den livsformen som jag och samtliga tänkande kännande individer delar med dig.
Citat:
Vad är det för övrigt för fel på känsloargument?
Känslor har med stimulin och triggers att göra, känslor går under evolutionsbiologiska orsaksfaktorer, och är en slags organiskt betingad skyddsmekanism - att känna är alltså ett tecken/indikation på att du lever, att du ockå existerar.
Citat:
Det är väl känslan som är den mest ursprungliga, sannaste och hållbaraste vi alla söker?
Tankar kan också alstra känslotillstånd.
Tänker du på gud, så inducerar du din föreställning om sådan fantasifigur.. i och med att din subjektiva känsla ju hittills saknar evidens - men din känsla är det ingen som kan opponera sig omkring.. varje organiskt levande individ, reagerar fast utifrån olika orsakssamband.
Som du vet kan man gråta enbart av att se något.. t.ex en artificiellt konstruerad bild, eller berättelse : detta kallas för inlevelseförmåga.. annat ord är EMPATI.. men så finns också empatiförskjutning.. dock flera nivåer över ditt tänkande. Så jag stoppar med detta sagt.