Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 21:37
  #3889
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Vad händer med avkastningsskatten i en kf om jag för över pengarna som finns i depån till ett isk?
Betalar jag två avkastningsskatt på samma summa?

rent tekniskt kan man inte "föra över", utan det som händer är att du säljer din KF och sen köper din ISK och det utlöser diverse skatter
Citera
2018-03-22, 08:24
  #3890
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Vad händer med avkastningsskatten i en kf om jag för över pengarna som finns i depån till ett isk?
Betalar jag två avkastningsskatt på samma summa?
Om du köper tillbaka din KF i år så räknas avkastningsskatten ut på sedvanligt sätt ur värdet 1 januari 2018. Du får tillbaka pengarna minus avkastningsskatten samt minus eventuell avgift för återköp. Du måste sälja alla innehav i KF innan återköp. Detta utlöser inga andra skatter.

Pengarna förs in i ditt ISK och räknas som en insättning när schablonintäkten räknas ut.
Citera
2018-03-22, 19:57
  #3891
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
rent tekniskt kan man inte "föra över", utan det som händer är att du säljer din KF och sen köper din ISK och det utlöser diverse skatter
Okej, då blir det en avkastningsskatt på kapitalförsäkringen på 2.000 och ytterligare en avkastningsskatt på 2.000 när jag trycker in pengarna i en ISK Hänger inte med helt men antar att det blir så.
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Om du köper tillbaka din KF i år så räknas avkastningsskatten ut på sedvanligt sätt ur värdet 1 januari 2018. Du får tillbaka pengarna minus avkastningsskatten samt minus eventuell avgift för återköp. Du måste sälja alla innehav i KF innan återköp. Detta utlöser inga andra skatter.

Pengarna förs in i ditt ISK och räknas som en insättning när schablonintäkten räknas ut.
Okej då blir det två avkastningsskatter.
Citera
2018-03-31, 08:40
  #3892
Medlem
Provar en fråga här, kanske inte rör avanza direkt men jag har i alla fall ägandet där.

För ett tag sedan gick jag med i en nyemission, då fick jag ”teckningsoptioner” vad ska jag egentligen göra med dem?
De har sjunkit i värde sedan köpet och bolaget i övrigt konkar nog snart.
Citera
2018-03-31, 12:17
  #3893
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolibo
Provar en fråga här, kanske inte rör avanza direkt men jag har i alla fall ägandet där.

För ett tag sedan gick jag med i en nyemission, då fick jag ”teckningsoptioner” vad ska jag egentligen göra med dem?
De har sjunkit i värde sedan köpet och bolaget i övrigt konkar nog snart.

Betalda teckningsoptioner går att sälja på börsen om man vill (om det finns någon handel i dem). Någon vecka innan de omvandlas till aktier i företaget brukar handeln stoppas i dessa. När de blivit aktier så kan man sälja dem som vanligt igen. Om företagets pappersarbete (de nya aktierna måste registreras) drar ut på tiden kan man sitta med betalda teckningsoptioner i flera veckor/månader.

Varför tecknade du om företaget snart går i KK?
Citera
2018-03-31, 23:11
  #3894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Betalda teckningsoptioner går att sälja på börsen om man vill (om det finns någon handel i dem). Någon vecka innan de omvandlas till aktier i företaget brukar handeln stoppas i dessa. När de blivit aktier så kan man sälja dem som vanligt igen. Om företagets pappersarbete (de nya aktierna måste registreras) drar ut på tiden kan man sitta med betalda teckningsoptioner i flera veckor/månader.

Varför tecknade du om företaget snart går i KK?

Tack! Än så länge har de inte omvandlats till aktier och då har det ändå gått ett par månader.
Jag gick med i nyemissionen dels för att det inte skulle kosta mig så mycket, samtidigt som jag tror att företaget kan blomma ut. Kursen är skitlåg nämligen.

Senare fick jag se att företaget har haft bolagsstämma där det diskuterades om företaget skulle fortsätta eller inte, och enligt aktieägarna skulle det fortsätta.
Citera
2018-04-01, 00:37
  #3895
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolibo
Tack! Än så länge har de inte omvandlats till aktier och då har det ändå gått ett par månader.
Jag gick med i nyemissionen dels för att det inte skulle kosta mig så mycket, samtidigt som jag tror att företaget kan blomma ut. Kursen är skitlåg nämligen.

Senare fick jag se att företaget har haft bolagsstämma där det diskuterades om företaget skulle fortsätta eller inte, och enligt aktieägarna skulle det fortsätta.

Japp så länge ägarna är villiga att spendera pengar överlever företaget.
Låter inte så lovande dock, det brukar finnas en orsak till att kursen kraschar.
Citera
2018-04-01, 07:03
  #3896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Japp så länge ägarna är villiga att spendera pengar överlever företaget.
Låter inte så lovande dock, det brukar finnas en orsak till att kursen kraschar.

Nej, egentligen vill jag sälja det lilla värde som finns kvar. Men då går jag med garanterad förlust och vem vet, den kanske sticker uppåt någon dag.
Sedan köp ligger den -70% och pendlar +-10% dagligen. Isch.

Skulle kunna kränga optionerna om de når inköpsvärdet någon dag.
Citera
2018-04-18, 06:15
  #3897
Awaiting Email Confirmation
För ett tag sedan kunde man i Avanza se dagens utveckling i de största aktierna i OMX 30 under OMX 30:s kursgraf men inte längre?
Citera
2018-04-20, 07:30
  #3898
Medlem
Cameltotems avatar
Hur handlar jag utländska optioner? Typ i AMD.

Finns bara Svenska på Avanaza.
Citera
2018-04-24, 09:16
  #3899
Medlem
Cameltotems avatar
Varför ljuger Avanza om courtage avgifter?

https://i.imgur.com/mqP1Qmu.png

Steg som fan men sen var den på väg ner och sålde av snabbt över det jag betala.

Ändå så har jag gått förlust!? Courtage avgiften är 3,9 dollar.

Hur fan i helvete kan man gå back på en vinst även med courtage avgifter.

Var hittar jag en bättre daytrading plattform för Avanza verkar ju helt sämst.
Citera
2018-04-24, 09:24
  #3900
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
https://i.imgur.com/mqP1Qmu.png

Steg som fan men sen var den på väg ner och sålde av snabbt över det jag betala.

Ändå så har jag gått förlust!? Courtage avgiften är 3,9 dollar.

Hur fan i helvete kan man gå back på en vinst även med courtage avgifter.

Var hittar jag en bättre daytrading plattform för Avanza verkar ju helt sämst.

När du köper amerikanska aktier åker du på en valutaväxlingsavgift, som troligtvis inte är till din fördel. Kan det vara så att den är inbakad i courtaget?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback