Flashback bygger pepparkakshus!
2017-02-26, 21:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag håller inte alls med. Jag tycker en medalj/guld i sprintstafett är lika mycket värt (eller nästan iaf) som en medalj/guld i någon av de andra loppen. Därför bör man satsa lika mycket på detta lopp som på de andra loppen och därför tycker jag man bör prioritera uttagningarna i sprintstafetten på ett annat sätt än vad som görs idag (mer distansåkare). Intressant också att ett flertal åkare värderar sprintstafetten på ett helt annat sätt än vad ni gör.

Gör de verkligen det? Och vilka tänker du på? Att de som blir uttagna till sprintstafetten höjer den till skyarna är väl inte ett dugg konstigt, vad ska de annars säga? Att det inte spelar någon roll hur det går, för ingen bryr sig egentligen?

För mig personligen så rankas sprintstafetten tveklöst sist, kanske för att grenen är relativt ny och jag har en tendens till stockkonservatism när det kommer till skidåkning och till nöds kan medge att sprint kan vara spännande att titta på (men riktig skidåkning är det ju inte).
2017-02-26, 21:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Håller med om uttagningskriterierna, men idealet är en vass avslutare på sistasträckan. Dessa är ofta (men behöver inte vara) bra sprintåkare också.

Som jag ser det så behövs det både uthållighet och förmåga att kunna växla tempo. Och idag såg vi att Ida inte klarade av att växla tempo (och inte hade tillräcklig uthållighet för att gå med). Men att det finns sprintåkare som är bättre på det om man inte vill sätta in en ren distansåkare.

Dock att detta är ett större problem för Sverige på herrsidan.
2017-02-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Gör de verkligen det? Och vilka tänker du på? Att de som blir uttagna till sprintstafetten höjer den till skyarna är väl inte ett dugg konstigt, vad ska de annars säga? Att det inte spelar någon roll hur det går, för ingen bryr sig egentligen?
Ustiugov åker sprintstafetten men inte 15 klassiskt enligt uppgift. Bara för att ge ett exempel.
2017-02-26, 22:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

För att det är åkare som verkligen säger att de gillar eller tycker sprintstafetten är rolig att köra. Att Stina tidigt sa att hon ville åka både stafetterna i VM. Att såpass många distansåkare åkte i de olika lagen idag. Om det finns åkare som inte gillar sprintstafetten men som ändå blir uttagna (iofs svårt att tänka sig att sådana skulle bli uttagna överhuvudtaget) så tror jag inte de skulle säga att de tycker den är jätteroliga utan faktiskt vara mera neutrala (eller negativa) i sina uttalanden. Man kan ju jämföra med när Calle eller Weng uttalat sig om att åka sistasträckan i stafetten, de har faktiskt uttalat sig negativt, så det är inte heller någon orimlighet.
2017-02-27, 00:05
Medlem
Att ha med ordet "sprint" i nåt som håller på i närmare tjugo minuter är naturligtvis galet. VM i intervallträning är vad det är.

Men nu är tävlingsformen med på programmet och då tycker jag den är värd tillräckligt för att försöka optimera. Det är svårt att hitta kombinationen av tempoväxling och uthållighet i en åkare. Svenska sprintåkare tycker jag har en tendens att inte hålla om de tar sig till final ens i en vanlig sprint, men det är de inte ensamma om. Man kanske borde titta på hur man tränar uthållighet på sprinters egentligen. På samma sätt borde nog många svenska distansåkare titta på ryckförmågan - INGEN svensk är i närheten av de ryck som t.ex. Usse och Kläbo kan sätta upp. De skulle också vara rökta i en teamsprint.
2017-02-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Att ha med ordet "sprint" i nåt som håller på i närmare tjugo minuter är naturligtvis galet. VM i intervallträning är vad det är.

Men nu är tävlingsformen med på programmet och då tycker jag den är värd tillräckligt för att försöka optimera. Det är svårt att hitta kombinationen av tempoväxling och uthållighet i en åkare. Svenska sprintåkare tycker jag har en tendens att inte hålla om de tar sig till final ens i en vanlig sprint, men det är de inte ensamma om. Man kanske borde titta på hur man tränar uthållighet på sprinters egentligen. På samma sätt borde nog många svenska distansåkare titta på ryckförmågan - INGEN svensk är i närheten av de ryck som t.ex. Usse och Kläbo kan sätta upp. De skulle också vara rökta i en teamsprint.

Våra nuvarande distansess är antingen stöpta i den gamla skolan eller så har dom blivit lite gamla. Kalla, Hellner, ja även Haag har alla haft hög eller mycket hög nivå på sina avslutningar tidigare i karriären. I sprint har vi halkat efter på egentligen alla plan, om vi snackar om herrar.

Men jag tycker att den kommande generationen har många intressanta åkare ur den aspekten. Stina i spetsen, sen kommer Svensson, Sundling, Dyvik och Thorn som redan gör bra distanslopp men också har sprintegenskaper. Med mer träning kan dom bli kompletta åkare. Sen kommer det alltid finnas Burmans och Anderssonar också, som kan nå resultat på andra sätt, men det är iaf viktigt att vi i större grad tar fram tempostarka åkare när tävlingsprogrammet ser ut som det gör.
2017-02-28, 21:46
Medlem
Är det förresten någon som har reflekterat över att detta kan vara Kallas sista VM? Även om jag tror att hon kommer köra minst över Ramsau, har jag fått för mig att hon tidigare gett uttryck för att hon efter OS 2018 hellre vill fokusera på familj. Jag hoppas dock att Kalla kör till OS 2022, om hon känner att hon har motivationen och fortsatt kan hålla en hög nivå. 2022 kan vi dessutom ha ett lag som är favorit på stafetten och det måste ju vara svårt att motstå. Värt att tänka på är ju att Kalla nu är lika gammal som Björgen var säsongen 2009/10, då hon kom tillbaka på allvar och började dominera på mästerskapen.

Det känns ändå surrealistiskt att tänka på att hon snart kan avsluta karriären. Det känns inte som att det var så länge sedan en 20-årig supertalang skrek "FAN" så att hela Sverige hörde det efter ett fall i Val di Fiemme. Jag minns också Jacob Hårds ord innan Kalla ger sig iväg i guldloppet 2010: "Så står här nu, Charlotte Kalla, redo för sin första olympiska start. Lycka till på färden färden säger vi".

Ingen reflekterade väl 1988 över att det kunde vara Gundes sista OS. Med det sagt är jag övertygad om att vi får se Kalla även i OS 2022 och i alla mästerskap dessförinnan. Helt säker kan man dock inte vara.
Senast redigerad av oggson 2017-02-28 kl. 21:48. Anledning: stavfel
2017-02-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Är det förresten någon som har reflekterat över att detta kan vara Kallas sista VM?

Kalla sa i en lång intervju med Nettavisen före VM att hon tänker sig åka över VM 2019.

- Til sommeren fyller du 30. Hvor lenge kommer du til å holde på, egentlig?

- Jeg tror at jeg vil ha med meg VM i 2019, i hvert fall.

http://skivm2017.nettavisen.no/5/?_ga=1.163675901.355164831.1486046241

Tur att norsk media finns när dom svenska har checkat ut.

Får vara snabba puckar om hon efter Svanebo hittar någon annan att skaffa barn med redan till efter OS 2018.
Senast redigerad av frankkk 2017-02-28 kl. 22:34.
2017-02-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Får vara snabba puckar om hon efter Svanebo hittar någon annan att skaffa barn med redan till efter OS 2018.

Haha, precis
2017-02-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Är det förresten någon som har reflekterat över att detta kan vara Kallas sista VM? Även om jag tror att hon kommer köra minst över Ramsau, har jag fått för mig att hon tidigare gett uttryck för att hon efter OS 2018 hellre vill fokusera på familj. Jag hoppas dock att Kalla kör till OS 2022, om hon känner att hon har motivationen och fortsatt kan hålla en hög nivå. 2022 kan vi dessutom ha ett lag som är favorit på stafetten och det måste ju vara svårt att motstå. Värt att tänka på är ju att Kalla nu är lika gammal som Björgen var säsongen 2009/10, då hon kom tillbaka på allvar och började dominera på mästerskapen.

Det känns ändå surrealistiskt att tänka på att hon snart kan avsluta karriären. Det känns inte som att det var så länge sedan en 20-årig supertalang skrek "FAN" så att hela Sverige hörde det efter ett fall i Val di Fiemme. Jag minns också Jacob Hårds ord innan Kalla ger sig iväg i guldloppet 2010: "Så står här nu, Charlotte Kalla, redo för sin första olympiska start. Lycka till på färden färden säger vi".

Ingen reflekterade väl 1988 över att det kunde vara Gundes sista OS. Med det sagt är jag övertygad om att vi får se Kalla även i OS 2022 och i alla mästerskap dessförinnan. Helt säker kan man dock inte vara.

Jag tror att Kalla inspireras mycket av att det nu kommer fler duktiga svenska tjejer, som är på väg upp..

Dessutom har man nu en till fixstjärna på damsidan i Stina, vilket gör att hon inte behöver dra hela lasset själv, det är bara skönt för henne.. Tidigare säsonger har det varit fiasko, så fort Kalla inte presterat på högsta nivå, men med Stina så kan de vara draglok tillsammans och dela på "bördan".. Numera kan det alltså bli svensk succé, även om Charlotte skulle ha en dålig dag, så var det inte på samma sätt förut..

Sedan brukar det vara så att ju äldre du blir desto mer brukar du sätta värde på laget och man har märkt på Kalla att hon pratat mer och mer om stafetten på slutet.. Det är liksom en otrolig drivkraft att få vinna tillsammans och hon ser väl precis som alla andra potentialen framöver, att vi snart på allvar kan utmana Norge som ledande nation på damsidan..

Egentligen räcker det med att se potentialen i Stina, Ebba & Jonna för att förstå slagkraften på ett stafettlag i framtiden, men det finns ju fler namn och vi har duktiga juniorer på väg upp också..
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-02-28 kl. 23:32.
2017-03-01, 18:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Enligt Expressen så hävdar norska Dagbladets reporter Öyvind Godö att det finns flera norska talanger som har bättre meriter än Ebba Andersson. Vilka skulle dessa kunna vara? Jag kan inte tänka ut några.
2017-03-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Enligt Expressen så hävdar norska Dagbladets reporter Öyvind Godö att det finns flera norska talanger som har bättre meriter än Ebba Andersson. Vilka skulle dessa kunna vara? Jag kan inte tänka ut några.

Läste också det där, visar bara för de som är insatta hur okunnig han är..

Han undrade ju vad hon presterat och nämnde en 6:e plats på Scan. Cup som högsta merit eller något liknande, iaf enligt Expressen..

Det vete både du, jag och alla andra insatta att det inte finns.. Maehlum Johansen är den enda norska talang, som ens kan jämföras med Ebba när det gäller meriter..

Båda har 2 st individuella JVM-guld, sedan har Ebba 1 st JVM-guld i stafett också, men framför allt har Ebba resultat i VC, Scan. Cup & även på SM mot seniorer, som inte Maehlum Johansen har, så det där är bara "bullshit"..

Han måste väl i sådana fall mena systrarna Udnaes Weng då, men de har ju t.ex. inte något individuellt JVM-guld, de är duktiga, men Ebba är helt klart en bättre distansåkare än dem och har även starkare meriter där..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in