Flashback bygger pepparkakshus!
2017-03-01, 20:28
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Det vete både du, jag och alla andra insatta att det inte finns.. Maehlum Johansen är den enda norska talang, som ens kan jämföras med Ebba när det gäller meriter..

Det beror väl på vad man menar med "meriter"? Tar man t.ex. Lotta Udnes Weng så har hon:
*Fem gånger placerat sig topp-25 individuellt i VC.
*Åkt 1:a sträckan för Norges andralag i en VC-stafett (där hon hängde med Östberg till växling)
*Varit topp-3 i Skandinavisk Cup, både i sprint och på distans.
*U23-VM guld i Skiathlon (edit: som förstaårssenior - 20 år ung)
*Tre individuella JVM-silver

Fast så värst många fler Norska talanger i den klassen tror jag inte det finns.
Senast redigerad av Stefan4 2017-03-01 kl. 20:54.
2017-03-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det beror väl på vad man menar med "meriter"? Tar man t.ex. Lotta Udnes Weng så har hon:
*Fem gånger placerat sig topp-25 individuellt i VC.
*Åkt 1:a sträckan för Norges andralag i en VC-stafett (där hon hängde med Östberg till växling)
*Varit topp-3 i Skandinavisk Cup, både i sprint och på distans.
*U23-VM guld i Skiathlon (edit: som förstaårssenior - 20 år ung)
*Tre individuella JVM-silver

Fast så värst många fler Norska talanger i den klassen tror jag inte det finns.

Jag menade först och främst titlar, rankar JVM högre än U-23 VM, med tanke på att så många saknas i det senare mästerskapet..

Sedan har systrarna bättre sprintegenskaper än Ebba & Maehlum Johansen, men tycker inte de är lika stora talanger på distans som de två..

Sedan är ju frågan hur länge man är talang också? Systrarna är ju förstaårsseniorer i år, så om man menar att möta seniormotstånd har de ju mer erfarenhet och då även mer "meriter" därifrån än Ebba & Maehlum Johansen..
2017-03-02, 00:15
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Sedan är ju frågan hur länge man är talang också? Systrarna är ju förstaårsseniorer i år, så om man menar att möta seniormotstånd har de ju mer erfarenhet och då även mer "meriter" därifrån än Ebba & Maehlum Johansen..

Med tanke på att det var Ebbas stafettplats på VM som diskuterades får man anta att reportern menade meriter från seniortävlingar. När det kommer till kritan är väl inte framgångar på JVM någon bra måttstock på hur en åkare står sig mot världens bästa seniorer?

Det är sällan som aktiva under 22 år hävdar sig i VC, eller på seniormästerskap - Kläbo är väl undantaget som bekräftar regeln (EDIT: Johaug var en annan som slog igenom tidigt och Kalla förstås) - så är man 20-21 tycker jag nog att man fortfarande räknas som "talang".
Senast redigerad av Stefan4 2017-03-02 kl. 00:19.
2017-03-02, 00:40
Medlem
Citat:
Med tanke på att det var Ebbas stafettplats på VM som diskuterades får man anta att reportern menade meriter från seniortävlingar. När det kommer till kritan är väl inte framgångar på JVM någon bra måttstock på hur en åkare står sig mot världens bästa seniorer?

Det är sällan som aktiva under 22 år hävdar sig i VC, eller på seniormästerskap - Kläbo är väl undantaget som bekräftar regeln (EDIT: Johaug var en annan som slog igenom tidigt och Kalla förstås) - så är man 20-21 tycker jag nog att man fortfarande räknas som "talang".

Man ser väl lite olika på saker och ting, jag ser det som att JVM är de största tävlingar de gjort, det är mästerskap precis som VM..

Det krävs en hel del för att leverera där och bli juniorvärldsmästare, både skidåkarmässigt men även mentalt, att verkligen kunna prestera när det gäller..

Jag kollar väldigt mycket på de som är "vinnare", för mig är det en jädra skillnad att gå hela vägen än att inte göra det..

Sedan undrar man ju när Ebba & Maehlum Johansen skulle få alla sina seniormeriter, när de mest tävlat mot juniorer, framför allt Maehlum Johansen..

För mig räcker det långt att Ebba & Maehlum Johansen som "underåriga" satte båda systrarna på plats i distansloppen under JVM i Rumänien (varsitt guld), sedan befäste de sina positioner med ännu ett JVM-guld vardera, även i år..

Hade även koll på Lottas U23-VM guld från i år på skiathlonen, vilket jag rankar som hennes största merit, men ser ändå de två ovan nämnda som större talanger..
2017-03-02, 02:12
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Det krävs en hel del för att leverera där och bli juniorvärldsmästare, både skidåkarmässigt men även mentalt, att verkligen kunna prestera när det gäller..

Jag kollar väldigt mycket på de som är "vinnare", för mig är det en jädra skillnad att gå hela vägen än att inte göra det..

Jag tror inte man ska dra för stora växlar på vilka som är "vinnare" på juniormästerskapen - vissa åkare utvecklas helt enkelt tidigare än andra och håller därmed en högre klass än övriga i den åldern. Sådana skillnader brukar dock jämna ut sig när åkarna blir lite äldre och har inte nödvändigtvis med vinnarmentalitet att göra.

Här är några exempel på åkare som aldrig vann något individuellt JVM-guld, men som till slut blev rätt bra ändå:

Marit Björgen -80 (15 ind. OS/VM-guld, 4 totalcuper)
8 , 5 km K 1999
21 , Sprint F 2000
37 , 5 km F 2000

Justyna Kowalczyk -83 (4 ind. OS/VM-guld, 4 totalcuper)
2 , Sprint F 2003
5 , 5 km K 2003
14 , Sprint F 2002
36 , 5 km F 2002

Kikkan Randall -82 (13 ind. VC-segrar, 3 sprintcuper)
6 , Sprint F 2001
19 , Sprint F 2002

Maiken Caspersen Falla -90 (2 ind. OS/VM-guld, 13 ind. VC-segrar)
3 , Sprint K 2009
12 , Sprint F 2010
2017-03-02, 02:39
Medlem
Citat:
Jag tror inte man ska dra för stora växlar på vilka som är "vinnare" på juniormästerskapen - vissa åkare utvecklas helt enkelt tidigare än andra och håller därmed en högre klass än övriga i den åldern. Sådana skillnader brukar dock jämna ut sig när åkarna blir lite äldre och har inte nödvändigtvis med vinnarmentalitet att göra.

Här är några exempel på åkare som aldrig vann något individuellt JVM-guld, men som till slut blev rätt bra ändå:

Marit Björgen -80 (15 ind. OS/VM-guld, 4 totalcuper)
8 , 5 km K 1999
21 , Sprint F 2000
37 , 5 km F 2000

Justyna Kowalczyk -83 (4 ind. OS/VM-guld, 4 totalcuper)
2 , Sprint F 2003
5 , 5 km K 2003
14 , Sprint F 2002
36 , 5 km F 2002

Kikkan Randall -82 (13 ind. VC-segrar, 3 sprintcuper)
6 , Sprint F 2001
19 , Sprint F 2002

Maiken Caspersen Falla -90 (2 ind. OS/VM-guld, 13 ind. VC-segrar)
3 , Sprint K 2009
12 , Sprint F 2010

Klart man inte kan dra alltför stora växlar, men när man snackar om talanger i 20-21 årsåldern, så rankar jag ändå JVM väldigt högt.. Är du inte med och slåss i toppen i din egna årskull som junior, så är det inte lätt att slå sig in som senior direkt efter heller.. Sedan får de där JVM-gulden mindre betydelse ju äldre du blir, men nu gällde det ju vilka talanger som hade bäst meriter..

Men Charlotte Kalla, Krista Pärmäkoski, Therese Johaug, Heidi Weng, Ingvild Flugstad Östberg, Astrid Uhrenholdt Jacobsen & Stina Nilsson är alla juniorvärldsmästare individuellt, för att nämna några toppnamn på damsidan..
2017-03-02, 07:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Fast nu handlade det om vilka talanger som hade bättre meriter än Ebba och eftersom Ebba är junior fortfarande så måste man jämföra med vad andra talanger har gjort som juniorer (inte som seniorer). Då går det inte heller komma dragandes med åkare som inte tog något JVM-gul men som sedan lyckats bra.

Meriter som jag tycker man bör ta med i en sådan diskussion är JVM-medaljer (guld), världscupresultat och resultat i skandinaviska cupen, allt under tiden som junior. Kanske också resultat mot nationell seniorelit. Om man tittar på norska talanger så måste man nog gå tillbaka till Heidi Weng, Flugan, Jacobsen och Johaug för att hitta talanger med meriter på Ebbas nivå.
2017-03-02, 10:22
Medlem
Inget fel att ta med en ung åkare om formen är rätt. Varken Ida eller Hanna har formtopp. inget personligt, men det lilla extra är ej där. Ebba har dock allt att vinna med denna chans, ingen press.
Klæbo är för övrigt bara halvåret äldre.
2017-03-02, 11:21
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Kalla sa i en lång intervju med Nettavisen före VM att hon tänker sig åka över VM 2019.

Får vara snabba puckar om hon efter Svanebo hittar någon annan att skaffa barn med redan till efter OS 2018.

Va fan, har hon gjort slut med Svanebo också (eller om det var tvärtom)? Jag hänger inte alls med i skvallret. Hon avverkar kollegor på löpande band, känns det som. Är det när de inte presterar som förväntat som hon får nog? Söderhielm var ju en talang som falnade och gick över till skidskytte, och Svanebos karriär har också gått i stå. Vem blir nästa offer denna puma slår sina klor i, tro? Vem vågar?
2017-03-02, 11:41
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Va fan, har hon gjort slut med Svanebo också (eller om det var tvärtom)? Jag hänger inte alls med i skvallret. Hon avverkar kollegor på löpande band, känns det som. Är det när de inte presterar som förväntat som hon får nog? Söderhielm var ju en talang som falnade och gick över till skidskytte, och Svanebos karriär har också gått i stå. Vem blir nästa offer denna puma slår sina klor i, tro? Vem vågar?
Men separationen har ju varit negativt för Kalla Hon ser glad ut och presterar som i forn stora dagar
2017-03-02, 13:46
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast nu handlade det om vilka talanger som hade bättre meriter än Ebba och eftersom Ebba är junior fortfarande så måste man jämföra med vad andra talanger har gjort som juniorer (inte som seniorer). Då går det inte heller komma dragandes med åkare som inte tog något JVM-gul men som sedan lyckats bra.

Fast nu diskuterade sportnorden12345 och jag inte vem som hade "bäst" meriter, utan om man kan bedöma om någon är en "vinnare" enbart utifrån JVM-resultat. Din tidigare fråga har redan diskuterats i tidigare inlägg.
2017-03-02, 15:35
Medlem
Såg en intressant post på twitter, nämligen sponsorintäkterna för de olika idrottsförbunden. Skidförbundet är solklar tvåa, bara slagen av fotbollsförbundet.

https://twitter.com/MarketainmentSE/status/837261678752456705

Är vi tillräckligt bra sett till de ekonomiska musklerna? Obs. att skidförbundet inkluderar även alpint och freestyle, men längdåkningen har klart störst apparat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in