2017-02-28, 19:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Fattar fortfarande inte de okonstitutionella i beslutetm, en syrier har inget med amerikanska konstitutionen att göra. Och usa måste väl få stoppa besökare från vissa länder?
Jag såg problemet att folk med visum plötsligt inte hade visum. Och vad med alla andra sanktioner som usa strött omkring sig i alla tider? Var de också olagliga?
Att stoppa besökare är inte svårt, men gör man så Trump så är det omöjligt.
Det berättade rättssystemet för han.

Religonsfrihet är en rättighet, och jag bara antar att man inte låter lagar passera som hindrar folk rättighet att utöva vilken religion de vill.
Oavsett vilket land de kommer ifrån.

Om du vill ta del av en del detaljerna i denna dom, så föreslår jag att du söker upp domen och läser denna.
Alla detaljer bör stå med där.
2017-02-28, 19:21
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ähum. http://thehill.com/blogs/pundits-blog/immigration/255281-yes-illegal-aliens-have-constitutional-rights

2. Du har alltså fel eftersom de redan avgjort den frågan.

3. Däremot finns det säkert en hel del prylar att testa utifrån frågeställningen (hur den nu ser ut). Tex. om konstitutionen omfattar en person innan den formellt befinner sig på amerikanskt territorium etc. osv. Hur omfattande är begreppet liberty och vad omfattar det liksom ifall begreppet kan expanderas och till vilken gräns det kan expanderas?

4. Det är väldigt svårt att spekulera i utfallen utan att ha tittat i de äkta papperna.
Som jag tolkar texten så gäller den "illegal aliens" som befinner sig på amerikanskt territorium. Det finns alltså inget som säger att flyktingar som inte nått amerikanskt territorium skulle omfattas. Att ålägga flygbolag en kontrollfunktion som gör att invånare från vissa länder inte får bestiga flygplan med destination USA är inte ett brott mot denna stadga såvitt jag kan se.
2017-02-28, 19:22
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Att stoppa besökare är inte svårt, men gör man så Trump så är det omöjligt.
Det berättade rättssystemet för han.

Religonsfrihet är en rättighet, och jag bara antar att man inte låter lagar passera som hindrar folk rättighet att utöva vilken religion de vill.
Oavsett vilket land de kommer ifrån.

Om du vill ta del av en del detaljerna i denna dom, så föreslår jag att du söker upp domen och läser denna.
Alla detaljer bör stå med där.
Det är fortfarande inte en travel ban mot individer med viss trosbekännelse som ligger på bordet.
2017-02-28, 19:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Att du inte kan svara rätt person bara för att de i din fantasi är samma person tyder på att saknar förmåga till att bedriva en meningsfull debatt.
Man inser ju vilken nivå du tar det till efter jag avslöjat er med den lilla detaljen att det inte finns skulder till NATO ifrån Nato-länderna.

Du låter ett felciterat inlägg vara bli en ad hominemliknande sak.
Men inget ändrar sig, NATO-länderna har ingen skuld.
Sen vet jag inte hur det ska bli en meningsfull debatt om du håller på ljuger.
2017-02-28, 19:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frapper
Källa på det? Clown.

Källa på det? Nolla.

Källa på det?

Jag vet att du har haft sex med din lönnfeta mamma också.

Källa på det?
Tror du detta?

Behövs det verkligen källa på att det bryter mot deras lagar?
Eller är du så clueless att du inte vet om att det gått två varv i domstolen redan och de sagt att det inte funkar då det bryter mot lagen.

Om Trump hade kunnat lagarna, så hade ju han inte varit så korkad och lagt ett förslag som är olagligt att genomföra.
Kanske han kan allt om de andra lagarna, denna absolut inte.
2017-02-28, 19:35
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Tror du detta?

Eller är du så clueless att du inte vet om att det gått två varv i domstolen redan och de sagt att det inte funkar då det bryter mot lagen.

Om Trump hade kunnat lagarna, så hade ju han inte varit så korkad och lagt ett förslag som är olagligt att genomföra.
Men drog inte vita huset tillbaka dekretet? Och i vilket fall har den inte prövats slutligen i högsta instans ännu, så sanningen om lagligheten är inte avgjord.
Nej, jag kan inte detta speciellt bra men fattar bara inte att usa's konstitution ska gälla syrier var de än befinner sig.
2017-02-28, 19:38
Avslutad
Citat:
Tror du detta?

Ja jag behöver källa på det. Eftersom ingen här (eller i USA) kan ge mig en lagtext som bevisar motsatsen, så betyder det att det inte bryter mot deras konstitution.

Om du kunnat vad du pratar om, då kanske du hade kunnat ge oss en källa på dina argument istället för att bara hitta på saker. Eller klarar du inte det?

I konstitutionen står det så här:
"(f) Suspension of entry or imposition of restrictions by President
Whenever the President finds that the entry of any aliens or of any class of aliens into the United States would be detrimental to the interests of the United States, he may by proclamation, and for such period as he shall deem necessary, suspend the entry of all aliens or any class of aliens as immigrants or nonimmigrants, or impose on the entry of aliens any restrictions he may deem to be appropriate. " https://www.law.cornell.edu/uscode/text/8/1182

Något som är oklart? eller tror du fortfarande att Presidenten inte har rätt att "suspend the entry of all aliens or any class of aliens as immigrants or nonimmigrants" ?
2017-02-28, 19:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men drog inte vita huset tillbaka dekretet? Och i vilket fall har den inte prövats slutligen i högsta instans ännu, så sanningen om lagligheten är inte avgjord.
Nej, jag kan inte detta speciellt bra men fattar bara inte att usa's konstitution ska gälla syrier var de än befinner sig.
Prövar man inte det vidare i den formen man var i domstolen och inte överklagar vidare och den formen som det var presenterat ifrån början.
Så har man godtagit domslutet oavsett vad de säger.
Så ja, det är prövat slutgiltigt och i den formen som var olagligt, av enkla anledningen att det förslaget i den formen aldrig når HD.

Men visst jag om de går vidare med just den varianten till HD, så är det inte längre slutgiltigt innan HD kommit med en dom.
2017-02-28, 19:42
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Och nu senast häromdagen så kom man fram till att vissa av de länderna inte utgör ett tillräckligt stort hot mot säkerheten för att ursäkta en banlysning.
Det är nog upp till presidenten att avgöra? Säkerhetstjänsten tyckte till exempel att man borde invadera Irak, men det var Bush beslut. Samma sak här.
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är bättre att sätta hårda krav osv på länder som utger ett indirekt hot (sponsring av terrorism som är ett aktivt hot mot västvärlden) eller rakt av sätta inreseförbud på länder som är i direkta krissituationer (Syrien och Irak som två exempel)
Fast det inte är något permanent förbud utan tillfälligt. Under dessa 90 dagar borde en ny "vetting"-procedur skapats. Det var tanken*.

* man ville också visa att Trump "levererar" samt skapa debatten.
2017-02-28, 19:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frapper
Ja jag behöver källa på det. Eftersom ingen här (eller i USA) kan ge mig en lagtext som bevisar motsatsen, så betyder det att det inte bryter mot deras konstitution.

Om du kunnat vad du pratar om, då kanske du hade kunnat ge oss en källa på dina argument istället för att bara hitta på saker. Eller klarar du inte det?

I konstitutionen står det så här:
"(f) Suspension of entry or imposition of restrictions by President
Whenever the President finds that the entry of any aliens or of any class of aliens into the United States would be detrimental to the interests of the United States, he may by proclamation, and for such period as he shall deem necessary, suspend the entry of all aliens or any class of aliens as immigrants or nonimmigrants, or impose on the entry of aliens any restrictions he may deem to be appropriate. " https://www.law.cornell.edu/uscode/text/8/1182

Något som är oklart? eller tror du fortfarande att Presidenten inte har rätt att "suspend the entry of all aliens or any class of aliens as immigrants or nonimmigrants" ?
Källa är domstolen, så bara kolla upp om du har intresset.
Ska hjälpa dig på traven, bar för jag är så snäll.
Judge James Robart of the Western District of Washington är inblandad i det hela.
2017-02-28, 19:48
Medlem
Citat:
Om utformningen är som sist, så kommer den åka lika snabbt i papperskorgen som senast.
Men väntar fortfarande på det du påstådde jag sa.

Så dåligt de har hanterat genomförandet här, så verkar det vara gjort av amatörer.
Älskade när Trump sa "See you in court", och så hade det redan varit i domstolen 2ggr och 2ggr förkastats.

Jag förklarade vad du skrev och hur du skrev det, att du inte förstår vad du själv skriver är inte mitt problem, som Hogdal skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det är fortfarande inte en travel ban mot individer med viss trosbekännelse som ligger på bordet.

Hur som helst så orkar jag inte tjafsa mer, vi får se hur det går i högsta instansen.
2017-02-28, 19:55
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Man inser ju vilken nivå du tar det till efter jag avslöjat er med den lilla detaljen att det inte finns skulder till NATO ifrån Nato-länderna.

Du låter ett felciterat inlägg vara bli en ad hominemliknande sak.
Men inget ändrar sig, NATO-länderna har ingen skuld.
Sen vet jag inte hur det ska bli en meningsfull debatt om du håller på ljuger.
Det verkar fortfarande vara så att du inte svarar på mina inlägg med mina påståenden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in