Det var ett jävla gnällande kan jag tycka.
1) Hastighetsgräns är en övre gräns. Kör du 1 km/h över den gränsen är det DU som felar.
2) Säkerheten går ALLTID före. Att du saknar förmågan att tänka säkert är DITT fel.
3) Alla är olika. Vi kör olika bilar och har olika förmågor. Det är LAGLIGT att köra med en bil som inte är lika bra som din egen. Det är LAGLIGT att köra trots att man inte ser, hör och reagerar lika bra som du.
De tre faktorerna är avgörande för vilken hastighet som är LÄMPLIG att köra. Det har ingenting med att en person är osäker på sin egen eller bilens förmåga utan snarare tvärt om, dom vet att det behövs marginaler för att kunna hantera det oförutsedda.
Vad det gäller säkerhetstänket så tar dom helt enkelt i beaktning att vägen kan övergå från blött och därmed okej greppförmåga till svartis med obefintligt grepp på bara några meter, helt utan förvarning.
Det går inte att se skillnad på svartis och blött väglag!
Och det är också där agnarna separeras från veten, nämligen att en person med rätt säkerhetstänk klarar en sladd där en "stridspilot" dör i en frontalkrock med mötande lastbil.
Och även i stadsmiljö på torr väg mitt i sommaren med solsken är det ibland BÄTTRE att köra långsammare beroende på trafikläget.
Vi kan ju börja med avstånd till framförvarande fordon... Den s.k tresekundersregeln är minst lika relevant där som någon annan stans.
Allt för ofta kommer någon viktigpetter och skall klämma sig in emellan för att du har 3 sekunder till framförvarande fordon och du måste sakta ner för att återskapa avståndet. Detta leder till att fler viktigpettrar skall minsann förbi och klämma sig in framför dig.
Dom ligger allt för ofta mindre än 1 sekund från framförvarande bil och trycker på. Det räcker med att någon tvärnitar så blir det snabbt en kaskad av tvärnit som allt för ofta leder till att en drar in i bilen framför.
Jag vill i alla fall inte ha en whiplash skada bara för att den som ligger bakom mig tror att denna är någon sorts gud i trafiken som kan bryta fysikens lagar.
Och allt för ofta klämmer sig folk in emellan bara för att sedan bromsa själva och därmed ytterligare minska avståndet mellan mig och framförvarande.
Det är sådant beteende som leder till trafikstockning. Inte att någon kör i 50 på en 70 väg.
Det är MEDELHASTIGHETEN som gäller för att det inte skall bli skit i trafiken. Oavsett om du KAN täcka ett avstånd på 100 meter genom att köra i 70 en stund betyder inte det att du kommer fram snabbare. Ligger du 50 km/h i snitt istället kommer du fram lika snabbt och ALLA bakom dig som gör detsamma kommer också fram lika snabbt som dom annars skulle.
Men gasar och bromsar dom hela tiden blir det snabbt en dragspelseffekt som gör att hela skiten kollapsar och det blir trafikstockningar.
Kolla på denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=iHzzSao6ypE