2017-02-27, 14:04
Medlem
De som kör under trafik hastigheten är så osäkra att de bör inte få innehålla ett svenskt körkort då den är en livsfara för de andra trafikanterna
Citera
2017-02-27, 18:30
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Så är det inte.

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Hastighet
16 §
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Du kan uppenbarligen inte tolka en lagtext. Var och en väljer den hastighet som den personen anser lämpligast för tillfället. Det som står på skylten markerar övre gräns. Det är upp till polis på plats med stöd av eventuella vittnen att bedömma om någon medvetet hindrat övrig trafik.
Citera
2017-02-27, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Du tror alltså på allvar att det går snabbare om alla som inte kör om ligger i högerfilen när vägen redan är saturerad?
Din logik faller direkt eftersom de som ligger i högerfilen då kommer vilja köra om och tar vänsterfilen och kör om tills att den också blockeras av personer med din bristande logik.

Och visst. Bli du polis och bötfäll alla som ligger i mitten/vänster fil och inte avancerar för att det är bilar FRAMFÖR dom som också inte avancerar för det är fysiskt omöjligt.
Du skulle bli av med det jobbet rätt så snabbt!

Jag pratar inte om en motorväg här där det åker en bil var 10:e sekund i högerfilen utan där högerfilen har en bil som passerar var tredje sekund och det redan därför är KÖ i högerfilen.
Eller skall du nu förespråka att alla som ligger i högerfilen skall packa ihop sig till 2 sekunder eller 1 sekunds avstånd? Varför inte bara ta en hjullastare och meja igenom alla så att DU kommer fram då?

Du kör inte så mycket motorväg med 3 + 3 filer gissar jag. Det är inte allt ovanligt att det är rejält med trafik i mitten, medan högerfilen är tom, långa sträckor. Ofta leder det till att även vänsterfilen korkar igen av dom som kör om sniglarna i mitten, med bara några km/h hastighetsskillnad. Då tar man ju såklart högerfilen och åker om allihopa - ibland när jag kör där kan det bli 20 omkörningar på höger sida (även av lastbilar och bussar) på bara nån mil
Citera
2017-02-27, 19:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Du kan uppenbarligen inte tolka en lagtext. Var och en väljer den hastighet som den personen anser lämpligast för tillfället. Det som står på skylten markerar övre gräns. Det är upp till polis på plats med stöd av eventuella vittnen att bedömma om någon medvetet hindrat övrig trafik.
"Var och en kan skjuta vem som helst. Det är upp till polis att på plats med stöd av eventuella vittnen att bedömma om någon begått mord eller ej."

Så funkar det inte. Ett lagbrott är ett lagbrott oavsett om polisen ser det eller ej.
Citera
2017-02-27, 19:42
Moderator
Rassas avatar
Citat:
"Var och en kan skjuta vem som helst. Det är upp till polis att på plats med stöd av eventuella vittnen att bedömma om någon begått mord eller ej."

Så funkar det inte. Ett lagbrott är ett lagbrott oavsett om polisen ser det eller ej.

Snälla, trassla inte in dig mer i din okunskap. Men det är på sätt och vis undehållande att läsa din dagis-logik, det ska erkännas.
Citera
2017-02-27, 20:37
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Det är fullt lagligt att välja en hastighet under den som står på skylten. Det kan vara lagligt att skjuta någon, i tex självförsvar. Det får utredningen visa.

Du hävdar att man inte får välja en lägre hastighet än den som står på skylten. Det får man om man så vill.
Citera
2017-02-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Du kör inte så mycket motorväg med 3 + 3 filer gissar jag. Det är inte allt ovanligt att det är rejält med trafik i mitten, medan högerfilen är tom, långa sträckor. Ofta leder det till att även vänsterfilen korkar igen av dom som kör om sniglarna i mitten, med bara några km/h hastighetsskillnad. Då tar man ju såklart högerfilen och åker om allihopa - ibland när jag kör där kan det bli 20 omkörningar på höger sida (även av lastbilar och bussar) på bara nån mil
Vilka hastigheter pratar vi om här då? Och vilket vägavsnitt?

Jag kan hålla med dig om vi pratar en sträck mellan samhällen där dom som ligger i mitten/vänsterfilen kör mer än 5 under skyltad hastighetsgräns när det finns gott om utrymme i höger och mittenfil.

Fast det är ju väldigt sällsynt i Sverige med 3+3 på ett avsnitt mellan samhällen. Istället är det ofta runt större korsningar där högerfilen svänger av inom 1.000 meter.
Citera
2017-02-27, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Jag kan inte minnas att jag såg det här fenomenet för bara ett år sedan, så det är något nytt påfund.

Jag kör mycket i Mellansverige och jag har uppmärksammat det här i alla fall i tio år. Uppfattar att det är mest vanligt i landsbygdsområden, vanligen bilförare som inte ska så långt utan bara någon mil eller så och som man hamnar bakom. Sedan är det vanligare att ligga under hastigheten om föraren är kvinna (oavsett ålder), äldre man, förare av äldre bil och mobiltelefontalande män (yngre och medelålders).
Citera
2017-02-27, 23:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Snälla, trassla inte in dig mer i din okunskap. Men det är på sätt och vis undehållande att läsa din dagis-logik, det ska erkännas.

Citat:
Det är fullt lagligt att välja en hastighet under den som står på skylten. Det kan vara lagligt att skjuta någon, i tex självförsvar. Det får utredningen visa.

Du hävdar att man inte får välja en lägre hastighet än den som står på skylten. Det får man om man så vill.
Du får inte köra så långsamt att du hindrar andra som vill köra i den maximala tillåtna hastigheten, utan goda skäl för det. Och enligt diverse poliser jag talat med om just detta (eftersom jag inte heller trodde på det en gång i tiden) är "jag känner mig osäker" inte ett gott skäl, utan om man känner sig osäker på sin körförmåga bör man inte befinna sig på t.ex. en 90-väg alls.

Jag har redan visat dig lagrum. Du får redovisa någon källa bättre än dig själv om du inte håller med mig. Om du nu har rätt borde det ju inte vara så svårt, eller hur?
Citera
2017-02-27, 23:37
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Du tror alltså på allvar att det går snabbare om alla som inte kör om ligger i högerfilen när vägen redan är saturerad?
Din logik faller direkt eftersom de som ligger i högerfilen då kommer vilja köra om och tar vänsterfilen och kör om tills att den också blockeras av personer med din bristande logik.

Och visst. Bli du polis och bötfäll alla som ligger i mitten/vänster fil och inte avancerar för att det är bilar FRAMFÖR dom som också inte avancerar för det är fysiskt omöjligt.
Du skulle bli av med det jobbet rätt så snabbt!

Jag pratar inte om en motorväg här där det åker en bil var 10:e sekund i högerfilen utan där högerfilen har en bil som passerar var tredje sekund och det redan därför är KÖ i högerfilen.
Eller skall du nu förespråka att alla som ligger i högerfilen skall packa ihop sig till 2 sekunder eller 1 sekunds avstånd? Varför inte bara ta en hjullastare och meja igenom alla så att DU kommer fram då?

Till att börja med så bör du inte snacka om logik när du själv säger att de som kör 50 på en 70 väg inte står bakom köbildningen som sker.

Så länge det inte är rusningstrafik så är aldrig vägen så proppfull att de som kör segt inte kan hålla sig till höger. I vissa fall finns det tom 4 jävla filer och ÄNDÅ envisas de jävlarna med att hålla sig till mitten. Högerfilen är helt tom, ändå vägrar de att köra där.

Är det 3 (eller tom 4-filigt som det i vissa fall är) så behöver de oftast inte ta sig hela vägen till vänsterfilen om folk såg till att hålla sig så långt åt höger som möjligt hela tiden. Hur man än vänder och vrider på det så är det idioterna som segar i mittfilen som är grunden till all skit.

Va? Förstår du inte vad problemet är? Grejen är att folk envisas med att vara i mitten trots att de inte kör om någon. Finns det ingen att köra om i som ligger i högerfilen så har de inget i mitten att göra utan de ska då köra i högerfilen. Och fyi så har polisen faktiskt kört bevakningar och bötfällt idioter som har legat och segat i mittfilen utan att köra om någon, så jag skulle bli ett väldigt bra tillskott till laget.

Det spelar ingen roll vad du pratar om, i verkligheten är det annorlunda. I de allra flesta fall så är det ingen jävla kö i högerfilen, utan i mittfilen eftersom att inte en jävel kör i högerfilen utan alla bara måste vara i mitten trots att de inte har något där att göra.
Citera
2017-02-27, 23:39
Medlem
Citat:
Vilka hastigheter pratar vi om här då? Och vilket vägavsnitt?

Jag kan hålla med dig om vi pratar en sträck mellan samhällen där dom som ligger i mitten/vänsterfilen kör mer än 5 under skyltad hastighetsgräns när det finns gott om utrymme i höger och mittenfil.

Fast det är ju väldigt sällsynt i Sverige med 3+3 på ett avsnitt mellan samhällen. Istället är det ofta runt större korsningar där högerfilen svänger av inom 1.000 meter.

E4 både norr och söder om Stockholm. Samt även Nynäsvägen. När det är mycket trafik (typ i rusningen och ibland dagtid på helger) blir det ju fullt i alla filer - men dom tider med mindre trafik så fylls mittfilen ofta på före högerfilen så att säga.
Skyltad fart är ju 80 på E4 och 70-90 på Nynäsvägen. Men vi är många som kör betydligt mer än så. Dom långsammaste brukar hålla skyltat (ibland 5-10 under) och gillar att ligga i mitten - mittfilen får ibland samma funktion som högerfilen egentligen skulle haft och så körs det om på båda sidor
Citera
2017-02-28, 00:29
Medlem
Slicemenice0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
De som kör under trafik hastigheten är så osäkra att de bör inte få innehålla ett svenskt körkort då den är en livsfara för de andra trafikanterna
Innehåller du ett svenskt körkort? sök läkarhjälp.

Vem behöver körkort? Går att köra ändå.
Kör dem för sakta kan man putta på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in