2017-02-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Det här är något jag har irriterat mig på hela hösten. I augusti var det inte speciellt halt ute.

Är det mycket snö eller smala krokiga vägar är det en helt annan sak. Då kan jag förstå. Det jag brukar se sker dock under bra väg- och väderförhållanden utan någon som helst uppenbar anledning. Därav min frustration.

Är det så känns det lite läskigt att ha folk som inte litar på sin egen körförmåga som medtrafikanter.

Fyll gärna på med mer tankar och synpunkter. Jag är nyfiken på vad ni tror.
Under hösten kan det vara vilt och viltolyckor som gör att folk kör lite saktare för att hinna se vad som finns bredvid vägen innan det kliver upp på vägen.
Citera
2017-02-05, 14:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Jag skulle önska att psykpatientkandidaterma tog fram en miniräknare och räknade ut hur mycket snabbare de kommer fram om de kör x km per timme istället för y.

Och sedan, när de har räknat klart, ställer sig frågan: Vad ska jag använda den tiden till, om jag kommer fram x antal minuter snabbare? Sex minuter hit eller dit, spelar det någon roll?

Farten dödar. Ett mantra som behöver matas in.
Här kan det vara på plats med ett gammalt djungelordspråk. på engelska.
It is not the fart that kill. it is the smell.
Citera
2017-02-05, 17:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Det som konfunderar mig mest är att de man har framför sig alltid kör så långsamt, medan de man har bakom sig alltid ska köra överdrivet fort och vara provocerat stressade jämt bakom bilen. Varför får man aldrig de stressade framför sig och de långsamma bakom sig? Statistisk osannolikhet.

Det ligger mycket i det. Alla som kör fortare än en själv tycker man kör för fort och alla som kör saktare kör för sakta.

Jag antar därmed att du driver med oss och inte på allvar inte begriper varför man hinner upp de som kör saktare och blir upphunnen av de som kör fortare...
Citera
2017-02-06, 13:59
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Ligger ofta exakt eller 5 km/h under. Vet inte varför, det har kommit med åren och eftersom jag tycker det är ap-tråkigt att köra bil borde det gå fortare.

Men om det börjar samlas bilar bakom ökar jag eller kör in på en busshållplats.
Citera
2017-02-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridsmurfen
Ligger ofta exakt eller 5 km/h under. Vet inte varför, det har kommit med åren och eftersom jag tycker det är ap-tråkigt att köra bil borde det gå fortare.

Men om det börjar samlas bilar bakom ökar jag eller kör in på en busshållplats.

Nej, det är väl helt i sin ordning.
Tycker man det är tråkigt att köra, får man ju oftast inte ut så mycket av att köra snabbt - särskilt inte på korta sträckor (där tidsbesparingen inte blir så stor)
Men gillar man att köra så blir det ju oftast mycket roligare om det går fort.
Citera
2017-02-08, 22:23
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Här kan det vara på plats med ett gammalt djungelordspråk. på engelska.
It is not the fart that kill. it is the smell.
Han-ha!
Citera
2017-02-26, 13:12
Medlem
Det var ett jävla gnällande kan jag tycka.

1) Hastighetsgräns är en övre gräns. Kör du 1 km/h över den gränsen är det DU som felar.
2) Säkerheten går ALLTID före. Att du saknar förmågan att tänka säkert är DITT fel.
3) Alla är olika. Vi kör olika bilar och har olika förmågor. Det är LAGLIGT att köra med en bil som inte är lika bra som din egen. Det är LAGLIGT att köra trots att man inte ser, hör och reagerar lika bra som du.

De tre faktorerna är avgörande för vilken hastighet som är LÄMPLIG att köra. Det har ingenting med att en person är osäker på sin egen eller bilens förmåga utan snarare tvärt om, dom vet att det behövs marginaler för att kunna hantera det oförutsedda.

Vad det gäller säkerhetstänket så tar dom helt enkelt i beaktning att vägen kan övergå från blött och därmed okej greppförmåga till svartis med obefintligt grepp på bara några meter, helt utan förvarning.
Det går inte att se skillnad på svartis och blött väglag!
Och det är också där agnarna separeras från veten, nämligen att en person med rätt säkerhetstänk klarar en sladd där en "stridspilot" dör i en frontalkrock med mötande lastbil.

Och även i stadsmiljö på torr väg mitt i sommaren med solsken är det ibland BÄTTRE att köra långsammare beroende på trafikläget.
Vi kan ju börja med avstånd till framförvarande fordon... Den s.k tresekundersregeln är minst lika relevant där som någon annan stans.
Allt för ofta kommer någon viktigpetter och skall klämma sig in emellan för att du har 3 sekunder till framförvarande fordon och du måste sakta ner för att återskapa avståndet. Detta leder till att fler viktigpettrar skall minsann förbi och klämma sig in framför dig.
Dom ligger allt för ofta mindre än 1 sekund från framförvarande bil och trycker på. Det räcker med att någon tvärnitar så blir det snabbt en kaskad av tvärnit som allt för ofta leder till att en drar in i bilen framför.
Jag vill i alla fall inte ha en whiplash skada bara för att den som ligger bakom mig tror att denna är någon sorts gud i trafiken som kan bryta fysikens lagar.

Och allt för ofta klämmer sig folk in emellan bara för att sedan bromsa själva och därmed ytterligare minska avståndet mellan mig och framförvarande.
Det är sådant beteende som leder till trafikstockning. Inte att någon kör i 50 på en 70 väg.
Det är MEDELHASTIGHETEN som gäller för att det inte skall bli skit i trafiken. Oavsett om du KAN täcka ett avstånd på 100 meter genom att köra i 70 en stund betyder inte det att du kommer fram snabbare. Ligger du 50 km/h i snitt istället kommer du fram lika snabbt och ALLA bakom dig som gör detsamma kommer också fram lika snabbt som dom annars skulle.
Men gasar och bromsar dom hela tiden blir det snabbt en dragspelseffekt som gör att hela skiten kollapsar och det blir trafikstockningar.

Kolla på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=iHzzSao6ypE
Citera
2017-02-27, 12:09
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Det är sådant beteende som leder till trafikstockning. Inte att någon kör i 50 på en 70 väg.
Det är MEDELHASTIGHETEN som gäller för att det inte skall bli skit i trafiken. Oavsett om du KAN täcka ett avstånd på 100 meter genom att köra i 70 en stund betyder inte det att du kommer fram snabbare. Ligger du 50 km/h i snitt istället kommer du fram lika snabbt och ALLA bakom dig som gör detsamma kommer också fram lika snabbt som dom annars skulle.
Men gasar och bromsar dom hela tiden blir det snabbt en dragspelseffekt som gör att hela skiten kollapsar och det blir trafikstockningar.

Bullshit. Klunga A kör 50 på en 70 väg. Bakom kommer klunga B som kör i 70, de hinner ifatt klunga A. Vad händer då tror du? Jo, B saktas ner av sniglarna i A. Sen kommer C som också kör 70 och blir tvungna att sakta ner. Sen kommer ju folk bakom och hinner ifatt och kön är ett faktum.

Hade folk som kör under gränsen hållit sig till höger så hade det inte varit ett lika stort problem, men nej, de allra flesta måste hålla sig till fucking jävla mittfilen och bildar en stor, fet kedjereaktion som förstör för alla. Till att börja med så kör det segt, bara det bildar kö. Sen håller de sig allra oftast till mittfilen och blir omkörda från både vänster och höger

Hade sniglarna varit i högerfilen så hade de som kört lite fortare än dem kunnat vara i mittfilen, men eftersom sniglarna är där så måste de ut i vänsterfilen. Mitten håller kanske 50-55-60 km/h. Högerfilen lite fortare 60-65 km/h. Vänsterfilen beror det på vem som kör. Vissa (X) kanske kör om 5 km/h fortare, vissa vräker sig fram osv. Hade sniglarna varit till höger så hade X unnat hålla sig till mitten och de som kör ännu fortare vara i vänsterfilen. Men för att sniglarna tror att de är de enda som finns i trafiken så kör de i mitten och förstör för alla andra. Utöver nämnda problem de ställer till med så bidrar de även till en massa omkörningar och filbyten som aldrig ens hade behövt äga rum.
Citera
2017-02-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Bullshit. Klunga A kör 50 på en 70 väg. Bakom kommer klunga B som kör i 70, de hinner ifatt klunga A. Vad händer då tror du? Jo, B saktas ner av sniglarna i A. Sen kommer C som också kör 70 och blir tvungna att sakta ner. Sen kommer ju folk bakom och hinner ifatt och kön är ett faktum.

Hade folk som kör under gränsen hållit sig till höger så hade det inte varit ett lika stort problem, men nej, de allra flesta måste hålla sig till fucking jävla mittfilen och bildar en stor, fet kedjereaktion som förstör för alla. Till att börja med så kör det segt, bara det bildar kö. Sen håller de sig allra oftast till mittfilen och blir omkörda från både vänster och höger

Hade sniglarna varit i högerfilen så hade de som kört lite fortare än dem kunnat vara i mittfilen, men eftersom sniglarna är där så måste de ut i vänsterfilen. Mitten håller kanske 50-55-60 km/h. Högerfilen lite fortare 60-65 km/h. Vänsterfilen beror det på vem som kör. Vissa (X) kanske kör om 5 km/h fortare, vissa vräker sig fram osv. Hade sniglarna varit till höger så hade X unnat hålla sig till mitten och de som kör ännu fortare vara i vänsterfilen. Men för att sniglarna tror att de är de enda som finns i trafiken så kör de i mitten och förstör för alla andra. Utöver nämnda problem de ställer till med så bidrar de även till en massa omkörningar och filbyten som aldrig ens hade behövt äga rum.
Kolla videon istället?

Kör du 70 hela vägen fram till en flaskhals och sedan gasar, bromsar, gasar hela tiden så blir det trafikstockning. Men om du istället anpassar hastigheten så att alla åker i samma hastighet med lika långt avstånd emellan så blir det inte trafikstockning och det flyter på bättre. Mer bandbredd om du vill.
Citera
2017-02-27, 12:43
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Kolla videon istället?

Kör du 70 hela vägen fram till en flaskhals och sedan gasar, bromsar, gasar hela tiden så blir det trafikstockning. Men om du istället anpassar hastigheten så att alla åker i samma hastighet med lika långt avstånd emellan så blir det inte trafikstockning och det flyter på bättre. Mer bandbredd om du vill.

Men om flaskhalsen håller sig till höger så existerar inte problemet. Ingen flaskhals ---> inget gasande/bromsande ---> ingen trafikstocking + allt annat jag nämnde. Flaskhalsen är grunden till problemet som skapar en stor kedjereaktion som förstör för alla, det är där man måste lösa problemet.

Hade gärna tagit jobb som trafikpolis och bötfällt alla idioter som håller sig i mittfilen utan att köra om någon. Varje dag är jag med om folk som kör i mitten och därför tvingar ut folk till vänster. Mittfilen är proppfull samtidigt som högerfilen är tom så långt ögat når bortsett från någon bil lite här och var men enorma mellanrum.
Citera
2017-02-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Men om flaskhalsen håller sig till höger så existerar inte problemet. Ingen flaskhals ---> inget gasande/bromsande ---> ingen trafikstocking + allt annat jag nämnde. Flaskhalsen är grunden till problemet som skapar en stor kedjereaktion som förstör för alla, det är där man måste lösa problemet.

Hade gärna tagit jobb som trafikpolis och bötfällt alla idioter som håller sig i mittfilen utan att köra om någon. Varje dag är jag med om folk som kör i mitten och därför tvingar ut folk till vänster. Mittfilen är proppfull samtidigt som högerfilen är tom så långt ögat når bortsett från någon bil lite här och var men enorma mellanrum.

Du tror alltså på allvar att det går snabbare om alla som inte kör om ligger i högerfilen när vägen redan är saturerad?
Din logik faller direkt eftersom de som ligger i högerfilen då kommer vilja köra om och tar vänsterfilen och kör om tills att den också blockeras av personer med din bristande logik.

Och visst. Bli du polis och bötfäll alla som ligger i mitten/vänster fil och inte avancerar för att det är bilar FRAMFÖR dom som också inte avancerar för det är fysiskt omöjligt.
Du skulle bli av med det jobbet rätt så snabbt!

Jag pratar inte om en motorväg här där det åker en bil var 10:e sekund i högerfilen utan där högerfilen har en bil som passerar var tredje sekund och det redan därför är KÖ i högerfilen.
Eller skall du nu förespråka att alla som ligger i högerfilen skall packa ihop sig till 2 sekunder eller 1 sekunds avstånd? Varför inte bara ta en hjullastare och meja igenom alla så att DU kommer fram då?
Citera
2017-02-27, 13:25
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det som står på skylten markerar övre gräns. Allt under den är rätt hastighet, eftersom man får välja denna själv. Om jag kör i 50 km/h på 70-väg så är det rätt hastighet för mig, eftersom jag väljer att köra just i den farten.
Så är det inte.

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Hastighet
16 §
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in