2017-02-04, 22:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Värst är de som inte kan hålla jämn fart, väldigt irriterande. Sådant skapar bilköer med.
Hur många bilar saknar farthållare i dagens läge? Jag skulle säga att det är långt över 80% av bilarna som har farthållare. Använder folk inte denna finess?
Citera
2017-02-04, 23:00
Medlem
enlevandemans avatar
Har du sovit under en sten den sista tiden TS? Hört talas om Pokémon Go? Själv älskar jag att provocera folk som ska ligga så jävla nära bilen så då saktar jag in medvetet och ställer mig nära vägens mitt så de inte kan köra om.
Citera
2017-02-04, 23:33
Medlem
SERUM10s avatar
Jag har faktiskt noterat en kraftig försämring av den generella körförmågan de senaste åren. Tyvärr infrias ofta mina fördomar när jag tar en titt på de som kör. Folk kör numera så krattigt att det inte längre känns säkert att dela väg med dem. Att så många i tråden inte förstår att TS belyser ett oförsvarligt och trafikfarligt fenomen är i sig lite skrämmande. Uttalanden som "alla hastigheter under hastighetsbegränsningen är rätt hastighet" är trams.
Citera
2017-02-05, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är ingen som kan kräva att någon skall hålla sig precis på maxgränsen då är det nära till att köra för fort och man måste respektera folks vilja att hålla sig till lagen.

Var ju inte riktigt så jag menade. Men du skriver såhär:

Citat:
Jag kanske inte uppfattar dom som sniglar, jag glider förbi vid nästa dubbelfil.
Är du säker på att dom inte kör i 90, för det gör ,många, nåja, i alla fall fler än 80körarna. .

Konstigt att det ska vara irriterande, är det mycket trafik, ja då blir det långtradarfart. För man kan knappt köra om med hedern i behåll när det är trångt.
Vid lågtrafik glider man förbi när det blir dubbelt.

Sen får du till svar detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tänk på att din hastighetsmätare på bilen visar 5-10 km/h för mycket. Folk kör mycket långsammare än du tror!

Och du svarar:

Citat:
Nej, folk kör enligt boken.
Några knyck under begränsningen
. Så man inte riskerar att köra för fort.

Då får man ju utgå från att du använder bilens skitmätare "rakt av" - annars borde du ju svarat att du mätt med t ex GPS eller att du i förväg tagit reda på hur stor felvisningen är och sen korrigerat för den.
Det betyder ju att dom som du tror kör 90, lika bra kan köra 80 i verkligheten.
Som sagt - jag bryr mig inte om jag kommer ikapp nån som kör 80 eller 90 (jag kör ju ändå om när jag får chansen). Men jag avskyr när folk gör observationer som kan vara helt felaktiga och sen när någon påpekar det, så bara låtsas dom om som ingenting.
Senast redigerad av C20 2017-02-05 kl. 03:06.
Citera
2017-02-05, 03:49
Medlem
Brunbeverns avatar
Det som konfunderar mig mest är att de man har framför sig alltid kör så långsamt, medan de man har bakom sig alltid ska köra överdrivet fort och vara provocerat stressade jämt bakom bilen. Varför får man aldrig de stressade framför sig och de långsamma bakom sig? Statistisk osannolikhet.
Citera
2017-02-05, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Värst är de som inte kan hålla jämn fart, väldigt irriterande. Sådant skapar bilköer med.

Tycker nog att en del går för långt där. Körde på en sträcka där det växelvis var 80 resp 100 och hade någon framför mig som låg konstant i 90 oavsett.
Citera
2017-02-05, 09:33
Medlem
Tycker att många Taxibilar ligger och stoppar upp trafiken.
Händer ofta att dom stannar mitt i vägen och blockerar trafiken helt i korsningar, rondeller osv. istället
för att köra åt sidan och där tyda kartan, mixtra med färdmätaren, babbla i telefonen eller vad de nu
pysslar med. Sist jag satt i en Taxi så backade!!! chauffören i en rondell.
Dessutom såg han dåligt, och var rädd för att det snöade och var halt, så varje gång vägbelysningen
försvann så bromsade han in kraftigt.
Han kunde inte prata förståelig svenska heller, så jag förstår inte hur han klarat Taxibolagets krav.
Senast redigerad av karanan 2017-02-05 kl. 09:35.
Citera
2017-02-05, 11:08
Moderator
Tystnads avatar
Ja jag har märkt detta fenomen för flera år sedan framförallt inne i samhällena.

Har ställt den frågan tidigare här i forumet och fått till svar att det beror på :

Eco driving!

Något trams påhitt som tydligen lärs ut i körskolorna nu för tiden som går ut på att köra sakta och "planera" körningen så att onödig bromsning och hastighetspådrag underviks.

Otroligt irriterande eftersom vissa verka ta detta på riktigt allvar, hastigheter på runt 20-30 km/h är inte ovanligt, ibland kryper det ner till 15 km/h på vissa gator, man kan undra varför dessa personer inte väljer att cykla istället? går förmodligen fortare.

Att Bromskivorna rostar upp totalt och bromsok kärvar fast spelar tydligen ingen roll längre.
Citera
2017-02-05, 11:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Var ju inte riktigt så jag menade. Men du skriver såhär:

Sen får du till svar detta:

Och du svarar:

Då får man ju utgå från att du använder bilens skitmätare "rakt av" - annars borde du ju svarat att du mätt med t ex GPS eller att du i förväg tagit reda på hur stor felvisningen är och sen korrigerat för den.
Det betyder ju att dom som du tror kör 90, lika bra kan köra 80 i verkligheten.
Som sagt - jag bryr mig inte om jag kommer ikapp nån som kör 80 eller 90 (jag kör ju ändå om när jag får chansen). Men jag avskyr när folk gör observationer som kan vara helt felaktiga och sen när någon påpekar det, så bara låtsas dom om som ingenting.
Jag tror du feltolkar mig.
Jag menar att om mätaren står på 90 då blir den verkliga hastigheten ca 85.
Precis som boken rekommenderar.
Men om folk har koll på det? Ingen aning.
Många verkar hänga upp sig på mätarnas felvisning, lagen säger det ska vara så.

Skillnaden i framkomlighet är inte avgörande om man åker 90 eller 80.

Vi måste alla jobba med vår förmåga att inse att verkligheten består av de andra som inte tänker som oss själva.
Citera
2017-02-05, 11:30
Medlem
Ibiza80s avatar
90-skylt innebär inte ett krav att i alla lägen och varje väder köra 90. Det betyder att man vid mest gynnsamma förhållanden har rätt att köra 90. Det kan den här trådens psykpatientkandidater tänka på.

Det är ett nöje att köra 80 på 90-väg på vintern, i mörker, med kraftig snörök och tät trafik. Särskilt om man får en psykpatientkandidat i ryggen. Då saktar jag gärna ner ytterligare ett par kilometer.

Den som kör 80 kanske har skäl att göra det. Nybliven körkortsinnehavare, till exempel. Vad ska man göra med sådana, enligt psykpatientkandidaterna? Arkebusering?

Det är för övrigt skrämmande hur ofta man blir omkörd när man håller hastighetsbegränsningen.
Citera
2017-02-05, 11:36
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Det som konfunderar mig mest är att de man har framför sig alltid kör så långsamt, medan de man har bakom sig alltid ska köra överdrivet fort och vara provocerat stressade jämt bakom bilen. Varför får man aldrig de stressade framför sig och de långsamma bakom sig? Statistisk osannolikhet.
De långsamma som är bakom dig märker du inte av för att du åker snabbare än dem. De stressade framför dig märker du inte heller av för att de kör snabbare än dig.
Citera
2017-02-05, 11:46
Medlem
Ibiza80s avatar
Jag skulle önska att psykpatientkandidaterma tog fram en miniräknare och räknade ut hur mycket snabbare de kommer fram om de kör x km per timme istället för y.

Och sedan, när de har räknat klart, ställer sig frågan: Vad ska jag använda den tiden till, om jag kommer fram x antal minuter snabbare? Sex minuter hit eller dit, spelar det någon roll?

Farten dödar. Ett mantra som behöver matas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in