2017-02-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Jo tack, har kört buss i 2 och ett halvt år nu, biljettfusken och stressade turer etc bryr jag mig inte så mycket om, det är den obetalda tiden vi har som skon klämmer för mig, vi går på 40 timmars veckor (kollar man på "normala" arbeten spm har 40 timmars veckor så är dom på jobbet 45 timmar i veckan med lunchen alltså 180 timmar är dom på jobbet i månaden.) kollade igenom mitt schema för ett par dagar sedan, i snitt är jag på jobbet 200 timmar i månaden, men jag har betalt för 160 timmar. Hur fan ska branschen försöka få in nya människor när vi har 2 timmar obetalt per dag i snitt!

Nä snart blir det lastbil för min del också, blev klar med CE i julas och väntar på att få göra en förkortad YKB just nu. Men lite nervös är jag att kasta bort min tillsvidare anställning. Men det är väl sånt som ordnar sig antar jag.

Vet någon hur det ser ut i Kiruna med lastbilschaufförer? Skulle gärna kunna tänka mig att flytta dit eller om man har ett jobb med långledighet så kan jag lika gärna bo här 100 mil söderut.

Ja, det är löjligt dåligt med så långa pass och så lite timmar. Det är tungt för den som vill arbeta mycket och tjäna pengar. 40 timmar och det känns som om man arbetat 60 timmar.

Ett annat problem som jag ser det är att bussföretag prompt ska följa kollektivavtal och inte betala en krona över det. Har du kört lastbil i 20 år och har 150 kr/timme så kommer du gå ner till under 140 kr/timme när du börjar köra buss, eftersom du räknas som ny i yrket. Detta gör det svårt att locka lastbilschaufförer till bussyrket (jo det finns folk som vill testa). Jag körde buss i två år och ledsnade. Fick ett erbjudande från en åkare att börja köra lastbil istället och när han skrev anställningsavtalet tänkte han högt och sa "ja, du har kört lastbil något år, sedan buss i två år.. då sätter jag två kronor extra för dom åren, så säger jag 7 kr i premiekomp."

Kan du köra lastbil så kan du köra buss. Du kanske saknar kundservice, men erfarenhet av det kan du ju likväl ha fått av att köra lastbil, jobba på Ica, kört taxi etc.
Citera
2017-02-25, 18:25
Medlem
Hur brukar ni göra ifall ni inte har kunnat somna på hela natten? Sätter ni er och kör som vanligt dagen därpå?

Själv så vägrar jag och ringer tidigt till jouren och säger sanningen. Är inte värt att riskera livet på det sättet.
Citera
2017-02-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retupmoC
Hur brukar ni göra ifall ni inte har kunnat somna på hela natten? Sätter ni er och kör som vanligt dagen därpå?

Själv så vägrar jag och ringer tidigt till jouren och säger sanningen. Är inte värt att riskera livet på det sättet.
Sätter mig och kör. Ingen av mina tidigare och nuvarande arbetsgivare hade godkänt "dålig sömn" som giltigt anledning för att stanna hemma.

Hur reagerar dem när du ringer in? Hur ofta ringer du in under ett år?
Citera
2017-02-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Sätter mig och kör. Ingen av mina tidigare och nuvarande arbetsgivare hade godkänt "dålig sömn" som giltigt anledning för att stanna hemma.

Hur reagerar dem när du ringer in? Hur ofta ringer du in under ett år?

Det är väldigt sällan, men det har varit en gång i år i samband med en medicin som hade den biverkningen på mig. Dom reagerar ganska förstående om jag ringer in några timmar innan jag börjar, för då kan dom lösa den körningen.

Däremot om jag skulle ringa in 1 timme innan jag börjar så skulle det säkert bli ett jävla liv.

Dock är det ju farligt att köra när man inte har sovit alls.
Citera
2017-02-26, 13:10
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Det är väldigt sällan, men det har varit en gång i år i samband med en medicin som hade den biverkningen på mig. Dom reagerar ganska förstående om jag ringer in några timmar innan jag börjar, för då kan dom lösa den körningen.

Däremot om jag skulle ringa in 1 timme innan jag börjar så skulle det säkert bli ett jävla liv.

Dock är det ju farligt att köra när man inte har sovit alls.

Skulle aldrig falla mig in att göra det. Är inte sämre än att man får dricka mycket kaffe och ta och sova en kvart här och där under dagen.
Citera
2017-02-26, 17:23
Medlem
Någon som har nattkörning?
tillkommer det mer än ob i tillägg på lönen, och hur mycket extra rör det sig om totalt? (på heltid)
Citera
2017-02-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Någon som har nattkörning?
tillkommer det mer än ob i tillägg på lönen, och hur mycket extra rör det sig om totalt? (på heltid)
Du får läsa vad som står i kollektivavtalet. Nattarbete brukar ge kvalificerad OB mellan vissa klockslag. När det gäller arbetstid så kan den vara kortare om man jobbar natt och/eller helg.
Som sagt kolla avtalet.
Citera
2017-02-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emystia
Skulle aldrig falla mig in att göra det. Är inte sämre än att man får dricka mycket kaffe och ta och sova en kvart här och där under dagen.

Problemet är att om jag pimplar kaffe så stressar jag sönder mig själv som följd, sist jag försökte med det så kunde jag inte sova andra dygnet heller och började hallucinera och bli paranoid av allt möjligt. Då körde jag i och för sig inte lastbil, men ändå.
Citera
2017-02-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du får läsa vad som står i kollektivavtalet. Nattarbete brukar ge kvalificerad OB mellan vissa klockslag. När det gäller arbetstid så kan den vara kortare om man jobbar natt och/eller helg.
Som sagt kolla avtalet.
Jodå jag kollade, hade önsketänkt att det var nåt jag missat..
Hittade dock inget om renodlad nattkörning men var lite extratid på tvåskift etc.
Det blir ju inte så väldigt mycket mer med den låga ob:n(30 kr)
Citera
2017-02-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Jodå jag kollade, hade önsketänkt att det var nåt jag missat..
Hittade dock inget om renodlad nattkörning men var lite extratid på tvåskift etc.
Det blir ju inte så väldigt mycket mer med den låga ob:n(30 kr)
Transport har generellt sett dåliga ob tillägg.
Citera
2017-02-26, 18:52
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Problemet är att om jag pimplar kaffe så stressar jag sönder mig själv som följd, sist jag försökte med det så kunde jag inte sova andra dygnet heller och började hallucinera och bli paranoid av allt möjligt. Då körde jag i och för sig inte lastbil, men ändå.

Du verkar klen, är du verkligen lastbilschaufför?
Citera
2017-02-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Du verkar klen, är du verkligen lastbilschaufför?
Jepp, men jag tror inte att du är det.
Om du kan tänka lite längre så kanske du hade förstått att folk reagerar väldigt olika på olika situationer och sådant som kaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in