Citat:
Så nu tänker du hävda att du kan dra samma slutsatser om IQ i alla fall? Vad var då poängen med hela vändan om att skilja på IQ och intelligens? Jag trodde du drog igång den för att du förstått att det inte finns några bevis för ditt uttalande om IQ, att det är en tolkning som helt saknar stöd i någon forskning, och att du därför försökte växla ämne till att prata om intelligens istället för IQ, men nu är du tillbaka till att babbla om IQ i alla fall?
Citat:
Fast det gör vi inte, det är bara något du hittat på. Du kan inte approximera en fördelning för en egenskap du inte kan mäta - det är därför vi tagit fram IQ, som är en kvantifierbar egenskap som sammanfaller med intelligens.
Nej, det är inte intetsägande utan vi talar de facto om att intelligens är approximerat normalfördelat i populationen. I övrigt så svarade jag redan på detta i förra inlägget.
Citat:
Du inser att evidens och bevis är synonymord? Saken är som sagt, Jensens ståndpunkt saknar empiriska bevis, eller evidens om ordvalet nu är viktigt för dig. De "evidens" Jensen betraktar är inte empiriska observationer av att gener skulle orsaka den här skillnaden, utan bara en rad observationer som förvisso stämmer överens med vad man skulle förvänta sig utefter Jensens hypotes, men inte på något sätt bevisar att den är sann.
Jag kan bara rekommendera dig att läsa en kurs i vetenskapsteori. I övrigt läggar han fram vetenskapligt stöd (evidens) för sin ståndpunkt, inte bevis. Självklart har evolutionen mer vetenskapligt stöd (evolution är dock orsaken att grupperna utvecklat olika intelligens) men Jensen ståndpunkt har ju bra mycket mer vetenskapligt stöd än exempelvis hotet från stereotypen.
Citat:
Självklart måste det vara så, du är säkert jättekompetent när det kommer till att bedöma psykologers statistikkunskaper.
Eftersom den första studien var gjord på så få människor var risken stor att slumpen spelade dem ett spratt. Att denna del av psykologin är så bedrövligt dåliga på statistik är orsaken till att de har en replikeringskris idag där många av psykologins mest robusta effekter plötsligt visat sig vara luft och ingenting. Lustigt dock att det inte är de mer kontroversiella delarna som ex. genetisk inflytande etc. som har replikeringskris...

Citat:
Fast när skrev jag det? Jag skrev att det inte är en populär uppfattning bland forskare, och att det inte finns några som helst bevis för det, men jag har väl aldrig sagt att om du skrapar över hela världen så vore det omöjligt att få ihop mer än tio personer som delar den här kontroversiella uppfattningen.
Bra, då är det alltså 150 forskare och experter som stöder min ståndpunkt. Det var 20-20 stycken som stödde din ståndpunkt. Hur det ser ut bland forskare i övrigt är det, som du påpekar, vanskligt att uttala sig om. Så nu kan vi enas om att du hade fel när du skrev att det var några enstaka stycken som delade Jensen uppfattning om att gruppskillnader i intelligens troligen är delvis genetisk?
Citat:
Fast du vet väl att citatet fortfarande inte handlar om IQ och därför är helt irrelevant?
Tack, så länge du ljuger så behöver jag inte göra annat än att klistra in det citatet.
Citat:
Skulle så klart varit en iq över 130.
Men vad bra, det finns alltså inga studier som etablerar en sådan skillnad, alltså vet vi nu att du inte har några bevis för vad du skriver.
Citat:
Jo, boken var synnerligen kontroversiell bland forskare, det är därför du kan läsa på wikipedia om hur boken mötte kritik från psykologer just på grund av sina uttalanden om genetiska intelligensskillnader mellan olika etniska grupper.
Ja, det är också den största genomgången av all intelligensforskning på området fram till den tidpunkten. Det är därför andra forskare citerar den som en legit källa. Du får tänka på att bland intelligensforskare var inte Bell Curve kontroversiell, det var därför så många av de främsta forskarna på området gick ut och stödde de mesta av vad de skrev.
Citat:
Det förändrar ju inte att den här artikeln tydligt bemöter flera påståenden om genetik och IQ som florerat i debatten på senare tid, en beskrivning som uppenbarligen passar in på Hernstein och Murray. Ingenstans skrivs att artikeln enbart skulle rikta sig till två specifika forskare. Vad som sedan är relevant är väl om Flynn tror att AFQT är ett IQ-test, men det skriver han alltså klart och tydligt att det inte är.
Om du hade följt med i forskningen hade du vetat att Rushton och Jensen hade ett långt utbyte med artiklar och kommentarer på Flynn et al. arbeten och tvärt om. Detta är en av artiklarna som skrevs i det sammanhanget. Det som var relevant för oss var att han inte konverterar AFTQ till IQ som ett svar på Murray som du skrev utan för att detta är något alla dessa forskare gör eftersom det underlättar när man jämför resultaten på intelligenstest. Sedan tog jag även med det för att visa att du hade fel när du skrev att Flynn aldrig konverterat AFTQ till IQ.
Citat:
Nej, för korrelationer resulterar fortfarande inte i utfall. Skillnaden i en egenskap som korrelerad med en annan resulterar inte i något särskilt utfall. För att vi ska kunna prata om att en egenskap påverkar utfallet i något försök måste vi veta att det faktiskt är denna egenskap som utövar kausal påverkar det vi mäter. Korrelation implicerar inte kausalitet. Ditt argument bygger alltså fortfarande på samma tankefel, jag har bemött dig i sak och tydligt pekat ut varför det inte håller. Nu väntar vi bara och ser hur lång tid det tar för dig att förstå det.
Ja, jag vet att du desperat vill försöka få det till att detta skulle vara ett kausalt uttalande d.v.s. att x orsakar y eftersom du då tror att vi inte skall märka att du inte kan bemöta det jag skriver. Icke, en normal läsare förstår som bekant att det är skillnaden i egenskapen som korrelerar som kommer ge olika utfall (inte att egenskapen i sig nödvändigtvis påverkar utfallet kausalt) givet att korrelationen är korrekt för båda grupperna.
Så, nu när dina dimridåer är skingrade, kan du prova att bemöta sakfrågan?
Så, nu när dina dimridåer är skingrade, kan du prova att bemöta sakfrågan?
Citat:
Om du menar en IQ över 130 så tycker jag att det är rätt så givet. Har du någon källa som visar motsvarande för SAT-resultat? Annars finns det fortfarande inget som gör ditt val av mätinstrument mer relevant än mitt.
Betyder detta att du inte hittade något som visade att det på ett relevant sätt går att skilja i betyg mellan individer som har en intelligens över 130?
Citat:
Alldeles nyss pratade du om SAT-resultat. Försöker du nu byta ämne tillbaka till IQ?
I övrigt kan du börja här när det gäller att nyttan av hög intelligens fortsätter linjärt: Länk.
Gällande STEM finns det lite intressant ex. här: However, mechanical reasoning is a systematic and strong exception to this finding. For the young adolescents, the observed difference in MR is equivalent to 10 IQ points, and this difference increases to 13 IQ points for the old adolescents... The findings suggest that the persistent – and usually neglected average large advantage of boys in mechanical reasoning (MR) — orthogonal to g – might be behind their higher presence in STEM (science, technology, engineering, and math) disciplines
Länk.
Gällande STEM finns det lite intressant ex. här: However, mechanical reasoning is a systematic and strong exception to this finding. For the young adolescents, the observed difference in MR is equivalent to 10 IQ points, and this difference increases to 13 IQ points for the old adolescents... The findings suggest that the persistent – and usually neglected average large advantage of boys in mechanical reasoning (MR) — orthogonal to g – might be behind their higher presence in STEM (science, technology, engineering, and math) disciplines
Länk.
Senast redigerad av Disciplina 2017-02-25 kl. 18:46.
Senast redigerad av Disciplina 2017-02-25 kl. 18:46.
Här kommer hårda fakta med massor av ogenomtränglig substans som du aldrig kan bortförklara: