2017-02-23, 13:01
Medlem
hur beräknar man det här gränsvärdet?

(x²+y²)/e^{x²+xy+y²}.
Citera
2017-02-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Om du deriverar båda sidor av y = kx² så får man att

dy/dt = d/dt (kx²) = k (d/dt x²) = 2kx * dx/dt

Eftersom nu dy/dt och dx/dt är givet så kan du alltså lösa ut x ur detta samband för att bestämma vad x är.

Menar du så här:

dy/dt = dx/dt*dy/dx = 3 = 8*2kx = x = 60/16 = 3,75?
Citera
2017-02-23, 13:20
Medlem
Citat:
Det du ska göra är att låta f(x) = 4tan(x) - 2.5 - 8x, sedan ska du undersöka derivatan för denna funktion för att visa att den endast har ett nollställe i intervallet.

Om f(x) = 4tan(x) - 2,5 - 8x så är f'(x) = 4/cos²(x) - 8. Sätter f'(x) = 0 och får:

cos²(x) = 1/2 som har lösningarna π/4 och -π/4.

Intervallet var π/2 < x < -π/2 och -π/4 ligger i detta intervall.

Ska jag nu visa att -π/4 är en maximi eller minimipunkt?
Citera
2017-02-23, 13:31
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Menar du så här:

dy/dt = dx/dt*dy/dx = 3 = 8*2kx = x = 60/16 = 3,75?

Nej det gör jag nog inte, jag förstår ingenting av vad du gör där.

Eftersom man har att dy/dt = 2kx * dx/dt så får man att

x = dy/dt / (2k * dx/dt) = 3/(2 * 1/20 * 8) = 15/4
Citera
2017-02-23, 13:32
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
hur beräknar man det här gränsvärdet?

(x²+y²)/e^{x²+xy+y²}.

Limes mot vart då?
Citera
2017-02-23, 13:40
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Om f(x) = 4tan(x) - 2,5 - 8x så är f'(x) = 4/cos²(x) - 8. Sätter f'(x) = 0 och får:

cos²(x) = 1/2 som har lösningarna π/4 och -π/4.

Intervallet var π/2 < x < -π/2 och -π/4 ligger i detta intervall.

Ska jag nu visa att -π/4 är en maximi eller minimipunkt?

Vad finns det för värde i att bestämma om -π/4 är en maxi eller minimipunkt? (Jag säger inte att det inte är det) Leder det dig närmare till att kunna svara på frågan om f har en eller flera rötter?
Jag skulle lägga fokus på att kolla på intervallen där f är monotont växande eller avtagande. I ett intervall där den växer/minskar monotont så kan den som mest ha ett nollställe, så jag skulle undersöka varje sånt intervall individuellt för att se om funktionen har en rot där eller ej.
Citera
2017-02-23, 13:44
Medlem
Citat:
Vad finns det för värde i att bestämma om -π/4 är en maxi eller minimipunkt? (Jag säger inte att det inte är det) Leder det dig närmare till att kunna svara på frågan om f har en eller flera rötter?
Jag skulle lägga fokus på att kolla på intervallen där f är monotont växande eller avtagande. I ett intervall där den växer/minskar monotont så kan den som mest ha ett nollställe, så jag skulle undersöka varje sånt intervall individuellt för att se om funktionen har en rot där eller ej.

Att funktionen har en extrempunkt i intervallet visar ju att det bara finns en rot, men facit skriver att man ska undersöka extrempunktens karaktär för att få full pott.
Citera
2017-02-23, 13:58
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Att funktionen har en extrempunkt i intervallet visar ju att det bara finns en rot, men facit skriver att man ska undersöka extrempunktens karaktär för att få full pott.

Exempelvis så har funktionen g(x) = x² - 9 två rötter i intervallet [-5, 5] men bara en extrempunkt, så att man har en extrempunkt i intervallet innebär inte att den har en rot.

Undersök i stället hur funktionen beter sig på intervallen (-pi/2, -pi/4], [-pi/4, pi/4], [pi/4, pi/2) för att konstatera om den har en eller flera rötter. Att kolla karaktären för extrempunkterna är ett sätt att undersöka hur funktionen beter sig på dessa intervall.
Citera
2017-02-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Snarare r = y-2 (där y = 6-x²) om du vill ha en positiv radie.

r = y - 2 = 6-x² -2 = 4 - x². Integrationsgränserna är från -2 till 2.

[4x - x³/3] {-2 till 2} ≈ 33,5 v.e. vilket inte stämmer.
Citera
2017-02-23, 14:45
Medlem
Citat:
Nej det gör jag nog inte, jag förstår ingenting av vad du gör där.

Eftersom man har att dy/dt = 2kx * dx/dt så får man att

x = dy/dt / (2k * dx/dt) = 3/(2 * 1/20 * 8) = 15/4

Vi vet att y = (1/20)x² och att:

dy/dt = 3 samt dx/dt = 8. Jag förstår inte hur du kommer fram till att x = dy/dt / (2k * dx/dt).

Kräver detta någon speciell form av derivering? Jag tror inte implicit derivering kommer förrän universitetet, är det det som krävs?
Senast redigerad av Stagflation 2017-02-23 kl. 14:48.
Citera
2017-02-23, 14:59
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Vi vet att y = (1/20)x² och att:

dy/dt = 3 samt dx/dt = 8. Jag förstår inte hur du kommer fram till att x = dy/dt / (2k * dx/dt).

Kräver detta någon speciell form av derivering? Jag tror inte implicit derivering kommer förrän universitetet, är det det som krävs?

Du har att y = kx² som gäller för alla t (att det gäller för alla t är viktigt, annars kan vi inte derivera).

Deriverar vi nu båda sidor m.a.p t så får man

dy/dt = k d/dt (x²) = {kedjeregeln} = 2kx * dx/dt

Eftersom vi har att dy/dt = 2k * dx/dt * x, så kan vi lösa ut x är detta, vi dividerar bara båda sidor med 2k*dx/dt så får man att x = dy/dt / ( 2k * dx/dt).
Citera
2017-02-23, 15:04
Medlem
Citat:
Du har att y = kx² som gäller för alla t (att det gäller för alla t är viktigt, annars kan vi inte derivera).

Deriverar vi nu båda sidor m.a.p t så får man

dy/dt = k d/dt (x²) = {kedjeregeln} = 2kx * dx/dt

Eftersom vi har att dy/dt = 2k * dx/dt * x, så kan vi lösa ut x är detta, vi dividerar bara båda sidor med 2k*dx/dt så får man att x = dy/dt / ( 2k * dx/dt).

Du deriverar kx^2 med kedjeregeln. Varför blir inte derivatan 2kx? Det bör handla om att vi deriverar m.a.p på t, men förstår inte helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in