2017-02-17, 18:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag tror dock att elitserien gör att det kostar mer än om det bara varit allsvenskan i fotboll där. Inte mycket men en del. Elitseriefansen lär ju inte vilja se fotbollen till en högre kostnad heller så vore iaf tacksamt att få ett rent allsvenskt paket.

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Hade hockeyn och fotbollen funnits som separata paket hade fotbollen blivit billigare skulle jag tro.
Rättigheterna för hockeyn kostar mer än rättigheterna för fotbollen. Det är väl därför som dom bakar ihop det s.a.s, vill väl ha tillbaka så mycket pengar som möjligt.

Hade föredragit en uppdelning men det lär aldrig hända.

Jag tror att det i praktiken hade inneburit 399 kr för allsvenskan (eller SHL) och sedan 499 för båda. I dag får fotbollsfantasten hockeyn på köpet och hockeyfantasten fotbollen på köpet. Det är så de resonerar.

De hade inte sänkt priserna.
Citera
2017-02-17, 22:39
Medlem
trenbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Hur tänkte de när de satte IFK GBG vs Malmö samma dag som högskoleprovet?!?!

Ska spelas på Nya Ullevi, hur många tror ni vi kan få dit? Hade så gärna velat se den matchen, på ett fullsatt Nya Ullevi, men sånt är livet antar jag...:/
Ingen från Malmö skriver HP.
Citera
2017-02-18, 09:38
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Förlåt var ironisk, kanske inte var så uppenbart. Förstår såklart att de inte anpassar en match efter ett prov.

Ville betona att de spelar på den stora arenan, som i folkmun (?!) kallas Nya Ullevi, när någon bara säger ''Ullevi'' så blir man osäker på vilken de menar.

Haha ja sant, vore otroligt mäktigt också! IFK har ju sån stor potential att ha laget med bäst publiksnitt, pga den höga populationen med bara ett storlag

Nä, för att blanda ihop får man vara rejält vilsen.
Gamla Ullevi heter och kallas det eller bara "Gamla" sedan heter Ullevi just bara det.

Ett storlag? Visst att vi är betydligt större än Gais, Öis, Häcken men betänk ändå att dessa finns och har en del "sovande" supportrar med. Sedan har vi stark konkurrens av andra idrotter och allt annat i staden med.

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Hade hockeyn och fotbollen funnits som separata paket hade fotbollen blivit billigare skulle jag tro.
Rättigheterna för hockeyn kostar mer än rättigheterna för fotbollen. Det är väl därför som dom bakar ihop det s.a.s, vill väl ha tillbaka så mycket pengar som möjligt.

Hade föredragit en uppdelning men det lär aldrig hända.

Vore onekligen bra ja, och jag är övertygad om att det hade blivit billigare med, inte om man frågar CMore kanske då dom vill pumpa ut allt dom kan. Men ta bort hockeyn och alla "mindre" sporter och gör ett rent allsvenskt paket (för min del kan man ta bort även superettan) så lär det bli betydligt billigare.
Citera
2017-02-18, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenbiff
Ingen från Malmö skriver HP.

Höhöhö, där var du allt rolig, höhö
Citera
2017-02-18, 10:30
Medlem
Citat:
Haha ja sant, vore otroligt mäktigt också! IFK har ju sån stor potential att ha laget med bäst publiksnitt, pga den höga populationen med bara ett storlag

Tveksamt, men det borde absolut inte vara omöjligt att bygga upp ett större aktivt hemmastöd. Både vi och Stockholmslagen, bortsett från Bajen, underpresterar skulle jag nog påstå. Bajen gör typ det dom skall göra. Varken mer eller mindre.

Citat:
List of population within 30-40 km radius 20160930

My list for the most populations centres in the Nordic within a radius of approx 30 km (40 km for the largest, ie the capitals).
To get on the list it should have a built area (tätort/tettsted) of at least 90k.

# Main City________20160930_______IncreaseQ1-Q3

Stockholm________2 163 413_______+28 335
Copenhagen______2 035 335________+19 050
Helsinki_________1 427 068_______+15 078
Oslo____________1 350 535________+15 470
Göteborg________898 718_________+9 961
Malmö__________639 597_________+7 724
Aarhus__________508 016_________+6 221
Bergen__________403 026_________+2 872
Odense__________379 041_________+2 545
Tampere_________366 649_________+3 550
Turko/Åbo________317 171_________+1 973
Stavanger________316 427_________+1 670
Helsingborg_______312 338_________+3 399
Aalborg__________277 511_________+1 999
Trondheim________269 213________+3 117
Fredrikstad_______242 783_________+2 074
Uppsala__________230 516_________+3 521
Oulo____________217 348_________+1 771
Reykavik_________216 300_________+2 540
Västerås_________215 308_________+2 567
Örebro___________190 398________+2 043
Linköping_________181 884________+2 316
Lahti____________172 194_________+382
Jyväskylä________169 893_________+1 466
Skien/Porsgrunn___157 488_________+757
Jönköping________153 565_________+1 784
Norrköping_______153 042_________+1 767

And areas lacking an urban area(s) +90k
Vejle/Hor.s/Kold.__429 307_________+3 325
Kristianstad_______178 283_________+950
Esbjerg__________169 739_________+412
Trestad__________165 004_________+2 173
Borås____________152 761_________+1 568
Skövde__________151 831_________+1 262

Man kan naturligtvis även kolla på andra indikationer, t ex arbetslöshet, ekonomisk tillväxt osv. Lättare att ha råd med "nöjen" om man har ett arbete. Det går bra för våran del av landet just nu. Arbetslösheten är 5,9%, vilket är 0,1% lägre än i Storstockholm, vilket historiskt sett är ovanligt, Stockholm har nästan alltid lägre arbetslöshet.

Tillväxten har även varit högst i landet de två senaste åren, och jag skulle tippa på att så även var fallet 2016, data kommer i slutet av detta året. Dock får man ha i åtanke att många jobb i t ex Stockholm, är högre upp i värdekedjan, och större värden fångas då av staden/regionen. Inget fel med typ industrikneg förstås, sådana jobb kan vara väldigt nyttiga för en stad, då tröskel in på arbetsmarknaden för dessa är lägre.

Citat:
14 Västra Götalands län 714 926 5,8
http://www.scb.se/sv_/hitta-statistik/artiklar/stark-regional-tillvaxt-2015/
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-02-18 kl. 10:54.
Citera
2017-02-18, 15:57
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Varför finns det så få videointervjuer med Magnus Pehrsson? Inte ens MFF intervjuar honom.
Citera
2017-02-19, 14:16
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Så både AIK och Göteborg vågar satsar på unga målvaktstalanger? Modigt. Dock så lär det kosta poäng i med att ha ungtuppar i målen.
Citera
2017-02-19, 16:21
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avhuggethuvud
Så både AIK och Göteborg vågar satsar på unga målvaktstalanger? Modigt. Dock så lär det kosta poäng i med att ha ungtuppar i målen.

nja, med tanke på vår målvaktsuppsättning (även innan Alvbåge drog) hade det kostat mer att ha nån annan än Dahlberg. Därmed inte sagt att han kommer vara helt felfri men han var även när Alvbåge var här den bäste vi hade.
Citera
2017-02-22, 17:57
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Skrev det här förut på vårt forum, angående att Blåvitt snart ska förlänga kontraktet med Jörgen Lennartsson och klistrar bara in det här också.

Spelet blir sämre match efter match med Jörgen vid rodret. Spelet blev iallafall bättre match för match med Stahre sista säsongen.

Stahre gav chansen till ett helt gäng talanger, Jörgen har inte gjort det till någon förutom Paka,
Jörgen blir av med sin viktigaste spelare i den defensiva mittfältaren inför säsongen 2016, väljer då att spela med två registas på ett centralt mittfält för att sedan i omgång 28 beklaga sig över att det har funnits brister i det centrala mittfältet. Han är ansvarig för att rätta till taktiska fel i omgång 1-27 också, inte bara i omgång 28 ondgöra sig i media över hur dåligt det är.

Att han inte efter typ 45 insläppta mål verkar ha gjort ett skit för att fixa defensiven utan väljer att köra vidare på exakt samma backlinje, försvarslinjer och direktiv igen. Ingenting förändras trots att vi inte hållt nollan en enda match mot vad som kan tyckas till viss del rätt mediokert motstånd.

Jörgen spelar Rieks, vår enskilt bäste spelare på fel position istället för att spela Hysén, vår bäste anfallare målmässigt mer regelbundet.

Jörgen hänger efter en kollektiv kollaps mot KFF ut Sabah Lawson som skyldig och skyller ifrån sig själv samt resterande lag från ansvar och pekar ut Sabah.

Kan fortsätta rabbla hur länge som helst. Om grundidén var att vi inte skulle förändra någonting spelmässigt kunde vi lika gärna behålla Stahre som åtminstone var på väg åt rätt håll. Nu började vi om med en tränare som tror på exakt samma idéer och formationer men som bara är 10 år efter i tiden och är ännu sämre taktiskt.

Två grundkrav borde vara att tränaren vi tar in inte är fast i att vi måste spela 4-4-2 utan kan gå runt beroende på material samt motstånd samt inse hur förlegat 4-4-2 är.
Ett annat grundkrav kan vara att tränaren ska våga premiera unga spelare vid tufft läge snarare än ge dem 5 min speltid och sen hänga ut dem om de är dåliga. Det är ingen merit att ha jobbat mycket med unga spelare när du jobbade för ett jävla U-21-landslag där hela truppen är unga spelare samt alla du möter är i relation också unga spelare. Om du inte kan bära med dig erfarenheterna av det genom att fortsätta låta unga spelare ta chansen var det ju bara som att träna ett seniorlag då dem du mötte var i samma ålder.

I slutändan blir det ju Gren som man bör ifrågasätta då han ju mer eller mindre satsade allt på att anställa Jörgen. Så han kan gärna få förklara sig vad det var man ville med Jörgen som vi inte kunde nå med Stahre.
För Stahre var ju bättre än Jörgen hittills varit på att bygga ett försvar, kontringsfotboll samt att ge unga spelar chansen, trots att Stahre ju var den siste tränaren som fick mer eller mindre allt han pekade på vad gäller värvningar.

Med det sagt är jag inget stort fan av Stahre heller, men ingenting blev ju bättre med Jörgen och jag ser inte varför vi ska ge Jörgen 3 ytterligare år när han inte gjort ett dyft bättre de snart 3 åren han har haft.

Sen att det är gnäll utan konkreta idéer må så vara, beslutet är redan fattat att Jörgen ska få förlängt kontrakt. Vilket jag tycker är helt sinessjukt uppåt väggarna. Men spelar liksom ingen roll vem jag hellre hade velat ha som tränaren, för det tänker jag inte sluta kritisera valet att förlänga med en tränare som totalt stannat i utvecklingen och fortsatt tror att 4-4-2 per definition genererar framgångar bara man spelar samma startelva tillräckligt många gånger.
Citera
2017-02-22, 20:42
Medlem
fjiskens avatar
Suck... Fyfan vad Gnaget ser bortkollrade ut. På pappret är det stora skillnader, men på planen ser man knappt skillnad på vår A-elva och vår B-elva. Hej superettan.
Citera
2017-02-22, 23:13
Medlem
anteri17s avatar
Det är ju faktiskt inte särskilt skumt att lirare som Gravius, Saletrots, Sonko och Haukson inte dominerar ett bra division 2-lag.

Jag har bra koll på just Division 2 och lagen kring Stockholm. De senaste 5 åren har utvecklingen varit påtaglig rörande kvaliteten på division-2-fotbollen. Det är glädjande.
Citera
2017-02-23, 00:25
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det är ju faktiskt inte särskilt skumt att lirare som Gravius, Saletrots, Sonko och Haukson inte dominerar ett bra division 2-lag.

Jag har bra koll på just Division 2 och lagen kring Stockholm. De senaste 5 åren har utvecklingen varit påtaglig rörande kvaliteten på division-2-fotbollen. Det är glädjande.
Hjälte inte direkt att ingen av dem ville spela i det vädret... uruselt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in