2017-02-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Tack för att du hjälper till att bekräfta min syn på läget. Så vad är din syn på inflation? Finns det någon annan teori som du tycker är användbar som kan förklaras utan strikt matematik?

När monetarismen var som populärast försökte centralbankerna kontrollera penningmängden enligt Milton Friedmans idéer som jag förstår det. Hans råd var väl att penningmängden skulle växa så konstant som möjligt med 3-5 procent per år och att detta skulle leda till en låg och jämn inflation. Många verkar anse att detta ledde till en för restriktiv penningpolitik med kreditkriser på sina håll. Sedan övergick centralbankerna till att ha ett KPI mål istället och inte bry sig om hur mycket penningmängden ökade så länge priserna var stabila. För att styra mot det målet användes räntan. Men jag är inte helt på det klara varför den ena metoden är mer direkt än den andra för ränteläget påverkas väl i normalfallet genom att centralbanken genomför marknadsoperationer, dvs att CB ökar eller minskar penningmängden? Så metodiken verkar snarlik men skillnaden ligger i vad centralbanken använder som måttstock på vilken takt de skall hålla. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har ingen uppfattning rörande om inflation är bra, dåligt eller ingetdera. Det finns modeller som skulle kunna stödja alla uppfattningar. Det är tyvärr svårt att hänvisa till modernt arbete som inte är baserat på svårtillgänglig mattematik.

Däremot så är inte alla resultat som tidigare arbete generat oanvändbara bara för att de inte är 100% rätt. Jag kan till exempel tycka att MoneyVelocity = TransactionsPrice är instruktiv för att man ska förstå att om mängden pengar ökar, men antalet transaktioner och antalet gånger en sedel används är konstant så måste vi ha en prisökning, med andra ord inflation. Sen att detta inte talar om ett skvatt om varför vi har inflation det är en annan femma, och också anledningen till att den är oanvändbar när riksbanken ska besluta om morgondagens reporänta.

Min generella uppfattning är att några av det bästa kurserna man kan läsa på universitetet är grundkurserna i nationalekonomi. Detta då du får lära dig hur ramverket för utbud och efterfrågan kan appliceras i dagliga interaktioner, du får lära dig definitionerna av allmänna begrepp såsom bnp, rella tillgångar och inflation (vilket hade hjälpt många i denna tråden samt systertråden), men även lite om hur en centralbank kan påverka det ekonomiska läget i en makroekonomisk enhet. Sen att allt detta är relativt omodernt är mindre viktigt, då intutionen ofta kan överföras till de mer avancerade modellerna.

Det övergripande materialet av en sådan kurs har du beskrivit väl i det citerade inlägget.

Låt mig till sist bara klargöra. Jag tror att ökad penningmängd leder till ökad inflation. Jag har dock ingen uppfattning om vilken grad. Detta betyder dock inte att ökad penningmängd är inflation (jag tror inte att du tror det, men det känns viktigt att få det sagt).
Senast redigerad av boaten 2017-02-22 kl. 00:12.
Citera
2017-02-21, 23:31
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast du skriver i din första post: "Enligt monetarismen beror inflation i längden på hur mycket pengar som cirkulerar i ekonomin. ", vilket ju är fel, eller iallafall ofullständigt, monetarismen säger, enligt Friedman följande: "Friedman advocated, given its existence, a central bank policy aimed at keeping the supply and demand for money at equilibrium, as measured by growth in productivity and demand.", dvs penningmängden ska följa produktiviteten, inte nödvändigtvis vara konstant.
Fast eftersom jag samtidigt argumenterar här och i tråden om inflation, med ungefär samma personer, om ungefär samma sak, så kanske jag blandar ihop det ibland.
Monetarismen är dock fortfarande fullt användbar, iallafall i sin definition av inflation

Ok jag förstår inte riktigt den tolkningen. Jag skrev inte att monetarism innebär att penningmängden ska vara konstant. Friedman ville väl att penningmängden skulle öka något mer än produktiviteten om jag inte har fel så att man hamnade på en låg positiv inflation.

Jag gillar verkligen att du gillar monetarismen och kvantitetsteorin för det är det jag vill diskutera. Jag ser bara inte argumenten till dess försvar eller bemötandet av mina invändningar.
Citera
2017-02-22, 00:22
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaten
Jag har ingen uppfattning rörande om inflation är bra, dåligt eller ingetdera. Det finns modeller som skulle kunna stödja alla uppfattningar. Det är tyvärr svårt att hänvisa till modernt arbeta som inte är baserat på mattematik som är svårtillgänglig för den ikke insatte.

Däremot så är inte alla resultat som tidigare arbete generat oanvändbara bara för att de inte är 100% rätt. Jag kan till exempel tycka att MoneyVelocity = TransactionsPrice är instruktiv för att man ska förstå att om mängden pengar ökar, men antalet transaktioner och antalet gånger en sedel används är konstant så måste vi ha en prisökning, med andra ord inflation. Sen att detta inte talar om ett skvatt om varför vi har inflation det är en annan femma, och också anledningen till att den är oanvändbar när riksbanken ska besluta om morgondagens reporänta.

Min generella uppfattning är att några av det bästa kurserna man kan läsa på universitetet är grundkurserna i nationalekonomi. Detta då du får lära dig hur ramverket för utbud och efterfrågan kan appliceras i dagliga interaktioner, du får lära dig definitionerna av allmänna begrepp såsom bnp, rella tillgångar och inflation (vilket hade hjälpt många i denna tråden samt systertråden), men även lite om hur en centralbank kan påverka det ekonomiska läget i en makroekonomisk enhet. Sen att allt detta är relativt omodernt är mindre viktigt, då intutionen ofta kan överföras till de mer avancerade modellerna.

Det övergripande materialet av en sådan kurs har du beskrivit väl i det citerade inlägget.

Låt mig till sist bara klargöra. Jag tror att ökad penningmängd leder till ökad inflation. Jag har dock ingen uppfattning om vilken grad. Detta betyder dock inte att ökad penningmängd är inflation (jag tror inte att du tror det, men det känns viktigt att få det sagt).

Ok det är ju intressant att du tror det eftersom du verkar mer insatt än de flesta här. En annan intressant fråga angående kvantitetsteorin är om omsättningshastigheten har någon större betydelse för pengars värde då det är en uträknad variabel. Man kan väl inte veta om den kan påverka prisnivån eller endast andra variabler. Jag tror inte omsättningen har nån större betydelse för prisnivån, har du nån uppfattning där?

Och förutsätter inte orsakssambandet ökad penningmängd -> inflation att pengar är exogena, dvs att volymen inte kan minskas på initiativ av allmänheten. Annars skulle ökad penningmängd som inte motsvaras av ökad efterfrågan på pengar direkt leda till åter minskad penningmängd istället för ökande priser. I sådana fall borde orsakssambandet gå åt andra hållet. Minskat värde på pengar -> ökad penningmängd. Vad tror du om det? Är inte både den monetära basen och bankernas kreditpengar endogena?
Citera
2017-02-22, 08:20
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag håller med. Jag ser ingenting logiskt som tyder på att omsättningshastighet är en faktor för inflation, möjligtvis marginellt. Nu finns det ju olika sätt att använda kvantitetsteorin men många som använder den använder även omsättningshastigheten för att förklara varför ökad penningmängd inte har orsakat ökade priser.
Visserligen så skulle man möjligtvis kunna se en effekt om man endast tittar på omsättning av konsumtionsvaror. Alltså sådant som ingår i inflationsberäkningar. Då skulle potentiellt en ökad omsättning kunna pressa upp priserna eftersom brister uppstår. I alla fall tills produktionen kunna skruvats upp. Potentiellt skulle ökad omsättning även öka vinsterna och lönekraven.

Det hela är dock fortfarande ganska tunt eftersom många andra saker kan hända också.
Citera
2017-02-22, 08:27
Medlem
Insåg att jag varit oförsiktig i min tolkning av pengar tidigare i denna diskussion. Det jag har antagit vara utgångspunkten är att vi pratat om fiat pengar som är ett allmänt accepterat (detta är inte nödvändigt) betalmedel som backas av en centralbank.

Citat:
Ok det är ju intressant att du tror det eftersom du verkar mer insatt än de flesta här. En annan intressant fråga angående kvantitetsteorin är om omsättningshastigheten har någon större betydelse för pengars värde då det är en uträknad variabel. Man kan väl inte veta om den kan påverka prisnivån eller endast andra variabler. Jag tror inte omsättningen har nån större betydelse för prisnivån, har du nån uppfattning där?

Du får gärna definiera pengars värde.

Jag har aldrig stött på något arbete som försökt förklara prisnivån med hjälp transaktionsvolymen. Det betyder inte att det inte finns.

Citat:
Och förutsätter inte orsakssambandet ökad penningmängd -> inflation att pengar är exogena, dvs att volymen inte kan minskas på initiativ av allmänheten. Annars skulle ökad penningmängd som inte motsvaras av ökad efterfrågan på pengar direkt leda till åter minskad penningmängd istället för ökande priser. I sådana fall borde orsakssambandet gå åt andra hållet. Minskat värde på pengar -> ökad penningmängd. Vad tror du om det? Är inte både den monetära basen och bankernas kreditpengar endogena?

Nej, mängden pengar behöver inte vara exogent för att påvisa sambandet. Till exempel så är centralbankens pengapolitik i ramses modellen (den som Sveriges Riksbank använder) endogen. I den modellen är utfallet att riksbanken bestämmer inflationstakten (på lång sikt) genom sin penningpolitik (hur de sätter reporäntan).

I och med att denna modell till viss del ligger till grund för hur riksbanken faktiskt agerar i dagsläget så kan man väll säga att det är logiskt att så är fallet.
Citera
2017-02-22, 10:53
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaten
Insåg att jag varit oförsiktig i min tolkning av pengar tidigare i denna diskussion. Det jag har antagit vara utgångspunkten är att vi pratat om fiat pengar som är ett allmänt accepterat (detta är inte nödvändigt) betalmedel som backas av en centralbank.

Du får gärna definiera pengars värde.

Jag har aldrig stött på något arbete som försökt förklara prisnivån med hjälp transaktionsvolymen. Det betyder inte att det inte finns.

Nej, mängden pengar behöver inte vara exogent för att påvisa sambandet. Till exempel så är centralbankens pengapolitik i ramses modellen (den som Sveriges Riksbank använder) endogen. I den modellen är utfallet att riksbanken bestämmer inflationstakten (på lång sikt) genom sin penningpolitik (hur de sätter reporäntan).

I och med att denna modell till viss del ligger till grund för hur riksbanken faktiskt agerar i dagsläget så kan man väll säga att det är logiskt att så är fallet.

Det var väl viss diskussion bland monetaristerna hur mycket som skulle räknas med i penningmängden. Jag ser penningmängden som uppdelat i två olika typer av pengar. Centralbankens krediter och de privata bankernas krediter. När du skriver "betalmedel som backas av en centralbank" låter det väldigt intressant i mina öron. Menar du att du inte bryr dig om betalmedel på vanliga bankkonton eller räknar du dit dom? Och vad menar du med att betalmedlen är backade av centralbanken? Så skulle inte alla uttrycka sig. Fiat valutor är ju obackade enligt de flesta.

Med pengars värde menar jag dess köpkraft.

Många kvantitetsteori-anhängare hjälper till att förklara prisnivån med omsättningshastigheten på valutan. Det ligger nära till hans när man ser "the fisher equation" från första inlägget. Jag gillar att du diskuterar så nyktert och torrt redogör för hur du upplever läget. Dels eftersom jag har dålig koll själv och dels eftersom det är ovanligt på flashback men det vore även intressant att veta din personliga åsikt så man kan lära sig lite via diskussion.

Det är ju riktigt intressant det där med ramses modellen. Jag skummade men jag är för obildad för att tillgodogöra mig den. Men ok, jag gissar att resonemanget går nånting så här då: Via räntan ändrar de marknadens preferenser till att efterfråga mer pengar och när mer pengar sedan kommer i cirkulation sjunker värdet på pengar? Men hur kan de veta att pengar värde (köpkraft) sjunker pga att det skapas mer pengar och inte tvärtom att det efterfrågas mer pengar pga att värdet sjunker? Det tror jag inte de kan veta. Nån kommentar?
Citera
2017-02-22, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast monetarismen vill ju egentligen bara se till att det inte skapas mer pengar, eller krediter, än vad produktivitetsökningen är, det är en viss skillnad mot att hålla ett konstlat inflationsmått på 2% genom minusränta för vissa låntagare.

Förmodligen vore det bäst utan en centralbank, då skulle marknaden, till sist, och inte utan vissa omställningsproblem, skapa en värdebeständig valuta som kunde fungera som bytesmedel. Greshams lag gör ju att dåliga pengar försvinner, men det kan ju bli vissa sociala spänningar under processen, och dessutom avhänder man ju politikerna ett av deras verktyg, så det lär ju aldrig hända, men som utopi är det en intressant tanke.
Att anta att politiker automatiskt är rätt ägnade att sätta priset på pengar, dvs ränta, är ju inget självklart antagande, med tanke på hur de gått de gånger politiker satt riset på andra varor, tänk bara hyresregleringen, eller hur det gått i de länder politiker sätter alla priser ...

Precis tvärtom. Greshams lag innebär att dåligt mynt driver ut gott mynt ur cirkulationen.
Citera
2017-02-22, 13:34
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Precis tvärtom. Greshams lag innebär att dåligt mynt driver ut gott mynt ur cirkulationen.
Helt riktigt, skrev lite snabbt där ...
Citera
2017-02-22, 13:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Jag gillar verkligen att du gillar monetarismen och kvantitetsteorin för det är det jag vill diskutera. Jag ser bara inte argumenten till dess försvar eller bemötandet av mina invändningar.
Det var ett tag sen jag läste teori, så jag har försökt komma ikapp lite, och inser, efter läsning av mises.org, att det nog inte är kvantitetsteorin i sig jag uppskattar, utan deras syn på statlig inblandning, skapande av pengar och ekonomisk politik överhuvudtaget.
Så jag är nog ingen försvarare av kvantitetsteorin, utan mer en motståndare till statlig (eller central) styrning.
Men dessa två trådar har varit intressanta att följa
Citera
2017-02-22, 17:43
Medlem
rrpipers avatar
För de som gillar österrikisk ekonomi kan jag för både min egen skull, och vem mer som kan tänkas vara intresserad, summera vad en del österrikare tyckte om monetarismen och kvantitetsteorin.

Verkade vara en blandad kompott:

Henry Hazlitt var negativt inställd. Han menade att man även måste ta hänsyn till pengars kvalitet. Att pengar inte värderas mekaniskt utan värdesätts av marknaden som är framåtblickande. Att velociteten inte har någon betydelse. Jag gillar hans resonemang.

Citat:
The market value of money, like the market value of goods in general, is determined by supply and demand. But it is determined at all times by subjective valuations, and not by purely objective, quantitative, or mechanical relationships.

https://fee.org/articles/where-the-monetarists-go-wrong/

Mises verkade tycka att kvantitetsteorin var i stort sett sann men begränsad i sin användning och behövde kompletteras. Friedmans tolkning av den skulle han nog inte gett mycket för.

Citat:
This proposition is probably a sufficiently good hypothesis to explain big changes in prices; but it is far from containing a complete theory of the value of money.

Above all, it fails to explain the mechanism of variations in the value of money.

https://mises.org/library/theory-money-and-credit/html/ppp/1234

Hayek trodde i stort sett att pengar värderas efter kvantitet men att kvantiteten inte gick att mäta eller styra på ett bra sätt.

Citat:
Q: ..it seems to me that the fundamental flaw in Milton Friedman’s theory of monetary control is becoming more and more evident today. The authorities are now admitting that they don’t even know what the money supply is. So how could you have a theory based on a steady increase in the money supply?

Hayek: You know, about forty years ago, I once wrote a sentence something like this: Almost the worst thing which could happen would be if mankind ever forgot the quantity theory of money—except they should ever take it literally. While I still believe that it is true that the price level is determined from the quantity of money, we never know what the quantity of money in this sense is. I think the rule ought to be that whoever issues the money must adapt the quantity so that the price level will remain stable. But to believe that there is a measurable magnitude which you can keep constant, with beneficial effects, I regard as completely wrong.

http://hayekcenter.org/?p=354

Jag skulle gissa på att Rothbard var mest positiv till kvantitetsteorin, även om jag inte har nåt bra citat att komma med så verkar det så av hans texter när jag skummat. Han har även med Friedman som källa på sina ställen. Han tar även avstånd från "banking school" som var en tidigare ekonomisk inriktning som inte trodde att kvantitetsteorin var avgörande för pengars värde.

Rätta mig gärna om någon ser nåt fel med denna korta summering.
Citera
2017-02-22, 19:18
Medlem
Ni kan ju begrunda följande fall:

Växelkursen faller till följd av händelse X.

Det leder till nominella prisökningar på importerade varor.
Eftersom hushållens utgifter mycket beror av pris på importerade varor stiger KPI.

Nu steg alltså P. Men M lär vara opåverkat. Således måste T och V ta upp ändringen. Och T lär här minska. Möjligen påverkas också V.

Nu kan någon invända att om växelkursen faller så tjänar exportföretagen mer, och det kommer på sikt att leda till en reallönejustering.
Och så kan det nog vara, men nyckelorden här är "på sikt". Och "reallönejustering". Ökningen i P har vi åkt på.

Prisändringen behöver inte ha det minska med M att göra. Och X behöver inte ha med den egna valutan att göra. X kan vara en händelse i ett annat land. T ex en räntejustering i en annan valuta.
Citera
2017-02-22, 21:05
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ni kan ju begrunda följande fall:

Växelkursen faller till följd av händelse X.

Det leder till nominella prisökningar på importerade varor.
Eftersom hushållens utgifter mycket beror av pris på importerade varor stiger KPI.

Nu steg alltså P. Men M lär vara opåverkat. Således måste T och V ta upp ändringen. Och T lär här minska. Möjligen påverkas också V.

Nu kan någon invända att om växelkursen faller så tjänar exportföretagen mer, och det kommer på sikt att leda till en reallönejustering.
Och så kan det nog vara, men nyckelorden här är "på sikt". Och "reallönejustering". Ökningen i P har vi åkt på.

Prisändringen behöver inte ha det minska med M att göra. Och X behöver inte ha med den egna valutan att göra. X kan vara en händelse i ett annat land. T ex en räntejustering i en annan valuta.

Jag tror det är fullt möjligt att något sådant kan påverka inflationen utan att penningmängden rör sig. Velociteten behöver heller inte röra sig.

När jag läste Hazlitt tidigare idag tog han upp ett ännu tydligare exempel på inflation utan ändring i penningmängd:

Citat:
One of the most striking illustrations of the importance of the quality of the currency occurred in the Philippines at the late stage of World War II. The forces under General Douglas MacArthur had effected a landing at Leyte in the last week of October, 1944. From then on, they achieved an almost uninterrupted series of successes. A wild "inflation" broke out in the capital city of Manila. In November and December, 1944, prices in Manila rose to dizzy heights. Why? There was no increase in the money stock. But the inhabitants knew that as soon as the American forces were completely successful their Japanese-issued pesos would be worthless. So they hastened to get rid of them for whatever real goods they could get.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in