Citat:
Ursprungligen postat av
boaten
Pengar är långt ifrån lika effektiva när det gäller att flytta köpkraft mellan tidsperioder, vilket du hävdar är dess primära syfte även om du missuppfattat hur detta eventuellt går till (hur ska du kunna handla mer imorgon om du ska köpa kossor, timmerstockar, och annat för alla pengar idag?). Vad stoppar dig från att spara dina tillgångar i guld idag om du anser att det är det bästa sättet att bevara dina tillgångars värde idag?
Att flytta köpkraft mellan tidsperioder att ett syfte med pengar, eftersom de håller (eller höll) längre än t ex vete. Jag har väl inte sagt att det är det enda, eller primära? Och numera, när de ständigt inflateras, är de inte längre lika effektiva, men det beror ju på hur de sköts av centralbanken, inte pga någon inneboende brist hos pengar.
Poängen är inte att jag ska kunna handla
mer imorgon , utan att jag ska kunna handla överhuvudtaget, efter att mitt vete redan malts till mjöl av någon som behövde det, medan jag sparat pengarna jag fick för vetet, för att kunna köpa något annat, när jag behöver det.
Vill jag köpa mer, kan jag ju låna ut mina pengar när jag inte behöver dem själv, för ett pris, och därmed låta dem generera mervärde under tiden.
Inget stoppar mig från att köpa guld, bortsett från att jag inte anser det är ett särskilt bra sätt att bevara mina tillgångars värde idag.
Varför tror du folk köper bostäder istället för aktier, eller för att sätta pengarna på banken? Är det för att det tror att våra pengars värde är beständigt, eller för att det vet att de inte är så, och därför istället köper något som bevarar värdet? Tänk om pengar var värdebeständiga, som de en gång var, då skulle man inte behöva spekulera i andra varor.
Ibland går ni teoretiker vilse i era egna teorier. Ekonomi betyder hushållning, hur ska resurser allokeras över tid och mellan mål, och ett fungerande penningväsen är ett verktyg som uppkom som ett resultat av dessa behov, för att t ex kunna periodisera kostnader och intäkter, och frikoppla produktion av värde från konsumtion av värde, både i tid och plats.
Att politiker sen försöker styra ekonomin genom att kontrollera tillgång och pris på pengar är en annan sak.