Citat:
Tack för att du hjälper till att bekräfta min syn på läget. Så vad är din syn på inflation? Finns det någon annan teori som du tycker är användbar som kan förklaras utan strikt matematik?
När monetarismen var som populärast försökte centralbankerna kontrollera penningmängden enligt Milton Friedmans idéer som jag förstår det. Hans råd var väl att penningmängden skulle växa så konstant som möjligt med 3-5 procent per år och att detta skulle leda till en låg och jämn inflation. Många verkar anse att detta ledde till en för restriktiv penningpolitik med kreditkriser på sina håll. Sedan övergick centralbankerna till att ha ett KPI mål istället och inte bry sig om hur mycket penningmängden ökade så länge priserna var stabila. För att styra mot det målet användes räntan. Men jag är inte helt på det klara varför den ena metoden är mer direkt än den andra för ränteläget påverkas väl i normalfallet genom att centralbanken genomför marknadsoperationer, dvs att CB ökar eller minskar penningmängden? Så metodiken verkar snarlik men skillnaden ligger i vad centralbanken använder som måttstock på vilken takt de skall hålla. Rätta mig gärna om jag har fel.
När monetarismen var som populärast försökte centralbankerna kontrollera penningmängden enligt Milton Friedmans idéer som jag förstår det. Hans råd var väl att penningmängden skulle växa så konstant som möjligt med 3-5 procent per år och att detta skulle leda till en låg och jämn inflation. Många verkar anse att detta ledde till en för restriktiv penningpolitik med kreditkriser på sina håll. Sedan övergick centralbankerna till att ha ett KPI mål istället och inte bry sig om hur mycket penningmängden ökade så länge priserna var stabila. För att styra mot det målet användes räntan. Men jag är inte helt på det klara varför den ena metoden är mer direkt än den andra för ränteläget påverkas väl i normalfallet genom att centralbanken genomför marknadsoperationer, dvs att CB ökar eller minskar penningmängden? Så metodiken verkar snarlik men skillnaden ligger i vad centralbanken använder som måttstock på vilken takt de skall hålla. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har ingen uppfattning rörande om inflation är bra, dåligt eller ingetdera. Det finns modeller som skulle kunna stödja alla uppfattningar. Det är tyvärr svårt att hänvisa till modernt arbete som inte är baserat på svårtillgänglig mattematik.
Däremot så är inte alla resultat som tidigare arbete generat oanvändbara bara för att de inte är 100% rätt. Jag kan till exempel tycka att MoneyVelocity = TransactionsPrice är instruktiv för att man ska förstå att om mängden pengar ökar, men antalet transaktioner och antalet gånger en sedel används är konstant så måste vi ha en prisökning, med andra ord inflation. Sen att detta inte talar om ett skvatt om varför vi har inflation det är en annan femma, och också anledningen till att den är oanvändbar när riksbanken ska besluta om morgondagens reporänta.
Min generella uppfattning är att några av det bästa kurserna man kan läsa på universitetet är grundkurserna i nationalekonomi. Detta då du får lära dig hur ramverket för utbud och efterfrågan kan appliceras i dagliga interaktioner, du får lära dig definitionerna av allmänna begrepp såsom bnp, rella tillgångar och inflation (vilket hade hjälpt många i denna tråden samt systertråden), men även lite om hur en centralbank kan påverka det ekonomiska läget i en makroekonomisk enhet. Sen att allt detta är relativt omodernt är mindre viktigt, då intutionen ofta kan överföras till de mer avancerade modellerna.
Det övergripande materialet av en sådan kurs har du beskrivit väl i det citerade inlägget.
Låt mig till sist bara klargöra. Jag tror att ökad penningmängd leder till ökad inflation. Jag har dock ingen uppfattning om vilken grad. Detta betyder dock inte att ökad penningmängd är inflation (jag tror inte att du tror det, men det känns viktigt att få det sagt).
Senast redigerad av boaten 2017-02-22 kl. 00:12.
Senast redigerad av boaten 2017-02-22 kl. 00:12.