2017-02-21, 00:46
Medlem
losfers avatar
Jag går 10000 steg eller mer varje dag. Har gjort det i över två år. På den tiden ha jag gått upp 4-5 kg fett och min typ 2 diabetes har försvårats.
Problemet är att jag äter och dricker som ett svin. Motionera är 10%, diet är 90%. Om man inte tar tag i sin matvanor så kan man skita i att motionera, det spelar ingen roll.

När jag går så får jag ca 1300 steg per km. När jag joggar/springer så får jag ca 1000 steg per km. Jag är 190 lång, 100kg.
Citera
2017-02-21, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Finns många, här är en:

Is there a role for carbohydrate restriction in the treatment and prevention of cancer?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3267662/

Se även:

A Low Carbohydrate, High Protein Diet Slows Tumor Growth and Prevents Cancer Initiation:
http://cancerres.aacrjournals.org/content/71/13/4484

Och:

'Quitting carbs has saved my life': Cancer victim given months to live refuses chemo and claims diet of meat and dairy is why he's still alive two years later:
http://www.dailymail.co.uk/health/ar...ars-later.html

Bra med hampaprotein, hur är Kung Markattas? Den ser vit ut av bilden att dömma, är den gjord av skalade hampafrön eller vad är grejen?
Tack för länkarna!!

Det låter riktigt bra, ska läsa in mig ordentligt på det.

Kung markattas är gjord på skalade hampafrön och den saknar smaken från den äckliga jorden som finns i många andra hampaproteinpulver.

Men det är svindyrt med 75 gram för 50 kr!!!

Går liksom inte att bygga Och hålla en bra ekonomi om man vill få i sig sin vikt multiplicerat med 2 i gram räknat.

Då tar burken slut på första dagen.

Men prova den, den är gjord på skalade hampafrön och smakar likadant som go greens skalade hampafrön!

Riktigt najs men svindyrt.
Citera
2017-02-21, 06:55
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Som sagt, är målet enbart viktminskning bör du sikta på att gå 0-100000 steg per dag. Det spelar ingen roll. Att promenera är däremot ett bra sätt att aktivera kroppen och påbörja en nyttigare livsstil, så kör på. Försök nå 10k steg 5 dagar i veckan kanske?

Det där låter intressant.
Tyckte det kändes bra att promenera aktivt i 45 minuter till jobbet och dom säger ju minst 30 min aktivitet per dag.

Idag ska jag gå från jobbet och hem.
Den sträckan är den som gör att jag får ihop över 10.000 steg per dag.
Igår gick jag sammanlagt 14.000 steg.

Tycker 50.000 steg i veckan är ju ett super bra mål, till att börja med.
Sedan tänkte jag på stavgång och att man kanske skulle investera i ett par stavar.
Hört att man då rör hela kroppen när man promenerar.

MVH
Citera
2017-02-21, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Sedan tänkte jag på stavgång och att man kanske skulle investera i ett par stavar.
Hört att man då rör hela kroppen när man promenerar.

MVH

Men funkar lika bra utan stavar bara du får in den där pendelrörelsen har du inte gjort lumpen och fått lära dig att marschera? Stavar har jag dessutom hört att du kan skada axlarna av men det råder delade meningar om det inom läkarkåren.
Citera
2017-02-21, 09:18
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag pratar inte om två olika personer med olika energiförbrukning. Jag menade det som du skrev i slutet av ditt inlägg.
Ja men du skrev ju att "Ingen träningsform ökar dygnets totala fettförbränning", detta är ju inte sant. En högaktiv person har givetvis högre kaloriförbrukning än någon som är inaktiv. Men som sagt, vi är överens om att träning är en sak, kalori är viktigare för "effekt".

Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Tack för länkarna!!

Det låter riktigt bra, ska läsa in mig ordentligt på det.

Kung markattas är gjord på skalade hampafrön och den saknar smaken från den äckliga jorden som finns i många andra hampaproteinpulver.

Men det är svindyrt med 75 gram för 50 kr!!!

Går liksom inte att bygga Och hålla en bra ekonomi om man vill få i sig sin vikt multiplicerat med 2 i gram räknat.

Då tar burken slut på första dagen.

Men prova den, den är gjord på skalade hampafrön och smakar likadant som go greens skalade hampafrön!

Riktigt najs men svindyrt.
Okej, låter bra! Det var på tiden att vi fick hampaproteinpulver av skalade hampafrön, nu väntar vi bara på hampaproteinisolat från skalade hampafrön! Ska köpa detta pulver snarast.
Citera
2017-02-21, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag går 10000 steg eller mer varje dag. Har gjort det i över två år. På den tiden ha jag gått upp 4-5 kg fett och min typ 2 diabetes har försvårats.
Problemet är att jag äter och dricker som ett svin. Motionera är 10%, diet är 90%. Om man inte tar tag i sin matvanor så kan man skita i att motionera, det spelar ingen roll.

När jag går så får jag ca 1300 steg per km. När jag joggar/springer så får jag ca 1000 steg per km. Jag är 190 lång, 100kg.

Har du kollat vad du stoppar i dig? smör på mackan kan man skippa tex
Citera
2017-02-21, 09:37
Medlem
Collegeblocks avatar
Citat:
Don't knock it if you haven't tried it? Det är ingen oro, utan snarare planering av kosten, och det är jätteenkelt faktiskt (tar typ 5 minuter på morgonen att sätta ihop ett grymt bra kostschema på 1500 kcal). Speciellt när man har kommit in i det. Man mår dessutom bättre av att äta bra mat (ingen stress när man sover, bara återhämtning), så jo, det är visst hälsosamt. Och det knäcker allt vad promenader ger i kaloriförbrukning. Ni som tar långa promenader i syfte att bränna kalorier är bara oinsatta kring hur det här med viktnedgång fungerar. Promenera bör man endast göra därför att det är hälsosamt att motionera. Det är samma sak med styrketräning: helt meningslöst att lyfta skrot för att bli smal. Man lyfter skrot för att bygga muskler och eftersom det är hälsosamt, och man trimmar kosten för att gå ner i vikt.
Något som är ännu lättare är att äta efter behov, vilket de flesta som inte har så bra koll på kostlära klarar bättre.

Har kört "hardcore" kost för länge sedan och tyckte det var mentalt nedbrytande. Visst resultat fick jag väl, men mådde ändå dåligt.

Vet inte om resten av din text är menat för mig, eftersom jag inte sagt någonting om att promenader är effektiva för viktnedgång. Håller bara inte med dig om att ha stenkoll på sin kost skulle vara hälsosamt, men visst tycker du det funkar för dig så fortsätt.
Citera
2017-02-21, 09:53
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Fast du skrev att det är onödigt att räkna kalorier, det är det inte alls. Snarare är det en indikation på hur seriös man är med inte bara viktnedgång, utan även med att förbättra ens hälsa rent allmänt.

Angående kolhydrater för hjärnan...

http://www.livestrong.com/article/42...r-brain-sugar/

Givetvis kommer hjärnan att få i sig energi om du kör med en ketosdiet, men det är inte lika optimalt som att faktiskt äta 130 g (långsamma) kolhydrater om dagen, och skära ner på fettet. LCHF är en onödig skräpdiet. Man går ner precis lika bra (bättre faktiskt) av ett kaloriunderskott med tillräckligt högt proteinintag (säg, 130 g protein också) och 60 g fett (enbart från skalade hampafrön).

Detta är allt du behöver för ett bra kaloriunderskott:

130 g kolhydrater
130 g protein
60 g fett
40-50 g fibrer.

Blir cirka 1600 kcal. Förutsatt att makronutrienterna kommer från optimala källor (raw food veganskt), så är det helt enkelt överlägset allt vad LCHF, ketos osv heter.

Det är jättehälsosamt faktiskt, men det gäller att man vet vad man gör och har koll på näringslära. Enbart för vuxna med andra ord.

Tack vare lågkolhydratkost har man sett att kalorihypotesen inte stämmer längre, och att viktminskningen är mer hormonell än vad man tidigare kunnat ana.

Genom att eliminera eller drastiskt minska på kolhydraterna utnyttjar man hormonet glukagon som är aktivt vid ett jämt och stabilt blodsocker. När insulin är aktivt är all fettförbränning blockerad, men när blodsockret är jämt kan fett flöda ut ur kroppens fettceller och användas till energiomsättningen. Dessutom växlar kroppen sitt bränsle från socker till fett, vilket gör att man kan bränna fett dygnet runt och inte bara när man tränar.

Matsammansättningen spelar all roll, det är så stor skillnad på 500 kilokalorier smör och 500 kilokalorier lösgodis att det inte ens går att jämföra, de metabola effekterna är helt motstående.
Citera
2017-02-21, 10:12
Bannlyst
Finns bara en grej som gör att du går ner i vikt och det är kalori intaget per dag . Går att räkna ut exakt hur många kalorier din kropp per dag . Tex behöver din kropp 3000 kalorier per dag och du vill gå ner i vikt ja då får man ju minska intaget med kanske 500 kalorier per dag . Så kroppen bara får 2500 kalorier.

Sedan finns ju den här 5:2 metoden som funkar väldigt bra för vissa och kanske inte lika bra för andra jag tror det beror på att alla har olika kroppar som fungerar olika.

Men jag kör 5:2 äter helt vanligt fem dar och två dagar i veckan äter jag bara 500 kalorier. För mig funkar det utmärkt och gör att dom dagarna jag får äta som vanligt och äta vad som helst förutom högkalori kost som pizza och sån så njuter jag mer av maten .
Citera
2017-02-21, 10:37
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ja men du skrev ju att "Ingen träningsform ökar dygnets totala fettförbränning", detta är ju inte sant. En högaktiv person har givetvis högre kaloriförbrukning än någon som är inaktiv. Men som sagt, vi är överens om att träning är en sak, kalori är viktigare för "effekt"

Oavsett vad du har för energiförbrukning så spelar det ingen roll, när det gäller fettoxidation, om du åstadkommer ett underskott via motion eller kosten. Återigen, ingen träningsform ökar fettoxidationen under dygnet, jämfört med en dag på soffan om energiintaget matchas.
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-02-21 kl. 10:39.
Citera
2017-02-21, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Tack vare lågkolhydratkost har man sett att kalorihypotesen inte stämmer längre, och att viktminskningen är mer hormonell än vad man tidigare kunnat ana.

Genom att eliminera eller drastiskt minska på kolhydraterna utnyttjar man hormonet glukagon som är aktivt vid ett jämt och stabilt blodsocker. När insulin är aktivt är all fettförbränning blockerad, men när blodsockret är jämt kan fett flöda ut ur kroppens fettceller och användas till energiomsättningen. Dessutom växlar kroppen sitt bränsle från socker till fett, vilket gör att man kan bränna fett dygnet runt och inte bara när man tränar.

Matsammansättningen spelar all roll, det är så stor skillnad på 500 kilokalorier smör och 500 kilokalorier lösgodis att det inte ens går att jämföra, de metabola effekterna är helt motstående.

Jag har alltid kört på - 1000 kcal om dagen när jag velat tappa 1kg i veckan. Hur ska jsh köra på om jag vill gå ner 1kg med det som du beskriver? Du presenterade ingen lösning. Så vill gärna höra den.
Citera
2017-02-21, 10:58
Medlem
Mycket snack om träning och kost. Man äter sig smal och tränar sig stark är mitt motto går sällan att kombinera om man inte blir fanatisk. Det viktigaste för TS verkar vara att röra på sig, att använda en stegräknare tycker jag är löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in