2017-02-21, 11:07
Medlem
Hur kan man tro att kroppen är gjord för att röra sig lite lätt ~45 minuter per dag?

De rörelsemönster vår kropp kan lära sig är själva grundstenen till att människan tagit sig till toppen av näringskedjan.

Gå, springa, simma, lyfta, bära, vrida, hoppa, klättra, kräla, kasta.
Uthållighet och explosivitet.

Och sen undrar folk varför de går upp i vikt trots att de tar promenader några gånger i veckan..
Citera
2017-02-21, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av givesashit4u
Mycket snack om träning och kost. Man äter sig smal och tränar sig stark är mitt motto går sällan att kombinera om man inte blir fanatisk. Det viktigaste för TS verkar vara att röra på sig, att använda en stegräknare tycker jag är löjligt.

Ja kanske löjligt men är ju faktiskt en rolig och bra grej också och som kan ge motivation att tänja gränserna lite som att ställa sig på vågen varje dag och se om man gått ner lite i vikt? Vågen är ju en motivationspryl precis som stegräknaren tycker jag
Citera
2017-02-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurassic
Hur kan man tro att kroppen är gjord för att röra sig lite lätt ~45 minuter per dag?

De rörelsemönster vår kropp kan lära sig är själva grundstenen till att människan tagit sig till toppen av näringskedjan.

Gå, springa, simma, lyfta, bära, vrida, hoppa, klättra, kräla, kasta.
Uthållighet och explosivitet.

Och sen undrar folk varför de går upp i vikt trots att de tar promenader några gånger i veckan..

Jo det är sant. Att man väljer att sitta stilla så mycket. Jag skämms för mig själv... Vill ut i skogen och härja och bygga nu när värmen kommer
Citera
2017-02-21, 17:21
Bannlyst
Ett tips till när det gäller att gå ner i vikt. Omega 3 är jäkligt bra två kapslar om dagen särskilt för er som sällan äter fisk.
Citera
2018-03-11, 22:00
Medlem
Går omkring 600 000 steg i månaden, målet är att gå en miljon steg någon månad. Jag bränner runt 1000-1500 kalorier per dag. Det är jobbigt men gå hela tiden omvägar om du ska någon stans, behöver inte vara långt. Kan vara 10 minuter så har du 1200 extra steg. Går alltid en morgon promenad på 10K steg, ett par på 4000 steg till på dagen + en på kväll och alla vardagliga steg man tar.

Kämpa på
Citera
2018-03-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RainbowChild
Ett tips till när det gäller att gå ner i vikt. Omega 3 är jäkligt bra två kapslar om dagen särskilt för er som sällan äter fisk.

Bra tips, förutom att man inte går ner i vikt av omega 3... men rör på er för helvete. Människan är bäst på fysisk aktivitet på moder jord. Vad fan tror ni egentligen? Promenera? Fine. Strunta i bilen till affären osv osv. Men det gör knappt ett skit i slutändan. Stegra med progression annars kan ni lika gärna lägga ner och bli amerikansk fet och dö vid 40års ålder.

Målet ska vara att kunna göra mer av någonting. Det börjar med promenader och slutar med löpning t.ex. Grymt! Men att bara promenera hela dagarna gör inte ett sit.

Jag är en av många som går varje dag överallt i staden o inte fan får jag bra kondition av det, inte heller bränner jag märkbart med kalorier av det. Träning är jobbigt. Vad bra va? Då har man en sporre där redan om man tänker lite.

Lycka till med viktnedgången/kondisen.
Citera
2018-03-13, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgViking
Bra tips, förutom att man inte går ner i vikt av omega 3... men rör på er för helvete. Människan är bäst på fysisk aktivitet på moder jord. Vad fan tror ni egentligen? Promenera? Fine. Strunta i bilen till affären osv osv. Men det gör knappt ett skit i slutändan. Stegra med progression annars kan ni lika gärna lägga ner och bli amerikansk fet och dö vid 40års ålder.

Målet ska vara att kunna göra mer av någonting. Det börjar med promenader och slutar med löpning t.ex. Grymt! Men att bara promenera hela dagarna gör inte ett sit.

Jag är en av många som går varje dag överallt i staden o inte fan får jag bra kondition av det, inte heller bränner jag märkbart med kalorier av det. Träning är jobbigt. Vad bra va? Då har man en sporre där redan om man tänker lite.

Lycka till med viktnedgången/kondisen.

Alltid ett bra första steg iaf.
En vanlig promenad som är vardag för dig kanske inträffar hos andra en gång i veckan. Även om promenaden i sig inte gör att man går ner i vikt så gör den att man kommer få hälsofördelar. Både kortsiktiga och långsiktiga. Och om kroppen och hjärnan börjar må bättre så mår individen bättre vilket gör att man kanske inte tillbrinkar lika mycket tid med skräpmaten. Men det är olika från fall till fall vad vi måste höra för att göra förändringar.

Är man överviktig kan man tillbringa 2 timmar åt promenader per dag då det ändå är bättre än alternativet att sitta hemma och titta på Games of Skit.
Citera
2018-03-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Alltid ett bra första steg iaf.
En vanlig promenad som är vardag för dig kanske inträffar hos andra en gång i veckan. Även om promenaden i sig inte gör att man går ner i vikt så gör den att man kommer få hälsofördelar. Både kortsiktiga och långsiktiga. Och om kroppen och hjärnan börjar må bättre så mår individen bättre vilket gör att man kanske inte tillbrinkar lika mycket tid med skräpmaten. Men det är olika från fall till fall vad vi måste höra för att göra förändringar.

Är man överviktig kan man tillbringa 2 timmar åt promenader per dag då det ändå är bättre än alternativet att sitta hemma och titta på Games of Skit.

Ja det är ett bra första steg. Sen har man ganska snabbt nått en nivå då det inte funkar längre. Då är det dags att trappa upp det lite.

Simma är en bra träningsform med. Avsluta med bastubad så sover man gott sen.
Citera
2018-03-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgViking
Ja det är ett bra första steg. Sen har man ganska snabbt nått en nivå då det inte funkar längre. Då är det dags att trappa upp det lite.

Simma är en bra träningsform med. Avsluta med bastubad så sover man gott sen.

Jo, det håller jag med om. Det är bara steg 1 om man säger så och om man ska gå ner i vikt så bör man ha steg 2 och 3 också. Tex simning, förändrad kost.
Citera
2018-03-15, 22:52
Medlem
Lycka till TS! Och bli inte rädd när du läser siffrorna, 6000 är bra att börja med, sedan kan man öka stegvist. Jag tränar och löpar 2-3ggr om veckan, är aktivt på jobbet (stegräknare är sällan under 13000) äter gott och häslosamt, har koll på kalorier och har ca 6-8kg plus. Dem kilos går inte ner. Mina sköldskötern gav upp helt några år sedan. Om jag tar en högre dos av min medicin (provade 3 gånger) smälter extravikten efter några veckor. Men då får jag annan häsloproblem. Hormondosen som passar min metabolism är för snabb för resten av kroppen. Vi får balansera om hela tiden med läkaren. Kroppen är mycket mer komplicerad än kalorier-extravikt. Allt man läser på nätet är att x antal kalorier leder till x kg övervikt. Primitiv förenkling, stämmer bara delvist. Hormonbalans i kroppen är en tredje faktor som gör ekvationen mycket mer komplicerad. Det är ingen ursäkt för att överäta eller inte röra sig, men vissa måste kämpa hård medan andra har ingen problem även med 5-800 kaloriöverskott dagligen.

Jag vet inte om min extravikt skulle försvinna eller inte om jag tränade 6ggr i veckan, jag tror inte. Skulle bara bygga mer musklar under fettet. Men vem vill kasta bort sina kvällar på gymmet varje dag? Jag har ett bra liv, vill hellre vara med mina kära. Nu tar jag in cca 1800 kalorier, äter jag mindre pallar jag inte jobbet. Så jag får leva med min extravikt, det är så enkelt.
Citera
2018-07-04, 16:46
Medlem
Hejsan. Har en liten fråga.

Kan man gå för "många " steg om dagen? Alltså några risker med att gå som en idiot?
Jag går över 40 000 steg om dagen. Tränar även en timme 3-5 dar i veckan.
Finns det några hälsonfaror med detta?
Citera
2018-07-04, 16:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Hejsan. Har en liten fråga.

Kan man gå för "många " steg om dagen? Alltså några risker med att gå som en idiot?
Jag går över 40 000 steg om dagen. Tränar även en timme 3-5 dar i veckan.
Finns det några hälsonfaror med detta?
Nej, förutom eventuella skavsår eller liknande. Är du helt otränad så kanske det finns risk för överansträngning, men om du inte får några negativa konsekvenser av det och fortfarande kan träna 3-5 gånger i veckan så skulle jag inte oroa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in