Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Nu rapporterar flera medier om att 7 000 steg är att rekommendera (inte lika viktigt att gå 10 000, som att komma upp i 7 000), att döma av en stor jämförande studie i Lancet. Det bör vara nedanstående som hänvisas till, då den kom ut igår.
https://www.thelancet.com/journals/l...164-1/fulltext
Gamla nyheter. Men läste du? Handlar det inte om rekommendation utan att man kollat på äldre människor och jämfört hälsan hos dem med hur många steg de går. Man kan alltså se sämre folkhälsa hos människor som går färre än 7000 steg om dagen. Att stegen i sig är avgörande säger inte studierna utan de säger mer att om man är inaktiv så kommer man få sämre hälsa vilket man alltid vetat. Ordspråket "den tiden du inte lägger på träning i frisk ålder får du senare i livet lägga på sjukdom" är ju klockren och stämmer verkligen alltid.
Hörde om detta på nyheterna nu när jag skrev. Bygger på 56 studier och jag hörde om detta för flera år sedan så därför jag skrev att det var gamla nyheter. Finns ett gammalt kropp och själ i SR appen för de som vill lära sig mer.