2017-02-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Sveriges Radio citerar Claes Borgström som meddelar att Sahlin är beredd att skriva under ett strafföreläggande. Hon är beredd att erkänna brott om det blir böter alltså.

Citat:
Hon underkastar sig ett strafföreläggande. Det betyder att hennes avsikt inte varit att tillskansa sig något eller andra fördelar. Hon trodde att lönen skulle bli den hon intygade, men hon skulle inte ha skrivit under innan det var klart. Det erkänner hon, säger Claes Borgström.
Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/mona-sahlin-erkanner-brott/

En dålig ursäkt ...
Citera
2017-02-20, 15:20
Medlem
Smegmas avatar
Jävla skamslyna och ett äckligt skämme är vad hon är! Och så ska den fuskande apan ha rättmätig pension!? Hinseberg nästa säger jag!
Senast redigerad av Smegma 2017-02-20 kl. 15:22.
Citera
2017-02-20, 15:23
Medlem
Hoppas det blir fängelse om det så bara skulle bli i en kvart. Att betrakta henne som en fd kåkfarare är ju lite av en dröm.

Mest optimalt för Mona själv vore dog inlåsning på psykvården.
Citera
2017-02-20, 15:24
Medlem
happilappis avatar
Fängelse och banna henne från alla statliga jobb i framtiden. Har fått nog av det där fuskande jävla äcklet alltså.
Citera
2017-02-20, 16:20
Medlem
alicewonderlands avatar
...Aj, aj! Ja, att Mona alltid haft problem med svenska språket är ju ingen hemlighet ("det är en slutsats vi har dratt"...), och i plugget var hon väl inget ljus, men någon slags logisk förmåga borde väl en person som bott i Sverige hela sitt liv kunna tillämpa på sin tempusanvändning...Betydande skillnad på "Jag kommer eventuellt att betala..." och "Jag betalar...", det förra futurum=kommer möjligen att ske någon gång, och det senare presens = jag gör det nu/jag brukar göra det...

Som man har anat, förmodligen en diskret sorti och rejäl pension...Kommer den före detta partiledarens hånfulla, överlägsna leende inför reportern att vara glömt på valdagen...?

...Och var, VAR? finns Labbes pengar, de som EGENTLIGEN skulle finansiera fina bilen och bostaden...?
Citera
2017-02-20, 16:50
Medlem
Flus avatar
Aftonbladet skriver:

"Hon har aldrig haft för avsikt att vilseleda för att sko sig själv eller någon annan. Hon har trott att lönerna hon har intygat skulle bli verklighet när hon skrev under intygen.
...
Från vem skulle han ha fått en lön på 120 000 kronor?
Från regeringskansliet och från henne själv, det var den kalkyl hon hade. Hon skulle inte ha skrivit på det här sättet om det inte var hennes övertygelse. Men det hindrar inte att det inte bli ett osant intygande eftersom det inte var korrekt när hon skrev det. Det är när hon skriver intyget som räknas."

Livvaktens lön från Regeringskansliet var 43 000kr i månaden. Borgström påstår alltså att Mona haft för avsikt att personligen skjuta till resten, alltså 77 000 per månad. Varför det? Det låter inte särskilt troligt.
Citera
2017-02-20, 17:41
Medlem
trickydicks avatar
Varför behöver Mona livvakt? Så där jättestor hotbild har hon väl inte. Och följdfrågan varför följer livakten med till USA? Där är ju den eventuella hotbilden ännu mindre eller t om obefintlig.

Tror ni Mona knullat livvakten? Vad säger livvaktens unga snygga fru om det? Vad säger farbror Bosse?
Citera
2017-02-20, 17:50
Medlem
Smegmas avatar
Att livvakten har knäckt ägg i Måna Muslims äckliga skatnäste råder det nog ingen tvekan om.

Mona Sahlin - 26 år av skandaler

Citat:
Kronofogden, falska intyg och privata inköp med statens kontokort. Mona Sahlins politiska karriär har kantats av skandaler.
– Och jag vill säga från början att jag må vara slarvig med mitt liv, men jag är baske mig inte slarvig med vare sig politiken eller med mina ungars liv. Och jag är baske mig ingen ohederlig person och jag är ingen fifflare, sa Mona Sahlin i sitt berömda försvarstal efter Tobleroneaffären 1995.
1990: Betalade dagmamma svart
✓ 1990 betalade Mona Sahlin sin dagmamma svart.
– Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är, sa Sahlin 1994 till SVT.
1991: Anmärkning för restskatt
✓ 1991 var Mona Sahlin arbetsmarknadsminister och det var även då som hennes slarv med ekonomin började att uppmärksammas av media. I augusti glömde hon att betala en försenad restskatt på 1 640 kronor som hamnade hos kronofogden.
1993: P-böter hos fogden
✓ 1993 beläggs familjen Sahlins obesiktade bil med körförbud och lappas av p-vakter två gånger. Böterna betalas inte i tid och går till kronofogden.
✓ 1999 har Mona Sahlin 98 obetalda parkeringsböter varav 32 av dem går till kronofogden.
1993: Struntade i att betala TV-licens
✓ 1993 åker Sahlin dit för att inte ha betalt sin TV-licens, men hon fortsätter att sitta kvar som minister. 2006 tvingas kulturminister Stegö Chilo lämna regeringen för samma blunder.
Mona Sahlin reder ut sin privatekonomi under en presskonferens 1995.
Mona Sahlin reder ut sin privatekonomi under en presskonferens 1995.Foto: LASSE ALLARD
1995: Tobleroneaffären
I oktober 1995 avslöjas det att Mona Sahlin har använt regeringens kontokort privat under sin tid som arbetsmarknadsminister. Hon har bland annat köpt Tobleronechoklad, hyrt bilar för privat bruk samt tagit ut kontanter på kortet till ett värde av 52 147 kronor. Sahlin kallade det för ett förskott på lönen. Inget brott kunde påvisas och förundersökningen lades ner.
– Felfria politiker ropar ni nu efter, och fläckfria förflutna. Finns dom, vill vi ha sådana? Ja, det får andra svara på, sa dåvarande vice statsminister Mona Sahlin under en presskonferens den 16 oktober 1995.
Mona Sahlin åkte på semester till Mauritius tillsammans med sin familj för skattebetalarnas pengar.
Mona Sahlin åkte på semester till Mauritius tillsammans med sin familj för skattebetalarnas pengar.Foto: CECILIA BILLGREN
1995: Mauritiusresan
Mitt under Tobleroneaffären 1995 bestämmer sig Mona Sahlin för att fly uppmärksamheten och tar med familjen till Mauritius. Med på resan följer en sekreterare och två livvakter. Deras resa står skattebetalarna för.
2000: Kvarskatt till fogden
✓ 2000 avslöjas det att Sahlin återigen hamnat hos kronofogden efter att ha betalat in 40 000 i kvarskatt för sent.
- Jag är numer den mest betalningstrogna människa som finns, sa Sahlin i en tv-intervju fyra år tidigare efter Tobleroneaffären.
2006: Fixade dotterns praktik
✓ 2006 får Mona Sahlins dotter en praktikplats på Sveriges ambassad i Washington D.C. Platsen annonserades inte ut och tillsattes "informellt", något som strider med UD:s regler.
Mona Sahlin med livvakten. Bilden tagen 2011.
Mona Sahlin med livvakten. Bilden tagen 2011.Foto: JONAS BILBERG
2016: Falskt intyg avslöjas
✓ Expressen avslöjar att Mona Sahlin skrivit ett falskt inkomstintyg till sin livvakt, för att livvakten skulle kunna köpa en lyxbostad. Samma dag, 4 maj, avgår Mona Sahlin från jobbet som regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism. Även livvakten lämnar sitt uppdrag. Åklagare inleder förundersökning mot Mona Sahlin om osant intygande och allt fler pikanta omständigheter upp. Mona Sahlin visar sig ha skrivit inte ett utan flera falska intyg och även fixat en åtråvärd praktik åt livvaktens släkting. I september 2016 förhördes både Mona Sahlin och livvakten av polis efter att ha delgivits misstanke om brott.
✓ Sahlin ska även skrivit intyg på myndighetens papper för att hjälpa misshandelsdömde Alexander ”The Mauler” Gustafsson att få visum till USA.

Och nu DAGSBÖTER!?!?

Senast redigerad av Smegma 2017-02-20 kl. 18:03.
Citera
2017-02-20, 18:25
Medlem
Allas lika värde är ju Monas ledstjärna. Kanske åklagarens ledstjärna är allas likhet inför lagen? I så fall blir det nog svårt att inte väcka åtal för grovt brott. Upprepning, förtroendeställning, avsevärda belopp.....
Citera
2017-02-20, 18:27
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Att livvakten har knäckt ägg i Måna Muslims äckliga skatnäste råder det nog ingen tvekan om.

Mona Sahlin - 26 år av skandaler

Och nu DAGSBÖTER!?!?

Det där är inte allt. Hennes låtsas-företag med LO som enda kund där hon tog ut så mycket lön så hon gick i konkurs. Hennes notoriska felparkeringar som tillslut ledde till att man skapade en egen P-plats i centrala Stockholm till henne. Nästa hittepåjobb som nationell samordnaren mot våldsbejakande extremism missköttes så till det vida att efterträdaren Hillevi bara stannade på jobbet några veckor.
Nu senast har hon varit med och plundrat Anna Lindhs minnesfond på tiotals-miljoner.

Glöm inte att hon kom in på ren nepotism, hennes föräldrar var sossepampar.
Det finns säkert mer också.

Är Labbe fortfarande ihop med frugan?
Citera
2017-02-20, 18:30
Medlem
Citat:
Samtidigt har Sahlin en ny skatteskuld – på 361 782 kronor – som har överlämnats till kronofogden.
– Hon har ringt till oss och sagt att hon ska försöka hitta en lösning, säger Lars Båtsta, kronoinspektör på kronofogden.

Citat:
Kronofogden har fortfarande inte fått in pengarna från Sahlin och kommer nu under februari att öka insatserna för att få in skattepengarna. Nu har skulden ökat till 363 360 kronor inklusive ränta och grundavgift.
- Vi kommer att titta efter tillgångar på bankkonton med mera, säger kronoinspektören.
Expressen har pratat med Mona Sahlins advokat Claes Borgström om den nya skatteskulden, men han vill inte lämna några kommentarer.
Expressen har utan framgång sökt Mona Sahlin för en kommentar.

http://www.expressen.se/nyheter/mona-sahlin-erkanner-brott/
Citera
2017-02-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/mona-sahlin-erkanner-brott/

Hur var det nu...hmm...ja just det..nu minns jag!

""OM MAN ÄR socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är."
Det sade partiets partisekreterare Mona Sahlin i ett tal för eleverna på Södra latin i veckan (citerat efter TT)."

http://www.dn.se/arkiv/ledare/haftigt-sa-mona-sahlin/

Till hennes försvar ska påpekas att hon inget nämnde om när skatten ska betalas. Det kan vara på avsett datum, det kan vara någon vecka senare eller monastyle d.v.s när man behagar och/eller har lust att betala. Det finns som bekant så mycket annat som går före här i livet...
Senast redigerad av Konrad 2017-02-20 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in