2017-02-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 74209821290
Vad händer med priserna på bostadsrätter när Skatteverket nu kommer börja värdera om vid eventuell utbyggnad, tillägg av p-plats, uteplats, etc. Kommer banker att bevilja lån som går direkt till skatt för dom som vill kunna bo kvar, att snyta upp en miljon eller två ur näsan är inget som vanligt folk klarar av själv.

https://www.svd.se/drapslag-skattechock-hotar-agare-av-bostadsratter/om/naringsliv
"Exempel: Antag att Disa bor i en bostadsrätt i Stockholms innerstad som hon köpte för en miljon kronor år 2000. Den är nu värd 5 miljoner. Hon erbjuds att köpa garageplats som kopplas till bostadsrätten för 300 000 kronor, något som höjer bostadsrättens marknadsvärde till 6 miljoner kronor.

Nu resonerar Skatteverket att bostadsrätten genom att den tillförts en p-plats omvandlats till ett helt nytt skatteobjekt. Därmed utlöses reavinstskatt (22 procent) på hela värdestegringen från år 2000 till och med köpet av p-platsen (4,7 miljoner kronor). Lisa blir skyldig staten över en miljon kronor i skatt trots att hon aldrig sålt lägenheten, och vill bo kvar, fast med p-plats.
"

Detta berör nog en extremt liten del av bostadsrätterna.

Vad jag vet så är det mycket ovanligt att ändra i boytan - en ny uteplats ändrar inte boytan.

Sen om bostaden anses som avyttrad så borde väl personen som bor i lägenheten få göra ett uppskov.

Citat:
Skattekonsekvensen blir lika dramatisk som att sälja lägenheten och köpa den på nytt. Man får dra av anskaffningskostnaderna, men måste betala skatt på värdehöjningen, trots att man tänker bo kvar i lägenheten.

Den som skrivit artikeln verkar inte veta eller låtsas helt enkelt inte om att det går begära uppskov.

Vem skulle inte vilja vara i Disas position förresten?

Köpt lägenhet för 1 miljon och nu är den värd 5 miljoner. Hon kan ju enkelt finansiera skatten (om hon inte vill begära uppskov) genom att belåna en mindre del av bostaden.

Det hela framställs som ett stort problem men i verkligheten är det snarare ett lyxproblem. "Oo nej!! Jag har tjänat så mycket pengar så att skatten blir jättehög!!!"
2017-02-20, 09:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Köpt lägenhet för 1 miljon och nu är den värd 5 miljoner. Hon kan ju enkelt finansiera skatten (om hon inte vill begära uppskov) genom att belåna en mindre del av bostaden.

Det hela framställs som ett stort problem men i verkligheten är det snarare ett lyxproblem. "Oo nej!! Jag har tjänat så mycket pengar så att skatten blir jättehög!!!"
De boende kan täcka skatten med lån. Fast hur man än vänder på det så blir det en oförutsedd skattesmäll att plötsligt ha ett lån som kostar 1k i månaden extra.

Det jag funderar på är hur man räknar ut beloppet som ska beskattas. Vanligtvis är det skillnad mellan köp och sälj priset som är vinsten. Nu säljs inget utan de sker endast ett köp. Ska det verkligen ske en försäljning till sig själv så kan man betala en krona om man vill och regga en rejäl förlust i stället.
Senast redigerad av Bortamatchen 2017-02-20 kl. 09:04.
2017-02-20, 09:08
Avslutad
"Disa bor i en bostadsrätt i Stockholms innerstad som hon köpte för en miljon kronor år 2000. Den är nu värd 5 miljoner. Hon erbjuds att köpa garageplats som kopplas till bostadsrätten för 300 000 kronor, något som höjer bostadsrättens marknadsvärde till 6 miljoner kronor."

Kan någon pedagogiskt sinnad förklara för mig hur 5+0,3 blir 6?
2017-02-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De boende kan täcka skatten med lån. Fast hur man än vänder på det så blir det en oförutsedd skattesmäll att plötsligt ha ett lån som kostar 1k i månaden extra.

Det jag funderar på är hur man räknar ut beloppet som ska beskattas. Vanligtvis är det skillnad mellan köp och sälj priset som är vinsten. Nu säljs inget utan de sker endast ett köp. Ska det verkligen ske en försäljning till sig själv så kan man betala en krona om man vill och regga en rejäl förlust i stället.

Det enda det påverkar är ju när skatten betalas. Skulle det vara möjligt att sätta vilket pris som helst så skulle det vara dåligt att sälja för en krona.

Du får inte göra hur stora förlustavdrag som helst och bara till en viss del mot inkomst av tjänst.

Sen får du ju dessutom ett väldigt lågt anskaffningsvärde på bostaden så när du väl säljer i framtiden får du skatta för allt då istället.
2017-02-20, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
"Disa bor i en bostadsrätt i Stockholms innerstad som hon köpte för en miljon kronor år 2000. Den är nu värd 5 miljoner. Hon erbjuds att köpa garageplats som kopplas till bostadsrätten för 300 000 kronor, något som höjer bostadsrättens marknadsvärde till 6 miljoner kronor."

Kan någon pedagogiskt sinnad förklara för mig hur 5+0,3 blir 6?

Parkeringens marknadsvärde är förmodligen högre än 300.000 kr.

När man dessutom "slår ihop" en bostad med en parkeringsplats så kan marknadsvärdet bli ännu högre för den "nya" bostaden än värdet för bostaden och parkeringsplatsen var för sig.
2017-02-20, 09:49
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det enda det påverkar är ju när skatten betalas. Skulle det vara möjligt att sätta vilket pris som helst så skulle det vara dåligt att sälja för en krona.

Du får inte göra hur stora förlustavdrag som helst och bara till en viss del mot inkomst av tjänst.

Sen får du ju dessutom ett väldigt lågt anskaffningsvärde på bostaden så när du väl säljer i framtiden får du skatta för allt då istället.
Du har givetvis rätt att det finns gränser i förlustavdraget. Samt att man skulle kunna få problem längre fram när man säljer på riktigt. Så en krona är inte så lyckat.

Det förändrar dock inte kruxet i ekvationen. För att man ska bli beskattat så behöver man redovisa någon form av vinst. Är man både köpare och säljare så kan man själv sätta priset så det inte blir någon vinst.
2017-02-20, 09:52
Avslutad
Citat:
Parkeringens marknadsvärde är förmodligen högre än 300.000 kr.

När man dessutom "slår ihop" en bostad med en parkeringsplats så kan marknadsvärdet bli ännu högre för den "nya" bostaden än värdet för bostaden och parkeringsplatsen var för sig.

Jag förstår det! Men sjuhundra jävla tusen mer! Det får du en villa för - en beboelig villa - i stora delar av landet!
2017-02-20, 11:02
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag förstår det! Men sjuhundra jävla tusen mer! Det får du en villa för - en beboelig villa - i stora delar av landet!
Knappast bebolig, en sommarstuga i jämtland kanske.
Oavsett så varför i hela helvete anser sig staten ha rätt till att roffa åt sig på det här sättet? Nästa grej blir väl att dom beskattar villaägare som bygger ut?
Men visst betala ni, så ska vi se att år 2070 betalar vi 80% i skatt. Visst hela makten är fullkomligt sjuka, men vi på golvet är lika sjuka som bara spelar med deras regler.

Nej ser gärna bubblan sprängas för att då själv kliva in och köpa ett par tre lägenheter.
2017-02-20, 11:02
Medlem
74209821290s avatar
Får man sen tillbaka skatten när det visar sig om några år att lägenheten bara är värd hälften av det som Skatteverket bestämt sig för just nu i bubbeltoppen?
2017-02-20, 11:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan

Nej ser gärna bubblan sprängas för att då själv kliva in och köpa ett par tre lägenheter.

Och varför gjorde du inte det tidigare då?
2017-02-20, 11:17
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och varför gjorde du inte det tidigare då?
När syftar du på? Jag är dessvärre inte 60 utan 30 och har således inte haft ett särskilt stort kapital fram tills något år sen.
Jag tror dock att när kraschen kommer, så kommer många likatänkande som mig att köpa på sig friskt med fastigheter, som förmodligen inte kommer att komma upp i priser som guldåret 2015 var.
2017-02-20, 11:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
När syftar du på? Jag är dessvärre inte 60 utan 30 och har således inte haft ett särskilt stort kapital fram tills något år sen.
Jag tror dock att när kraschen kommer, så kommer många likatänkande som mig att köpa på sig friskt med fastigheter, som förmodligen inte kommer att komma upp i priser som guldåret 2015 var.

Det låter som kraschen kommer motverkas om du har rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in