Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Jag är inte hätsk när jag frågar hur de skulle kunnat få högre pris. Skulle de ha vräkt hyresgästerna och sålt till andra menar du, eller hur tänkte du att det skulle gå till?
Hyresvärden skulle ha tryckt upp broschyrer om hur rik man kan bli på bostadsaffärer och hur fritt man bor i en bostadsrätt. Det fiktiva paret Stefan och Emma skulle kunna uttala sig i broschyren:
- Stefan: När lägenheten omvandlades till bostadsrätt kände jag att det var det rätta att göra. Emma och jag lever dynamiska och hektiska storstadsliv, och tack vare våra eftertraktade utbildningar har vi nu toppjobb i City. Bostadsrätten känns verkligen som en investering. Och så är det ju så billiga kostnader. Räntorna är låga och amorteringarna inte alls betungande. Det känns bättre när man betalar till sig själv istället för till en hyresvärd.
- Emma: Ja, och sedan kan man inreda lägenheten som man vill. Stefan och jag har exempelvis satt in nytt kök och handdukstork i badrummet. Det är det som är det fina med en bostadsrätt. Det man betalar för i upprustning blir en investering som höjer bostadens värde. Och sedan är ju räntorna så låga. I mitt jobb som PR-analytiker möter jag dagligen kolleger som också investerat i bostadsrätt.
- Stefan: Ja, verkligen! Sedan är det ju så låga räntor! När jag kommer till jobbet som Senior Application Analyst Development Production Manager på Bajsify, ett IT-företag som utvecklar roliga digitala figurer som man kan klistra in i sitt Facebook-flöde, så känner jag en sådan optimism. Stockholm är en sådan kreativ och inspirerande stad, och vi har gäster i bostadsrätten flera gånger i veckan. Kreativa och inspirerande gäster som vi umgås på ett kreativt och inspirerande sätt med i bostadsrätten, som vi känner hela tiden ökar i värde på ett kreativt och inspirerande sätt.
- Emma: Ja, och så är räntorna så låga också!
Sedan brer man på om hur räntorna kommer att vara låga i evigheter, ränteavdragen skrivas in i grundlagen och att bostadsrätter alltid ökar i värde. Akta er för hyresrätter! Där blir hyran dyrare om räntan ökar! Dessutom kan man inte installera handdukstork på ett kreativt och inspirerande sätt utan att fråga hyresvärden. Här sitter hyresgästen som på nålar. "Tänk att få äga en egen lägenhet". Inga problem. Det är bara att gå till banken och fixa ett lånelöfte på 5 miljoner så fixar mäklaren resten på ett kreativt och inspirerande sätt.
Kan du inte sälja Svenne? Jag trodde att det var ruter i dig. Finansgeni, mångmiljardär, alfahanne, kustjägare och med ett sömnbehov som ligger på 1 timme i veckan.