2017-02-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgion
Jag har ett vagt minne av ett humorprogram som jag har för mig visades på SVT eller möjligtvis TV 4 när jag var en liten grabb och jag skulle nu behöva hjälp med att komma på vad det hette. I programmet kunde man se kända profiler som den numera avlidne Mitt i naturen programledaren Jan Danielsson, Jan Guillou, och den dåvarande statsministern Göran Persson. Om man jag minns rätt var programmet uppbyggt kring ett koncept där man klippt in dessa personer i olika miljöer där de aldrig befunnit sig. Man hade även tagit ljudinspelningar ifrån program och intervjuer där dessa personer talat för att kunna "klippa och klistra" ihop diverse humoristiska meningar. Jag minns en scen där programmets "huvudpersoner" blev jagade av Jan Guillou skjutandes med ett gevär, och en annan scen där Göran Persson hade gömt sig i garderob på sitt kontor. Tror även det fanns en scen där programmets huvudpersoner stod på en bro där en i det närmaste aggressiv Jan Danielsson gick emot dem babblande om natur och djur och hur de sakta med säkert fick lov backa från honom längs bron och hur Danielsson följde efter. Detta känns som en väldigt vag och dålig beskrivning, svårt att komma med något bättre när ens minnen är så passa suddiga.

Sten, Bertil och Rolf. https://www.youtube.com/watch?v=JBxo_tNkC8c
Citera
2017-02-16, 22:01
Medlem
Jag söker efter en dokumentär som sändes på tv för ett antal år sedan. Det handlade om en industri som tvingades läggas ner då man utvann eller framställde nåt som avsöndrade ett slags damm, typ asbest som var hälsofarligt och flera arbetare avled av detta. Jag vill tro att detta var i Norra Sverige någonstans.
Citera
2017-02-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium91
Jag söker efter en dokumentär som sändes på tv för ett antal år sedan. Det handlade om en industri som tvingades läggas ner då man utvann eller framställde nåt som avsöndrade ett slags damm, typ asbest som var hälsofarligt och flera arbetare avled av detta. Jag vill tro att detta var i Norra Sverige någonstans.

Uppdrag Granskning om Lomma Eternit som stängdes 1977?

Inget ljud på länken, https://www.youtube.com/watch?v=cL5vokhvgoY
Citera
2017-02-18, 16:11
Medlem
Hej. SNÄLLA HJÄLP! Jag söker ett gammalt barnprogram från ca 91 å framåt? Allt jag minns är att det är någon form av typ dockor (som skrot nisse)Det handlar om en liten stad där alla måste vara tysta för dom tror att det bor en ond trollkarl uppe i något slott? Typ att kungen är en elak trollkarl. Det finns en som kallar sig hyshaare och går å säger åt alla att dom måste vara tysta. Schhhhhh! För att inte väcka trollkarlen. En ung smed hittar någon ring bland kanonkulor sen flyger han och kungen iväg i nått nät. Minnet är lite luddigt men det är claire wikholm som är berättarröst. Snälla hjälp
Citera
2017-02-18, 19:59
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xfreddex
Hej. SNÄLLA HJÄLP! Jag söker ett gammalt barnprogram från ca 91 å framåt? Allt jag minns är att det är någon form av typ dockor (som skrot nisse)Det handlar om en liten stad där alla måste vara tysta för dom tror att det bor en ond trollkarl uppe i något slott? Typ att kungen är en elak trollkarl. Det finns en som kallar sig hyshaare och går å säger åt alla att dom måste vara tysta. Schhhhhh! För att inte väcka trollkarlen. En ung smed hittar någon ring bland kanonkulor sen flyger han och kungen iväg i nått nät. Minnet är lite luddigt men det är claire wikholm som är berättarröst. Snälla hjälp
Dockorna och årtalet stämmer in på Trasdockorna.
Citera
2017-02-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Dockorna och årtalet stämmer in på Trasdockorna.

Men det var ju tecknat, https://www.youtube.com/watch?v=QuJDMKAZGGs
Citera
2017-02-18, 23:58
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupsu
Men det var ju tecknat, https://www.youtube.com/watch?v=QuJDMKAZGGs
??? Typen sa inget om att det inte får vara tecknat.
Citera
2017-02-19, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
??? Typen sa inget om att det inte får vara tecknat.

Nej men någon form av typ dockor (som skrot nisse) och det bör ju betyda dockteater, marionetter eller kanske stop motion.
Citera
2017-02-19, 14:22
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Enligt annat forum så heter den "Borgen bortom dimman" eller "Eventyret om borgen bag tågen"
http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1049.0
Citera
2017-02-19, 14:58
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Enligt annat forum så heter den "Borgen bortom dimman" eller "Eventyret om borgen bag tågen"
http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1049.0

Visades första gången på nyårsdagen 1994, Kanal 1.

Andra gången 19 april samma år.

Tredje gången 13 januari, 1995.

Svenska röster: Claire Wikholm, Magnus Ehrner och Sven Lindberg.
Citera
2017-02-20, 13:52
Medlem
TokyoBarns avatar
Söker tecknadserie som gick på Cartoon Network slutet av 90-talet/början av 2000.

Det handlade om en fågel som tog upp olika klimat/miljö problem och berättade hur man kunde göra allting bättre osv, i något avsnitt så berättade han om vad som skulle hända i framtiden när allt sötvatten började försvinna och befolkningen blev fler och fler, och tillsist så skulle folk döda varandra för rent dricksvatten.

Jävligt intressant serie som jag vill se om!
Citera
2017-02-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoBarn
Söker tecknadserie som gick på Cartoon Network slutet av 90-talet/början av 2000.

Det handlade om en fågel som tog upp olika klimat/miljö problem och berättade hur man kunde göra allting bättre osv, i något avsnitt så berättade han om vad som skulle hända i framtiden när allt sötvatten började försvinna och befolkningen blev fler och fler, och tillsist så skulle folk döda varandra för rent dricksvatten.

Jävligt intressant serie som jag vill se om!

Tidigare inlägg: (FB) Söker du en tv-serie/program? Efterlys namn på serier, skådisar och regissörer här! ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in