Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-26, 23:13
  #8725
Medlem
Hej

Försöker med en klassiker jag aldrig får svar på.... på Tv3 (morgnar o ev eftermiddagar) gick ett barnprogram i början på 90-talet som var brittiskt. Det handlade om en liten tjej i England som bodde på en gata där hon i hemlighet hade ett lik/spöke som kompis/inneboende. Jag vill vill minnas att spöket var ganska otäckt gjort men ändå så var det ett barnprogram. Det var ganska low-fi och avsnitten var ca 25 min långa (inkl reklam).

Någon som minns?
Citera
2015-06-30, 10:34
  #8726
Medlem
luddmardys avatar
Jag skulle behöva hjälp med att hitta ett nederländskt/tyskt barnprogram som gick på SVT i slutet av 90-talet eventuellt tidigt 00-tal. Serien handlade vad jag kommer ihåg om några ungar som gick i skolan på en husbåt. Har letat ihjäl mig utan resultat, nån som känner igen detta?

Tack på förhand

Mardy
Citera
2015-07-03, 23:30
  #8727
Medlem
Någon som minns en serie kortfilmer som gick någon gång 1987-88 i SVT? Det var svenska kortfilmer av en ganska deprimerande art. En av dem slutade med att huvudpersonen hamnade på en psykklinik.
Citera
2015-07-05, 23:36
  #8728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
Söker en svensk tv-serie/barnprogram som jag såg på mitten av 80-talet:

En familj flyr från instabilt land till Sverige.
Börjar i hemlandet men utspelar sig sedan i Sverige, förutom vissa flashbacks.
Huvudpersonen i serien är dottern i familjen som man får följa på dagis/skolan.
Berättarröst i introt där man fick se tidigare sener.

Scener jag minns:

Protester i hemlandet som slås ner av uniformerade men med batonger

Familjen flyr landet via vanlig flygplats o när de ska checka in står 2 väktare med kulsprutor runt dem men till slut stämplas passen o de kan lämna.

I Sverige vill dottern ej äta blodpudding på dagis/ i skolan.

Dottern blir rädd när hennes klass går o kollar på militärparad/militärorkester utanför stockholmsslott.

3 svenska ungdomar säger till pappan "jävla utlänningar åk hem" och han svarar "om jag bara kunde, om jag bara kunde"

Denna serie gick på svt som barnprogram o visades även på mitt dagis. Jag tror att seriens namn var samma som dotterns men är ej säker.

Det här har jag också funderat på av och till i flera år. Minns att jag tyckte den var bra när den kom.
Minns även att flickan hade minnen från sitt hem när hon sprang genom fält av röda blommor.
Väldigt tacksam för svar helst via PM ifall jag glömmer kolla i tråden och den växer ju så fort.
Godnatt.
Citera
2015-07-07, 23:22
  #8729
Medlem
Hej!!

Söker efter en Tv-serie som jag tittade på en del förra sommaren/hösten. Den hade precis börjat sända här i Sverige då, alltså borde säsong två ha kommit ut. Det handlade om en britt som var författare men hade förgräsligt svårt att skriva. Om hans inneboende som var lite knäpp men som hade precis kommit tillbaka från armen och försökte aklimatisera sig till samhället igen (vad jag har för mig iaf) sen så började han dejta en tjej som inte ville ha ett förhållande men så blev det så i alla fall. (En klassisk replik från serien var något med att hon var under sin "period" och då sa den brittiska karaktären något i stil med "vi ses om 4-5 dagar då eller?", det var roligt i serien.. kanske inte återberättat..) En komediserie är detta alltså, jag tyckte den var riktigt underhållande att kolla på men har helt glömt bort den tills nu.

Tack på förhand!! (=
Citera
2015-07-12, 18:00
  #8730
Medlem
Hejsan,

Jag söker en svensk serie eller dokumentär (kommer inte ihåg) som handlade om unga svenska miljonärer. Det enda jag egentligen minns är att e-type var med i dokumentären och berättade att han hade festat med dom och hur det var att göra det osv.

Detta var inget "fake"-program eller på något sätt stage:at, utan detta var på riktigt.

Tack på förhand!
Citera
2015-07-12, 21:02
  #8731
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddew
Hej!!

Söker efter en Tv-serie som jag tittade på en del förra sommaren/hösten. Den hade precis börjat sända här i Sverige då, alltså borde säsong två ha kommit ut. Det handlade om en britt som var författare men hade förgräsligt svårt att skriva. Om hans inneboende som var lite knäpp men som hade precis kommit tillbaka från armen och försökte aklimatisera sig till samhället igen (vad jag har för mig iaf) sen så började han dejta en tjej som inte ville ha ett förhållande men så blev det så i alla fall. (En klassisk replik från serien var något med att hon var under sin "period" och då sa den brittiska karaktären något i stil med "vi ses om 4-5 dagar då eller?", det var roligt i serien.. kanske inte återberättat..) En komediserie är detta alltså, jag tyckte den var riktigt underhållande att kolla på men har helt glömt bort den tills nu.

Tack på förhand!! (=
You're the worst?
Citera
2015-07-12, 21:16
  #8732
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klauz
Hejsan,

Jag söker en svensk serie eller dokumentär (kommer inte ihåg) som handlade om unga svenska miljonärer. Det enda jag egentligen minns är att e-type var med i dokumentären och berättade att han hade festat med dom och hur det var att göra det osv.

Detta var inget "fake"-program eller på något sätt stage:at, utan detta var på riktigt.

Tack på förhand!
Kan det vara Svenska Miljonärer?
Citera
2015-07-15, 22:29
  #8733
Medlem
AlmaBerlinWalterss avatar
Såg en dokumentär på National Geographic för 15-17 år sedan.
De var på en ö. Tror det var runt Afrika.
Dokumentären handlade om skattjakt, och detta hade de gjort på denna ö för ett par hundra år tillbaka.
Inte på själva ön, men under ön.

De hade funnit gångar under jorden och i vattnet, som ledde under ön.
Var gång de hade försökt gräva ut, kom det stormar och förstört alla utgrävningar.

Vet någon vad jag pratar om och var jag kan finna denna dokumentären?

Alma Berlin
Citera
2015-07-15, 23:18
  #8734
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaBerlinWalters
Såg en dokumentär på National Geographic för 15-17 år sedan.
De var på en ö. Tror det var runt Afrika.
Dokumentären handlade om skattjakt, och detta hade de gjort på denna ö för ett par hundra år tillbaka.
Inte på själva ön, men under ön.

De hade funnit gångar under jorden och i vattnet, som ledde under ön.
Var gång de hade försökt gräva ut, kom det stormar och förstört alla utgrävningar.

Vet någon vad jag pratar om och var jag kan finna denna dokumentären?

Alma Berlin
Kan det möjligen ha varit en dokumentär om Oak Island utanför Nova Scotia i Kanada?
I så fall är det möjligen denna dokumentären du såg:
http://www.youtube.com/watch?v=HaOcnFwYt_g
Citera
2015-07-15, 23:27
  #8735
Medlem
AlmaBerlinWalterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Kan det möjligen ha varit en dokumentär om Oak Island utanför Nova Scotia i Kanada?
I så fall är det möjligen denna dokumentären du såg:
http://www.youtube.com/watch?v=HaOcnFwYt_g

Nu kollade jag bara genom den snabbt. Men det verkade vara den.
Lite skillnad på Afrika och Kanada, haha.
Men tusen, tusen tack för hjälpen!

Alma Berlin
Citera
2015-07-16, 12:25
  #8736
Medlem
Sent 80 tidigt 90 tal skulle jag tippa på. Visades på tv 5 under den tiden oftast sent på nätterna.
Jätteluddigt minne så har inte mycket att gå på.
Om någon slags amerikansk agent/kommando soldat macho man som jagade bovar i oftast skogsområden? djungel?
Hjälten ifråga erhöll lite av Schwarzenegger monotona personlighetsdrag och hade vad jag minns gevär med lasersikte, M16 möjligtvis?

Eller var det en film?
70% säker på att det var en tv serie.
__________________
Senast redigerad av KonnyCement 2015-07-16 kl. 12:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback