2017-02-19, 04:30
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Har det inte framförts att det var MR som var misstänkt som huvudaktör vid misshandeln?
Om det var så, så kan man ju hoppas att den fina relation som han tycks ha utvecklat med de som sköter förhören nu kan leda till att han berättar mer om misshandeln också...

Jag har för mig att även JMs son, DB var utpekad och misstänkt som en av 10 i denna misshandel, som ju klart och tydligt är övergrepp i rättsak, om nu det finns kvar i brottslagarna.
Citera
2017-02-19, 04:34
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Det var rätt ljust fortfarande när GM mördades i huset. Föräldrarna gick och lade sig tidigt. Många andra runt om borde fortfarande kunnat vara vakna.Akis död skedde ju ungefär vid samma tid året innan.
Vid denna tid på året 7/8 respekt 3/8 borde det vara många ute i sina sommarstugor och det borde gå att höra eller se något precis som du säger. Tror också att det finns grannar runt om/tvärs över viken etc som både kan ha hört bilar, årplask, röster och sett ljus.

Läste någonstans att JM och hennes pappa brukade fiska och koka kräftor....det är nog flera som nog har varit ute och lagt ut, eller vittjat kräftburar.
Citera
2017-02-19, 05:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabnoralex
Vad tror ni? Blir det en eller två rättegångar? Borde det inte vara anstiftan till mord eller spelar det ingen roll vad åklagaren väljer?

Kommer väl bero på om JM då kan knytas till bägge morden. Att nu hon blir "stjärnan" i bägge fallen eller ej. Då givet är en rättegång det viktiga för att nu hon verkligen ska få livstid. Så jo tror nog det kommer bli en rättegång med allt.
Citera
2017-02-19, 08:11
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Ev ska han ha suttit i fängelse i några år i Turkiet för att ha knivhuggit en person. Ej dödat.
Ber om ursäkt, börjar bli gammal och glömsk. Det framgick inte hur det gick för offret men man får anta att hans offer överlevde dådet.
Citera
2017-02-19, 09:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag har för mig att även JMs son, DB var utpekad och misstänkt som en av 10 i denna misshandel, som ju klart och tydligt är övergrepp i rättsak, om nu det finns kvar i brottslagarna.

Minns du var du sett att DB utpekades för detta? Jag minns inte att jag sett det, men det är mycket som jag inte sett...

Grov misshandel ger lägst ett och högst sex år.
Synnerligen grov misshandel ger lägst fyra och högst tio år.
Övergrepp i rättssak ger fängelse i högst fyra år.

Jag har svårt att tro att misshandel som innebär knivhugg och frakturer inte ska bedömas som grov, speciellt under de aktuella omständigheterna. Det är ju ändå svårt att veta säkert.

Om dom i nuläget kunnat binda DB till grov misshandel och övergrepp i rättssak så borde han IMO varit häktad. Det är han inte, så då antar jag att det behövs lite fler pusselbitar innan det sker.

Brottsbalken

Citera
2017-02-19, 10:53
Medlem
Min gissning är att bröllopet är avblåst. MR har numera skyddade personuppgifter.

APs två äldre barn begärde och fick målsägandebiträde i september. Hans placerade tvillingar finns inte upptagna som dödsbodelägare och saknar biträde. Kan en vårdnadsöverflyttning påskyndas i ett sån´t här fall, och tänker myndigheter på att utse förmyndare till tvillingarna? Kan det vara en medveten väntan, eller är det en miss?

Fakta: https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/2151/8421.pdf

I en tidigare JM-dom är det ingen smart person som framträder. Den ligger för övrigt i tid med pappans och systerns säljande av företaget.

https://minfil.org/qa72vfbfbb/Link_ping_FR_6524-11_Dom_2012-10-15.pdf
Citera
2017-02-19, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabnoralex
Vad tror ni? Blir det en eller två rättegångar? Borde det inte vara anstiftan till mord eller spelar det ingen roll vad åklagaren väljer?
Det blir minst två.

En för exmakens "drunkning". En för mordet på pappan och misshandeln av mamman. Det är redan klart enligr GW i veckans brott. Kanske blir det en tredje för misshandeln av sexpojkarna.
Citera
2017-02-19, 11:33
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcxyz
Min gissning är att bröllopet är avblåst. MR har numera skyddade personuppgifter.

APs två äldre barn begärde och fick målsägandebiträde i september. Hans placerade tvillingar finns inte upptagna som dödsbodelägare och saknar biträde. Kan en vårdnadsöverflyttning påskyndas i ett sån´t här fall, och tänker myndigheter på att utse förmyndare till tvillingarna? Kan det vara en medveten väntan, eller är det en miss?

Fakta: https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/2151/8421.pdf

I en tidigare JM-dom är det ingen smart person som framträder. Den ligger för övrigt i tid med pappans och systerns säljande av företaget.

https://minfil.org/qa72vfbfbb/Link_ping_FR_6524-11_Dom_2012-10-15.pdf

Den där domen om "överklagande om återbetalning av underhållsstöd", påvisar att JM har lämnat tre olika uppgifter. Hon kunde tydligen inte hålla reda på vad hon uppgett. Dottern *m*nd* hade tydligen flyttat hemifrån innan hon var 18 år och JM ville ha underhållsstöd för henne ändå, men blev återbetalningsskyldig.

JM har visat att hon är klart osmart. Försökt teckna flera livförsäkringar på maken, genomför ett misslyckat mordförsök, sen ett lyckat mord med flera personer inblandade, sexlekar med asylsökanden, lögner och utpekanden till andra personer som blir en riktigt trasslig härva, ser till att asylpojkarna blir grovt misshandlade, uppviglar sin pojkvän till att mörda hennes föräldrar och skjutsar honom till platsen.

Smart? Nej, verkligen inte. Hade hon varit det, så hade hon inte blandat in andra personer i sitt strävande efter snabba cash.
Citera
2017-02-19, 11:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jaha, kan man då tänka sig att han försöker påstå att Aki skadades till döds genom en olyckshändelse som de sedan försökte dölja/skyla över - eller så?
Om han då åberopar resten av familjen som vittnen till denna olycksalighet, vad är då vittnesmålen värda?
Ska/kan de avlämnas under ed?

Det kan också vara så att den alternativa rubriceringen står lutad mot obduktionsresultaten/teknisk bevisning, och för att göra dagen lite ljusare kan jag påpeka att olyckshändelse är relativt uteslutet.
Faktiskt båda rubriceringar vittnar om att det finns underlag som säger "bragd om livet", och faktiskt inte så mycket mildare än så.
Vad han uppger i förhör ska förhålla sig rejält snävt om han ska klara sig ur denna sannolika knipan.
I rakt nedstigande led ska då även vittnen till hans fördel också förhålla sig lika snävt, om dom inte ska holkas ur.
Det är ett bra utredningsläge här, är jag övertygad om.
Han kan kalla familj/närstående som vittne, familj kan ställa upp på att vittna, men aldrig svära ed.
Vittnesmål från familjemedlemmar värderas som ren likgiltighet, och faller ofta den misstänkte till last, nästan oavsett vad vittnesmål innehåller.

//
I mina ögon ligger redan diverse vittnesmål påbörjade öppet på social media / föremål för förhör - hoppas verkligen utredarna kikar på detta.
Senast redigerad av rotesau 2017-02-19 kl. 11:39.
Citera
2017-02-19, 11:59
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcxyz
[...]
Källa på det?

Har för mig att det finns speciella regler här på Flashback om någon har skyddade personuppgifter.
Mod får gärna klargöra det så vi inte går över gränsen om detta är sant.
Citera
2017-02-19, 12:04
Medlem
Honan6s avatar
Funderar på uppgiften om att JJ och MR skulle ha känt varandra redan 2013, eftersom MR gillat inlägg på JJ:s fejja. Det får mig att fundera på hur JB och JJ kom att lära känna varandra och bli ihop.
Var det kärleken till droger som gjorde att de fann varandra?

Dröjer väl inte så länge förrän åtminstone JB plockas in igen. Drivaxeln JM:s gamla arbetsplats får mycket att göra p g a allt raserar.

Tragiskt för alla oskyldiga barn som är inblandade.
Citera
2017-02-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Funderar på uppgiften om att JJ och MR skulle ha känt varandra redan 2013, eftersom MR gillat inlägg på JJ:s fejja. Det får mig att fundera på hur JB och JJ kom att lära känna varandra och bli ihop.
Var det kärleken till droger som gjorde att de fann varandra?

Dröjer väl inte så länge förrän åtminstone JB plockas in igen. Drivaxeln JM:s gamla arbetsplats får mycket att göra p g a allt raserar.

Tragiskt för alla oskyldiga barn som är inblandade.
Och var var då JB när allt detta skedde?
Jag kan tänka mig att hon skötte tvillingarna, men var ? Där eller på annan plats?
Hur delaktig kan hon ha varit?
Förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in