2017-02-18, 19:44
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, det gjorde de verkligen! Detta p. g. a. att medlemmar från Grodmansligan fortfarande var på fri fot.

Den största mobilisering någonsin från polisens sida i Göteborg. Denna var mycket stor - för att vara 1965. Man kan säga att polisen hade "låst" en "järnring" runt Göteborg med sina vägspärrar. Detta rapporterades det om med stora rubriker och artiklar i bl. a. G-P och GT.

Dessa spärrar fanns mellan den 29 juli - söndagen den 1 augusti då de två som var på fri fot greps.

Åtminstone Kjell-Åke var inte inblandad i någon kontrovers med polisen under dessa kritiska dagar. Troligtvis var alla tre fast i Göteborg under de här dagarna och höll sig gömda. Kjell-Åke kom också att stanna kvar vintern 1965-66 i sin hemstad.

Som förut har omnämnts i tråden, så skall Kjell-Åke, Dahlsjö, Gay och en fjärde person ha träffats på en pub i Haga för diskutera den uppkomna situationen under kvällen den 29 juli. Återigen den 30 juli under kvällen skall de återigen ha strålat samman. De som då var med var Kjell-Åke, Gay och den fjärde personen. För att därefter inte ha någon mera gemensam träff.

Om det sistnämnda stämmer vet jag inte men låter fullt möjligt.

Gay har glappat, eller "hotat" att avslöja nåt om rånet/rånarna eller trions inblandning och blivit tystad - av den fjärde?
Citera
2017-02-18, 19:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Säkerhetsrisk?

Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Gay har glappat, eller "hotat" att avslöja nåt om rånet/rånarna eller trions inblandning och blivit tystad - av den fjärde?

Jag tror inte han hade hotat med att avslöja något utan att han mer glappade om saker som han skulle ha hållit tyst om. Han kan ha ansetts som en säkerhetsrisk och för att undanröja den risken blev han eliminerad.

Detta är heller inget som jag vet utan bara ett antagande p. g. a. hur han verkat ha varit som person.

Nej den här fjärde personen var inte den som i s f tog livet av Gay. Den här personen var säkert själv rädd och orolig över vad som skulle komma att hända framöver. Kollar man hans fortsatta liv efter 1965, så tyder det på att så kan mycket väl ha varit fallet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-02-18 kl. 20:43.
Citera
2017-02-18, 21:13
Medlem
McMays avatar
Citat:
Jag tror inte han hade hotat med att avslöja något utan att han mer glappade om saker som han skulle ha hållit tyst om. Han kan ha ansetts som en säkerhetsrisk och för att undanröja den risken blev han eliminerad.

Detta är heller inget som jag vet utan bara ett antagande p. g. a. hur han verkat ha varit som person.

Nej den här fjärde personen var inte den som i s f tog livet av Gay. Den här personen var säkert själv rädd och orolig över vad som skulle komma att hända framöver. Kollar man hans fortsatta liv efter 1965, så tyder det på att så kan mycket väl ha varit fallet.
Är den fjärde en UL som också gått under jorden?
Citera
2017-02-18, 22:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
En annan uppgift att fylla?

Citat:
Kan bara hålla med herden om att mystiken tätnar!
Bloggaren har även kommenterat Eva Kullenbergs kontroversiella bok om fallet på en Bokus-recension (kan inte få in länken här).

Fler frågor:
Locky skrev i ett inlägg #2713: "Tvenne tiöringar och Trappan". Vad menas med detta? Känns rumphugget, som om det saknas inlägg i tråden.
Kan det ha bedrivits mynttillverkning i någon verkstad? Det har bl.a diskuterats i tråden om grabbarna stulit metaller från varvet där de jobbade.

"Svenne-dykaren": Kjell-Åke kan ha haft en roll att hålla vakt i ån i samband med rånet. Det var väl han som hade tagit med sig ett par ljusa extrabyxor innan de stack hemifrån? Enligt Locky gillade han ju inte att bada - därav namnet svenne om han bara dök i en enda gång som nämnts i tråden. Eller, så bytte han sedermera namn till låt säga Sven-Åke...

De "avskedsvisiter" som Skara nämner ska ha ägt rum vid ett par tillfällen (kanske ytterligare en) - kan det vara K-ÅJ som gästat/besökt begravning av släktingar/vänner? Eller var det J-OD som gjorde visit (han kan ju ha bytt hårfärg mer än den gången han sågs på hospital i Cph).

Sandplan: om det var här (bil-)verkstaden låg synlig, kan då lakejerna haft i uppdrag att bygga eller lackera om bilen efter rånet för att sedan sticka vidare på sin "planerade" semester?

Fast nu blev det ju betydligt längre...

Avslutningsvis vill jag beklaga all den stora sorg som Locky och övriga anhöriga lidit genom ovisshet under alla dessa år.
Hoppas innerligt att ni någon gång kan få frid och ro och att fallet slutligen kan lösas.

Allt gott, MM

Den här händelsen på den sedan länge nerlagda restaurang Trappan var följande:

Kjell-Åke var där tillsammans med några kamrater och drack pilsner 1965. Vaktmästaren där ville att de skulle lämna lokalen och gjorde de inte det så skulle han ringa efter polisen. Så här hade då Kjell-Åke gjort: "Varvid Johansson tog fram tvenne tioöringar" och sa till vaktmästaren "Här har du. Skynda dig och ring."

Det går inte på något sätt bevisa inblandningen i Grodmansrånet. För Kjell-Åkes del i detta var nog inte att hålla vakt nere vid Säveån. Jag, och flera med mig tror, att han hade en helt annan uppgift att fylla. Ett stort antal personer var inblandade i rånet som förblev okända. Kanske så många som runt ett 20-tal?

"Svenne-Dykarn" var en annan person och var alltså inte Kjell-Åke. Han var också äldre än den försvunne. Denne man dök alltså i Säveån. Det skall ha varit första och sista gången som han agerade som sådan. Kjell-Åke själv var helt riktigt inte mycket för bad och sol.

Den person som tog med sig ett par extra ljusa byxor när han lämnade sitt hem för sista gången var inte Kjell-Åke utan Janne Dahlsjö. Detta skedde alltså på morgonen den 28 juli.

Vid Kjell-Åkes pappas begravning 2008 så bevistades denna av en äldre man som hade bråttom. Detta var varken Kjell-Åke själv eller Janne Dahlsjö. Det var en del märkliga incidenter som inträffade i föräldrarnas lägenhet i Brämaregården. Även när föräldrarna flyttade från Brämaregården ca 1993 skedde ytterligare en sådan.

Var den här (bil)verkstaden låg är obekant. Den kan ha legat i närheten av Sandplan men även i Annedal. Haga kryllade av verkstäder av allehanda slag på de den här tiden. Vad som kom att hända med O 18920 är okänt - förutom att den försvann permanent och att bilens registreringsnummer aldrig mera fick användas.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-02-18 kl. 22:50.
Citera
2017-02-21, 20:50
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Det var konstigt att du inte kom in på länken?

Jag har själv precis nu gjort detta och jag hade inga som helst problem med att se filmen.

Länken fungerar utmärkt om man sitter vid "rätt dator". Den visar bl.a en snutt från Haga Östergata. De aktuella husen ligger kvar än idag och ser lika dana ut.

Lite information om biografer.
Det fanns vid försvinnandet ingen porrbiograf i Haga. RIO på Landsvägsgatan var mycket riktigt som de tidigare nämnts en spelhåla. På hösten 1965 började de visa "sexfilmer" då och då. 1968 anställdes det en välutrustad lättklädd kvinnlig vaktmästare. Först på 70-talet blev det en renodlad porrbio. Det samma gäller Biorama som även den ligger i Haga. Den blev porrbio först på 70-talet. Det skall ha legat något mysko ställe på andra långgatan som bara låg fem minuters gångväg från Haga. Det var en kombinerad porrklubb och bio, men om den fanns 1965 är frågan?
Det fanns ytterligare några porrbiografer några minuters promenadväg från Haga, men de öppnade nog först på tidigt 70-tal.
Kanske det är lite skrämmande att jag är en sådan "jävel på porrbiografer". Kanske ett dåligt tecken!
Citera
2017-02-22, 13:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Först i september 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Länken fungerar utmärkt om man sitter vid "rätt dator". Den visar bl.a en snutt från Haga Östergata. De aktuella husen ligger kvar än idag och ser lika dana ut.

Lite information om biografer.
Det fanns vid försvinnandet ingen porrbiograf i Haga. RIO på Landsvägsgatan var mycket riktigt som de tidigare nämnts en spelhåla. På hösten 1965 började de visa "sexfilmer" då och då. 1968 anställdes det en välutrustad lättklädd kvinnlig vaktmästare. Först på 70-talet blev det en renodlad porrbio. Det samma gäller Biorama som även den ligger i Haga. Den blev porrbio först på 70-talet. Det skall ha legat något mysko ställe på andra långgatan som bara låg fem minuters gångväg från Haga. Det var en kombinerad porrklubb och bio, men om den fanns 1965 är frågan?
Det fanns ytterligare några porrbiografer några minuters promenadväg från Haga, men de öppnade nog först på tidigt 70-tal.
Kanske det är lite skrämmande att jag är en sådan "jävel på porrbiografer". Kanske ett dåligt tecken!

Ja, husen ser likadana ut nu som de gjorde då. Har varit inne i den uppgång där Dahlsjö bodde och har stått utanför familjen Dahlsjös ytterdörr. Ålderdomliga dörrar. Dessa hus är numera K-märkta. När t. ex. ytterdörrarna till lägenheterna skulle målas om var man tvungen att blanda till färg så att den blev som den gamla ursprungliga färgen.

Det är helt riktigt. Det var i september 1965 som man för första gången visade porrbio på Rio. Då Dahlsjö, Johansson och Karlsson besökte stället så var det en spelhåla men det fanns även en jukebox där. Har för mig att det även fanns en bowlingbana? Om denna fanns innan de försvann låter jag vara osagt.

Känner igen namnet Biorama. Att de tre försvunna skulle ha hållit till där har aldrig framkommit någonstans. Åtminstone Kjell-Åkes två favoritställen var Mården och Rio.

Vet du något mera om det mystiska stället på Andra Långgatan?
Citera
2017-02-23, 07:40
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ja, husen ser likadana ut nu som de gjorde då. Har varit inne i den uppgång där Dahlsjö bodde och har stått utanför familjen Dahlsjös ytterdörr. Ålderdomliga dörrar. Dessa hus är numera K-märkta. När t. ex. ytterdörrarna till lägenheterna skulle målas om var man tvungen att blanda till färg så att den blev som den gamla ursprungliga färgen.

Det är helt riktigt. Det var i september 1965 som man för första gången visade porrbio på Rio. Då Dahlsjö, Johansson och Karlsson besökte stället så var det en spelhåla men det fanns även en jukebox där. Har för mig att det även fanns en bowlingbana? Om denna fanns innan de försvann låter jag vara osagt.

Känner igen namnet Biorama. Att de tre försvunna skulle ha hållit till där har aldrig framkommit någonstans. Åtminstone Kjell-Åkes två favoritställen var Mården och Rio.

Vet du något mera om det mystiska stället på Andra Långgatan?

Det mystiska stället på Andra Långgatan existerade innan porrbion fanns. De hade även liveframträdanden.
Anledningen till att jag känner till stället är att det finns en gammal historia om ett polistillslag. Ett naket fruntimmer med en plastpenis i handen bad polisen att "dra åt helvete". Besökarna blev inte rädda när polisen kom, utan vägrade att lämna lokalen. Polisen beslagtog alla filmer. När det sedan på polishuset skulle avgöras vilka delar av materialet som var otillåtna, var rummet fullt av intresserade poliser. Det fanns även en hel del poliser där från andra rotlar som inte hade med saken att göra.
Denna händelse kan ha ägt rum strax efter 1965. Jag vet inte.

Biorama var de garanterat på. Det var en vanlig biograf som låg hundra meter från Dahlsjös bostad. Den blev som sagt porrbio först 5-6 år efter deras försvinnande.
Citera
2017-02-23, 16:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen UL.

Citat:
Är den fjärde en UL som också gått under jorden?

Nej "Fjärde mannen" är ingen UL.
Citera
2017-02-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursäkta min okunnighet, men vad är en UL?
Citera
2017-02-23, 23:59
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ET
Ursäkta min okunnighet, men vad är en UL?
Uppgiftslämnare
Citera
2017-02-24, 00:01
Medlem
McMays avatar
Citat:
Vem är detta då?
Citera
2017-02-24, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Biorama och långgatorna i Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Det mystiska stället på Andra Långgatan existerade innan porrbion fanns. De hade även liveframträdanden.
Anledningen till att jag känner till stället är att det finns en gammal historia om ett polistillslag. Ett naket fruntimmer med en plastpenis i handen bad polisen att "dra åt helvete". Besökarna blev inte rädda när polisen kom, utan vägrade att lämna lokalen. Polisen beslagtog alla filmer. När det sedan på polishuset skulle avgöras vilka delar av materialet som var otillåtna, var rummet fullt av intresserade poliser. Det fanns även en hel del poliser där från andra rotlar som inte hade med saken att göra.
Denna händelse kan ha ägt rum strax efter 1965. Jag vet inte.

Biorama var de garanterat på. Det var en vanlig biograf som låg hundra meter från Dahlsjös bostad. Den blev som sagt porrbio först 5-6 år efter deras försvinnande.

Kommer ihåg att jag har tittat en hel del i Blå boken gällande bl. a. långgatorna. Fanns en del något märkliga ställen där men detta är under andra halvan av 1960-talet.

Även det populära stället Mården kom att slå ned sina bopålar på en av långgatorna. Detta skedde någon gång under slutet av detta årtionde.

Biorama har jag sett foto på. Jag vet att det på deras tid var en vanlig biograf. Gällande Kjell-Åke så har det aldrig framkommit att han skulle ha varit speciellt intresserad av att gå på bio. Mycket möjligt att han var där någon gång då och då men för hans del var det Mården och Rio som gällde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in