2017-02-18, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, en total idiot.

Jag inbjöd nyss till diskussion om ett ämne jag inte kan, jag bad om stoff, och Analpha beskyller mig för att vara okunnig

Jag har påstått att Malmö är i djup kris, och jag tycker att krisen rimmar illa med en het bostadsmarknad...

Jag tror att denna marknad lever på spekulation och låga räntor, inte "bra lägen" och en sund offentlig ekonomi osv....

Detta kan diskuteras i förhållande till bostadsbubblan.....

Det fattar nog alla, utom en debattör.

Jag har personligen slutat försöka begripa vad som styr marknaderna, det känns i alla fall inte som det finns några fundamenta kvar. Eller så finns fundamenta men jag förstår dem inte.

Ett exempel är bostadsmarknaden där det, trots införandet av amorteringsplikt och samtidigt stigande räntor, bara går uppåt. Ett annat exempel är aktiebörserna efter Trumps inval. Större osäkerhetsfaktor går väl inte att tänka sig och det har länge varit axiom att "börsen avskyr osäkerhet". Men vad händer? Jo världsindex har exploderat uppåt och ligger nu på all time high!

Det finns bara en förklaring, tror jag, och det är en krasch uppåt. Marknaderna har redan kraschat i slow motion men nominellt ser det ut att stiga på grund av inflationen. Nu väntar vi bara på att valutorna ska krascha en efter en.
2017-02-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, en total idiot.

Jag inbjöd nyss till diskussion om ett ämne jag inte kan, jag bad om stoff, och Analpha beskyller mig för att vara okunnig

Jag har påstått att Malmö är i djup kris, och jag tycker att krisen rimmar illa med en het bostadsmarknad...

Jag tror att denna marknad lever på spekulation och låga räntor, inte "bra lägen" och en sund offentlig ekonomi osv....

Detta kan diskuteras i förhållande till bostadsbubblan.....

Det fattar nog alla, utom en debattör.
Jag har synat ditt påstående om spekulation. Och även förtydligat det en gång.

Trots att frågan är väldigt enkel och att du fått den förklarad för dig två ggr, så verkar du inte ens förstå att du fått ett av dina påståenden ifrågasatt.
Och att du är helt svarslös på det.

Är det så illa att du inte förstår konceptet med ett påstående. Det är ett helt okänt begrepp. Utan du upplever dina känslor som sanningen, och när du uttrycker dina känslor så förstår du inte att du påstår något som kan ifrågasättas?
2017-02-18, 10:47
Medlem
(S) säkrar stigande bostadspriser. (Och arbetslöshet).
http://www.di.se/nyheter/regeringen-ingen-ska-jobba-under-minimilon/

Alla som skall jobba i Sverige måste underkasta sig byggnads godtycke.

Eftersom folket i Sverige vill ha mer bostadsyta kan byggnads lugnt och diktatoriskt skruva upp lönenivån. (Enligt Boverket har man hittills lyckas skriva upp den till dubbla nivån i Finland).

Och skruvar därmed upp produktionskostnaden.

Och skruvar därmed upp pris på befintliga bostäder. (Eftersom alternativet att köpa nytt stiger i pris).

Och folket får låna mer om de ska ha sig en bostad. Och betala mer i hyra.

-----------------------------
Men nationalister och protektionister lär jubla.
2017-02-18, 11:01
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
(S) säkrar stigande bostadspriser. (Och arbetslöshet).
http://www.di.se/nyheter/regeringen-ingen-ska-jobba-under-minimilon/

Alla som skall jobba i Sverige måste underkasta sig byggnads godtycke.

Eftersom folket i Sverige vill ha mer bostadsyta kan byggnads lugnt och diktatoriskt skruva upp lönenivån. (Enligt Boverket har man hittills lyckas skriva upp den till dubbla nivån i Finland).

Och skruvar därmed upp produktionskostnaden.

Och skruvar därmed upp pris på befintliga bostäder. (Eftersom alternativet att köpa nytt stiger i pris).

Och folket får låna mer om de ska ha sig en bostad. Och betala mer i hyra.

-----------------------------
Men nationalister och protektionister lär jubla.
Kommer bankerna plötsligt börja erbjuda högre lånelöften? Förövrigt bör vi deportera en miljon invandrare minst så frigör vi en massa bostäder samtidigt som fler områden blir möjliga att bo för svenskar igen då det blivit no-go zones.
2017-02-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Kommer bankerna plötsligt börja erbjuda högre lånelöften?
Nej. Deras kreditgivning är kopplad till risk.

Citat:
Förövrigt bör vi deportera en miljon invandrare minst så frigör vi en massa bostäder samtidigt som fler områden blir möjliga att bo för svenskar igen då det blivit no-go zones.
Om man gör det kommer:
* massor med produktiva kompetenta invandrare att försvinna och ekonomiska aktiviteten i landet att minska.
* Stora multinationella företag kommer att tvingas migrara ut ur landet, för att kunna rekrytera kompetent personal.
* Stora mängder byggjobbare och hantverkare bli arbetslösa. Och du åka på att betala deras arbetslöshetsersättning. (Får du behålla jobbet kommer din nettoinkomst att sjunka).
* Stor arbetslöshet att skapas då den ekonomiska aktiviteten minskar. (Och detta är en sk ond cirkel, så arbetslöshet skapar i sin tur arbetslöshet).

Nedgången i ekonomisk aktivitet kan mycket väl göra dig arbetslös, även om du tvivlar på det.
Och som arbetslös kan du komma att bo sämre än idag.
Du får också komma ihåg att det finns en del som då kommer att spekulera i att det inte är en bestående självskadeverksamhet. Och köper upp bostäder.

Följande kan ni göra om ni inte har något annat för er. Ta och kolla vilka som bor på Tavastehusgatan. Det är ett radhus/kedjehus-område i Akalla. Jag gjorde det och blev lite förvånad över att se övervägande svenska namn. (Och något finskt).
2017-02-18, 18:26
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Nej. Deras kreditgivning är kopplad till risk.
Det är det svaret jag ville ha. Priserna kan inte bli högre än vad folk får låna.

Citat:
Om man gör det kommer:
* massor med produktiva kompetenta invandrare att försvinna och ekonomiska aktiviteten i landet att minska.
* Stora multinationella företag kommer att tvingas migrara ut ur landet, för att kunna rekrytera kompetent personal.
* Stora mängder byggjobbare och hantverkare bli arbetslösa. Och du åka på att betala deras arbetslöshetsersättning. (Får du behålla jobbet kommer din nettoinkomst att sjunka).
* Stor arbetslöshet att skapas då den ekonomiska aktiviteten minskar. (Och detta är en sk ond cirkel, så arbetslöshet skapar i sin tur arbetslöshet).

Nedgången i ekonomisk aktivitet kan mycket väl göra dig arbetslös, även om du tvivlar på det.
Och som arbetslös kan du komma att bo sämre än idag.
Du får också komma ihåg att det finns en del som då kommer att spekulera i att det inte är en bestående självskadeverksamhet. Och köper upp bostäder.

Följande kan ni göra om ni inte har något annat för er. Ta och kolla vilka som bor på Tavastehusgatan. Det är ett radhus/kedjehus-område i Akalla. Jag gjorde det och blev lite förvånad över att se övervägande svenska namn. (Och något finskt).
* Nu vill jag ju inte kasta ut de mest kompetenta utan bidragstagarna, de sjuka och pensionerade invandrarna. Dom gör ingen nytta här.

* Många byggjobbare kommer från baltikum och dom skickar vi bara hem igen om de inte behövs.

Hur som haver så kan vi se på USA att det går att köpa hus billigt efter krisen. Nu när ekonomin går som den gör i Sverige är det dyrt. Jag vill kunna köpa och det går inte som det gör idag.
2017-02-18, 19:14
Medlem
låneräntan går i cykler, dvs den går ner några år sen går den upp några år osv.

sedan år 2011 har bostadspriserna skjutit i höjden kan det kanske vara för låneräntan har gått ner för varje år?

tills nu 2016 då gick låneräntan upp lite. är det kanske dags för en vändpunkt där räntorna kommer öka i några år och bostadspriserna kommer sjunka eftersom det går hand i hand?

kan/vill folk som har köpt en bostadsrätt betala en ränta på tex 10% varje år?

tror ni efterfrågan kommer vara lika hög på bostadsrätter när räntan ligger på 10%?

det kommer inte bli någon bubbla där priserna rasar 50% på ett år som vissa tror, men det kan bli bubbla där man tappar 20-30% på 3-4 år sen tar det ytligare 2-3 år innan man är uppe på inköpspriset igen.

inte så roligt för dom som sitter och betalar hög ränta då samtidigt som värdet på bostaden inte ökat något på 5-6 år.
2017-02-18, 19:35
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius

sedan år 2011 har bostadspriserna skjutit i höjden kan det kanske vara för låneräntan har gått ner för varje år?
Ingenting just nu tyder på att vi ska få några "Normalräntor" eller "Höga räntor". Vad skulle kunna få boräntorna att nå 4% eller mer?
2017-02-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ingenting just nu tyder på att vi ska få några "Normalräntor" eller "Höga räntor". Vad skulle kunna få boräntorna att nå 4% eller mer?

Något externt som gör det svårare/dyrare med krediter.
Bankkriser/valutakris i euroområdet.
Angela Merkel har idag ställt sig i ledet bakom Schäuble och Trump och erkänner att euron är för svag för Tyskland men som Schäuble säger hon att hon inget kan göra.
Vad hon sade idag var större än vi nu anar och jag blev förvånad att hon sa så här.
2017-02-18, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius

tills nu 2016 då gick låneräntan upp lite. är det kanske dags för en vändpunkt där räntorna kommer öka i några år och bostadspriserna kommer sjunka eftersom det går hand i hand?

kan/vill folk som har köpt en bostadsrätt betala en ränta på tex 10% varje år?

tror ni efterfrågan kommer vara lika hög på bostadsrätter när räntan ligger på 10%?

det kommer inte bli någon bubbla där priserna rasar 50% på ett år som vissa tror, men det kan bli bubbla där man tappar 20-30% på 3-4 år sen tar det ytligare 2-3 år innan man är uppe på inköpspriset igen.

inte så roligt för dom som sitter och betalar hög ränta då samtidigt som värdet på bostaden inte ökat något på 5-6 år.

Men förklara då varför VÄRDET på något som en bostad skulle öka. Är inte värdet mer eller mindre konstant när det handlar om en bostad? Vad är det som ökar värdet på en bostad i så fall?
2017-02-18, 23:04
Medlem
Citat:
Det är det svaret jag ville ha. Priserna kan inte bli högre än vad folk får låna.

* Nu vill jag ju inte kasta ut de mest kompetenta utan bidragstagarna, de sjuka och pensionerade invandrarna. Dom gör ingen nytta här.

* Många byggjobbare kommer från baltikum och dom skickar vi bara hem igen om de inte behövs.

Hur som haver så kan vi se på USA att det går att köpa hus billigt efter krisen. Nu när ekonomin går som den gör i Sverige är det dyrt. Jag vill kunna köpa och det går inte som det gör idag.

Tänk på att vi har en lönebubbla och hög inflation.

Kan bli så att priserna på små bostäder går upp mer och de 3-5or för 7-8 miljoner stannar av lite.
2017-02-19, 00:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Men förklara då varför VÄRDET på något som en bostad skulle öka. Är inte värdet mer eller mindre konstant när det handlar om en bostad? Vad är det som ökar värdet på en bostad i så fall?

För att det fortfarande är väldigt billigt att bo om man äger sin bostad. Genom att köpa till dagens låga priser så får många ner sin månadskostnad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in