2017-02-18, 02:01
Medlem
jessijams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
På jorden gäller form för funktion. Livet har vissa grundformer som upprepas i vitt skilda organismer. Det är saker som ben, ögon och tänder. Kallas även konvergent evolution. Jämför en haj med en delfin. Ser likadana ut och lever på liknande sätt men det är inte alls besläktade. Samma med vargar och tasmansk pungvarg. Pungvargen är inte ens ett däggdjur men ser precis ut som en varg.

Detta är som sagt på jorden. För att kunna spekulera om hur liv på en annan planet skulle kunna se ut behöver vi veta mer om planeten. Hur stark tyngdkraften är skulle vara en viktig faktor. Det kanske inte finns några landmassor på planeten utan bara hav. Och planeten kanske inte har något skyddande magnetfält så livet där kanske bara kan klara sig djupt ner i haven där ingen strålning, inte ens ljus, når. Ögon kanske inte utvecklats på planeten då inget levande där har någon användning av ögon...

Men hur vet man det då?

Och finns det bara vatten är ju planeten helt värdelös, där kan inga hästar leva ju, dom kan ju inte simma alltid.
Däremot vet jag, att om man har en stor häst, en nordsvensk typ, kan man om den är tränad och stark hänga fast i sadeln och åka efter när man badar med dom, men det skulle ju inte gå att alltid bo i vattnet, inte på bottnen heller för dom måste ju andas.

En sån planet är ju inget att ha.
Citera
2017-02-18, 10:03
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessijam
Men hur vet man det då?

Och finns det bara vatten är ju planeten helt värdelös, där kan inga hästar leva ju, dom kan ju inte simma alltid.
Däremot vet jag, att om man har en stor häst, en nordsvensk typ, kan man om den är tränad och stark hänga fast i sadeln och åka efter när man badar med dom, men det skulle ju inte gå att alltid bo i vattnet, inte på bottnen heller för dom måste ju andas.

Hästar är fina men ett litet problem med hästar är de inte funnits i naturen. De är skapade genom många generations avel av oss människor. Hästens anfader är en sorglig liten sak som man knappt heller inte kan rida på. Detsamma gäller de flesta av våra boskap djur och tamdjur som kossor och hundar.
Citera
2017-02-18, 13:48
Medlem
jessijams avatar
Citat:
Hästar är fina men ett litet problem med hästar är de inte funnits i naturen. De är skapade genom många generations avel av oss människor. Hästens anfader är en sorglig liten sak som man knappt heller inte kan rida på. Detsamma gäller de flesta av våra boskap djur och tamdjur som kossor och hundar.

Va? Joho, det finns hästar i det vilda ute ju?
Kanske inte här men någon annanstans, tror det var på nya zeeland, där fanns ju flockar har jag sett på tv?

Tack för svaret
Citera
2017-02-18, 14:10
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Va? Joho, det finns hästar i det vilda ute ju?
Kanske inte här men någon annanstans, tror det var på nya zeeland, där fanns ju flockar har jag sett på tv?

Tack för svaret

Visst, det finns vildhästar. Nordamerika t.ex. Men människor förde hästarna dit. De är förvildade tamhästar och fanns inte där innan människor förde dit de. Hästarna uppstod i centralasien på de stora grässlätterna. Där finns den enda nu levande anfader till hästarna och den är stor som en ponny. Man kanske kan rida den även om den inte skulle ha någon aning om vad som pågick och skulle bli väldigt sur. Den skulle nog bara försöka bitas...

Så hästar på jorden är stora gräsätare som trivs på öppna vidder där de har användning av sina ben. För att något hästliknande ska kunna uppstå på en annan planet behövs exakta miljöer. Och planeten måste ha en matchande gravitation. För hög gravitation och "hästen" skulle vara så kraftigt byggd att ben kanske vore ett hinder. Den kanske skulle röra sig på ett annat sätt. Och den kanske inte har så mycket spring i sig utan rör sig väldigt långsamt. Är tyngdkraften lägre än jordens så kanske benen blir jättelånga och "hästen" skyddar sig från rovdjur genom att helt enkelt vara långt från marken. Den kanske t.om har vingar och flyger omkring istället.

Finns det stora öppna landskap på planeten så betyder inte det nödvändigtvis att det utvecklats gräsätare. Det kräver ju gräs. Det har inte funnits gräsätare på jorden ens innan de senaste 66 miljoner åren för det fanns inget gräs på jorden innan dess...
Citera
2017-02-18, 16:10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Skulle man kunna med vetenskap alla tänkbara parametrar kunna avgöra ungefär hur en utomjordisk livform skulle kunna tänkas se ut?
Hur skulle en "häst" från yttre rymden se ut?
Ja, naturligtvis kan du göra det.

I de Stora dragen - det går inte att gå ner på nån detaljnivå. Det kan du inte göra på Jorden, så varför skulle du kunna göra det på en annan planet?

Dvs det du måste utgå från är ju vilka förutsättningar som finns, och hur dessa miljöbetingelser kan påverka.

Som Vatten tex (hav, sjöar, floder ...).
Det är en speciell miljö som ställer sina speciella krav.
Du vet ju från Jordens vatten hur fenor har utvecklats istället för armar och ben ...
Detsamma med gälar.

Luften är en annan miljö, som det ju krävs flygförmåga för att bemästra.
Vingar med andra ord.

Vi har även andra saker att jämföra med, såsom ekosystem.
Ekologi är en vetenskap som kan användas för att spekulera kring även utomjordiska motsvarigheter.

Det finns tex livsformer som lever av växter, liksom det finns de som lever på växtätarna (rovdjur).
Olika miljöer skapar olika ekosystem.
Det finns tex skog, savann, berg ...

Och de du kallar hästar kan översättas till "flockdjur, gräsätare på prärie".
De behöver röra sig över stora områden. Dvs de måste vara uthålliga. De måste vara vaksamma och kunna övervinna fiender/rovdjur. Dvs de måste kunna springa fort och ha god utkiksförmåga.
Det kan innebära fyra ben, samt hög hals.
Du får någon som liknar ett hästdjur helt enkelt.

---

Men samtidigt finns det ju en oerhörd variation i utseende och egenskaper på vår planet.
Det kan inte vara annat på andra planeter.
Men - deras olika ekosystem kommer att vara präglade av miljön.

Kamoflage tex.
Försvarsfunktioner.
Attackredskap.
Flyktegenskaper
Osv
Allt sånt måste du ta i beaktande.
Citera
2017-02-18, 16:50
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är väl klart som fan att växter är levande, vad tror du egentligen? Växter är långt mer komplexa än de enklaste livsformerna som finns på jorden.

Alger är växter men de första organismerna som bildade stora mängder syrgas var inga alger (de kallas bara oegentligt för blågröna alger men de är inte några alger) utan cyanobakterier. Det fanns många livsformer (varav för övrigt många finns kvar än idag) långt innan djur och växter uppkom och de första djuren kom många miljoner år innan de första växterna.

Men sånt här borde du ta i biologiavdelningen istället, det har inte så mycket med rymden att göra.
Lite har det väl att göra med hur planeter blir beboeliga. För att det ska uppstå liv på en planet krävs ju uppenbarligen vissa förutsättningar. Och liv på andra planeter är ju av största intresse när man talar om rymden.
Citera
2017-02-18, 18:40
Medlem
jessijams avatar
Citat:
Visst, det finns vildhästar. Nordamerika t.ex. Men människor förde hästarna dit. De är förvildade tamhästar och fanns inte där innan människor förde dit de. Hästarna uppstod i centralasien på de stora grässlätterna. Där finns den enda nu levande anfader till hästarna och den är stor som en ponny. Man kanske kan rida den även om den inte skulle ha någon aning om vad som pågick och skulle bli väldigt sur. Den skulle nog bara försöka bitas...

Så hästar på jorden är stora gräsätare som trivs på öppna vidder där de har användning av sina ben. För att något hästliknande ska kunna uppstå på en annan planet behövs exakta miljöer. Och planeten måste ha en matchande gravitation. För hög gravitation och "hästen" skulle vara så kraftigt byggd att ben kanske vore ett hinder. Den kanske skulle röra sig på ett annat sätt. Och den kanske inte har så mycket spring i sig utan rör sig väldigt långsamt. Är tyngdkraften lägre än jordens så kanske benen blir jättelånga och "hästen" skyddar sig från rovdjur genom att helt enkelt vara långt från marken. Den kanske t.om har vingar och flyger omkring istället.

Finns det stora öppna landskap på planeten så betyder inte det nödvändigtvis att det utvecklats gräsätare. Det kräver ju gräs. Det har inte funnits gräsätare på jorden ens innan de senaste 66 miljoner åren för det fanns inget gräs på jorden innan dess...

Åh Pegasus...

Jaha,då fattar jag tror jag. Tack så mycket för svaret!
Vilken tur jag bor på jorden då.
Citera
2017-02-18, 18:44
Medlem
jessijams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, naturligtvis kan du göra det.

I de Stora dragen - det går inte att gå ner på nån detaljnivå. Det kan du inte göra på Jorden, så varför skulle du kunna göra det på en annan planet?

Dvs det du måste utgå från är ju vilka förutsättningar som finns, och hur dessa miljöbetingelser kan påverka.

Som Vatten tex (hav, sjöar, floder ...).
Det är en speciell miljö som ställer sina speciella krav.
Du vet ju från Jordens vatten hur fenor har utvecklats istället för armar och ben ...
Detsamma med gälar.

Luften är en annan miljö, som det ju krävs flygförmåga för att bemästra.
Vingar med andra ord.

Vi har även andra saker att jämföra med, såsom ekosystem.
Ekologi är en vetenskap som kan användas för att spekulera kring även utomjordiska motsvarigheter.

Det finns tex livsformer som lever av växter, liksom det finns de som lever på växtätarna (rovdjur).
Olika miljöer skapar olika ekosystem.
Det finns tex skog, savann, berg ...

Och de du kallar hästar kan översättas till "flockdjur, gräsätare på prärie".
De behöver röra sig över stora områden. Dvs de måste vara uthålliga. De måste vara vaksamma och kunna övervinna fiender/rovdjur. Dvs de måste kunna springa fort och ha god utkiksförmåga.
Det kan innebära fyra ben, samt hög hals.
Du får någon som liknar ett hästdjur helt enkelt.

---

Men samtidigt finns det ju en oerhörd variation i utseende och egenskaper på vår planet.
Det kan inte vara annat på andra planeter.
Men - deras olika ekosystem kommer att vara präglade av miljön.

Kamoflage
tex.
Försvarsfunktioner.
Attackredskap.
Flyktegenskaper
Osv
Allt sånt måste du ta i beaktande.

Hm, jaha. Tror jag börjar förstå lite mer av detta nu faktiskt. Ska googla runt lite, tack för svaret!

Men vadå, skulle dom vara kamoflagefärgade tror du? Som en militärjacka fast i naturens färger då typ?
Citera
2017-02-19, 14:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Men hur vet man det då?

Vadan denna fixering vid hästar..?
Citera
2017-02-19, 19:13
Medlem
jessijams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vadan denna fixering vid hästar..?

Tjaa, jag gillar hästar, dom är mitt liv liksom. En del gillar hundar, en del bilar, några gillar kläder, jag gillar hästar...
Dessutom är hästen min bästa vän och den enda jag litar helt fullkomligt på, har en del jobbiga saker i bagaget, och efter det håller jag mig ganska ensam och är mest bara med min kille och hästen.
Han har oxå intresse av hästar så vi funkar bra ihop, annars hade jag nog helst varit ensam utan killar alls runt mig. Äh sak samma, men man kan väl säga att det är en slags blandning av psykisk flykt, trygghet, vänskap och intresse som gör det antar jag.

På tal om astronomi, vet någon när betelgeuse blir en supernova? Kommer det hända snart? Läste om den och det stod om jag fattade rätt att den håller på att explodera och då kommer den alltså lysa som en hel SOL?!

Kommer detta skada jorden på något vis, för det stod även att en supernova är den kraftigaste explosion som kan inträffa i hela universum?
Det låter ju både kul och absolut inte kul ifall det händer nåt här på jorden... Men om det är kraftigare än typ atombomber och såna saker, hur många såna motsvarar en supernova då ungefär? 10? 100? flera hundra?
Citera
2017-02-20, 23:53
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Tjaa, jag gillar hästar, dom är mitt liv liksom. En del gillar hundar, en del bilar, några gillar kläder, jag gillar hästar...

Vem tycker inte om hästar? :-)

Citat:
På tal om astronomi, vet någon när betelgeuse blir en supernova? Kommer det hända snart? Läste om den och det stod om jag fattade rätt att den håller på att explodera och då kommer den alltså lysa som en hel SOL?!

Betelguese är en väldigt åldrig stjärna som är väldigt nära sitt slut. Den kan smälla när som helst. MEn det kan även dröja ytterligare tusentals år. Många tusentals år. Det är väldigt svårt att veta. Men Betelgeuse är instabil. Den verkar växa och krympa oregelbundet men vi kan inte säga riktig vad det betyder eller vad som ska hända härnäst.
Som en hel sol kommer inte Betelguese lysa som supernova. Betelgeuse är väldigt långt bort och från jorden sett kommer den nog "bara" lysa ungefär 2 gånger starkare än fullmånen.

Citat:
Kommer detta skada jorden på något vis, för det stod även att en supernova är den kraftigaste explosion som kan inträffa i hela universum?
Det låter ju både kul och absolut inte kul ifall det händer nåt här på jorden... Men om det är kraftigare än typ atombomber och såna saker, hur många såna motsvarar en supernova då ungefär? 10? 100? flera hundra?

Betelgeuse är ca 640 ljusår bort och vi borde var ganska säkra här. Men supernovor smäller inte symmetriskt. Det kan hända att Betelgeuse skickar en stor del av sin massa mot jorden om vi har otur. Strålningen borde inte skada oss. Men alla laddade och exotiska partiklar skulle kunna vara farliga. Vi bombarderas av såna partiklar hela tiden, de kallas kosmiska strålar och kommer från andra liknande händelser, och Betelgeuses närhet skulle kunna ge oss en överdos av radioaktivitet.
Det går inte att jämföra en atombomb med en supernova. En supernova som den Betelgeuse kommer generera är 9,5*10^26 gånger mer energisk än den kraftigaste atombomben mänskligheten skapat. Den är en siffra så enorm att jag inte ens kan beskriva den på meningsfullt sätt...
Citera
2017-02-21, 10:08
Medlem
Fris avatar
Betelgeuse skulle behöva vara bara 50 ljusår bort för att döda det mesta av allt liv på jordytan med sin supernovastrålning. Avståndet till Betelgeuse är svårt att mäta p.g.a. av att stjärnan varierar i ljusstyrka, det tunna heta gasmolnet påverkas av den kollapsande reaktorn i centrum, så avståndet är mellan 500 och 800 ljusår. I vart fall ett mycket säkert avstånd.

Säkert för själva supernovan, det vill säga. Med en massa på 11 solmassor så kommer väl Betelgeuse att lämna efter sig ett svart hål. När flera solmassor av gasen runtomkring bildar en skiva runt det svarta hålet, där gasen faller i spiral inåt för att atomerna kolliderar med varandra, så kan det svarta hålets extremt starka magnetfält slunga ut gasen från skivan i koncentrerade jetströmmar från polerna. Om en av dem är riktad mot Jorden så kanske vi kan få problem. Under många årtusenden.

Betelgeuse är idag inte orienterad så att någon av dess poler pekar mot oss, men en supernovaexplosion som börjar i ena änden av kärnan istället för i mitten, kanske får den att tippa över. Jag har för mig man sett bevis på supernovarester (svarta hål, neutronstjärnor) som har ändrat rotationsriktning medan de varit aktiva, av resterna av gamla jets att döma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in