Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Dock är det ju med en viss besvikelse man tvingas konstatera att forskarna inget vet. Man borde åtminstone vid det här laget ha klart för sig vilka förutsättningarna för liv är. Vilka ämnen som krävs, och vilken process eller händelse som får liv att uppstå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livets_uppkomst
Vet man ö h t vilken livsform som var den ursprungliga, och från vilken vi alla härstammar? Var bakterier den första levande organismen, eller något annat? Eller har liv rent av uppstått flera gånger på jorden utan att kunna replikera sig och därmed ge upphov till spridning och utveckling?
Besviken som i att önska sig mer än man får, visst. Men saken är ju bara den att det här är väldigt svåra grejer att forska på. T ex finns det ju inte mycket fossil efter encelligt liv. Och det var ju den enda sortens liv under 3-4 miljarder år. Det som har gett mest på senare tid, vad jag förstår, är DNA-analys, som kan användas för att uppskatta hur avlägset släkt olika arter är med varandra. Som jag förstår det har man nu på detta sätt kartlagt allt känt liv och hur de hänger ihop med varandra. Dock ger det inte alltid så säkra tidsangivelser, just om vad som kom först. Ibland blir det bara som vägarna på en karta som man både kan läsa från söder till norr (som om norr är framåt i tiden) eller från norr till söder, eller från öst till väst, etc. Man vet liksom inte alltid vilken orientering som motsvarar rätt tidsordning. Så NEJ, vi vet inte vad som kom först. Däremot verkar allt liv vara besläktat eftersom det har samma sorters genetiska kod.
Jag är långt ifrån någon biolog, och du får nog bättre svar i biologiforumen. Men jag kan iaf verkligen starkt rekommendera en bok om bl a sånt jag har skrivit om här:
The Ancestor's Tale av Richard Dawkins.
Notera då att jag verkligen INTE är någon stor fan av bl a hans enbart tröttsamma korståg mot religion. Men den här boken är banne mig något av det absolut bästa jag har läst öht!