Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-18, 12:37
  #3853
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashr
Man kan inte vara en "klockren" eller säker VPN när man inte har fysisk tillgång till merparten av sina servrar. Flera ligger även utomlands.

Och du tror att alla vpn tjänster som har servrar i flera olika länder åker dit själva såfort något behöver göras med servern?

Det är som jag har förstått det, deras egna servrar som om betalar ett annat företag (på plats) att drifta i en datahall som ovpn har valt. Och Ovpn lämnar väldigt strikta instruktioner om hur allt ska göras.

Personligen så ser jag inte problemet. Om du oroar dig för det så håll dig till Stockholms servrarna.
Citera
2017-01-18, 14:22
  #3854
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Och du tror att alla vpn tjänster som har servrar i flera olika länder åker dit själva såfort något behöver göras med servern?

Det är som jag har förstått det, deras egna servrar som om betalar ett annat företag (på plats) att drifta i en datahall som ovpn har valt. Och Ovpn lämnar väldigt strikta instruktioner om hur allt ska göras.

Personligen så ser jag inte problemet. Om du oroar dig för det så håll dig till Stockholms servrarna.
Man behöver inte "tro" något om övriga VPN-tjänster för att se en potentiell risk i att leverantören av tjänsten inte har direkt fysisk kontroll över sina servrar. Det räcker med att konstatera faktum att så är fallet, men det gäller förstås de allra flesta – om inte alla – som levererar VPN-tjänster.

Men i sak håller jag med dig att det faktum att VPN-leverantörerna hyr servrar i främmande länder av andra företag där som håller server-hallar, inte är mycket att oroa sig för eller innebär någon säkerhetsrisk. Dessa företag bör ha lika hög integritet som VPN-leverantörerna och de senare bör kunna försäkra sig om det eller helt enkelt inte köpa server-utrymme.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Fördelen med Mullvad över OVPN som jag ser det är
1. man kan välja servrar i fler länder, inklusive Norge, USA, och UK, vilket är väldigt praktiskt när det gäller geografiskt begränsad media som t.ex NRK, Netflix, HBO, Amazon prime etc
2. Kostar mindre. Om man betalar en månad åt gången är Mullvad hälften så dyrt som OVPN.
Får väl fråga igen eftersom jag inte fått något annat än trams-svar tidigare.

Varför betalar man 50 kronor/månad eller t o m 100 kronor/månad för VPN-proxy när man kan få en för 1/3 resp. 1/6 av priset och få tillgång till många fler servrar?

Nu vill jag inte insinuera att det inte skulle finnas några skäl och att någon skulle vara korkad som inte gör som jag och betalar 12 kronor/månad, men något objektivt skäl måste det rimligtvis finnas om man betalar så mycket mer.
Är det så mycket värt att ha en svensk leverantör för en tjänst som används globalt?

De jag har använt är en brittisk (tror jag) med säte i Hong Kong och en amerikansk (gissar jag) med säte i Singapore och jag ser inget skäl att vara mer skeptisk till någon av dem just p g a detta.

Och visst kan jag se brister hos de tjänster jag använt, som att BlackVPN inte har svensk server och att Ivacy har några servrar som inte rent fysiskt står i de länder de har ip för. Att man får koppla upp flera enheter samtidigt är inget ovanligt idag, men var väl en nyhet för ett par år sedan när jag körde BlackVPN. Det var väl också en av de första som hade ett så lågt pris att jag tyckte det var rimligt, nämligen 30 kronor/månad.
__________________
Senast redigerad av Grisbrottaren 2017-01-18 kl. 14:24.
Citera
2017-01-18, 19:01
  #3855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Man behöver inte "tro" något om övriga VPN-tjänster för att se en potentiell risk i att leverantören av tjänsten inte har direkt fysisk kontroll över sina servrar. Det räcker med att konstatera faktum att så är fallet, men det gäller förstås de allra flesta – om inte alla – som levererar VPN-tjänster.

Men i sak håller jag med dig att det faktum att VPN-leverantörerna hyr servrar i främmande länder av andra företag där som håller server-hallar, inte är mycket att oroa sig för eller innebär någon säkerhetsrisk. Dessa företag bör ha lika hög integritet som VPN-leverantörerna och de senare bör kunna försäkra sig om det eller helt enkelt inte köpa server-utrymme. Får väl fråga igen eftersom jag inte fått något annat än trams-svar tidigare.

Varför betalar man 50 kronor/månad eller t o m 100 kronor/månad för VPN-proxy när man kan få en för 1/3 resp. 1/6 av priset och få tillgång till många fler servrar?

Nu vill jag inte insinuera att det inte skulle finnas några skäl och att någon skulle vara korkad som inte gör som jag och betalar 12 kronor/månad, men något objektivt skäl måste det rimligtvis finnas om man betalar så mycket mer.
Är det så mycket värt att ha en svensk leverantör för en tjänst som används globalt?

De jag har använt är en brittisk (tror jag) med säte i Hong Kong och en amerikansk (gissar jag) med säte i Singapore och jag ser inget skäl att vara mer skeptisk till någon av dem just p g a detta.

Och visst kan jag se brister hos de tjänster jag använt, som att BlackVPN inte har svensk server och att Ivacy har några servrar som inte rent fysiskt står i de länder de har ip för. Att man får koppla upp flera enheter samtidigt är inget ovanligt idag, men var väl en nyhet för ett par år sedan när jag körde BlackVPN. Det var väl också en av de första som hade ett så lågt pris att jag tyckte det var rimligt, nämligen 30 kronor/månad.
Du är halvt inne på svaret själv. Man värdesätter fysisk säkerhet om man väljer dessa lite dyrare tjänster. Både Mullvad och Ovpn har jobbat hårt med detta. De billigare leverantörerna har i regel inte samma koll.

Är enda skälet till anonymiteten fildelning kanske det inte spelar så stor roll men tycker ändå man ska fundera lite över vilka man faktiskt lämnar över sin data till. BlackVPN skulle jag undvika då dessa tidigare vidarebefodrat DMCA klagomål och stängt av kunder när det gäller fildelning.
Citera
2017-01-18, 19:43
  #3856
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Du är halvt inne på svaret själv. Man värdesätter fysisk säkerhet om man väljer dessa lite dyrare tjänster.
Syftar du på det som Slashr är inne på, att för att tjänsten ska vara "klockren", så måste leverantören av VPN-proxy även ha fysisk kontroll över själva hårdvaran, dvs. servrarna, och det är enda sättet för den att att vara absolut anonym, säker och tillförlitlig?
Jag skulle då tillägga – inte invända – att de allra flesta inte har behov av en sådan säkerhet, och därför betalar i onödan (på samma sätt som många betalar i onödan för en massa bandbredd, när de allra flesta klarar sig med 10/10).
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
BlackVPN skulle jag undvika då dessa tidigare vidarebefodrat DMCA klagomål och stängt av kunder när det gäller fildelning.
Det här verkar (av vad jag fått fram om saken via googling) bero på ett vanligt missförstånd. Jag har varit inne på frågan i diskussionen tidigare i tråden.

De vidarebefordrade inte DMCA-klagomål, utan skickade ut en egen varning om att en användare brutit mot deras regler när de själva fått ett DMCA-klagomål för att någon brutit mot lagen via deras ip-nummer. Det kanske låter som samma sak för den oinsatte.
BlackVPN tillåter alltså fildelning på de flesta servrarna men inte i USA, UK och någon mer, just för att de själva skulle få DMCA-klagomål om det skulle tillåtas. De loggar alltså inte ip och kan inte identifiera enskilda användare, utan skickade ut varningen till alla kunder som var inloggade på den aktuella servern när regelöverträdelsen begicks. Dessa loggar över mejl-adress/användarnamn sparades en kortare tid.
Jag har sagt tidigare att det här är tecken på seriositet och inte bristande säkerhet, då de ville hålla grov brottslighet borta för att slippa ingripande från myndigheter.

Nu har de dock ändrat policy för att hålla borta "serious abuse" från sina servrar och sparar inte längre de "session logs" de tidigare sparade några dagar där alltså inget ip ingick i loggen, eftersom så många missförstod deras information. Förklaringen av vad de gjorde var tydligen för svår att förstå eller de potentiella kunderna alltför paranoida.
Citat:
Ursprungligen postat av BlackVPN
We used to keep connection logs with timestamps of when you connected and disconnected from our service — for 7 days on our Privacy VPNs and for 30 days on our TV VPNs.
Now we delete that information when you disconnect.
(…)
However we failed to be recognised as one of the most private and secure VPNs because of one important issue: our connection logs. Although these were automatically removed after a short period — and keeping these connection logs has not proved harmful to any of our users — the perception that we have logs that in theory CAN be handed over to law enforcement has turned some people away.
We kept the connection logs as a deterrent against serious abuse, but now we’ll switch to real-time monitoring of abuse instead of relying on the connection logs.
https://medium.com/@blackVPN/no-logs-6d65d95a3016
Citera
2017-01-18, 20:19
  #3857
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Syftar du på det som Slashr är inne på, att för att tjänsten ska vara "klockren", så måste leverantören av VPN-proxy även ha fysisk kontroll över själva hårdvaran, dvs. servrarna, och det är enda sättet för den att att vara absolut anonym, säker och tillförlitlig?
Jag skulle då tillägga – inte invända – att de allra flesta inte har behov av en sådan säkerhet, och därför betalar i onödan (på samma sätt som många betalar i onödan för en massa bandbredd, när de allra flesta klarar sig med 10/10). Det här verkar (av vad jag fått fram om saken via googling) bero på ett vanligt missförstånd. Jag har varit inne på frågan i diskussionen tidigare i tråden.

De vidarebefordrade inte DMCA-klagomål, utan skickade ut en egen varning om att en användare brutit mot deras regler när de själva fått ett DMCA-klagomål för att någon brutit mot lagen via deras ip-nummer. Det kanske låter som samma sak för den oinsatte.
BlackVPN tillåter alltså fildelning på de flesta servrarna men inte i USA, UK och någon mer, just för att de själva skulle få DMCA-klagomål om det skulle tillåtas. De loggar alltså inte ip och kan inte identifiera enskilda användare, utan skickade ut varningen till alla kunder som var inloggade på den aktuella servern när regelöverträdelsen begicks. Dessa loggar över mejl-adress/användarnamn sparades en kortare tid.
Jag har sagt tidigare att det här är tecken på seriositet och inte bristande säkerhet, då de ville hålla grov brottslighet borta för att slippa ingripande från myndigheter.

Nu har de dock ändrat policy för att hålla borta "serious abuse" från sina servrar och sparar inte längre de "session logs" de tidigare sparade några dagar där alltså inget ip ingick i loggen, eftersom så många missförstod deras information. Förklaringen av vad de gjorde var tydligen för svår att förstå eller de potentiella kunderna alltför paranoida. https://medium.com/@blackVPN/no-logs-6d65d95a3016
Det är säkert så att många enbart nyttjat en vpn tjänst för att dölja sitt fildelande. Den förhöjda säkerhet som erbjuds av de dyrare leverantörerna är nog mycket riktigt inte nödvändig där. Det är dock en fullt legitim anledning till att en del ändå väljer dessa tjänster.

Det finns mycket oklarheter när det gäller BlackVPN:s agerande. När de första dmca fallen dök upp för några år sedan var de definitivt inte tydliga. Sedan kan man givetvis ha ändrat sig men det hjälper inte om man en gång tabbar sig i en så konkurrensutsatt bransch. Anser inte heller att man bemötte folk på ett tillräckligt seriöst sätt när frågan uppmärksammades. Jag och många andra har därför väldigt lite förtroende för dem.
__________________
Senast redigerad av pf10 2017-01-18 kl. 20:29.
Citera
2017-01-18, 21:56
  #3858
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är säkert så att många enbart nyttjat en vpn tjänst för att dölja sitt fildelande. Den förhöjda säkerhet som erbjuds av de dyrare leverantörerna är nog mycket riktigt inte nödvändig där. Det är dock en fullt legitim anledning till att en del ändå väljer dessa tjänster.
Naturligtvis kan det vara ett legitimt skäl att välja tjänsten, och egentligen ifrågasätter jag inte i så stor utsträckning det enskilda valet, utan bara beklagar att så många luras att betala för något de inte behöver. Det jag mer vill kritisera är att flera i tråden på direkta frågor från uppenbart oinsatta om vilken tjänst som "är bäst", helt utan motivering svarar Ovpn. Det är inte utan att jag undrar över syftet med de svaren, då det är ungefär som att svara "Ferrari" om någon ställer en öppen fråga om vilken bil de ska köpa.
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det finns mycket oklarheter när det gäller BlackVPN:s agerande. När de första dmca fallen dök upp för några år sedan var de definitivt inte tydliga. Sedan kan man givetvis ha ändrat sig men det hjälper inte om man en gång tabbar sig i en så konkurrensutsatt bransch. Anser inte heller att man bemötte folk på ett tillräckligt seriöst sätt när frågan uppmärksammades. Jag och många andra har därför väldigt lite förtroende för dem.
Fanns det oklarheter i objektiv mening, eller finns det omständigheter som är oklara för dig?

Jag använde BlackVPN mellan 2009 och 2015, kanske tidigare ändå, och hade väldigt klart för mig hela tiden vad som gällde med de sessionsloggar de sparade och såg inget som helst konstigt med det. Men det kanske var ett dödfött uppdrag att få folk att förstå vad de gjorde och att de var mycket seriösa med säkerheten och anonymiteten, när nu just de som vill ha en VPN-proxy ofta är lite mer paranoida än vanliga människor. De kanske överskattade folks intelligens och förmåga att läsa innantill. Kanske kunde de ha policyn i början just för att de var tidiga på marknaden när bara mer insatta och intresserade brydde sig om att skaffa VPN, och det har blivit ett problem för dem när fler vanliga slösurfare utan kunskaper vill ha tjänsten. Informationen "no logs [period]" är lite lättare att förstå för den okunnige.

Men som sagt var den gamla policyn mer seriös, eftersom den förhindrade missbruk, som nedladdning av barnporr och spam. Man skulle kunna säga att den var etisk, om det nu inte vore för att de ändå uttryckligen tillät olaglig nedladdning av upphovsrättsskyddat material.
Citera
2017-01-19, 00:04
  #3859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Naturligtvis kan det vara ett legitimt skäl att välja tjänsten, och egentligen ifrågasätter jag inte i så stor utsträckning det enskilda valet, utan bara beklagar att så många luras att betala för något de inte behöver. Det jag mer vill kritisera är att flera i tråden på direkta frågor från uppenbart oinsatta om vilken tjänst som "är bäst", helt utan motivering svarar Ovpn. Det är inte utan att jag undrar över syftet med de svaren, då det är ungefär som att svara "Ferrari" om någon ställer en öppen fråga om vilken bil de ska köpa. Fanns det oklarheter i objektiv mening, eller finns det omständigheter som är oklara för dig?

Jag använde BlackVPN mellan 2009 och 2015, kanske tidigare ändå, och hade väldigt klart för mig hela tiden vad som gällde med de sessionsloggar de sparade och såg inget som helst konstigt med det. Men det kanske var ett dödfött uppdrag att få folk att förstå vad de gjorde och att de var mycket seriösa med säkerheten och anonymiteten, när nu just de som vill ha en VPN-proxy ofta är lite mer paranoida än vanliga människor. De kanske överskattade folks intelligens och förmåga att läsa innantill. Kanske kunde de ha policyn i början just för att de var tidiga på marknaden när bara mer insatta och intresserade brydde sig om att skaffa VPN, och det har blivit ett problem för dem när fler vanliga slösurfare utan kunskaper vill ha tjänsten. Informationen "no logs [period]" är lite lättare att förstå för den okunnige.

Men som sagt var den gamla policyn mer seriös, eftersom den förhindrade missbruk, som nedladdning av barnporr och spam. Man skulle kunna säga att den var etisk, om det nu inte vore för att de ändå uttryckligen tillät olaglig nedladdning av upphovsrättsskyddat material.
Det finns inga tveksamheter kring att ovpn håller en hög kvalitét. Jag har därför inga problem med att det finns folk som tycker att denna är bäst, men jag förstår ditt resonemang.

Uppenbarligen var man otydlig i fallet med BlackVPN, då många hade negativa upplevelser. De allra flesta tjänster klarar av att skriva och efterleva en tydlig loggpolicy redan från start.

Problemet med en sådan etisk policy som man haft och fortfarande har är att man på något sätt måste logga och/eller övervaka trafik för att den ska kunna efterlevas. Man kan tycka att det är bra att detta missbruk beivras, men att sådana verktyg finns implementerade i verksamheten gör tjänsten sämre ur säkerhetssynpunkt jämfört med en leverantör som inte har detta system. Detta är naturligtvis ett dilemma som leverantörerna brottas med men det är svårt, för att inte säga omöjligt, att garantera anonymitet samtidigt som man vill beivra verksamhet av detta slag.

För mig är förtroende och tillit allt när jag väljer en vpn-leverantör. Många lägger ju faktiskt hela sitt digitala liv i deras händer. Har det tidigare varit oklarheter samt att man på något sätt implementerat verktyg för att identifiera användare väljer jag att gå vidare.
Citera
2017-02-02, 17:48
  #3860
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
....

Varför betalar man 50 kronor/månad eller t o m 100 kronor/månad för VPN-proxy när man kan få en för 1/3 resp. 1/6 av priset och få tillgång till många fler servrar?

Nu vill jag inte insinuera att det inte skulle finnas några skäl och att någon skulle vara korkad som inte gör som jag och betalar 12 kronor/månad, men något objektivt skäl måste det rimligtvis finnas om man betalar så mycket mer.
Är det så mycket värt att ha en svensk leverantör för en tjänst som används globalt?

De jag har använt är en brittisk (tror jag) med säte i Hong Kong och en amerikansk (gissar jag) med säte i Singapore och jag ser inget skäl att vara mer skeptisk till någon av dem just p g a detta.

Och visst kan jag se brister hos de tjänster jag använt, som att BlackVPN inte har svensk server och att Ivacy har några servrar som inte rent fysiskt står i de länder de har ip för. Att man får koppla upp flera enheter samtidigt är inget ovanligt idag, men var väl en nyhet för ett par år sedan när jag körde BlackVPN. Det var väl också en av de första som hade ett så lågt pris att jag tyckte det var rimligt, nämligen 30 kronor/månad.

Kan du ge konkret exempel på dessa billiga VPNs? Jag har nämligen aldrig sett någon så billig.
Tack
Citera
2017-02-02, 19:53
  #3861
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Kan du ge konkret exempel på dessa billiga VPNs? Jag har nämligen aldrig sett någon så billig.
Tack

Cheap VPN
Eller så finns Flashback VPN för så lite som 37:-/månad samt OVPN för 49:-/mån.
__________________
Senast redigerad av janwindahl 2017-02-02 kl. 19:56.
Citera
2017-02-02, 23:04
  #3862
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Kan du ge konkret exempel på dessa billiga VPNs? Jag har nämligen aldrig sett någon så billig.
Tack
På rak arm kan jag inte ge annat exempel än just det jag själv använder, som fortfarande har kvar det "tidsbegränsade" (jul-)erbjudandet med 86% rabatt, dvs. 15 kr/månad för två år.
Jag såg när jag tidigare jämförde att det fanns ett par andra med priser under 20 kr/månad, men hittar inte informationen i fråga just nu.

NordVPN såg jag har ett erbjudande om 72% rabatt, men de kommer ändå inte ner under 30 kr/månad. De beskrivs av vissa som billiga, och kan vara det med tanke på att man får tillgång till 500 servrar i 50 länder ungefär.

Jag förstår inte riktigt själv hur min leverantör kan vara så billig och har frågat om orsaken tidigare i tråden, men inte fått något ordentligt svar. Jag har inga allvarliga klagomål, men bråkar lite med dem nu eftersom deras danska server inte alltid går att använda för att se TV på DR. Ungefär varannan gång kopplas jag upp med ett ip som DR säger inte är danskt och blockar mig från live-TV. :/
Citera
2017-02-04, 21:01
  #3863
Medlem
Nordvpn kostar $3,29 per månad (2 år).
Är Nordvpn ok/bra?
Citera
2017-02-18, 13:01
  #3864
Medlem
Läste i en annan tråd om Hoxx VPN är den bra? Tänkte om man kunde rekommendera till polarna som inte vill lägga 1 spänn på VPN. Själv kör jag OVPN...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback