Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
Som jag fattat det så har de rättigheterna även nästa säsong, men någon superkoll har jag inte. DFL (tyska ligaföreningen) skrev nya TV-kontrakt i somras, de ska sträcka sig till 2020, men om detta även gäller de svenska sändningarna vet jag inte. Sky har kvar de i Tyskland.
Nu har jag gjort en bättre research, för det är lite rörigt. Sky och Discovery köpte tillsammans rättigheterna till BL1 och 2 i Tyskland. Sky får visa 272 matcher 2017/18-2020/21 och Discovery 43 st. För detta betalade Sky 3,5 miljarder Euro och Discovery 1,1, totalt 4,6 miljarder som jag fattat det. Att nu rättigheterna delas beror på ett utslag i en domstol där det monopol som Sky tidigare haft ogiltigförklarades. De många public-servicebolagen har dessutom rätten att sända en match per säsong och highlights från varje omgång.
Rättigheterna utomlands är däremot inte klara ännu, de beräknas inbringa DFL ca 1 miljard Euro och säljs separat. Ingen aning om dessa försäljs som en klump eller uppdelat på länder/regioner, förhoppningsvis det sista. Bara att hoppas Eurosport/Discovery skaffar de svenska/nordiska och att den nuvarande prisnivån behålls.
Per år ger detta klubbarna ca 1,5 miljarder Euro per år, vilka till 65% fördelas lika och 35% baserat på klubbens placering under de senaste 5 åren enligt ett viktat system (ju senare ju större vikt). Teoretiskt skulle detta ge ett stabilt topplag ca €100M/år och ett bottenlag ca €60M/år. Hur fördelningen ser ut mellan BL1 & 2 är har jag inte sett siffror på.
Ökningen gentemot det tidigare avtalet är hela 85%, men ligger ändå bara på mindre än hälften av vad BPL drar in. Däremot högre än Serie A och La Liga i dagsläget.