2017-02-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Det där är väl egentligen två separata frågor, och en har du redan besvarat. Visst går det att träffa, vilket du upptäckte i lumpen. Hur det går under stressfyllda förhållanden beror nog mer på dig själv än vapnet.
Självklart ska FB dasen ut och viftas med. du träffar väl på 700m medan du dunkar på en blondin med din 27cm kuk under eld från 3 kompanier med BMP3or.

Det är väl väldigt vettig frågeställning, när är egenprecisionen ointressant. 300m mot helfigur är en sak men då ska du själv skjuta knästående eller liggande.
Citera
2017-02-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthraxX
Nej, personligen så tycker jag inte det heller att driften mot överdrivet korta bössor är av godo. Jag skulle personligen föredra en 18- el. 20-tumspipa på en 5,56x45 eftersom det är en ammunition som i mycket förlitar sig på hög hastighet.

Men om man nu prompt ska ha en pang med små yttermått, men med skaplig piplängd så är ju bullpup en väg att gå, alternativet är att skala ned på pipan som sagt. Uppenbarligen så gör ju många krigsmakter det valet, trots nackdelarna.

Att gå tillbaka till 7,62x51 som standard tycker jag är helt åt skogen å andra sidan. Där lär de inte få mycket påhäng av andra heller...

kan tänka mig att turkarna mest är ute i bergen och jagar kurder, och då handlar det om halvlånga håll.

de flesta krig som väst utkämpar idag så är du ju inte i fält i flera veckor i taget som under 2vkr att vikten på ammo kan spela så stor roll. att du kan bära mer på dig med 5.56 stämmer ju men skulle tro att man inte är långt ifrån mer ammo nuförtiden att det kan ha så stor taktiskt roll.

det är ju lite lättare med logistik idag än för 70 år sedan
Citera
2017-02-16, 20:22
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Självklart ska FB dasen ut och viftas med. du träffar väl på 700m medan du dunkar på en blondin med din 27cm kuk under eld från 3 kompanier med BMP3or.

Det är väl väldigt vettig frågeställning, när är egenprecisionen ointressant. 300m mot helfigur är en sak men då ska du själv skjuta knästående eller liggande.
Ja, var det inte precis det jag sa? Skjuta på skjutbana är en sak, att skjuta under stress är något helt annat. Det går utmärkt att träffa helfigurer på 300 meter med en bra automatkarbin, men det blir betydligt svårare om man har blodomloppet fullt av adrenalin.

Frågan jag svarade på var:
Citat:
Träffar man nåt på 300+ meters stridsavstånd? Med automatkarbin alltså!

Detta är egentligen två frågor, dvs "kan man träffa på skjutbanan?" resp. "kan man träffa under strid?", och den första frågan kan lätt besvaras med "ja". Den andra frågan beror helt på hur man själv reagerar när adrenalinet sätter in, för den övervägande majoriteten kommer resultatet att bli avsevärt sämre, vare sig man har en automatkarbin, repetergevär eller vad som helst. Med andra ord är egenprecisionen inte så viktig att man ska låta den styra valet av vapen, särskilt inte om det sker på bekostnad av hållbarhet, pålitlighet och andra faktorer som spelar större roll i fält. Det är därför jag alltid är skeptisk till alla nya "rymdåldersvapen", många av de äldre, beprövade vapnen har kvaliteter som moderna vapeningenjörer ser ut att ha förbisett totalt.
Citera
2017-02-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Ja, var det inte precis det jag sa? Skjuta på skjutbana är en sak, att skjuta under stress är något helt annat. Det går utmärkt att träffa helfigurer på 300 meter med en bra automatkarbin, men det blir betydligt svårare om man har blodomloppet fullt av adrenalin.

Frågan jag svarade på var:
Detta är egentligen två frågor, dvs "kan man träffa på skjutbanan?" resp. "kan man träffa under strid?", och den första frågan kan lätt besvaras med "ja". Den andra frågan beror helt på hur man själv reagerar när adrenalinet sätter in, för den övervägande majoriteten kommer resultatet att bli avsevärt sämre, vare sig man har en automatkarbin, repetergevär eller vad som helst. Med andra ord är egenprecisionen inte så viktig att man ska låta den styra valet av vapen, särskilt inte om det sker på bekostnad av hållbarhet, pålitlighet och andra faktorer som spelar större roll i fält. Det är därför jag alltid är skeptisk till alla nya "rymdåldersvapen", många av de äldre, beprövade vapnen har kvaliteter som moderna vapeningenjörer ser ut att ha förbisett totalt.
Upplever bara att många gnäller på hur bra MOA ett visst vapen har. Hur långt är realistiskt att räkna med, typ 200m kanske om en hel skyttegrupp öppnar eld.
Citera
2017-02-17, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
kan tänka mig att turkarna mest är ute i bergen och jagar kurder, och då handlar det om halvlånga håll.

de flesta krig som väst utkämpar idag så är du ju inte i fält i flera veckor i taget som under 2vkr att vikten på ammo kan spela så stor roll. att du kan bära mer på dig med 5.56 stämmer ju men skulle tro att man inte är långt ifrån mer ammo nuförtiden att det kan ha så stor taktiskt roll.

det är ju lite lättare med logistik idag än för 70 år sedan

Ammunitionsbrist har visat sig vid en mängd gånger i både Afghanistan och Irak. Du underskattar hur mycket ammunition som går it regelrätt strid, du blåser igenom ett par magasin på väldigt kort tid.
Citera
2017-02-17, 08:45
Medlem
Efter att ha lyssnat på en kort föredragning om detta med nytt vapen. Så har jag förstått som så att FM är ute efter en gemensam låda för sitt nya vapen.

Sedan blir variationerna piplängd, kaliber, kolvtyp, sikte m.m. beroende på tjänst som soldaten har. Men det gemensamma är lådan, så innanmätet blir detsamma.

Även funderas det på hur pass avancerad avtryckningsfunktionen ska vara, om den ska vara elektrisk med koppling till sikte eller mekanisk variant.

Men inga beslut är tagna, så att peka ut modell, tillverkare eller ens kaliber i detta skede, är för tidigt.
Citera
2017-02-17, 23:14
Medlem
kralgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Ammunitionsbrist har visat sig vid en mängd gånger i både Afghanistan och Irak. Du underskattar hur mycket ammunition som går it regelrätt strid, du blåser igenom ett par magasin på väldigt kort tid.

Bland standard soldater brukar omkring 20% (+-) strida aktivt dvs sikta på något.
det är nu ett gammal faktum att man med automatvapen snart är utan ammo i strid!
200-250 5,56 eller 150-200 7,62 spelar tidsmässigt inte mycket roll tycker jag i varje fall !
Har faktiskt aldrig varit med om att väga min packning utan tagit med allt som får plats.....
som KSP skytt bar jag "jävligt" mycket ammo, inga problem.

Som sagt har släpat på våra gamla m/94 , AK4, Ak5 KSP58 och FAMAS under min krigar karriär. Favo var faktiskt AK5 för jag träffade papptavlan löjligt bra på 100 meter (obefintlig rekyl bland annat) men nu när jag jagar mycket och ser effekten på riktigt så är jag övertygad om att jag vill att det jag skjuter på ligger ner så snart som möjligt!

Vad får er att tro att alla strids områden är är typ max 200 hundra ???? kanske i skog, TVspel ja men det finns många öppna fält och myrar i Svedala att stoppa anfall på (speciellt efter att man bombat skiten ur ett område i en månad )

Vad för krig planerar Sverige för ? (inga krig är samma som de gamla)
Är det kanske lite terrorist jakt i Stockholms stad, kanske några tusen goa dilettant krigare som tröttnat på regimen eller är det möjligt en total invasion?
Vad har fi, vad stoppar vi fi med ?
Som sagt när dom kommer över hit tippar jag på att alla vår normal funktioner (logistik bla) är helt krossade och en jävla stor svinkall misär råder ( inga mer groupies för strömmen tog slut). Som jag ser det är det bar en gigantisk bitter försvar kampanj både före och efter våran statliga kollaps!

köper 5,56 puffror också bara jag får ha något djävligare
Senast redigerad av kralgar 2017-02-17 kl. 23:26.
Citera
2017-02-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthraxX
Nej, personligen så tycker jag inte det heller att driften mot överdrivet korta bössor är av godo. Jag skulle personligen föredra en 18- el. 20-tumspipa på en 5,56x45 eftersom det är en ammunition som i mycket förlitar sig på hög hastighet.

Men om man nu prompt ska ha en pang med små yttermått, men med skaplig piplängd så är ju bullpup en väg att gå, alternativet är att skala ned på pipan som sagt. Uppenbarligen så gör ju många krigsmakter det valet, trots nackdelarna.

Att gå tillbaka till 7,62x51 som standard tycker jag är helt åt skogen å andra sidan. Där lär de inte få mycket påhäng av andra heller...
Vill man har ett skarpskyttevapen i 5,56x45 så finns de i 20 tum. Behöver vi köpa då Ak5C, 18 tum är tillräckligt?

Nya HK 433 erbjuds i 6 st olika piplängder för att alla kunder ska bli nöjda. De kan även göra den i 7.62 m.m. för dem som önskar. AK4D är en bra lösning med befintligt vapen. De kunde samtidigt utprova med en förkortad Ak4K (karbin) ca 13-14 tum av befintlig Ak4 med nya kolven och handskyddet. För någon enstaka soldat 1-2 i större grupp. Resten har Ak5C och någon Ak4D. Detta bör provas hemma och på missioner. Då blir underlaget bättre för kommande beslut.

Visst behöver man mycket ammo om man ska skjuta över huvudet. Men frågan är hur mycket effekt och ned hållande eld det ger. En sniper och skarpskytt kan hålla ner en hel grupp. Att skjuta på längre avstånd då räcker inte 5.56 till så en mindre bredd på vapen behövs enligt min mening. Det har det visat sig i Afghanistan och säkerligen flera områden. Vi har faktiskt berg och fjäll i Sverige också. Även insatser med nya Europastyrkan så vet vi inte var det blir.
Citera
2017-02-21, 19:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Eller så satsar man på de modeller som faktiskt är battle proven. Dvs, HK 416 och 417. Sedan är det lät att säga att en pre-fab modell blir billigare. När den väl är i produktion så kommer det påståendet med stor sannolikhet inte att hålla.
Slitstyrka och funktion kan likaväl utprovas i fred.
Är uthållighet och enkelhet det viktigaste kan vi lika gärna köpa AK74 derivat, dvs en moderinserad variant, bla tjeckerna har en till salu.
Överlägset slitstarkaste AK, inte bäst precision men tillräcklig.
Citera
2017-02-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Upplever bara att många gnäller på hur bra MOA ett visst vapen har. Hur långt är realistiskt att räkna med, typ 200m kanske om en hel skyttegrupp öppnar eld.
Trots allt så träffar man bättre med pricksäkrare vapen, stressad eller ej.

Fast å ena sidan kanske en miss blir en träff med ett skitvapen
Citera
2017-02-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Trots allt så träffar man bättre med pricksäkrare vapen, stressad eller ej.

Fast å ena sidan kanske en miss blir en träff med ett skitvapen
Jo så är det ju men sedan är ju AK mest ett vapen för självförsvar. Det blir ju en pris/vikt fråga vad är det värt.
Citera
2017-02-22, 17:02
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Angående Kroatiska VHS, nu spekulerar jag bara, men vill man som så liten nation konstruera ett helt eget vapen lär man väl samtidigt gärna vilja sälja den till fler länder också. Att slå sig in på marknaden bland konventionella vapen lär vara svårt för ett okänt land och en okänd tillverkare - marknaden är helt dominerad av Colt, H&K, FN mfl. Med en bullpup däremot blir ju konkurrensen mycket mindre, även om också marknaden minskar.

Som sagt, bara en spekulation.

Håller med i övrigt. Onödigt att göra anskaffningen mer komplicerad än den behöver vara.

Jag kollade på HK433. Den bössan skulle passa alldeles utmärkt. Men den lär väl kosta skjortan förstås.

Men annars kan man tycka att enklast är bäst. En billig 5.56 och sedan lägga de sparade pengarna på sikte och skjututbildning - så kan man också tänka ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in