Citat:
Ursprungligen postat av
kralgar
HK417 med 7,62 inte fel
5.56/.223 är klen på lite avstånd, dom 1800J som 5.56*45 producerar vid mynningen har 7.62*51 fortfarande kvar på 300 meter helt klart mer power!
Tyvärr kan man ju bära med sig dubbelt så mycke 5,56 ammo, Karolinerna får helt enkelt bära ett par kilo tyngre
Med .223 får vi bara jaga 25 kilos bambisar med här i Sverige

Träffar man nåt på 300+ meters stridsavstånd? Med automatkarbin alltså!
Helt öppen fråga ärligt talat, jag har personligen ingen aning. På skjutbanan är det faktiskt väldigt lätt.. Jag sköt under lumpen relativt bra på 300 meter med gamla Ak 5 med
stålsikten. Men i skarp strid? På riktigt? Träffar man någon som hukar sig ned och inte står/sitter helt still på 350 meter när man är frusen trött hungrig stressad och rädd och så vidare.. Om man samtidigt kanske rent av blir beskjuten och man störs av smällar och skottlossning från gruppen bredvid? Träffar man nåt automatkarbin alltså..
Understödsvapen och skarpskyttegevär med svindyrt kikarsikte är en sak.. Men Ak?
Är det det en armé behöver lägga krutet på att försöka uppnå? Visst övningsskjuter man på 300 meter ibland och det är naturligtvis inte fel. Men i strid får man nog räkna med att man kanske träffar om man är två eller fler som skjuter upp till tio patroner var mot ETT mål på 350 meter. Då kanske man börjar nå en viss träffsannolikhet.
När amerikanarna gick in i Afghanistan och Irak så plockade man (med rätta kanske) efter en tid fram gamla M14 ut förråden och försåg dem med kikarsikte. I den öppna terrängen så blev stridsavstånden längre än vad man tänk sig skulle vara fallet vid en sovjetisk invasion mot västeruropa som man övat för i decennier. Det är mycket riktigt! Men det innebär väl inte med automatik att slutsatsen var att ALLA stridande soldater behövde 7,62 igen? Det känns lite som en misstolkning..
En sån där stridserfarenhet man läst om var just vikten av att ha med sig mycket ammunition. Upp emot tio magasin blev nästan standard att kånka runt på för skyttesoldater i Irak. Vid sammanstöt var det väldigt tacksamt att kunna skaffa sig ett eldövertag! Ett poäng till 5,56..
En annan grej jag fått förklarat för mig av en svensk officer var att det var inte vid de längre stridsavstånden i Afghanistan som de amerikanska förbanden fick problem med stora förluster. Det var snarare vid närstrid som liksäckarna tyvärr fylldes upp! Felaktig skjututbildning m.m. var en bov som spökade i bakgrunden..
Så att enbart tolka situationen som att man behöver gå mot en tyngre kaliber med motiveringen att man jagar med en viss kaliber ute i skogen eller för att amerikanarna minsan plockade fram M14 i Irak det känns lite som en förenkling och delvis ett missförstånd..