2017-02-01, 22:38
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Bra val Om du gillar Pestens tid så mycket som jag gör (den är min favorit av hans böcker), så kommer du nog att uppskatta de extra sidorna, även om en del av det kanske är att betrakta som ''utfyllnad'', som inte alltid är jätterelevant för den övergripande handlingen.

Alla har sagt att man ska läsa den ostympade versionen så jag tänkte visst varför inte. Det måste vara någon orsak till att den är så eftertraktad...
Citera
2017-02-03, 13:39
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Är den verkligen bra då? Alltså jag läste första sidorna i gunslinger och jag kände bara nej nej nej, men har inget annat att läsa... Läste lite på internet om att han hade problem med plot holes och så vidare, samtidigt som han påstår att detta ska vara hans livsverk. Man kan inte alltid lita på internet, men flashback kan man lita på lite mer.

Och i dessa första sidorna kändes det som att han inte brydde sig ett jävla piss. Men ska jag ge boken en ärlig chans?

Smaken är som baken. Bara för jag och många andra tycker böckerna är bra behöver ju inte du tycka detsamma. Finns ju inga rätt eller fel när man bedömer film, musik, litteratur, tv-spel och annan kultur.

Jag tror starkt (men jag kan ha fel) är att om du tycker den första är pladdrig så kommer du tycka de andra böckerna är (framförallt från bok nr. 4 och framåt) tröga och supertjatiga sirapshelveten.
Citera
2017-02-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Smaken är som baken. Bara för jag och många andra tycker böckerna är bra behöver ju inte du tycka detsamma. Finns ju inga rätt eller fel när man bedömer film, musik, litteratur, tv-spel och annan kultur.

Jag tror starkt (men jag kan ha fel) är att om du tycker den första är pladdrig så kommer du tycka de andra böckerna är (framförallt från bok nr. 4 och framåt) tröga och supertjatiga sirapshelveten.
Nja på ett eller annat sätt. Det finns ju "guilty pleasures", böcker/filmer som kan vara dåliga, men av personliga anledningar så har man uppskattat dessa ändå. Till exempel superman filmerna, alla suger röv, men man kanske gillar själva idén med Superman, man kanske har nostalgiska minnen, eller uppskattar filmer som egentligen inte är så djupa, så då kan man ge den filmen ett bra betyg, men det är bara ett "guilty pleasure" aka en film som suger pung men ändå så uppskattar man den personligen.

Så frågan är om Gunslinger bara kan vara en guilty pleasure, eller finns det faktiskt kvalité i den? Är den skriven på ett bra sätt som gör att den är intressant rakt igenom? Utan plotholes, väl genomtänkt fantasy som inte är löjlig eller full av klichéer, "verkliga" personlighetsdrag hos karaktärerna, en bok som tar hänsyn till alla människans känslor och kulturer? Eller är det bara "hehe nu ska jag skriva en fantasy, pistoler är häftigt, mystiska torn ja! och så börjar den i en öken, gud vad mystiskt och indragen..."?

Som du säger så är alla böcker från bok 4 dryga, de kanske faktiskt är dryga, i så fall är de alltså dåligt skrivna, annat än att vissa folk kan uppskatta en dryg bok just för att det faller dem i smaken som en guilty pleasure.

Förstår du vad jag menar? Så om du ska ge ett nytt betyg i hänsyn till detta, är det fortfarande en bra bok?

Har läst Blood Song, och sedan halva Tower Lord. Första boken var bra, men Tower Lord blev dryg och supertjatig, just för att författaren hade ett helt annat skrivsätt i andra boken. Så det intressanta försvann. Men jag har lärt mig leva med det, så om Kings fantasyverk är bara bra upp till 3: an så tar jag det.
Citera
2017-02-03, 15:07
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Nja på ett eller annat sätt. Det finns ju "guilty pleasures", böcker/filmer som kan vara dåliga, men av personliga anledningar så har man uppskattat dessa ändå. Till exempel superman filmerna, alla suger röv, men man kanske gillar själva idén med Superman, man kanske har nostalgiska minnen, eller uppskattar filmer som egentligen inte är så djupa, så då kan man ge den filmen ett bra betyg, men det är bara ett "guilty pleasure" aka en film som suger pung men ändå så uppskattar man den personligen.

Så frågan är om Gunslinger bara kan vara en guilty pleasure, eller finns det faktiskt kvalité i den? Är den skriven på ett bra sätt som gör att den är intressant rakt igenom? Utan plotholes, väl genomtänkt fantasy som inte är löjlig eller full av klichéer, "verkliga" personlighetsdrag hos karaktärerna, en bok som tar hänsyn till alla människans känslor och kulturer? Eller är det bara "hehe nu ska jag skriva en fantasy, pistoler är häftigt, mystiska torn ja! och så börjar den i en öken, gud vad mystiskt och indragen..."?

Som du säger så är alla böcker från bok 4 dryga, de kanske faktiskt är dryga, i så fall är de alltså dåligt skrivna, annat än att vissa folk kan uppskatta en dryg bok just för att det faller dem i smaken som en guilty pleasure.

Förstår du vad jag menar? Så om du ska ge ett nytt betyg i hänsyn till detta, är det fortfarande en bra bok?

Har läst Blood Song, och sedan halva Tower Lord. Första boken var bra, men Tower Lord blev dryg och supertjatig, just för att författaren hade ett helt annat skrivsätt i andra boken. Så det intressanta försvann. Men jag har lärt mig leva med det, så om Kings fantasyverk är bara bra upp till 3: an så tar jag det.

Jag tycker att de tre första Gunslinger-böckerna är bra på riktigt och ej bara som guilty pleasures eller nostalgitrippar. Finns det klichéer, stereotyper och liknande? Åh Gud ja (gott vs ont; en ensam, hårdkokt revolverman i öknen m.m.) men det finner du i princip i alla böcker och filmer. Ingen kultur uppstår i vakuum.

Jag gillar alla Stephens verk från de tidiga åren, jag finner dem alla spännande och välskrivna och därför tycker jag också mycket bra om de tre första Dark Tower-böckerna. Gillar man "Varsel", "Jurtjyrkogården", "Staden som försvann" och hans andra tidiga alster så borde man gilla åtminstone de tre-fyra första böckerna i serien. "Songs Of Susannah", den näst sista boken, tyckte jag var helt klart sämst i serien för den var så tråkig och hade för mycket tjatig dialog.
Citera
2017-02-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Jag tycker att de tre första Gunslinger-böckerna är bra på riktigt och ej bara som guilty pleasures eller nostalgitrippar. Finns det klichéer, stereotyper och liknande? Åh Gud ja (gott vs ont; en ensam, hårdkokt revolverman i öknen m.m.) men det finner du i princip i alla böcker och filmer. Ingen kultur uppstår i vakuum.

Jag gillar alla Stephens verk från de tidiga åren, jag finner dem alla spännande och välskrivna och därför tycker jag också mycket bra om de tre första Dark Tower-böckerna. Gillar man "Varsel", "Jurtjyrkogården", "Staden som försvann" och hans andra tidiga alster så borde man gilla åtminstone de tre-fyra första böckerna i serien. "Songs Of Susannah", den näst sista boken, tyckte jag var helt klart sämst i serien för den var så tråkig och hade för mycket tjatig dialog.
Tack för betyget. Ska helt klart ge den en chans då. Ja så länge klichéerna inte förekommer alldeles för mycket eller är på ett sätt att det blir oaptitligt så är det ju inga problem med dessa. Har läst vissa böcker där klichéer förekommer på ett ironiskt sätt, t. ex. där karaktärerna själva är nästan medvetna om att det som förekom var som en kliché. Dessa brukar vara lättare att svälja.

Så visst är det inte alltid dåligt.
Citera
2017-02-04, 17:25
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Den där blir jag sugen på att läsa på en gång. Slänger man om bokstäverna blir det mr Santa, så det är säkert en trevlig snubbe

Jag har för många olästa King-böcker nu och de senare böckerna verkar ju vara riktigt lockande.
Har fått för mig att det är Leland Gaunt från köplust som har det där ståndet...
Citera
2017-02-05, 18:21
Medlem
Hej! Tänkte att det var på tiden att slänga mig in i Stephen King-världen och undrar vilken bok ni rekommenderar att jag ska läsa först? Funderar på IT men vet inte riktigt, känns som att det finns så himla många riktigt bra att välja mellan, så snälla hjälp mig !
Ska tilläggas att jag ska lyssna den som ljudbok.
Citera
2017-02-05, 19:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinkcheeze
Hej! Tänkte att det var på tiden att slänga mig in i Stephen King-världen och undrar vilken bok ni rekommenderar att jag ska läsa först? Funderar på IT men vet inte riktigt, känns som att det finns så himla många riktigt bra att välja mellan, så snälla hjälp mig !
Ska tilläggas att jag ska lyssna den som ljudbok.

Jag har ingen erfarenhet av King på ljudbok eller ljudböcker överlag, men börja med någon av hans tidigaste klassiker. IT är en mycket bra bok (liksom Pestens tid), men väldigt lång, så jag skulle föreslå antingen Carrie eller Varsel. Sedan Staden som försvann (Salem's lot) och om du gillar hans författarskap så föreslår jag att du fortsätter med IT och Pestens tid (den oavkortade versionen, såklart).
Citera
2017-02-11, 16:02
Medlem
volvo 240s avatar
Vore roligt om han skrev om andra saker än Roland i mittvärlden. Skulle gärna läsa mer om företaget North SCentral Positronics som ju verkar vara ett ont megakonglomerat och om krigsherren John Farson som har hjälp av Flagg. Och hur egentligen det kan förklaras att Roland lever i nån sorts medeltid med revolvrar och enklare eldvapen medan det i Lud existerar enor högteknologi.

Sen trist att "The Crimson King" var en sån pussy.
Citera
2017-02-14, 18:35
Medlem
Läser Mr Mercedes nu , den här boken är verkligen spännande från start.
Citera
2017-02-16, 21:13
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Läser Mr Mercedes nu , den här boken är verkligen spännande från start.

Hittade en pocketutgåva av just den boken på second hand för ett tag sedan. Den kanske borde bli nästa King-bok, som jag tar mig an? Som jag förstår det har boken fått ett par uppföljare. En fråga till er som har läst samtliga böcker: Kan man ändå läsa den första boken som en fristående sådan eller är den att betrakta som en del av en följetong/trilogi?
Citera
2017-02-18, 03:15
Medlem
Halloween2s avatar
Verkar vara på gång att det ska komma en tv serie om staden Castle Rock där flera händelser från kings böcker äger rum! Fy fan vad coolt!

Cujo, The Dark Half, Needful Things utspelas där bland annat, sen att staden nämns i tex Det, Pestens tid, Geralds Game.

Skulle detta börjas spelas i detta år eller så kommer detta vara det bästa året för stephen king fans på riiiiktigt länge.

Två SK filmer, en bok som han skrivit med sin son och nu detta? Underbart underbart..

För övrigt så köpte jag alla böcker i Det svarta tornet serien som jag inte läst tidigare (haft svårt för fantasy) Men eftersom de nyligen släpptes i så otroligt snygga nya omslag så slog jag till. Ser i fram i mot att börja läsa de om någon vecka.

Edit: wow precis efter jag skrivit detta så har Stephen King länkat en teaser till serien.

https://www.youtube.com/watch?v=UGHupqE1LCI
Senast redigerad av Halloween2 2017-02-18 kl. 03:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in