Citat:
Ursprungligen postat av
drfreudstein
Smaken är som baken. Bara för jag och många andra tycker böckerna är bra behöver ju inte du tycka detsamma. Finns ju inga rätt eller fel när man bedömer film, musik, litteratur, tv-spel och annan kultur.
Jag tror starkt (men jag kan ha fel) är att om du tycker den första är pladdrig så kommer du tycka de andra böckerna är (framförallt från bok nr. 4 och framåt) tröga och supertjatiga sirapshelveten.
Nja på ett eller annat sätt. Det finns ju "guilty pleasures", böcker/filmer som kan vara dåliga, men av personliga anledningar så har man uppskattat dessa ändå. Till exempel superman filmerna, alla suger röv, men man kanske gillar själva idén med Superman, man kanske har nostalgiska minnen, eller uppskattar filmer som egentligen inte är så djupa, så då kan man ge den filmen ett bra betyg, men det är bara ett "guilty pleasure" aka en film som suger pung men ändå så uppskattar man den personligen.
Så frågan är om Gunslinger bara kan vara en guilty pleasure, eller finns det faktiskt kvalité i den? Är den skriven på ett bra sätt som gör att den är intressant rakt igenom? Utan plotholes, väl genomtänkt fantasy som inte är löjlig eller full av klichéer, "verkliga" personlighetsdrag hos karaktärerna, en bok som tar hänsyn till alla människans känslor och kulturer? Eller är det bara "hehe nu ska jag skriva en fantasy, pistoler är häftigt, mystiska torn ja! och så börjar den i en öken, gud vad mystiskt och indragen..."?
Som du säger så är alla böcker från bok 4 dryga, de kanske faktiskt är dryga, i så fall är de alltså dåligt skrivna, annat än att vissa folk kan uppskatta en dryg bok just för att det faller dem i smaken som en guilty pleasure.
Förstår du vad jag menar? Så om du ska ge ett nytt betyg i hänsyn till detta, är det fortfarande en bra bok?
Har läst Blood Song, och sedan halva Tower Lord. Första boken var bra, men Tower Lord blev dryg och supertjatig, just för att författaren hade ett helt annat skrivsätt i andra boken. Så det intressanta försvann. Men jag har lärt mig leva med det, så om Kings fantasyverk är bara bra upp till 3: an så tar jag det.