Citat:
Ursprungligen postat av
drfreudstein
Första boken ("The Gunslinger") i The Dark Tower-serien skrevs mellan 1978-1981 och släpptes 1982 vilket gör den väldans gammal, sett i King-år.
Jag gillar the Dark Tower-serien väldigt men det är de tre första böckerna som är bäst, därefter blir serien segare och tråkigare för varje bok men den sista boken i serien lyfter sig igen.
Tycker du att "The Gunslinger" är långdragen och pladdrig så är jag rätt övertygad att du kommer tycka att det bara blir värre och värre.
Jag kan varmt rekommendera hans tidiga novellsamlingar om du ej redan har läst dem. Skeleton Crew, Four Past Midnight, Nightmares & Dreamscapes och Night Shift.
King låter fantasin gå helt bananas här och de är riktigt tajt skrivna!
Är den verkligen bra då? Alltså jag läste första sidorna i gunslinger och jag kände bara nej nej nej, men har inget annat att läsa... Läste lite på internet om att han hade problem med plot holes och så vidare, samtidigt som han påstår att detta ska vara hans livsverk. Man kan inte alltid lita på internet, men flashback kan man lita på lite mer.
Och i dessa första sidorna kändes det som att han inte brydde sig ett jävla piss. Men ska jag ge boken en ärlig chans?