2017-01-22, 15:18
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Den är jäkligt svår att få tag på. På bokborsen brukar den ligga uppe för runt tusen kronor. Jag har försökt hitta den på second hands i flera år för att göra min samling ett steg närmare komplett. Det sjuka är att jag har en känsla av att själva berättelserna inte är något speciellt som rättfärdigar priset, det handlar bara om dålig tillgång.
Tur för mig då att jag har tillgång till den som gratis ljudbok

Men visst, det är troligen tillgången som sätter det höga priset. Håller just nu på och läser om Raseri och ska sen läsa Christine för första gången, såg filmen omkring 2003 och den var godkänd, absolut inget mer. Men har 35 timmar av troligtvis fantastisk läsning framför mig!
Senast redigerad av volvo 240 2017-01-22 kl. 15:24.
Citera
2017-01-27, 14:29
Medlem
volvo 240s avatar
Christine var bra, inte en av hans bästa men klart bra. Läste även Varulvens År. Denna hade han gärna fått göra tio gånger längre. Hur är Insomnia? En av få SK jag inte läst.
Citera
2017-01-27, 18:54
Medlem
Carobnjaks avatar
Ifall ni King nördar har missat det är nu hela hans serie Mörka tornet nyutgiven av Bonniers. Två dagar sen kom den åter i tryck. Den finns i storpocketformat och förtillfället säljs den för 69 kr/st på cdon.se

Mycket nöje!
Citera
2017-01-27, 20:47
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Christine var bra, inte en av hans bästa men klart bra. Läste även Varulvens År. Denna hade han gärna fått göra tio gånger längre. Hur är Insomnia? En av få SK jag inte läst.

Insomnia (Sömnlös) är en av hans sämre i mitt tycke, bra person- och miljöteckningar men berättelsen är seg och ganska händelselös, tycker inte han lyckas suga in mig i berättelsen som i hans andra böcker.
Citera
2017-01-27, 20:52
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Ifall ni King nördar har missat det är nu hela hans serie Mörka tornet nyutgiven av Bonniers. Två dagar sen kom den åter i tryck. Den finns i storpocketformat och förtillfället säljs den för 69 kr/st på cdon.se

Mycket nöje!

Precis när man börjat läsa serien på engelska ...
Citera
2017-01-27, 22:18
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Precis när man börjat läsa serien på engelska ...

Jag har förstått att den ska vara väldigt bra och dessutom har jag sålt några volymer i serien för bra pengar. Tänkte att ni skulle vilja veta. Jag har än inte läst något av mannen men tänkte ge mig på pestens tid och sen annat om jag tycker om den.
Citera
2017-01-31, 21:40
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Jag har förstått att den ska vara väldigt bra och dessutom har jag sålt några volymer i serien för bra pengar. Tänkte att ni skulle vilja veta. Jag har än inte läst något av mannen men tänkte ge mig på pestens tid och sen annat om jag tycker om den.

Okej, var det så att du möjligen satt på förstautgåvor då?
Citera
2017-01-31, 21:54
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Okej, var det så att du möjligen satt på förstautgåvor då?

Inte direkt. Det var förlaget Bra böckers utgivning som betingade höga priser. Jag har sålt några pocket för 150 i snitt. Vanliga pocket. De var ute till försäljning ca en vecka sen såldes de. Alltså väldigt snabbt i detta sammanhang.

Det verkar som att King fantaster är hängivna till max. Pestens tid har jag också sålt för 220 kr en pocket då. Hans böcker är lite kluriga. Man msåte veta vad som funkar. Majoriteten gör det inte. Han har ju skrivit så enormt mycket.
Citera
2017-02-01, 09:30
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Ang. Pestens tid. Är det den oavkortade eller den avkortade versionen, som du ska läsa?
Citera
2017-02-01, 13:15
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Ang. Pestens tid. Är det den oavkortade eller den avkortade versionen, som du ska läsa?

Den långa versionen så klart.
Citera
2017-02-01, 14:34
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Den långa versionen så klart.

Bra val Om du gillar Pestens tid så mycket som jag gör (den är min favorit av hans böcker), så kommer du nog att uppskatta de extra sidorna, även om en del av det kanske är att betrakta som ''utfyllnad'', som inte alltid är jätterelevant för den övergripande handlingen.
Citera
2017-02-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Första boken ("The Gunslinger") i The Dark Tower-serien skrevs mellan 1978-1981 och släpptes 1982 vilket gör den väldans gammal, sett i King-år.

Jag gillar the Dark Tower-serien väldigt men det är de tre första böckerna som är bäst, därefter blir serien segare och tråkigare för varje bok men den sista boken i serien lyfter sig igen.
Tycker du att "The Gunslinger" är långdragen och pladdrig så är jag rätt övertygad att du kommer tycka att det bara blir värre och värre.

Jag kan varmt rekommendera hans tidiga novellsamlingar om du ej redan har läst dem. Skeleton Crew, Four Past Midnight, Nightmares & Dreamscapes och Night Shift.

King låter fantasin gå helt bananas här och de är riktigt tajt skrivna!
Är den verkligen bra då? Alltså jag läste första sidorna i gunslinger och jag kände bara nej nej nej, men har inget annat att läsa... Läste lite på internet om att han hade problem med plot holes och så vidare, samtidigt som han påstår att detta ska vara hans livsverk. Man kan inte alltid lita på internet, men flashback kan man lita på lite mer.

Och i dessa första sidorna kändes det som att han inte brydde sig ett jävla piss. Men ska jag ge boken en ärlig chans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in